کد خبر: ۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: درباره واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلای آلوده به ویروس VHS و کاهش تولید شکی نیست، اما این بیماری در مزراع پرورش ماهیان کنترل شده و مشکلی نیست.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در مورد واردات تخم چشم‌زده آلوده قزل‌‌آلا به کشور گفت: درباره واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلای آلوده به ویروس VHS و کاهش تولید شکی نیست اما هم‌‌اکنون این بیماری در مزراع پرورش ماهیان کنترل شده و مشکلی نداریم.

وی افزود: با واردات آلوده تخم چشم‌زده آلوده به ویروس VHS که مسئولیت آن بر عهده سازمان دامپزشکی است برخی مزراع پرورش ماهی در استان‌های غربی کشور از جمله کردستان، چهار محال و بختیاری و لرستان درگیر این بیماری شدند که این موضوع به شدت تحت کنترل قرار گرفت و دیگر از کشورها و مراکز آلوده به ویروس مذکور واردات انجام نمی‌شود.

صالحی با بیان اینکه مزارعی که در داخل کشور آلوده به ویروس VHS شدند، در بهار و تابستان گذشته خشک و ضدعفونی شدند، تصریح کرد: اوایل پاییز مجددا در این مزارع بچه ماهی رها سازی شد و مشکلی درباره این ویروس وجود ندارد.

رئیس سازمان شیلات درپاسخ به این سؤال که واردات تخم چشم‌زده آلوده قزل‌آلا خسارت سنگینی به مزارع وارد کرده و در این محصول با کاهش تولید شدید مواجه هستیم، گفت: براساس برآورد و ارزیابی کاهش تولید در حدود 15 درصد است.

* واردات 20 هزار تنی تیلاپیا

صالحی در مورد پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، گفت: بحث پرورش ماهی تیلاپیا را با همکاران در سازمان محیط زیست داشته‌ایم و جلسات متعددی با حضور خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست انجام شده است.

وی بیا بیان اینکه ما هم در سازمان شیلات به این مسئله اعتقاد داریم که به دلیل مشکلات زیست محیطی نباید این نوع ماهی به منابع آبی و تالاب‌ها راه یابد، اظهار داشت: امکان تولید تک جنسی این نوع ماهی در کشور فراهم است و کار‌های تحقیقاتی و پروژه جدیدی  را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

صالحی اظهار داشت: در محیط‌های بسته، گلخانه‌ای و در استان‌هایی که به منابع آبی کشور راه ندارد مانند استان مرکزی و استان‌های کویری که دارای آب‌های شور و لب شور هستند می‌توان ماهی تیلاپیا را بدون خطر زیست محیطی پرورش داد.

وی با بیان اینکه تولید تیلاپیا یک مزیت است گفت: بیش از 120 کشور این نوع ماهی را تولید می‌کنند و فائو آن را جزء گونه‌هایی قرار داده که بیشترین رشد را در دنیا خواهد داشت.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: سال گذشته حدود 12 هزار تن از این نوع ماهی وارد شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود 20 هزار تن دیگر تولید شود.

*  ماهی قزل‌آلا اولیه محموله صادراتی به روسیه

صالحی در خصوص صادرات آبزیان به روسیه اظهار داشت: تمام کارها در خصوص صادرات به روسیه انجام شده و فقط تجار روسی باید وارد عمل شوند و فکر می‌کنم اولین محموله صادراتی ژانویه به روسیه برسد.

وی با بیان اینکه ایران آمادگی صادرات انواع گونه‌های آبزیان را به روسیه دارد اظهار داشت: قزل‌آلا، میگو و کنسرو تن جزء گونه‌های اولیه صادراتی به کشور روسیه هستند.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: برخی گونه‌های آبزیان که در جنوب کشور موجود است و به مصرف داخلی نمی‌رسد، از قبیل یال اسبی و ماهی مرکب هم از محصولاتی که امکان صادرات آن به روسیه وجود دارد.

وی افزود: در سابق قزل‌آلا، میگو و کنسرو تن را روسیه از اروپا وارد می‌کرده است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: