کد خبر: ۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
آمار ازدواج کودکان رو به افزایش است و بر اساس گزارش‌های سازمان ثبت احوال ایران، در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۲۸۰هزار دختر زیر ۱۹ سال ازدواج کرده‌اند و بیش‌ از ۱۰۹ هزار دختر زیر ۱۹ سال نیز مادر شده‌اند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسکای نیوز؛بر مبنای این آمار، یک‌هزار و ۷۲۷ دختربچه‌ زیر ۱۵ سال در سال گذشته بچه‌دار شده‌اند و آمار مادران زیر ۱۵ سال در پنج سال گذشته (۱۳۸۸-۱۳۹۲) بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تن در نوسان بوده است. این به آن معنا بوده که در این پنج سال، به طور متوسط بیش از هشت درصد زنانی که زایمان کرده‌اند، بین ۱۵-۱۹ سال داشته‌اند.

در سال 1310 قانونی راجع به ازدواج مصوب شد که طبق  ‌ماده 3 آن مزاوجت با کسی که هنوز استعداد جسمانی برای ازدواج پیدا نکرده ممنوع  بود و در آن ذکر شده بود «هر کس با کسی که هنوز استعداد جسمانی نداشته‌ مزاوجت کند به یک سال تا سه سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد و به علاوه ممکن است مجرم به جزای نقدی از دویست تومان تا دو هزار تومان‌محکوم گردد».

این در حالی است که امروزه در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است. ازدواج کودکان هم در سنت و هم در قانون ایران وجود دارد. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح». ازدواج قبل از بلوغ (۹ سال قمری در دختران و ۱۵ سال قمری در پسران) توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود. تشخیص دادگاه نیز کاملا از عرف منطقه تاثیر می‌گیرد.

میزان تاثیرگذاری قانون را در کاهش ازدواج های کودکان با نعمت احمدی وکیل پایه یک دادگستری در میزان گذاشتیم

او در مورد نقش قانون در کاهش ازدواج کودکان به خبرنگار ایسکانیوز گفت: در مسائل خانواده قانون نمی تواند مانع ازدواج های کودکان شوند البته می تواند مشوق ازدواج باشد.

احمدی ادامه داد: در تمام دنیا ازدواج هایی که خارج از عرف جامعه باشد زیر نظر دادستان می تواند انجام شود این مسئله را در حتی در اروپا هم شاهد هستیم.

این وکیل گفت: در بحث ازدواج کودکان ما با یک پارادوکس رودرو هستیم از طرفی ازدواج دختر 13 ساله قانونی است حتی پدر می تواند دختر زیر 13 سال را نیز با گرفتن مجوز شوهر دهد. اما همین دختر اگر پدر یا شوهرش فوت شود برای دریافت ارث یا مهریه اش باید ولی خودش را ببرد. یعنی  با اینکه این زن اجازه ازدواج دارد اما اجازه دخل و تصرف در اموالش را ندارد.

او به مسئله دیگری اشاره کرد و گفت در ایران هم بحث گناه و هم بحث خلاف قانون بودن برخی از ازدواج ها را داریم. در ازدواج بزرگسالان ما دو نوع عقد داریم دائم و منقطع، و هردو باید در قباله ازدواج ذکر شود درحالی که بسیاری از ازدواج های منقطع یا همان صیغه ثبت نمی شود.

سخنان او در حالی است که معمولا گفته می شود قانون هرچند که برای ارتقای فرهنگ یک جامعه و تغییر برخی از مناسبات کافی نیست اما میم تواند نقش پررنگی داشته باشد. بنابراین به جاست قانون گذار در ایران با عنایت به درخطر بودن سلامت زنانی که زیر 20 سال بچه دار می شوند و همین طور افزایش آسیب هایی که این ازدواج برای این کودکان ، خانواده ها و به تبع برای جامعه دارد سن ازدواج را در ایران افزایش دهند تا کمتر کودکی مادر شود وقتی که هنوز شایستگی تربیت نسل جدید را کسب نکرده و حتی سلامت خودش با این ازدواج زودهنگام به خطر می افتد.

البته بهبود وضعیت معیشت خانواده ها در کنار فرهنگ سازی برای منع ازدواج کودکان ضروری است و هرسه راه حل در کنار هم می توانند به کاهش ازدواج کودکان بیانجامند.
 

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار