کد خبر: ۹۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
با گرم شدن دمای هوا، وزش باد و کاهش رطوبت بخش‌هایی از عرصه‌های جنگلی گلستان در شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت، گرگان، گالیکش و غیره دچار حریق شده است. ‌

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، از دو روز قبل بخش‌هایی از عرصه‌های جنگلی استان گلستان در شهرستان‌های مختلف از گرگان تا مینودشت و گالیکش، پارک ملی گلستان، پارک جنگلی النگدره گرگان و غیره طعمه حریق شده است.

آن طور که کارشناسان منابع طبیعی اعلام کرده‌اند این آتش‌سوزی‌ها دارای عامل انسانی بوده اما عمدی یا غیرعمدی بودن آن نیازمند بررسی است.

در فصل خزان به علت کاهش رطوبت و افزایش دمای هوا، وزش باد و غیره شرایط برای وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بسیار مستعد است و کوچکترین بی‌احتیاطی آتش به دامن طبیعت می‌اندازد.

ماه‌های پایان پاییز و ابتدای زمستان همواره با آتش‌سوزی‌های متعدد در عرصه‌های جنگلی استان همراه است و سالانه به چند صد هکتار از این عرصه‌ها خسارت وارد می‌کند.

به رغم تلاش‌های گروه‌های مردمی، نیروهای یگان حفاظت و غیره هنوز آتش در برخی از مناطق جنگلی استان روشن است. در گالیکش هنوز دود از عرصه‌های جنگلی بلند است و به نظر می‌رسد تلاش نیروهای مستقر در منطقه هنوز به سرانجام نرسیده است.

ابوطالب فزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان امروز با توجه به وقوع حریق‌های متعدد در عرصه‌های جنگلی استان از آماده‌باش فوری 194 اکیپ پیاده، خودرویی و موتوری برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها خبر داد.

به گفته وی، برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در مناطق جنگلی 194 اکیپ شامل 53 اکیپ پیاده، 55 اکیپ خودرویی و 86 اکیپ موتوری در قالب واکنش سریع در حالت آماده‌باش کامل در سطح استان هستند.

وی گفت: 412 جنگلبان و قرقبان نیز برای اطفاء حریق‌ها در مناطق جنگلی سطح استان مستقر شده‌اند. در صورت نیاز از توان گروه‌های مردمی و سایر نهادها استفاده خواهدشد.

روز گذشته مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان به تسنیم گفته بود بهترین کار برای پیشگیری و مقابله با حریق در استان ایجاد ستاد مدیریت بحران آتش‌سوزی است.

وی گفت: در برخی ماه‌های سال که تعدد آتش‌سوزی‌ها را شاهد هستیم باید ستادی راه‌اندازی کنیم که در گام نخست با برپایی چادرهای آتش‌بانی در زمینه پیشگیری و اطلاع‌رسانی بموقع حریق اقدام کنند. گام بعدی این ستاد باید بسیج کلیه امکانات، نیرو و تجهیزات برای خاموش کردن آتش‌ در عرصه‌های جنگلی و مرتعی باشد.

انتهای پیام/582/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار