کد خبر: ۸۱۱۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
تجارت آنلاین دلایل ابهام در اعلام نرخ تورم را بررسی کرد؛
غالبا آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم اعلام می شود با واقعیت های زندگی مردم متفاوت است و ابهاماتی را با خود به همراه دارد که البته مسئولان این دو نهاد و همچنین سایر مسئولان دولتی همواره سعی دارند با ارائه توضیحاتی در رفع این ابهام ها بکوشند.

شکاف عمیق تورم و قدرت خرید

گروه اقتصاد کلان: غالبا آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم اعلام می شود با واقعیت های زندگی مردم متفاوت است و ابهاماتی را با خود به همراه دارد که البته مسئولان این دو نهاد و همچنین سایر مسئولان دولتی همواره سعی دارند با ارائه توضیحاتی در رفع این ابهام ها بکوشند. از سوی دیگر منتقدان و کارشناسان اقتصادی نیز توضیحات مسئولان را نارسا و ناکافی می دانند. مرکز آمار روز شنبه گذشته اعلام کرد که نرخ تورم نقطهای و ماهانه کاهش یافته و در کنار آن نرخ تورم سالانه افزایش را تجربه کرده است.

ارتباط قدرت خرید با باورپذیری آمارها

رییس مرکز آمار نیز با بیان این که نرخ تورم سالانه 42.2 درصد بوده و تورم ماهانه از 2.8 در تیرماه به 0.6 درصد در مرداد کاهش یافته که نشان می دهد سیر تغییر تورم ماهانه کاهشی است، افزود: بحث باورپذیری آمار را با قدرت خرید خانوارها مرتبط دانست و افزود: فشار اقتصادی فقط ناشی از تورم نیست بلکه مربوط به بحث قدرت خرید هم هست که نسبت به طبقه درآمدی خانوارها هم فرق دارد و این را هم باید دانست که بحث باورپذیری تک قیمت کالاها آسانتر است، اما شاخص میانگین آماری باورپذیریش دشوارتر است. به گزارش تجارت، جواد حسین زاده در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر ادامه داد: قصد داریم تمام ریزدادههای مربوط به قیمت هر کالا یا خدمت را روی سایت بگذاریم تا آمار استنتاجی شفاف در اختیار همه باشد.

ابهامات آمارگیری ساختاری است

در مقابل محمد خدابخشی نماینده مجلس با بیان این که ابهاماتی در بحث آمارگیری وجود دارد گفت: یکی از این ابهامات ساختاری است، زیرا مرجع جمع آوری آمار و ناظر آمارگیری یکی است و باید نظارت آمار جدای از بحث تولید آمار باشد، یعنی اگر من مثلا راجع به آماری ابهام داشته باشم باز باید به مرکز آمار مراجعه کنم و نه مرجع ناظری که بی طرف باشد. او گفت: مرکز آمار زیر مجموعه دولت است و دولت برای بیان عملکرد خودش به همین آمار نیاز دارد. خدابخشی محسوس نبودن آمارهای اعلامی را به قدرت خرید مردم مربوط دانست و گفت: متاسفانه متناسب با تورم قدرت خرید مردم بالا نرفته و قدرت خرید طبقات فرق دارد. این نماینده مجلس همچنین افزود: نظام آماری پایه برنامه ریزی است و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی بهره گیری از آمار درست مهمتر و ضروریتر است.

تذکر «سلیمی» به رئیسجمهور درباره نرخ تورم

از سوی دیگر، نماینده مردم محلات در مجلس استناد به مرکز آمار خطاب به رئیس جمهور گفت: میانگین تورم ۴۲.۵ درصد اعلام شده است، چند روز گذشته گوشت دوباره گران شد، چرا با اعصاب مردم بازی می کنید؟ به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی ادامه داد: آقای رئیس جمهور! شما که از پشت شیشه ماشین نظرسنجی میکنید، نظر مردم درباره گرانی، تورم، رکود، تعطیلی پی در پی کارخانهها و اشتغال چیست؟

درک مردم از قیمتها، همان ارقام پیشین است

یک اقتصاددان نیز میگوید: درک مفهوم تورم یا اثر تورم از سوی افراد جامعه، تناسبی با آمارهای اعلامی ندارد. آمار و ارقام به درد تحلیلگران میخورد که بتوانند سیاستهای خود را بر پایه آن تنظیم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بایزید مردوخی در ادامه میافزاید: افراد جامعه آنچه را در ماههای قبل مبنی بر بالابودن نرخ تورم در حدود 50 درصد میشنیدند، کماکان احساس میکنند و کاهش آن برایشان ملموس نیست، درواقع درک مردم از قیمتها همان ارقام پیشین است.

این کارشناس با بیان اینکه اغلب از سوی جامعه، ارقام اعلامی با واقعیت همخوانی ندارد، ادامه میدهد: لزوما شاهد این هماهنگی بین احساس مردم با آمارها نیستیم. جای خوشحالی است که رقم تورم ماهانه کاهش یافته است؛ اما هنوز آنقدر بالاست که در زندگی مردم در چند سال اخیر، کمسابقه بوده است. مردوخی میگوید: عرضه کالاهای مصرفی که در زندگی خانوار اثرگذار است، همچنان وجود دارد و کم نشده است، اما بالابردن قیمت یا خواست بخش عرضهکننده کالاست (بازار) یا عوامل دیگری دارد که احتمالا به انتظارات آینده تولیدکننده و مصرفکننده مرتبط است.

اقلامی که از تورم عقب مانده بودند، آن را جبران کردند

در ادامه این گزارش، یک کارشناس حوزه رفاه در تحلیل خود از روند کاهشی نرخ تورم ماهانه میگوید: اعداد و آمارها در بررسیهای کارشناسی ممکن است تغییر کند و لزوما غیرقابل تغییر نیست. هرچه زمان میگذرد، کالاهایی که با نرخ تورم خود را تنظیم نکرده و عقب مانده بودند، نرخ تورم را میپذیرند. مواد غذایی چون از ضروریات افراد در جامعه محسوب میشوند، همواره نرخ تورم را در خود نمایان میکنند. علی مزیکی، در ادامه توضیح میدهد: احساسی که مردم از گرانیها دارند، ممکن است در اعداد و ارقام خود را نشان ندهد. با توجه به اینکه احتمالا با افزایش قیمتها در سالهای گذشته، درآمد افراد افزایش چندانی نداشته، هربار افزایش هرچند کمتر از قبل باشد، باز هم فشار مضاعفی را در افراد وارد میکند، به همین دلیل ممکن است رقم نرخ تورم درست باشد، اما احساس رفاهی که مردم با آن مواجه هستند، چندان هماهنگ نیست.به گفته او، آنچه احساس میشود و آنچه که هست، لزوما یکسان نیستند، اما ارقام تغییر میکند و با اینکه تغییرات ممکن است کوچک باشند، روی افرادی که پیشتر از گرانی و تورم متأثر شده بودند، بیشتر نمود میکند.مزیکی ادامه میدهد: گاهی نرخ تورم را بیشتر احساس میکنیم، زیرا این تورم روی اقلامی است که بیشتر مردم با آنها درگیر هستند. تورم مسکن و تورم مواد غذایی از این دسته هستند که بیشتر از سوی جامعه احساس میشوند و روی ذهن افراد، اثر منفی بزرگتری میگذارند، بنابراین احساس تورم، چندان قابل قیاس با نرخ تورم اعلامی از سوی مراکز آماری نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار