وصول سوال از وزير اطلاعات

سوالات نمايندگان از وزير ارشاد و اطلاعات اعلام وصول شد.به گزارش ايلنا، در جلسه علني مجلس دو طرح نمايندگان به صورت عادي اعلام وصول شد.طرح الحاق يک تبصره به بند (ج) ماده ۲۴ قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و طرح تشکيل کميته جذب سرمايه‌هاي داخلي و صدور مجوز ايجاد واحدهاي توليدي. سوال ملي محمدرضا صباغيان از وزير ارشاد درباره سياست اين وزارت خانه در زمينه ارتقاء فرهنگي و برنامه تجمع ۷ آبان در پاسارگارد . سوال ملي حسينعلي حاجي‌دليگاني از وزير اطلاعات درباره اتخاذ مواضع ناصواب و عمکلرد ضعيف در موضوعات

نمايندگان به دنبال استيضاح رييس

عضو شوراي مرکزي فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس از تقديم طرح استيضاح علي لاريجاني رييس مجلس به هيات رييسه خبر داد و گفت: اين طرح استيضاح طبق ماده 24 آيين نامه داخلي با 27 امضا تهيه و تقديم هيات رييسه شد.به ايرنا، حسينعلي حاجي دليلگاني نماينده شاهين شهر مجلس متن اين استيضاح را دراختيار خبرنگاران قرار داد و گفت: به استناد اصل112 قانون اساسي ، مجمع تشخيص مصلحت نظام وقتي در خصوص مصوبات مجلس تصميم مي‌گيرد که مجلس (نه رياست آن) با در نظرگرفتن مصلحت نظام، نظر شوراي نگهبان را تامين نکند.وي يادآور شد: اقدام لاريجاني در ارسال لايحه اصلاح قانون مبارزه با پولشويي و لايحه پالرمو به مجمع تشخيص مصلحت نظام بدون طي تشريفات قانوني يعني طرح در صحن علني و اصرار مجلس به مصوبات خود مغاير اصل 112 قانون اساسي و ماده 200 آيين نامه داخلي مجلس است.

مشکل توزيع کالاهاي کشف شده

رئيس سازمان بسيج مستضعفين در خصوص انبارهاي احتکار و شناسايي‌هاي صورت گرفته توسط نيروهاي بسيجي گفت: در کشف انبارهاي احتکار شده بسيج خيلي وسيع عمل کرد، اما يک نگراني داشتيم و آن ترخيص و رساندن محتواي اين انبارها به دست مردم بود. غيب پرور با بيان اينکه بسيج در بخش کشف و تشخيص بسيار موفق عمل کرد، تشريح کرد: در مراحل بعدي مشکلات قانوني وجود داشت که بسيج به صورت مستقل نمي‌توانست وارد شود و اگر چه دوستان در تعزيرات به دنبال کمک بودند، اما دست آنها نيز بسته بود.رئيس سازمان بسيج با اشاره به عملکرد اتحاديه‌ها گفت: اتحاديه در مساله توزيع کالاهاي مکشوفه از انبارهاي احتکار بسيار بهتر و قوي مي‌توانستند عمل کنند.غيب پرور افزود: بارها درخواست کمک به تعزيرات را داده بوديم و بسيج هم اعلام آمادگي کرد، اما به خاطر مشکلات قانوني اين کمک عملاً رخ نداد و اجناس به خوبي به دست مردم نرسيد و دچار مشکلاتي شديم.وي با تاکيد بر لزوم هماهنگي بيشتر عنوان کرد: حرکت جديدي بايد آغاز و هماهنگي‌ها بيشتر شود تا در ادامه شناسايي انبارهاي جديد بتوانيم توزيع مناسب و درستي داشته باشيم.

استيضاح ظريف در 11 محور

يک عضو هيئت رئيسه مجلس از تقديم استيضاح ظريف به هيئت رئيسه خبر داد.به گزارش ايلنا، استيضاح وزير خارجه با محورهاي زير تقديم هيئت رئيسه شد:اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشويي به جمهوري اسلامي‌ايران. بي‌توجهي به اقتصاد در ديپلماسي کشور و عدم ارجاع برنامه‌هاي اعلامي‌به مجلس شوراي اسلامي‌جهت اخذ راي اعتماد. عدم توجه به توسعه و فعال کردن روابط با عموم کشورها در قاره آسيا، آفريقا و آمريکاي لاتين. استفاده از بعضي سفيران ناکارآمد که ارزيابي عملکرد آنها در توسعه روابط با کشور مقصد قابل ارائه نمي‌باشد از باب نمونه سفير ايران در استراليا. فرصت سوزي و عدم انتخاب سفير براي بعضي کشورهاي دوست که ارتباط خوبي داريم ولي تا مدت‌ها سفير نداشتيم مانند چين و هند. دستگيري ديپلمات‌هاي ايراني در کشورهاي اروپايي به بهانه‌هاي واهي و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافي در دفاع از ديپلمات‌ها. استفاده از فرصت‌هايي که مقاومت در منطقه فراهم نمود. بکارگيري افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم. تهديد بنيه دفاعي کشور به از بين رفتن توانايي آن.عدم تامين منافع ملت ايران در قراردادهاي منعقد شده. موضع منفعلانه دستگاه ديپلماسي در خصوص کشتار حجاج در مني و عدم احقاق حقوق ملت ايران.

ميانجي‌گري بغداد ميان تهران و واشنگتن

رئيس ائتلاف الوطنيه عراق از دولت کشورش خواست تا براي دور کردن عراق از خطرات تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران ميان دو کشور ايران و آمريکا ميانجي‌گري کند. به گزارش ايسنا از بغداد اليوم، اياد علاوي افزود: تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران مي‌تواند باعث ميانجي‌گري عراق ميان اين دو کشور شود که اين ميانجي‌گري بايد براساس عدم دخالت ايران در امور داخلي عراق در مقابل رفع تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران باشد.اولين نخست وزير عراق پس از سقوط نظام صدام در ادامه مدعي شد که آن‌چه تداوم دخالت‌هاي ايران در امور داخلي ديگر کشورها مي‌خواند باعث مي‌شود که دولت عراق نتواند نقش ميانجي‌گر با آمريکا ايفا کند. علاوي پيش از اين نيز اعلام کرد که نامه‌اي به دبيرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواسته که خاص بودن روابط ايران و عراق در رابطه با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران درنظر گرفته شود.

مبارزه با اژدهاي هفت‌سر فساد

نماينده قائم شهر گفت: فساد، اين اژدهاي هفت سر در بدنه حاکميتي بايد از بين برود و اعتماد که سرمايه اجتماعي کشور ما است، بايد در ميان مردم زنده شود. اين مسئله ميسر نمي‌شود، مگر اينکه مبارزه با فساد از بالا به پايين آغاز شود. به گزارش خانه ملت، عبدالله رضيان گفت: سکانداران کشور در سه قوه بايد در برابر مردم پاسخگو باشيم. در اين سال‌ها ضعف‌هايي در مديريت کشور وجود داشته که با يک رفتار کينه توزانه ترامپ و پيمان سپاران منطقه‌اي او مانند عربستان، اين ضعف‌هاي مديريتي فشار را بر مردم مضاعف کرده است که اين مسئله بايد جبران و سريعاً حل شود.وي گفت: امروز سودجويي در فضاي اقتصادي فراوان ديده مي‌شود، به عنوان مثال چرا کالايي مانند مايع ظرفشويي 4 ليتري که قيمت 11 هزار تومان داشته امروز بايد با برچسب 41 هزار توماني در بازار فروخته شود. اين در حالي است که نرخ دلار سه برابر شده ولي چرا بايد برخي کالاها قيمتشان از 4 برابر هم فراتر رود.نماينده قائمشهر ادامه داد: چه کسي بر اين افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها نظارت دارد؟ وزير صنعت، معدن و تجارت و وزير دادگستري چرا نظارتي بر اين افزايش قيمت‌هاي بي دليل ندارند؟عضو مجمع نمايندگان استان مازندران اظهار کرد: متاسفانه ما چنان خود را در دعواهاي سياسي غرق کرده ايم که مسائل اصلي مردم و معيشت خانواده‌ها براي ما اولويتي ندارد. متاسفانه منشأ اين سياسي کاري‌ها نيز گاهي در همين مجلس در بين جناح‌هاي موجود با تندروي‌ها ديده مي‌شود. مردم از اين تندروي امثال ما نمايندگان خسته شده اند.

ارزيابي کارشناسان از قيمت نفت در سال آينده نشان مي‌دهد

گروه اقتصاد کلان: کمتر از 10 روز ديگر لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ از سوي دولت به مجلس تقديم مي‌شود. با توجه به نقش عمده بهاي نفت در تهيه و تدوين بودجه ايران از يک سو و اعمال تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه کشورمان از سوي ديگر کارشناسان و تحليلگران تفسيرهاي مختلفي در خصوص پيش‌بيني قيمت نفت ارائه مي‌دهند. به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، در اين راستا پيش‌بيني اکثر کارشناسان درباره قيمت هر بشکه نفت در سال آينده حداقل ۵۵ و حداکثر ۷۰ دلار است.

لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ از سوي رئيس جمهوري در ۱۴ آذرماه و در زمان قانوني به مجلس تقديم مي‌شود. بررسي روند تدوين لايحه از اين حکايت دارد که از نيمه تيرماه کارهاي ابتدايي آن در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است؛ از جمله تعيين خط مشي‌ها و سياست‌ها، تشکيل کارگروه بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد و تهيه گزارش‌هاي اقتصادي لازم براي تدوين لايحه بودجه ۱۳۹۸ قرار است تا ۱۲ آذرماه چاپ شده و روحاني در ۱۴ آذرماه لايحه را به مجلس ارائه کند.

بر اين اساس، بودجه سال آينده با توجه به تحريم‌هاي احتمالي نفتي در شرايط خاصي تدوين مي‌شود. همانطور که چندي پيش نوبخت - رئيس سازمان برنامه و بودجه - آن را مورد اشاره قرار داد و گفت که بودجه سال بعد بر اساس شرايط سخت آماده مي‌شود. به گفته وي، بودجه سال ۱۳۹۸ با توجه به شرايط پيش‌رو و تحريم‌هاي احتمالي براي شرايط سخت از لحاظ درآمدهاي نفتي و ساير درآمدها تدوين مي‌شود تا بتواند پاسخگوي هزينه‌ها به ويژه هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير بوده و آن را مديريت کند؛ در عين حال که شرايط مناسب و خوش‌بينانه را هم مد نظر دارد.

  • تصميم دولت چيست؟

نوبخت هم‌چنين هفته گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره پيش‌بيني دولت براي قيمت نفت در بودجه سال ۹۸، خاطرنشان کرده بود: قطعا در اين باره پيشنهاداتي مطرح شده و منابعي در قانون پيش‌بيني شده است اما همه دستگاه‌هايي که قيمت نفت را پيش‌بيني مي‌کنند، براي سال ۱۳۹۸ يا ۲۰۱۹ ميلادي، حداقل نرخ ۷۰ دلار را پيش‌بيني کرده‌اند اما خيلي کمتر از ۷۰ دلار براي بودجه سال آينده پيش‌بيني کرده‌ايم تا اگر با منابعي بيش از آن مواجه شويم، براي ساير مخارج از آن استفاده کنيم.

  • نگاهي به تحولات بازار نفت

اين درحالي است که بازار نفت طي شش ماه گذشته و با خروج آمريکا از برجام دستخوش تغييرات بسياري شده است. رييس جمهور آمريکا اعلام کرد که قصد دارد ميزان صادرات نفت ايران را به صفر برساند و همين موضوع باعث نگراني بازار جهاني شد؛ به‌طوري که قيمت جهاني نفت به يک باره افزايش يافت و همين موضوع باعث شد زودتر از همه صداي اعتراض آمريکا بلند شود؛ زيرا اين افزايش قيمت بيش از همه براي آمريکا و متحدانش سهمگين بود. ترامپ براي حل اين التهاب از ديگر توليدکنندگان اوپک از جمله عربستان درخواست کرد که توليد خود را افزايش دهند. از سوي ديگر به ذخاير استراتژيک خود دست برد تا خلاء احتمالي نفت ايران را در بازار جبران کند. با اين حال با اين‌که آمار ماهانه اوپک همواره از افزايش توليد اعضا حکايت مي‌کرد، قيمت نفت هم‌چنان در صدر و در محدوده ۸۵ دلار مي‌تاخت.

درنهايت رييس جمهور آمريکا که به باور بسياري از کارشناسان با بازار نفت ناآشنا بود، اعلام کرد که صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رساند. ولي وي چند روز قبل از آغاز تحريم‌هاي نفتي، به هشت مشتري نفت ايران معافيت داد. البته به اين شرط که اين هشت کشور طي شش ماه واردات نفت از ايران را به صفر برسانند. البته باز هم بسياري از کارشناسان بر اين باورند که ترامپ ناچار به تمديد معافيت‌ها بعد از شش ماه خواهد شد، زيرا بسياري از کشورها نمي‌توانند کمبود نفت ايران را جبران کنند.

اتفاقي که بعد از معافيت آمريکا رخ داد، اين بود که تنش‌هاي سياسي در بازار کاهش يافت و بازار حس کرد با مازاد عرضه روبه‌روست. اين موضوع قيمت نفت را تا ۷۰ دلار کاهش داد. کاهش قيمتي که تيشه به ريشه توليدکنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان مي‌زند. به همين دليل درحال حاضر زمزمه کاهش توليد از سوي اعضا به گوش مي‌رسد.

حال ايران در اين شرايط آشفته بازار بايد درباره قيمت نفت تصميم بگيرد تا بودجه سال آينده را بر اساس آن پايه ريزي کند. در اين راستا ايسنا، با چند تن از کارشناسان بازار نفت به گفت‌وگو نشست تا پيش‌بيني آن‌ها از قيمت جهاني نفت در سال آينده در جويا شود.

  • بازار در پيش‌بيني قيمت نفت گيج شده است

در اين راستا، سيد مهدي حسيني - کارشناس ارشد حوزه انرژي - تحولات پيش‌آمده را باعث گيج شدن بازار و سخت شدن پيش‌بيني قيمت نفت دانست و گفت: به نظر من اگر به درستي عمل کنيم، تحولات مثبتي در بازار جهاني رخ خواهد داد و تحولات مثبت به اين معني است که قيمت نفت متعادل باشد. در حال حاضر اختلافاتي بين عربستان و آمريکا درباره قيمت و عرضه نفت پيش آمده است، روسيه حداکثر عرضه را دارد و اين مسائل باعث ايجاد نوسانات در بازار مي‌شود و بازار گيج مي‌شود که تحولات آينده را چگونه پيش‌بيني کند.

وي ادامه داد: اين‌که عرضه کاهش پيدا کرد يا افزايش و اين‌که عرضه ايران چقدر خواهد شد، مسائلي است که بازار نمي‌تواند پيش‌بيني کند. عربستان به دليل مساله خاشقچي با آمريکا بازي مي‌کند و اعلام کرده است که توليد خود را کم مي‌کند، اما به نظر من اين کار را نمي‌کند، زيرا همراهي آمريکا عليه ايران براي عربستان از اهميت بيش‌تري برخوردار است. از سوي ديگر اگر در يمن صلح شود، اثر زيادي روي بازار نفت دارد، زيرا يمن توليدکننده نفت و يکي از مسائل پيچيده خاورميانه است.

اين کارشناس ارشد حوزه انرژي قيمت ۶۰ دلار را براي بودجه سال ۱۳۹۸ منطقي دانست و افزود: تصور من اين است نرخ ۶۰ دلار ممکن است منطقي باشد. البته درحال حاضر قيمت نفت کم‌تر از ۶۰ دلار است و عده‌اي پيش‌بيني کرده‌اند به زير ۴۰ دلار هم خواهد رسيد اما به نظر من اين قيمت تندروي است، درحالي که تحولات بازار به اين ميزان تند نيست. به‌طور کلي رقمي‌بين ۵۵ تا ۶۰ دلار منطقي است، مگر اين‌که دولت بخواهد محافظه‌کارانه عمل کند.

  • حرکت قيمت نفت روي قيمت ۷۰ تا ۷۵ دلار

اين درحالي است که سيدغلام‌حسين حسنتاش، ديگر کارشناس ارشد حوزه انرژي بر اين باور است که قيمت نفت در سال آينده در محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار در نوسان خواهد بود. وي به ايسنا توضيح داد: پيش‌بيني من درباره قيمت نفت ۷۰ تا ۷۵ دلار است. البته فکر مي‌کنم قيمت نفت براي بودجه ايران حدود ۷۰ دلار منطقي است. ضمنا متوسط پيش‌بيني حدود ۲۰ مرجع معتبر شامل بانک‌ها و موسسات معتبر بين‌المللي هم قيمت ۷۵ دلار براي نفت برنت است.

  • قيمت مناسب نفت براي بودجه ۹۸، ۵۵ تا ۶۰ دلار است

از سوي ديگر ديگر کارشناس اين حوزه، قيمت ۸۰ دلار را براي نفت در سال آينده دور از ذهن دانست و توضيح داد: فکر نمي‌کنم قيمت نفت در محدوده ۸۰ دلاري که طي ماه‌هاي قبل به آن رسيده بود، باقي بماند. با توجه به اين‌که براي سال آينده مازاد عرضه در بازارهاي جهاني پيش‌بيني مي‌شود فکر مي‌کنم قيمت نفت براي بودجه بين ۵۵ تا ۶۰ دلار قيمت منطقي خواهد بود. مرتضي بهروزي‌فر ادامه داد: اگر بودجه برروي قيمت بالاي نفت بسته شود و قيمت جهاني نفت کاهش يابد، کشور با کسري بودجه مواجه خواهد شد اما اگر بودجه با قيمت پايين بسته شود و قيمت جهاني نفت بالا رود، مي‌توان درباره مازاد آن تصميم‌گيري کرد. براي سال آينده با دو مشکل مواجهيم؛ در سال‌هاي گذشته فقط موضوع پيش‌بيني قيمت نفت بود اما امسال علاوه بر پيش‌بيني قيمت، موضوع پيش‌بيني حجم صادرات با توجه به تحريم‌هاي آمريکا نيز مطرح است.

عضو هيات رئيسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس درخواست کرد؛

گروه صنعت و معدن: موضوع تخلف شرکت‌هاي واردکننده خودرو و متواري شدن مديران اين شرکت‌ها طي روزهاي اخير واکنش‌هاي زيادي را در پي داشته است. به گزارش تجارت به نقل از خانه ملت، عضو هيات رئيسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: اگر فردي از کشور خارج شده باشد از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و وزارت امور خارجه پيگيري مي‌شود اما نبايد به متخلفين اجازه خروج از کشور داده شود. امير خجسته در خصوص خروج برخي از مديران شرکت‌هاي متخلف واردکننده خودرو از کشور، اظهار داشت: به دستگاه‌هاي نظارتي اعلام کرده‌ايم تا از مديران عامل شرکت‌هاي واردکننده خودرو که تخلف، قاچاق و فساد آنها محرز شده است مراقبت کنند.

عضو هيات رئيسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه برخي از افرادي که در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور داشته و قصد خروج از کشور را داشته‌اند تعيين تکليف شده‌اند، گفت: از قوه قضائيه درخواست مي‌کنيم تا هرچه سريع‌تر وضعيت مديران عامل شرکت‌هاي واردکننده متخلف را مشخص کند. نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اينکه مديرعامل شرکتي مانند نگين خودرو که تخلفات گسترده‌اي داشته دستگير شده است، ادامه داد: دادستاني تهران در حال پيگيري و پرونده تعدادي از شرکت‌هاي واردکننده خودرو است و بررسي پروند تعدادي ديگر از آنها در شرف آغاز شدن است.

  • ممنوع الخروجي مديران متخلف در دستور کار

اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه ساير شرکت‌هاي واردکننده خودرو متخلف زماني که مشاهده کنند قوه‌قضائيه، دستگاه‌هاي نظارتي و مجلس شوراي اسلامي‌با قدرت به بررسي تخلفات صورت گرفته ورود مي‌کنند متوجه شرايط مي‌شوند، عنوان کرد: يک لحظه در خصوص پرونده واردکنندگان خودرو درنگ نمي‌کنيم؛ بحث کنترل، نظارت، ممنوع الخروجي و پاسخگويي مديران متخلف شرکت‌هاي واردکننده خودرو در دستور کار است.

وي در خصوص اينکه تا کنون مديران شرکت‌هاي واردکننده خودرو متخلف از کشور خارج شده‌اند، گفت: اين موضوع در دست بررسي است، اگر فردي از کشور خارج شده باشد از طريق سيستم‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و وزارت امور خارجه پيگيري مي‌شود اما نبايد به متخلفين اجازه خروج از کشور داده شود، اگر فردي از مديران متخلف شرکت‌هاي واردکننده از کشور خارج شود مقصر متوليان جلوگيري از اين امر هستند.عضو هيات رئيسه کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي‌در پايان، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌هاي دريافتي موضوع خروج تعدادي از مديران متخلف درحال پيگيري است تا از آن جلوگيري شود.

  • مردم بازنده بي توجهي مسئولان

خبرگزاري مهر چند روز پيش در اين خصوص نوشت: ماهها است که به خاطر افزايش نرخ ارز، بسياري از فروشندگان به اين بهانه ، هر رفتاري را که دلشان مي‌خواهد با مشتريان انجام مي‌دهند. قيمت را بدون ضابطه بالا مي‌برند، فروششان را کم مي‌کنند، بازار سياه راه مي‌اندازند و بعد با تبليغات اغواکننده تلاش دارند که مشتريان را به سمت خريد کالاهايشان بکشانند. اما موضوع از آنجا حادتر مي‌شود که اين کالاها، سرمايه‌اي بوده و مصرف کننده و خريدار مجبور مي‌شود بابت تأمين نياز خود مبالغ هنگفتي را بپردازد و در برخي موارد مجبور شود براي تأمين نيازهاي خود به هر شرايطي که فروشنده برايش تعريف مي‌کند، تن بدهد.

اين موضوع را به صراحت مي‌توان در فروش‌هاي فوري و پيش فروش‌هاي خودرو به صراحت مشاهده کرد. آنگونه که بررسي‌هاي ميداني خبرنگار مهر نشان مي‌دهد بازار خودروهاي داخلي و وارداتي اکنون ديگر يک بازار نيست بلکه بهتر است نام آن را آشفته بازار ناميد به اين معنا که فروشندگان و نمايندگان خودروسازان خارجي که نماينده رسمي‌بودن يانبودن آنها هم با اما و اگرهاي فراواني هم مواجه است، ثبت نام‌هاي متعددي را براي فروش خودروهايي که حتي پاي آنها هنوز به گمرک ايران نرسيده، انجام داده‌اند اما براي تحويل آنها به مشتريان اين پا و آن پا مي‌کنند. به نحوي که مشتري کل مبلغ را به حساب نمايندگي واريز کرده و اکنون با مشقات بسياري در حوزه تحويل خودروي خود مواجه شده است. يکي از خريداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خريدي که از نمايندگي‌هاي خودروسازان خارجي صورت داده، گفت: بيش از سه ماه است که مبلغ خودروي ثبت نامي‌را به حساب نمايندگي واريز کرده‌ام و قرار بود خودرو را ۴۵ روزه تحويل دهند اما با گذشت سه ماه، هنوز موفق به دريافت خودروي خود نشده ام. بعد از پيگيري‌هاي متعدد، کارمند بخش فروش اين شرکت وارد کننده گفتند که در ترخيص خودروها، مشکل وجود داشته و دعوايي ميان وارد کننده، گمرک و وزارت صنعت در حال پيگيري است. وي افزود: من به قوانين کشور احترام گذاشته ام، طبق قانون و ضابطه، به يک شرکت بزرگ که فعاليت قانوني در کشور داشته و نمايندگي رسمي‌يک خودروساز بزرگ خارجي است، اعتماد و اقدام به پيش خريد خودرو کردم. در زمان پيش خريد هيچ صحبتي از مشکل بر روي ثبت سفارش و ترخيص خودروها مطرح نبود. انتظار به حق من است که خودروي خود را ۴۵ روزه و در موعد مقرر تحويل بگيرم گويا بخاطر مشکلي که بوجود آمده ، کشمکشي بين شرکت واردکننده با سازمان توسعه تجارت و گمرک بوجود آمده و مي‌گويند براي ترخيص خودروهاي ما، سازمان توسعه تجارت ايران بايد پاسخ استعلام گمرک و شماره گذاري را بدهد تا شرکت بتواند خودروي ما را تحويل بدهد. وي ادامه داد: خب اگر مشکلي وجود داشت چرا به اين شرکت اجازه پيش فروش دادند و اينطور مردم را سرگردان کردند؟

  • مقام مسئول: واردکنندگان متخلف تحت پيگرد هستند

در اين ميان يک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اموال برخي از واردکنندگاني که از سوي مراجع نظارتي و اطلاعاتي دستگير شده‌اند و در مورد آنها هم از سوي مراجع نظارتي پرونده قضايي تشکيل شده است، توقيف شده و بايد با دستور قضايي، هر گونه واگذاري اموال آنها انجام شود. بنابراين ممکن است مدتي زمان طول بکشد تا خودروها به دست مشتريان برسد. وي افزود: در اين رابطه واردکنندگان بايد تحت نظارت بيشتري قرار بگيرند تا مشکلي براي خريداران خودرو پيش نيايد.

  • فرار برخي واردکنندگان متخلف خودرو

در اين ميان برخي خبرهاي رسمي‌و غير رسمي‌از متواري شدن مديران عامل برخي شرکت‌هاي وارداتي حکايت دارد؛ به نحوي که واردکنندگان برخي برندها در پرونده واردات غير قانوني خودرو که از سوي مراجع قضايي در حال پيگيري است، متخلف شناخته شده و از کشور متواري شده اند. البته هنوز مراجع قضايي به صورت رسمي‌اين خبر را تاييد نکرده‌اند اما در برخي محافل، زمزمه متواري شدن اين افراد وجود دارد و حال انبوهي از ثبت نام کنندگان خودروهاي وارداتي، با پرونده‌هاي بلاتکليفي روبرو هستند که تحويل خودروهاي آنها را به آينده‌اي مبهم موکول مي‌کند.البته پيش از اين نيز مدير عامل شرکت مفتاح رهنورد به عنوان يکي ديگر از متخلفان حوزه واردات خودرو متواري شده بود که بعدا دستگير و جهت رسيدگي به تخلف، به مراجع مربوطه تحويل داده شد. هم اکنون بسياري از خريداران خودرو از اين کمپاني ماههاست براي تحويل خودروهاي ثبت نامي‌شان بلاتکليف هستند.

  • بي‌تفاوتي سازمان حمايت در مواجهه با قربانيان تخلفات

نکته حائز اهميت در اين ميان بي توجهي به حقوق مصرف کنندگاني است که به دليل سوء مديريت سياست گذاران و فقدان نظارت واقعي بر بازار خودرو ، ماههاست دچار سرگرداني و بلاتکليفي هستند و هيچ پاسخ روشن و واضحي به انتظاراتشان داده نمي‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به عنوان متولي توليد و واردات خودرو گوشه عافيت انتخاب کرده و هيچ اظهارنظر و اقدامي‌در اين زمينه انجام نمي‌دهد و مشخص نيست چه کسي بايد پاسخگوي ضرر و زيان مردم باشد. سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليد کنندگان نيز يکي از خنثي‌ترين سازمان‌هاي مسئول است که در بيشتر بازارها، نسبت به تحولات بي تفاوت است و تنها در صورت اذن و دستور، به مسائل ورود مي‌کند و در چنين آشفته بازارهايي عموما حضور فعال و موثري ندارد.

رحمانی خبر داد؛

گروه اصناف: در شرايطي که در سال ۱۳۹۰ صادرات ما در حوزه لوستر از نظر وزني ۳۰۰ کيلوگرم و از نظر ارزش ۳.۱ ميليون دلار بود، اين رقم در سال گذشته از نظر وزني به ۲۰۰ کيلوگرم يعني معادل ۰.۲ تن کاهش يافته و ارزش آن نيز نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش قابل توجهي داشته و از ۳.۱ ميليون دلار به ۱.۴ ميليون دلار رسيده است. با توجه به اينکه وزن صادرات صورت گرفته در هر دو مقطع زماني نزديک به يکديگر به شمار مي‌رود، مي‌توان نتيجه گرفت که در اين سال‌ها ارزش لوستر ايراني در بازارهاي جهاني با کاهش قابل توجه مواجه شده‌ است.

به استناد آمارهاي رسمي‌ارائه شده، در سال‌هاي اخير صنعت لوسترسازي ايران در حوزه صادرات موفقيت چنداني نداشته و مي‌توان گفت که در اين مدت عراق بزرگترين واردکننده لوسترهاي ايراني بوده و ۵۷ درصد از صادرات لوستر ايراني به مقصد اين کشور همسايه صورت گرفته است.

پس از آن ارمنستان و آلمان به ترتيب با سهم هفت و شش درصدي در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند و کشورهاي امارات متحده عربي و ازبکستان نيز هر يک حدود سه درصد در صادرات لوستر سهم دارند. ۲۴ درصد بازار صادراتي لوسترهاي ايراني نيز دست کشورهاي ديگر است. توليد لوستر در کشور به صورت سنتي صورت مي‌گيرد و نسبت به سال‌هاي گذشته تعداد واحدهاي توليدي فعال در اين بخش با کاهش مواجه شده‌ است. از جمله موانع و مشکلاتي که سر راه توسعه صادرات لوستر قرار دارد، بالا رفتن قيمت مواد اوليه از جمله برنز، انواع شمش برنج و ... محسوب مي‌شود. همچنين کمبود مواد اوليه از قبيل قطعات رابط، لوله‌هاي برنجي و ... افزايش هزينه حمل و نقل، برق مصرفي و مواردي از اين دست، ناتواني رقابت در برابر محصولات خارجي، محدوديت در تنوع شکل ظاهري و عدم حضور در بازارهاي اروپايي با توجه به پتانسيل‌هاي بالاي اين بازار را مي‌توان از مشکلاتي دانست که مانع از توسعه صادرات در اين بخش شده است. مروري بر آمارهاي گمرکي گوياي اين است که واردات انواع لوستر نيز از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵ کاهشي بالغ بر ۵۰ درصد داشته و از ۴۸۰۰ تن واردات لوستر با ارزشي بالغ بر ۱۳.۳ ميليون دلار در سال ۱۳۹۰ به ۲۲۰۰ تن کالا به ارزش ۹.۳ ميليون دلار در سال ۱۳۹۵ رسيده است. بر اين اساس واردات انواع لوستر حداقل از نظر وزني بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. در اين رابطه رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان لوستر، بلور و چيني، از توليد ۸۰ درصد لوستر در داخل کشور خبر داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران، ‌احمد رحماني با بيان اينکه تأمين مواد اوليه يکي از مشکلات موجود در واحد‌هاي صنفي به حساب مي‌آيد، تصريح کرد: هم اکنون بسياري از اصناف با مشکل تأمين مواد اوليه مواجه‌اند که البته فروشندگان لوستر هم از اين امر مستثني نيستند.رحماني با اشاره به واردات لوستر از کشور چين، گفت: باتوجه به آنکه قيمت لوسترهاي چيني موجود در بازار ارزان‌تر از لوسترهاي ساخت داخل است، به همين دليل بيشتر مردم خريدار لوسترهاي چيني هستند.رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان لوستر، بلور و چيني، با بيان اينکه نمايشگاه‎هاي لوستري که در ايران برگزار مي‌شود از نظر گستردگي و تنوع محصولات عرضه شده در آن، قابل رقابت با کشور‌هاي اروپايي است، اظهار کرد: حمايت دولت از توليدکننده بايد در اولويت قرار گيرد.رحماني، با تأکيد بر اينکه لوسترهاي توليد داخل موجب ارزآوري و توسعه اقتصادي در کشور مي‌شود، تصريح کرد: صادرات اين کالا به کشور‌هايي همچون ترکمنستان، ترکيه و عراق صورت مي‌گيرد.وي گفت: درحالي که اجناس توليد داخل از توليدات برخي کشورهاي اروپايي بهتر است، ولي در برخي موارد مشاهده مي‌کنيم بسياري از توليدات داخل با نام محصولات خارجي و با قيمت بالاتر به فروش مي‌رسد.رئيس اتحاديه لوستر، بلور و چيني، درباره آخرين وضعيت کارخانه‌هاي غيرفعال، گفت: اتاق اصناف مي‌تواند با تشکيل جلسه، مشکل کارخانه‌هاي غيرفعال را جويا شود و براي برطرف کردن آن، اقدام کند.

خودزنی عربستان با رکورد شکنی در تولید نفت نشان می دهد

گروه انرژي: درحالي‌که ترامپ، فشارها بر عربستان را افزايش داده است تا در اجلاس هفته آينده اوپک از کاهش توليد خودداري کند، سعودي‌ها در ماه نوامبر توليد نفت خود را به رکوردي تاريخي رساندند.

به گزارش رويترز، روز دوشنبه يک منبع آگاه صنعت نفت به رويترز خبر داد درحالي‌که رييس‌جمهور ترامپ، فشارها بر عربستان را افزايش داده است تا در اجلاس هفته آينده اوپک، از کاهش توليد خودداري کند، سعودي‌ها در ماه نوامبر، توليد نفت خود را به رکوردي تاريخي افزايش داده‌اند. يک منبع آگاه آشنا به صنعت نفت عربستان، گفت که توليد نفت خام سعودي‌ها در ماه نوامبر بين ۱۱.۱ تا ۱۱.۳ ميليون بشکه در روز بوده است. هرچند تا زماني که ماه نوامبر به پايان نرسد ميزان توليد ميانگين روزانه دقيق عربستان مشخص نخواهد شد. اين سطح توليد حدود ۰.۵ ميليون بشکه در روز يا معادل ۰.۵ درصد از تقاضاي جهاني، نسبت به توليد ماه اکتبر افزايش داشته است و بيش از ۱ ميليون بشکه در روز هم نسبت به توليد اين کشور در ابتداي سال ۲۰۱۸، که رياض به همراه اوپک توليد نفت خود را کاهش داده بود، بالاتر است.

ديدار هفته آينده اعضاي اوپک که در آن در مورد نحوه جلوگيري از کاهش شديد قيمت نفت تصميم‌گيري خواهد شد، چند روز پس از آن انجام خواهد شد که رييس‌جمهور روسيه، ولاديمير پوتين، وليعهد عربستان محمد بن سلمان و ترامپ، به آرژانتين سفر مي‌کنند تا در اجلاس سران G20 شرکت کنند.

عربستان سعودي در ماه جون توافق کرد تا در پاسخ به مشتريان خود در آمريکا و هند براي کاهش قيمت نفت، توليد خود را به شدت افزايش دهد تا هم به پايين آوردن قيمت نفت کمک کند و هم کمبود عرضه‌اي را که با اعمال تحريم‌هاي آمريکا بر ايران به وجود مي‌آمد جبران کند.

اما اين اقدام پس از اين که آمريکا تحريم‌هايي بسيار نرم‌تر از حد انتظار را بر تهران وضع کرد، بيش از همه به رياض آسيب زد. به اين ترتيب نگراني در مورد اشباع عرضه نفت، قيمت‌ها را که در ماه اکتبر از ۸۵ دلار بالاتر بود، به زير ۶۰ دلار آورد.

توليدکننده برتر غير اوپک، روسيه، هم که در توافق کاهش توليد اوپک از ۲۰۱۶، با عربستان مشارکت داشت، در ماه‌هاي اخير توليد خود را به شدت بالا برده است و در بالاترين سطح توليد پس از فروپاشي شوروي، يعني ۱۱.۴ ميليون بشکه در روز، قرار دارد.

تحليل‌گر گلدمن ساکس، يکي از فعال‌ترين بانک‌هاي جهان در بازار نفت، مي‌گويد: اجلاس G20 مي‌تواند به عنوان کاتاليزوري براي بازگشت قيمت‌ها عمل کند. ما انتظار داريم توافق براي کاهش توليد اوپک و اعلام آن باعث تقويت قيمت برنت شود.

  • افزايش حمايت اوپکي‌ها از کاهش توليد نفت

وزير انرژي اکوادور اعلام کرد اين کشور آمريکاي جنوبي از تصميم اوپک براي کاهش توليد نفت در نشست هفته آينده اين گروه در وين حمايت خواهد کرد.کارلوس پرز، وزير انرژي اکوادور گفت: اکوادور که کوچکترين عضو اوپک است، انتظار ندارد چنين تصميمي‌روي برنامه‌هاي اين کشور براي افزايش توليد از ۵۱۵ هزار بشکه در روز فعلي، به ۵۶۰ هزار بشکه در روز در سال آينده تاثيري بگذارد زيرا اکوادور در صدد افزايش درآمد دولت براي کاهش کسري مالي خود است.وي در ديدار از يک ميدان نفتي در منطقه آمازون گفت: اين کشور به اين منابع نياز دارد و تصور نمي‌کنم مسئله‌اي باشد زيرا توليد ما در ميان کشورهاي عضو اوپک، بسيار اندک است.بر اساس گزارش رويترز، اوپک ششم دسامبر در وين ديدار خواهد کرد و طي اين ديدار درباره پيشنهاد عربستان سعودي براي کاهش حداکثر ۱.۴ ميليون بشکه در روز از مجموع توليد اوپک و متحدانش به منظور مقابله با اشباع عرضه تصميم گرفته خواهد شد.

اشميد با توجه به پایبندی تهران به برجام تاکيد کرد؛

کورش شرفشاهي: چهارمين دور گفت وگوهاي بلندپايه سياسي ميان جمهوري اسلامي‌ايران و اتحاديه اروپا و سومين سمينارهمکاري‌هاي صلح آميزهسته‌اي درشرايطي برگزار شد که دو طرف طي ماه‌هاي اخير فشارهاي زيادي را براي توقف روند توسعه مناسبات دوجانبه متحمل شده اند.

اين در حالي است که آمريکا دور تازه تحريم‌ها عليه ايران را اعمال کرده و همزمان متحدان اروپايي خود را هم در معرض فشار و تهديد قرار داده تا روابط خود با تهران را کاهش دهند. البته تهران و بروکسل دستورکار گسترده‌اي براي توسعه مناسبات دوجانبه دارند؛ به نوعي که طرفين ضمن بررسي عملکرد سال گذشته در حوزه‌هاي کشاورزي، آموزش و تحقيقات، تجارت، انرژي و تغييرات آب و هوا، حمل و نقل، مساﺋل بانکي، پناهندگان، مواد مخدر، بلاياي طبيعي، حقوق بشر مبارزه با تروريسم درباره نحوه پيشبرد برنامه‌هاي آتي هم توافق کردند. بخش دوم اين دور از گفت وگوها به تبادل نظر در مورد مساﺋل منطقه‌اي اختصاص داشت که براي طرفين هم از بابت همسايگي منطقه‌اي و هم از بابت فشارهاي افکار عمومي‌از اهميت بسياري برخوردار است. اما تبديل حرف به عمل، مطالبه‌اي است که تهران از اتحاديه اروپا دارد و در گفت و گوهاي ديپلمات‌هاي دو طرف هم مورد تاکيد طرف ايراني قرار گرفت. اگرچه مقامات اتحاديه اروپا در مقاطع مختلف بر اهميت حفظ برجام و نقش آن در امنيت جهاني تاکيد کرده اند.با اين حال راستي آزمايي اين اظهارات در گرو عملياتي شدن راهکارهايي است که بر اساس آن ايران بتواند از منافع قيد شده در توافق هسته‌اي بهره مند شود.

  • زنده ماندن برجام در گرو اجرا

ميگل آريانس کانيته کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا در نشست خبري مشترک با علي اکبر صالحي گفت: «برجام بر اساس اهدافي که براي آن مشخص‌شده، کار مي‌کند و اطمينان حاصل مي‌کند که برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است» با اين حال ما به ازاي اين اطمينان براي بروکسل انتظاراتي است که تهران از پايبندي خود مي‌خواهد. سيدعباس عراقچي معاون وزير امور خارجه نيز با بيان اينکه توازن«بده - بستان» برجام از بين رفته تاکيد کرد: «اگر ايران از مزاياي برجام بهره‌مند نشود اين توافق زنده نمي‌ماند». وي گفت: «تعلل در اجراي تعهدات، اين دستاورد مهم ديپلماسي براي جامعه بين المللي را با چالش جدي روبرو خواهد ساخت و جمهوري اسلامي‌ايران در اين صورت بر اساس استقلال و منافع خود تصميم خواهد گرفت».به گفته عراقچي همکاري‌هاي هسته‌اي محدود به اراک و فردو نيست بلکه طرح‌هاي زيادي وجود دارد که جنبه‌هاي تجاري دارند اما به دليل تحريم‌هاي آمريکا، نبود کانال مالي و تهديدهاي آمريکا، متوقف‌شده اند. همچنين علي اکبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي‌در نشست خبري مشترک با کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا ابراز اميدواري کرد جامعه جهاني و اعضاي برجام تمام تلاش خود را براي حفظ اين توافق صورت دهند، چون اگر اين توافق از بين برود «نه کشور من، نه اتحاديه اروپا و نه جامعه جهاني از آن نفعي نخواهند برد».به گفته معاون رييس جمهوري«اين نبردي است که بايستي در آن پيروز شويم چون ازعهده بازنده شدن برنمي‌آييم.»

  • اما و اگرهاي سازوکار مالي

در همين رابطه روزنامه وال استريت ژورنال خبرداد که بر اساس آن فرانسه و آلمان طرح‌هايي را آماده کرده‌اند تا اين مکانيزم را از شکست نجات دهند.وال استريت ژورنال به نقل از ديپلمات‌هاي اروپايي خبر داد که فرانسه يا آلمان ميزبان نهادي مي‌شود که براي ايجاد کانال مالي با ايران طراحي شده است؛ در صورتي که فرانسه ميزبان شود، يک مقام آلماني رياست اين نهاد را به عهده مي‌گيرد و در صورتي که آلمان ميزبان آن را به عهده بگيرد، رياست اين نهاد مالي اروپايي به يک فرانسوي سپرده مي‌شود.به نوشته اين نشريه اين نهاد از سوي آلمان و فرانسه تامين مالي مي‌شود و به صورت مستقيم تحت مالکيت دولت‌هاي اروپايي مشارکت کننده است تا از تحريم‌هاي احتمالي واشنگتن مصون بماند.اتحاديه اروپا ابراز اميدواري کرده است که بيش از 10 کشور اروپايي در اين سازوکار مالي مشارکت کنند و احتمالا با گذشت زمان کشورهاي بيشتري از جمله چين به اين گروه بپيوندند.ديپلمات‌هاي اروپايي گفتند که هنوز تصميم رسمي‌در اين باره گرفته نشده و در صورتي که پيشرفت حاصل شود، راه اندازي رسمي‌آن تا آغاز سال جديد ميلادي طول مي‌کشد.ابتکارات جديد درباره سازوکار ويژه مالي گام بلندي براي اجرايي شدن تعهدات اروپايي‌هاست. اتحاديه اروپا و سايرشرکاي برجام در معرض آزموني هستند که آيا مي‌خواهند کماکان زير سيطره و هژموني آمريکاي ترامپ قرار بگيرند يا توان و ظرفيت اين را دارند که از استقلال و حاکميت خود در مقابل يکه تازي‌هاي آمريکا ايستادگي کنند.جمهوري اسلامي‌ايران با عنايت به ظرفيت‌هاي دروني و تجربياتي که از چهاردهه تحريم و تهديد و فشار کسب کرده توان عبور از اين دور از تحريم‌ها را هم دارد.بايد ديد نحوه کنشگري اين روزهاي اروپايي‌ها چه تصويري در افکار عمومي‌اروپا و ايران ايجاد خواهد ؛ بازيگري مستقل يا دنباله رو آمريکا.

  • ضرورت بهره مندي ايران از برجام

از سوي ديگر دبير کل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا در اظهاراتي در سومين سمينار همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران و اروپا دربروکسل اذعان داشت که ايران بر اساس برجام بايستي به‌ طور مؤثر از مزاياي لغو تحريم‌ها بهره‌مند شود. هلگا اشميد در ابتداي سخنانش برگزاري اين سمينار را نشان‌دهنده حمايت قوي اتحاديه اروپا از برجام توصيف کرد و گفت: تمام 28 کشور عضو اتحاديه اروپا به اجراي کامل برجام متعهد هستند.وي گفت: ما از چالش‌‌هايي که بازگشت تحريم‌‌هاي آمريکا ايجاد کرده است آگاهيم و موضع ما در بسياري از بيانيه‌‌ها در بالاترين سطوح کاملاً روشن بوده است.اشميد تصريح کرد که موضع اروپا فقط در حرف نيست و در اين رابطه، به بيانيه اخير طرف‌هاي اروپايي برجام در حمايت از اين توافق و تلاش براي راه‌اندازي کانال ويژه مالي با ايران اشاره کرد.وي گفت: پيام ما روشن است: مادامي‌که ايران به تعهداتش در قالب برجام عمل کند، چنانچه سيزدهمين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اين مساله را تائيد مي‌کند، ما هم به اجراي کامل برجام متعهد مي‌مانيماين سياستمدار اروپايي گفت: لغو تحريم‌ها بخش مهمي‌از برجام است اما توافق هسته‌اي ايران بيش از آنکه يک سند اقتصادي باشد بايستي جلوي رقابت تسليحات هسته‌اي در منطقه را بگيرد. 'درواقع برجام قراردادي است که در امنيت خاورميانه، اروپا و دنيا سهم دارد.'دبير کل سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا ضرورت همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و اروپا در چارچوب ضميمه 3 برجام را موردتوجه قرارداد و آن را بخش کليدي اين توافق خواند.وي گفت: من قوياً معتقدم که هر اقدامي‌در راستاي اجراي ضميمه 3 برجام گامي‌مثبت است و از اين فرصت استفاده مي‌کنم و از تمام شرکا مي‌خواهم که به تلاش‌هاي خود در اين زمينه ادامه دهند.وي افزود: اينک گام بعدي براي ايران اين است که به کنوانسيون‌هاي بين‌المللي مرتبط بپيوندد و روند تصويب قوانين در اين رابطه را در داخل به جريان بيندازد تا به‌طور کامل از ظرفيت‌هاي ضميمه 3 برجام بهره‌مند شود.اشميد عنوان کرد که اقدامات ايران در اين رابطه، فضاي همکاري براي شرکت‌هاي علاقه‌مند به فعاليت در ايران را تسهيل مي‌کند.وي سخنان خود در اين نشست را بابيان حمايت مجدد از برجام به پايان برد و افزود: اين توافق منجر به ايجاد همکاري در زمينه‌هايي شده است که درگذشته امکان آن وجود نداشت.

مدير عامل راه‌آهن در افتتاحيه اجلاس (UIC) مطرح کرد:

گروه راه ومسکن: انتظار ايران از جلسات مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه اين است که بتوانيم به شبکه ريلي يکپارچه و مديريتي هماهنگ به منظور دسترسي به بهره وري بالا برسيم. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد محمد زاده، معاون وزير راه و شهرسازي، رئيس هيأت مديره و مدير عامل راه‌آهن، با بيان اين مطلب در سخنراني افتتاحيه بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه‌آهن‌هاي خاورميانه UIC RAMEگفت: راه‌آهن‌هاي منطقه بايد به صورت واحد تصور شوند و شعار «يک شبکه و يک مديريت » داشته باشيم.

او با تشکر از حمايت‌هاي اتحاديه بين‌المللي راه‌آهن‌ها (UIC) از فعاليت‌هاي منطقه‌اي خاورميانه افزود: در خصوص همکاري‌هاي منطقه‌اي ريلي، بايد روند شتابي بيشتري داشته و پشتوانه محکمي‌براي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي منطقه‌اي پيش رو باشد.

  • تصميم‌هاي ويژه در بخش ريلي

معاون وزير راه وشهرسازي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت: دولت و مجلس جمهوري اسلامي‌ايران، تصميمات ويژه‌اي براي توسعه حمل و نقلي ريلي اتخاذ کردند وايران آمادگي سرمايه گذاري به ميزان ۱۷ ميليارد دلار در اين زمينه را دارد.

او افزود: راه‌آهن‌هاي منطقه نيز بايستي به صورت واحد تصور شوند و شعار يک شبکه و يک مديريت داشته باشيم و در نتيجه مديريت يکنواخت و هماهنگي ايجاد شود زيرا در اين صورت قادر خواهيم بود از مجموع سرمايه‌هايمان برداشت بالاتر و بهره وري بيشتري داشته باشيم.

وي تاکيد کرد: داشتن هدف‌هاي مشترک حمل ونقل مي‌تواند به توسعه همکاري‌ها کمک کند.

  • وضعيت ايران در بخش ريلي

معاون وزير راه وشهرسازي افزود: سال گذشته در بخش حمل ونقل ريلي کشور معادل ۲۵۰ ميليون دلار در مصرف سوخت صرفه جويي شد و ايران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقي را تجربه کرد؛ به طوري که اتحاديه اروپا ۱۱ ميليارد يورو به ايران کالا صادر کرد و در مقابل ايران نيز ۱۰ ميليارد يورو به اروپا.

وي ادامه داد: ايران به دليل واقع شدن در مسير کريدورهاي اصلي ترانزيت از موقعيت ممتازي برخوردار است و داشتن ساحل آبي و مرز خشکي گسترده، وجود بنادري که به‌صورت بالقوه توانايي قرارگرفتن بين بنادر بزرگ دنيا را دارا هستند، وجود ارتباط کالايي زياد بين کشورهاي اطراف ايران که ترانزيت آنها از ايران را توجيه مي‌کند، داشتن چندين منطقه آزاد تجاري به‌خصوص در منطقه خليج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌اي درکشور، قيمت پايين سوخت و حامل‌هاي انرژي در ايران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ريلي در کشور، همگي ايران را به عنوان کشوري تجاري- لجستيکي بالقوه در دنيا و منطقه قرار داده است.

اوافزود: درهمين راستا برنامه ريزي‌ها و سرمايه گذاري‌هاي زيادي هم اکنون درکشورما صورت مي‌گيرد. درچهارسال گذشته بيش از ۲/۱ميليارد دلار درحوزه زيرساخت‌هاي حمل ونقل کشورسرمايه گذاري شده است و درچهارسال آينده براي توسعه زيرساختهاي حمل ونقل ريلي کشور ۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري مي‌شود.

  • پروژه‌هاي مشترک علمي- تحقيقاتي در خاورميانه

محمد زاده ادامه داد: درنقشه جامع علمي‌و برنامه راهبردي توسعه کشور افق ۱۴۰۴ مهندسي راه‌آهن از جمله فناوري‌هاي کليدي و تأثيرگذار در نقشه راه پيشرفت جمهوري اسلامي‌ايران خواهد بود؛ درحال حاضر دانشکده مهندسي راه‌آهن جهت تربيت هيئت علمي‌خود و توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي آموزشي و پژوهشي با دانشگاه‌هاي معتبر کشورهاي مختلف ازجمله انگلستان، آلمان، چين، استراليا، روسيه، اوکراين و هلند، تفاهنامه و تبادل علمي‌دارد و از کشورهاي همجوار دانشجوي بين‌المللي مي‌پذيرد.

او تاکيد کرد: اين دانشکده درسال ۱۳۷۶با زيربناي ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسيس شد که به همراه دانشکده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران تنها دانشکده‌هاي مهندسي راه آهن و مهندسي خودرو در خاورميانه محسوب مي‌شوند.

او تصريح کرد: اميدواريم که بتوانيم در آينده‌اي نزديک شاهد انجام پروژه‌هاي مشترک علمي- تحقيقاتي با کشورهاي منطقه خاورميانه و ديگر کشورهاي دوست باشيم و از پشتيباني UIC برخوردار شويم.

  • توسعه حمل و نقل ريلي در خاورميانه نيازمند تبادل اطلاعات است

رئيس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) نيز در اين اجلاس گفت: توسعه حمل و نقل ريلي در اين منطقه نيازمند تبادل اطلاعات بين کشورهاي عضو براي استفاده از تجربيات يکديگر است.

به گزارش ايرنا، 'عيسي آپايدين' در بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) در هتل عباسي اصفهان افزود: براي دستيابي به اين هدف نيازمند همکاري بيشتر کشورهاي عضو مجمع هستيم.

وي افزود: مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه، برنامه‌ها و طرح‌هاي خوبي را براي توسعه حمل و نقل ريلي بين کشورهاي عضو اجرا کرده که بسيار هم تاثيرگذار بوده است .

رئيس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) اظهار داشت: ايجاد و توسعه شبکه‌هاي ريلي مي‌تواند به توسعه اقتصادي کشورهاي خاورميانه کمک کند.

وي يادآور شد: جهان در پي يکپارچه شدن شبکه حمل و نقل ريلي است و در اين پيوند کشورهاي خاورميانه مي‌توانند همکاري گسترده‌اي با يکديگر داشته باشند.

آپايدين گفت: تبادلات اطلاعات و استفاده از تجربيات کشورها بايد در دستور کار مسئولان راه آهن کشورهاي خاورميانه باشد.

سرپرست معاونت سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري اصفهان نيز در اين اجلاس با اشاره به مراودات خوب ايران با کشورهاي ترکيه، عراق، سوريه، افغانستان که در اين اجلاس حضور دارند، افزود: استفاده از تجربيات کشورهاي عضو براي توسعه حمل و نقل ريلي در خاورميانه بسيار مهم است.

حيدر قاسمي‌در باره اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان نيز اظهار داشت: برغم تحريم‌ها و فشارها، همچنان با پشتکار هرچه بيشتر براي پيشرفت ايران عزيزمان مي‌کوشيم و در اين ميان نيز طرح‌هاي متعددي براي توسعه شبکه حمل و نقلي در دست اقدام داريم. وي افزود: راه آهن سريع السير تهران – قم- اصفهان از جمله اين طرحهاست که در حال انجام است و بيش از 400 کيلومتر طول دارد. سرپرست معاونت سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري اصفهان اضافه کرد: با راه‌ اندازي اين خط، زمان سفر بين تهران تا اصفهان به 2 ساعت کاهش مي‌يابد که در جذب بيشتر گردشگران تاثيرگذار است. بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) با هدف توسعه همکاري کشورهاي عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه مي‌يابد. کشورهاي ايران، ترکيه، عراق، افغانستان، عربستان، سوريه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو اين مجمع هستند.

سرمقاله

حسین خدنگ

روزنامه نگار

دلار اين روزها از نفس افتاده است. اين را بسياري از فعالان بازار ارز و راسته دلارفروشان مي‌گويند و معتقدند بايد در روزهاي آينده منتظر کاهش بيش از پيش قيمت‌ها در بازار دلار و سکه باشيم. بازاري که تا يک ماه قبل هر روز رکوردي تازه به جا مي‌گذاشت و پاي خانه دارها را هم به صف خريد دلار باز کرده بود حالا روز به روز خلوت تر و ساکت تر مي‌شود. اين روزها ديگر از آن تب تند 16 و 17 هزار توماني هم خبري نيست ودر تازه‌ترين گزارشها روز گذشته دلار در بازار در ادامه روند کاهشي هفته قبل خود، با کانال 12 هزار توماني خداحافظي کرد و به 11 هزار و 900 تومان رسيد.

اين اتفاق که نشان دهنده موفقيت سياست‌هاي اعمال شده از سوي بانک مرکزي براي مديريت بازار است را بسياري به گامي‌بلند براي تک نرخي شدن ارز تعبير مي‌کنند که سبب مي‌شود تا يکبار براي هميشه دست رانت خوران و دلالان از بازار ارز کوتاه شود.

در همين راستا عصر سه شنبه نرخ ارز در صرافي‌هاي بانکي و غيربانکي، به هم بسيار نزديک شد و اختلاف بي سابقه‌اي را که از ماه‌هاي ابتداي سال جاري تاکنون رقم زده بود، از ميان برداشت. آخرين بررسي‌ها حکايت از آن دارد که فاصله نرخ دلار در صرافي‌هاي بانکي و غيربانکي اکنون به ۵۰ تومان رسيده است.

ديروز هم چنين گزارش‌ها از يک اتفاق مثبت ديگر در محدوده جلوي پاساژ افشار حکايت دارد که ادامه روند روز دوشنبه نيروي انتظامي‌و دادستاني براي برخورد با دلالان است.

از صبح سه شنبه محدوده مقابل پاساژ افشار که محل تجمع دلال‌هاي ارزي است، با حصارهايي پوشانده شده که اجازه حضور دلال‌ها را در اين محل نمي‌دهد.

روز قبل از آن هم بنري در مقابل صرافي ملي در خيابان فردوسي نصب شد با عنوان هشدار براي "برخورد جدي با اخلال گران نظام ارزي"؛ اين بنر از سوي دادستاني و نيروي انتظامي‌نصب شده بود هشدار مي‌داد:

به منظور صيانت از منافع ملي، حسب الامر مراجع ذيصلاح، طرح برخورد جدي با اخلال گران نظام ارزي کشور در دستور کار قرار گرفته است؛ از اين رو براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انجام هرگونه خريد، فروش و حواله ارز در خارج از سيستم بانکي و صرافي‌هاي مجاز بانک مرکزي تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با مرتکبين برابر قانون رفتار خواهد شد. اين بنر صبح از ديروز مقابل پاساژ افشار نيز نصب شده است با اين تفاوت که محدوده مقابل اين پاساژ در ابتداي خيابان منوچهري که پاتوق اصلي دلال‌هاي ارزي است، با حصارهايي از سوي نيروي انتظامي‌پوشانده شده که اجازه نمي‌دهد دلال‌ها حتي در اين محدوده بايستند.

بنابراين با سياست جديد بانک مرکزي، بعد از محدوديت تراکنش، معامله و حواله ارز خارج از بانک و صرافي‌هاي مجاز ممنوع اعلام شده است و بسياري همين اتفاق را کليد پيش بيني تحولات اينده بازار مي‌دانند و معتقدند با خداحافظي دلالان از بازار ارز بايد بيش از پيش منتظر کاهش قيمت دلار بود و ديري نمي‌پايد که تب دلار از 10 هزار تومان هم پايين تر بيايد! اتفاقي که نه تنها دلارفروشان و دلالان را نقره داغ مي‌کند بلکه نان سکه بازها را هم آجر خواهد کرد. تاثير مستقيم قيمت دلار بر سکه و بازار طلا سبب شده تا از ديروز با کاهش قيمت دلار به يازده هزار و ۹۰۰ تومان هر قطعه سکه تمام بهار آزادي هم افت قيمت داشته و به قيمت ۳ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان معامله مي‌شود. جالب اينجاست آنگونه که فعالان بازار زرگرها مي‌گويند بايد تا پايان آذرماه به اين موج کاهشي در بازار طلا و سکه عادت کنيم! بر اين اساس به نظر مي‌رسد بعد از ماه‌ها ترکتازي دلار و سکه حالا نوبت زياندهي دلال‌ها و سودجويان و فصل ارامش در بازارهاست.

یادداشت

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

براي مقابله با تخلفات، دستگاههاي نظارتي تعريف شده که کميسيون ماده 100 براي جلوگيري از ساخت و ساز بي رويه و تخلفات آن است اما از آنجا که احکام اين کميسيون براي شهرداري درآمد زايي بالايي دارد، انگيزه‌اي ايجاد کرده تا نظارت از سوي شهرداري‌ها جدي نباشد و از سوي ديگر نيز عده‌اي با اين ابزار به کارچاق کني دست مي‌زنند. البته درآمدهاي حاصل از فروش شهر و تراکم فروشي درمقايسه با بودجه‌هاي ديگر شهرداري تهران ناچيزاست اما فراموش نکنيم که شهرتهران با تراکم فروشي اداره نمي‌شود، بلکه به دليل دارا بودن جذابيتي خاص براي گروهي، به راحتي ازمنابع درآمدي شهرداري قابل حذف نيست. بي شک اشکال درقانون کميسيون‌هاي ماده 100 سبب بروز فساد و تخلف درشهرداري مي‌شود و متاسفانه به دليل ضعف درقانون، سازنده‌ها به انجام هرگونه تخلف سوق داده شده و کميسيون ماده 100 در دريافت جريمه با اعمال ضرايبي مبلغ تخلف را افزايش يا کاهش مي‌دهد که زمينه يک رانت گسترده درسطح کشور فراهم مي‌شود. اکنون سوال اينجاست که آيا کميسيون ماده 100 لازم است؟ وقتي چنين کميسيوني ايجاد مي‌شود و با انبوهي از پرونده‌هاي تخلف ساختماني رو به رو مي‌شود، بيانگر آن است که مسوولان مي‌دانند تخلف صورت مي‌گيرد که براي آن چنين کميسيوني تعريف شده است. به راستي وقتي براي نظارت بر ساخت وساز، مهندس ناظر تعريف مي‌شود و با اين حجم گسترده از تخلف رو به رو هستيم، نقش اين مهندسان ناظر در ساختمانها چيست؟ مگر غير از اين است که بايد به صورت گسترده بر ساخت و ساز نظارت صورت بگيرد؟ نتيجه آنکه يا نظارت بر ساخت وساز اشکال دارد، يا عمدا نظارتي صورت نميگيرد تا عده‌اي به نوا برسند. اما اشکال مهمتر اينکه تخلفات ساختماني باعث ناهنجاري در کلانشهر تهران مي‌شود.


لزوم برخورد با تخلفات ساختماني

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين که مسئول نظارت بر قيمت اجاره بهاي مسکن چه نهادي است و وزارت راه و شهرسازي چه نقشي در تعديل قيمت‌‌ها دارد، گفت: در اين حوزه انجمن‌هاي صنفي و تشکل‌ها بايد صنوف خود را کنترل کنند و افزايش قيمتي که در حوزه مسکن وجود دارد نشان مي‌دهد که مديريت مناسبي در اين حوزه وجود ندارد. محمد اسلامي‌در گفت‌وگو با خانه ملت تأکيد کرد: از سوي ديگر شرايط و مسائل اقتصادي نيز در فرآيند قيمت‌گذاري در حوزه مسکن تأثيرگذار است و اگر جهبه مسائل اقتصادي به حوزه مسکن ورود نکند و مسکن مسير سالم خود را ادامه دهد مردم کمتر دچار آسيب خواهند شد. وي با اشاره به کمبود قير توليدي در کشور، اظهار کرد: ميزان قير توليدي در کشورمان تناسبي با نياز پروژه‌‎ها ندارد و تدبيري که در مجلس در قالب بودجه ساليانه گنجانده شده حاکي از اين دارد که کارآمدي لازم براي پيشبرد پروژه‌ها را ندارد و بايد تدبيري متفاوت در اين حوزه اتخاذ شود اين تغيير روش در لايحه بودجه سال 98 خود را نشان خواهد داد.