کد خبر: ۸۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

نصراله خلیلی

بازنشسته فرهنگی

سالمندي پديده طبيعي است كه به مرور زمان با تغييرات فيزيولوژيك همراه است. روند اين تغييرات در افراد گوناگون يكسان است ولي سرعت انجام آن متفاوت است.

سالمندان از گروه‌‌هاي آسيب پذير جامعه هستند كه به مراقبت‌هاي ويژه نيازمندند. مراقبت از سالمندان به آگاهي‌هاي فني و پيچيده نياز ندارد. اگر اطرافيان، افراد خانواده و فرد سالمند بعضي از نكات را بدانند و رعايت كنند، مي‌توان از بسياري از حوادث ناگواري كه براي سالمندان رخ مي‌دهد پيشگيري کرده و شرايطي را فراهم ساخت كه سالمند خود را در خانواده فرد مفيدي احساس كرده و سربار نداند.

درتمام دنیا سالمندان از امکانات ویژه وتسهیلات خاصی برخوردارند .کشور ما هم طبق استاندارهای جهانی از این قوانین مستثنی نیست . اما چرا دولتمردان ما به سالمند وتغذیه او اهمیت نمی دهند .

با توجه به پيشرفت‌هاي علم پزشكي و بهداشتي، متوسط عمر انسان افزايش يافته است. پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماري‌هاي مزمن همراه مي‌شود. بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از بروز اين مشكلات پيشگيري كند و يا آنها را تخفيف دهد. به همين دليل يكي از مسايل مهم سالمندان وضعيت تغذيه آنهاست. نوع تغذيه در دوره سالمندي بسيار مهم است زيرا اضافه وزن، فشارخون بالا، چربي خون بالا و قند خون بالا از مشكلات شايعي هستند كه تغذيه صحيح به كنترل آنها كمك مي‌كند. به علاوه با افزايش سن، توده عضلاني و سوخت و ساز بدن كاهش مي‌يابد، مصرف غذا كمتر مي‌شود و تغييراتي در بدن ايجاد مي‌شود كه احتمال سوء تغذيه را بيشتر مي‌كند.

اما با این تورم افسار گسیخته و گرانی اجناس و عدم کنترل دولت برقیمتها ، تغییرات ناگهانی وبدون ضابطه کالاهای اساسی ، نا توانی شورای سیاست گذاری تیم اقتصادی دولت ،آیا یک بازنشسته با حقوق اندک خود می تواند تغذیه مغذی را در سفره کوچک خود تجربه کند .

آیا یک سالمند بازنشسته با حقوق کمتر 2.500000تومان قادر به تامین ما یحتاج زندگی خود هست . وقتی قیمت یک کیلوگرم سیب زمینی در بعضی از مناطق تهران به 10000 تومان می رسد دولت چگونه شعار خدمت به مردم وکنترل قیمتها را در رسانه ملی برای فریب اذهان وتنویر افکار عمومی سر می دهد .

وقتی شاخص انتظار برای خانه‌دار شدن یک سالمند بازنشسته از 25 سال به 43 سال رسیده، یعنی یک خانواده با پس انداز یک سوم درآمد ماهیانه خود 43 سال طول می‌کشد تا بتواند صاحب مسکن شود. آیا عمر بازنشستگان کفاف خریدن خانه وپس انداز را می دهد . 

وقتی تنها در فاصله زمانی 1 سال، قیمت مسکن 2 برابر و متوسط اجاره‌‌بهای سالانه 13 میلیون تومان افزایش یافته اما حقوق کارگران وبازنشستگان تنها 400 هزار تومان یعنی سالانه 5 میلیون تومان!

در وضعیت کنونی و با این رشد سرسام آور قیمت ها بعد از گوشت 120 هزار تومانی و مرغ 15 هزار تومانی حالا کم کم تخم مرغ و سیب زمینی و سبزیجات و ... هم دارد از سفره بازنشستگان پر می کشد و با این شرایط باید منتظر بروز مشکلات تغذیه ای و به خطر افتادن بسیاری از سالمندان در جامعه باشیم و تاسف بخوریم به اینکه بعد از 30 سال کار و خدمت متاسفانه بازنشستگانمان برای تامین معاش اندک خود هم در مفشار و مضیقه قرار گرفته اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار