کد خبر: ۶۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
رئیس مجمع کارآفرینان ایران:
رییس مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه کشور اکنون در یک جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارد گفت: باید با ابزارهای درست و مناسب در این جنگ حرکت کرد تا بتوان ابزارهای دشمن را از کار انداخت و با راهکارهایی پیروز میدان شد.
امکان تولید با کیفیت محصولات داخلی برای جبران ممنوعیت واردات

محمدرضا دیانی افزود: با مدیریت افکار عمومی به سمت امید و لزوم حمایت از بخش های مولد اقتصادی، ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان و بخش های تولیدی ثروت آفرین و همچنین برخورد جدی با سفته بازان و دلالان ارز و سکه می توان در این جنگ به نتیجه مورد نظر رسید.
 وی با اشاره به بحران نرخ ارز و سکه تصریح کرد: هم اکنون طبق آمار بانک مرکزی بالغ بر 80 درصد حجم اسکناس و مسکوک منتشر شده نزد بانک ها نبوده که باید این تهدید را بتوان به یک فرصت مهم و سرنوشت ساز تغییر داد و این حجم بالای نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرده، و افکار عمومی نیز باید به بازار ارز و سکه بی توجه باشد که این با مدیریت صحیح دولت و رسانه ها امکانپذیر است.
 وی در ادامه اضافه کرد: مهمترین مسئله در شرایط کنونی آن است که باید بشدت مصرف ارز را در کشور کاهش و آمار تولید را افزایش دهیم، البته این کاهش به معنای خرج کردن بهینه ارز است چرا که در شرایط فعلی ارز با شرایط بسیار دشواری به داخل کشور وارد می شود و لذا خرج کردن آن در واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری امری مخرب است.
 دیانی تصریح کرد: دولت باید به موقع تصمیم گیری کند تا جلوی مصرف بی رویه ارز را بگیرد و عمق ساخت داخل محصولات را افزایش دهد اما این باید خیلی به موقع و سریع باید اتفاق بیافتد. 
این کارآفرین کشور سپس با بیان اینکه آنچه مردم نیاز دارند تنها با تولید پاسخ داده می شود، خاطر نشان کرد: باید با تدبیر و تصمیم گیری جدید دولت، چرخه تولید واحدهای تولید به حرکت در آید و ظرفیت تولید آنها افزایش یابد. 
دیانی همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی مجموعه تولید کشور با 40 تا 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند، اظهار داشت: تولیدکنندگان اکنون با ظرفیت خالی مواجه هستند چرا که با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند و این در حالی است که تقاضا برای محصولات در بازار وجود دارد.
 وی سپس موضوع تحریم را مشکل ثانویه مجموعه تولید کشور دانست و اضافه کرد: تولیدکنندگان اکنون به سرمایه در گردش نیاز جدی دارند در حالی که حجم عظیمی از نقدینگی به سمت خرید ارز و سکه سرازیر شده است.
 رییس مجمع کارآفرینان کشور در ادامه خاطر نشان کرد: باید افکار عمومی را اقناع کرد که هجوم به بازار ارز و سکه، به معنی پیاده سازی نقشه تحریم کنندگان بوده و این جز با حمایت و کمک رسانه ها امکان پذیر نیست.
 وی افزود: دشمن در حال بمباران اقتصادی کشور است و مردم متاسفانه این موضوع را تنها در بازار ارز و سکه مشاهده می کند. 
دیانی با تاکید براینکه دولت سیاست کنترل واردات را به طور صحیح پیگیری کند، اظهار داشت: استراتژی و تصمیم دولت برای تخصیص ارز باید خیلی دقیق تر و جزیی تر باشد و از سوی دیگر نیز رسانه ها و افکار عمومی نیز باید نسبت به این موضوع حساس باشند. 
وی اضافه کرد: تقاضای مازاد ارز باید به طور جدی کنترل شود چرا که تخصیص ارز باید اولویت بندی شود و نباید کالاهای لوکس و کالاهایی که امکان تولید داخل آن وجود دارد به راحتی وارد کشور شوند، ایشان به نقل قول از ریچاردنفیو معمار اصلی تحریم های ایران و نویسنده کتاب هنر تحریم ها، بیان کرد که دشمنان نقشه تحریم ها را به گونه ای تدوین نمودند که علیرغم محدودیت واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری واردات کالاهای مصرفی و لوکس آزاد بوده تا هم منابع ارزی کشور را هرچه سریع تر کاهش دهد و هم اینکه با واردات کالاهای لوکس، احساس اختلاف طبقاتی و درد تحریم در جامعه را افزایش داده تا تحریم ها بیشتر در جامعه احساس شود، لذا این موضوع باید به شکل جدی مدیریت شود.
 این فعال اقتصادی ادامه داد: چنانچه دولت در کنار سیاست ممنوعیت واردات، رویکرد تامین واحدهای تولیدی تاثیرگذار را دنبال کند به طور قطع لکوموتیو اقتصاد کشور به حرکت در خواهد آمد. دیانی همچنین ممنوعیت واردات 1339 قلم کالای قابل تولید و با کیفیت در کشور را گام نخست در شرایط فعلی دانست و گفت: در گام دوم دولت باید به طور تخصصی تر و ویژه تر ارز را در اختیار تولید کنندگان بگذارد. 
به گفته وی، چنانچه این ممنوعیت سه ماه زودتر اعمال می شد، اکنون صرفه جویی ارزی چشمگیری اتفاق می افتاد. وی افزود: 80 تا 90 درصد واحدهای تولیدی کشور اگر سرمایه در گردش مورد نیاز آنها تامین شود، می توانند مواد اولیه خود را تامین و به تولید خود ادامه دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: