کد خبر: ۶۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی وضعیت تولید مرکبات را مناسب دانست و گفت: هم اکنون به ازای هر ایرانی سالانه 45 کیلوگرم انواع مرکبات همچون پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، لیموترش و گریپ فروت در کشور تولید می شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛ابوالقاسم حسن پور افزود: در دنیا سرانه تولید مرکبات برای هر نفر 10 کیلوگرم است بنابراین میزان تولید مرکبات در ایران 4.5 برابر سرانه تولید این میوه در جهان است.

وی اظهار داشت: تولیدات میوه کشور ما از لحاظ میزان تولید، کیفیت و سلامت از وضعیت مطلوبی برخوردار است به طوری که بخشی از مازاد بر نیاز داخل این محصولات به برخی از کشورهای جهان صادر می شود.

به گفته وی، هم اکنون 30 هزار تن پرتقال برای شب عید و ایام نوروز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ذخیره سازی شده که این روند تا ماه های پایانی سال ادامه می یابد. 

وی اضافه کرد: بخشی از مرکبات و پرتقال مورد نیاز شب عید و ایام نوروز نیز توسط باغداران در سردخانه ها و انباری ها ذخیره سازی می شود و مشکلی درخصوص تامین این میوه در ماه های اسفندماه 93 و فروردین و اردیبهشت 94 نداریم. 

وی درباره وضعیت تولید میوه کشور گفت: امسال حدود 2 میلیون و 500 هزارتن پرتقال در 170 هزار هکتار، 670 هزارتن نارنگی در سطح 43 هزار هکتار، معادل 420 هزار تن لیمو شیرین در 25 هزار هکتار و 427 هزار تن لیموترش در سطح 28 هزار هکتار از اراضی کشور کشت شده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت باغبانی اضافه کرد: در سالجاری میزان تولید پرتقال و نارنگی نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشته اما در تولید لیموشیرین با 5 درصد افزایش و لیموترش 10 تا 15 درصد کاهش مواجه شده ایم.

حسن پور درباره کاهش تولید لیموترش گفت: در حال حاضر بخش عمده باغات لیموترش با آفت جاروک مواجه هستند که در تلاشیم این آفت را در سطح باغات کشور کنترل کنیم.

وی افزود: بنابراین قرار است برای حفظ تولید لیمو ترش، از ارقام جدید مقاوم در مقابل بیماری جاروک استفاده شود. 

وی گفت: همچنین امسال حدود 940 هزار تن انار در 82 هزار هکتار، 300 هزار تن کیوی در 11 هزارهکتار، 116 هزار تن موز در 3 هزار و 700 هکتار از استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و یک میلیون و 40 هزار تن خرما در 235 هزار هکتار و 80 هزار تن انجیر در 55 هزار هکتار تولید می شود. 

وی میوه های ایرانی را از لحاظ کیفیت و مزه در جهان مرغوب دانست و ادامه داد: جایگاه مزه انار و لیموشیرین ایران در رتبه اول، خرما رتبه دوم، لیموترش رتبه چهارم، پرتقال رتبه هفتم و نارنگی رتبه هشتم جهان قرار دارد.

حسن پور تصریح کرد: همچنین سالانه 37 هزار تن میوه انبه، 200 تن میوه پاپایا، 12 هزار تن میوه کنار، 1400 تن میوه چیکو، 70 تن تمبر هندی، 5 هزار و 500 تن گواوا و 3 هزارتن ازگیل ژاپنی و اندکی نارگیل در کشور تولید می شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: