کد خبر: ۷۵۸۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
در انتظار پاسخ فدراسیون فوتبال؛
امروز مشخص شد که بدون ارائه هیچ توضیحی گزینه «زن» برای پیش ثبت‌نام خرید بلیت بازی ایران و سوریه حذف‌شده است.

عصر ایران، فاطمه صابری- «بخش بلیت‌فروشی وب‌سایت فدراسیون راه‌اندازی شده و علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت مسابقه تیم‌های ملى فوتبال ایران و سوریه می‌توانند به سایت فدراسیون با آدرس http://ticket.ffiri.ir مراجعه نمایند.»

این جملات عصر روز گذشته در سایت رسمى فدراسیون فوتبال منتشر شد. جایی که بدون اشاره به جنسیت خریداران بلیت از«علاقه‌مندان» صحبت شده بود.عجیب نبود که در میان «علاقه‌مندان» تعدادی زن هم پیدا شود.

زنانی که طبق خبر رسمی سایت فدراسیون فوتبال می‌توانستند با ثبت‌نام در سامانه اعلام‌شده و تنها با پرداخت مبلغ هزار ریال، بلیت الکتریکى خود را دریافت کرده و با همراه داشتن پرینت و همچنین کارت ملى در استادیوم آزادى تماشاگر نخستین بازى تیم ملى ایران در سال ١٣٩٨ باشند.

بعد از انتشار این خبر شماری از زنان علاقه‌مند به فوتبال با مراجعه به سایت مشاهده کردند که وقتی بروی تیک جنسیت کلیک می‌کنند در کمال تعجب گزینه زن هم مقابلشان ظاهر می‌شود. آن‌ها بدون دردسر بعد از واردکردن مشخصات شناسنامه‌ای، موفق شدند یکی از صندلی‌های ورزشگاه آزادی را برای بازی دوستانه ایران و سوریه که روز پنج‌شنبه 16خردادماه ساعت19:45 دقیقه برگزار می‌شود را به نام خود ثبت کنند.

از شامگاه دیشب تعدادی از زنانی که موفق شده بودند به نام خود بلیت بگیرند با انتشار عکس آن در صفحات اجتماعی خود از دیگر زنان علاقه‌مند به فوتبال خواستند که با مراجعه به سایت فروش بلیت از حق ورود زنان به ورزشگاه استفاده کنند.

آیا زنان ایرانی هم تماشاگر بازی ایران و سوریه خواهند بود؟/ دلیل حذف گزینه «زن» از سایت فروش بلیت چیست؟

اما از صبح امروز سه‌شنبه 14 خردادماه هم‌زمان با مراجعه تعداد دیگری از زنان به سایت فروش بلیت، مشخص شد که بدون ارائه هیچ توضیحی گزینه «زن» برای پیش ثبت‌نام خرید بلیت بازی ایران و سوریه حذف‌شده است.

ماجرایی مشابه  شهریور 96؛ در چهاردهمین روز این ماه قرار بود تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی انتخابی جام جهانی در ورزشگاه آزادی به مصاف سوریه برود. از 3 روز مانده به بازی تعدادی از زنان اعلام کردند که گزینه زن در سایت فروش بلیت فدراسیون فعال است و آن‌ها موفق شده‌اند بلیت بازی ایران و سوریه را خریداری کنند.

این زنان برای سندیت دادن به حرف‌هایشان، عکس بلیت خریداری‌شده را هم در صفحات مجازی خود منتشر کردند. ساعاتی بعد از انتشار این تصاویر و خبر در رسانه‌های رسمی، مدیر حراست فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که چیزی تغییر نکرده و زنان ایرانی همچنان حق دیدن بازی فوتبال در ورزشگاه‌ها را ندارند. بر اساس اظهارات بعدی مقامات فدراسیون فوتبال و شرکت فروش بلیت، نمایش گزینه زن در سامانه خرید بلیت تنها یک اشتباه فنی بوده و نه تجدیدنظر در یک قانون نانوشته مبنی بر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه.

البته آنچه در آن ایام بحث ورود زنان به ورزشگاه را موازات صعود ایران به جام جهانی در صدر اخبار رسانه‌های موافق و مخالف نشاند تنها خرید بلیت بازی از سوی زنان علاقه‌مند به فوتبال و یا انتشار خبر موافقت وزیر ورزش با این موضوع و حضور 3 نماینده زن در مجلس برای دیدن بازی نبود.

تصاویر سکوهای آزادی هنگام بازی ایران و سوریه نشان می‌داد که تعدادی زن در ورزشگاه آزادی حضور دارند. این زنان اما ایرانی نبودند. آن‌ها زنان سوری بودند که آزادانه تیم ملی کشورشان که درگیر جنگ داخلی بود را برای صعود به جام جهانی تشویق می‌کردند. فیلم و تصاویر بعدی ابعاد ماجرا را بیشتر نشان داد. وقتی عیان شد که در میان زنان سوری تعدادی بدون پوشش سر که خط قرمز مسئولان ایران است در ورزشگاه حاضر بودند؛ در حالی که در همان ساعت شماری از زنان ایرانی بلیت به دست و با رعایت پوشش متعارف در ایران پشت درهای آزادی اجازه ورود می‌خواستند. زنانی که در نهایت با برخوردهای خشن به سمت خروجی‌های منتهی به اتوبان ورزشگاه رانده شدند.

حالا 18 ماه بعد از ماجرا بازهم تاریخ تکرار شده است.18 ماهی که تعدادی از زنان برای دور زدن این قانون نانوشته با استفاده از گریم‌های مردانه در شهرهای مختلف ایران بارها خود را به سکوهای ورزشگاه رسانده و تیم‌های موردعلاقه‌شان را تشویق کرده‌اند. این زنان و تمام علاقه‌مندانی که طی سال‌های گذشته با تبعیضی آشکار از حق ورود به ورزشگاه محروم مانده‌اند منتظر پاسخ سوالاتی هستند که در حال حاضر باید از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال پاسخ داده شود.

سوالاتی مانند این‌که گنجاندن گزینه زن هنگام خرید بلیت، بازی رندانه مسئولان فدراسیون فوتبال ایران برای جلب نظر مسئولان فیفا بود؟ اینکه با انتشار فیلم و تصاویر برای مدیران فیفا عنوان شود که در سامانه خرید بلیت گزینه زن هم وجود داشته.

اگر غیر از این بود آیا طراحان شرکت فروش بلیت از چند دهه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه باخبر نبودند؟ هیچ مسئول فدراسیونی قبل از نهایی شدن کار سایت، ظاهر و عملکرد سامانه را مشاهده نکرده بود؟

از این گذشته حقوق زنانی که بلیت بازی را خریداری کرده‌اند چه می‌شود؟ و چرا از صبح امروز بدون هیچ توضیحی گزینه زن از سایت فروش بلیت حذف‌شده است.

آیا قرار است بازهم توضیحاتی مانند اشتباه فنی و کتمان و کم تعداد نشان دادن تعداد زنانی که بلیت بازی را خریداری کرده‌اند حقوق نیمی از جمعیت کشور را نادیده بگیرند؟

مگر نهم دی‌ماه 97 یعنی حدود 5 ماه قبل مسعود سلطانی‌فرد، وزیر ورزش و جوانان ایران اعلام نکرد که کلیه زیرساخت از ورودی مجزا تا امکانات دیگر و شرایط فرهنگی و شرعی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فراهم است؟

آیا فدراسیون فوتبال که طی سال‌های گذشته بارها با اولتیماتوم فیفا مبنی بر محرومیت فوتبال ایران به دلیل ممنوعیت تماشای فوتبال برای زنان مواجه بوده حاضر می‌شود در یک بازی دوستانه چند صندلی را به‌طور آزادانه در اختیار زنان قرار دهد؟ دیداری که طبق پیش‌بینی‌ها با استقبال تماشاگران مرد هم مواجه نمی‌شود. یا بازهم زنان ایرانی علاقه‌مند به فوتبال روز پنج‌شنبه 16 خردادماه مقابل ورزشگاه آزادی مانند مجرمانی که حق تفهیم اتهام هم از آنان گرفته‌شده طرد می‌شوند و در همان حال زنان سوری آزادانه قدم به استادیوم آزادی می‌گذارند؟

برچسب ها: بانوان ، ورزشگاه ، سوریه
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
0
0
این سیاه نمایی ها برای چیه؟مردم را مشغول امورات مضخرف برای چیست امروز موضوع حضور زنان در میادین بازی مردان مطرح می کنند فردا حضور مردان در میادین زنان را مطرح خواهند کرد پس اخلاقیات و حدود چی میشه ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار