کد خبر: ۶۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
سیده فاطمه ذوالقدر
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

کار، ارزش محوری برای جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از اهداف برنامه ریزی  و سیاستگذاری و تصمیم گیری اقتصاد کشور محسوب می شود و رسیدن به آن، سرآغاز از میان بردن بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
کشورها برای تحقق راهبرهای توسعه خود نیازمند نیروی انسانی توانمند وکارآمد هستند تا با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها چرخه اقتصاد کشور را به حرکت رو به جلو وادارند. کشور ما علی رغم دارا بودن این پیش نیاز در امر اشتغال، آنگونه که باید نتوانسته از این ظرفیت ها و پتانسیل ها بهره گیری لازم را داشته باشد و در شرایط عدم تأمین فرصت های  کاری و اشتغال از یک سو موج مهاجرت و خروج استعدادها و سرمایه های انسانی از کشور را دامن زده و از سوی دیگر با رواج بیکاری درکشور انواع آسیب های اجتماعی نظیر نا امنی ملی، فقر و ناهنجاری های روانی، خرابکاری و بزهکاری و روسپیگری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد، طلاق، خرید و فروش کودک، کودکان کار و... را داریم که گستره این مشکلات اجتماعی علاوه بر عوارض سوء فردی و اجتماعی، نقش منفی و نگران کننده ای بر فرایند توسعه جامعه ایران نیز دارد که ضرورت تدوین ساز و کارهای لازم برای تأمین فرصت های اشتغال توسط بخش دولتی و خصوصی امری واجب است.
تأمین فرصت های اشتغال گاه برای ایجاد، نیازمند صرف هزینه و بودجه های کلان است که کسری بودجه در دولت ها یکی از پس دیگری امکان ایجاد شغل را با محدودیت های مواجه کرده است. از این رو باید تدارک برای بهره گیری از فرصت های موجود اتخاذ می شد که از جمله راه‌هایی که می‌توان فضای اشتغال را رونق بخشید، تغییر و اصلاح قوانین بود که در ماه های اخیر سه قانون مهم شامل قانون عدم به کارگیری بازنشستگان، قانون عدم به کارگیری افراد شاغل در بیش از یک پست و قانون بازنشستگی پیش از موعد در جهت حمایت هرچه بیشتر از به کارگیری جوانان و اعتماد به آنها تصویب شد.
 اگر چه بازنشستگان دارای ظرفیت و توان تجربی  وتخصصی هستند که احتمالاً نیروی جوان ما به لحاظ تجربی نسبت به آنها در موضع ضعف قرار می گیرند اما همین نیروی جوان دارای تخصص و دانش و علم روز هستند که به واسطه آشنایی با فناوری و دانش نوین یقیناً می توانند ضعف نبود تجربه را با استفاده از دانش روز در کوتاه مدت به قوت تبدیل نمایند و بهره گیری از ظرفیت بازنشستگان در قالب اتاق فکر و کمیته های تخصصی و در نقش مشاوره ای می تواند استفاده از تجربه در کنار استفاده از ظرفیت و پتانسیل جوانان دانست. از این رو قانون منع بکارگیری بازنشستگان یک  موج و تحرکی را در بدنه مدیریتی دولت  و بالتبع در درون دولت ایجاد می کند که در میان جوانان انگیزه بیشتری را در انجام وظایف ومسئولیتشان ایجاد خواهد کرد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار