بازديد شرفبافي از نمايشگاه هوايي ايران

مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران « هما» به بازديد از نمايشگاه بين‌المللي هوايي ايران و مذاکره با شرکت‌کنندگان در اين نمايشگاه پرداخت. فرزانه شرفبافي، مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران، «هما» در نخستين روز از نهمين نمايشگاه دو سالانه بين‌المللي هوايي ايران که در جزيره زيباي کيش برگزار مي‌شود، به بازديد از اين نمايشگاه و مذاکره و رايزني با شرکت‌کنندگان مختلف در اين نمايشگاه پرداخت. شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات فني و مهندسي هوانوردي، ارائه دهندگان تور، تامين‌کنندگان نرم‌افزارهاي تخصصي هوانوردي.


تشريح برنامه‌هاي سازمان راهداري

مديركل دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: اهداف استراتژيك در سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي بر پايه مطالعات علمي‌و كارشناسي ،شناسايي و برنامه‌ريزي عملياتي مي‌شود. به نقل از روابط عمومي‌سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، جواد هدايتي مديركل دفتر مطالعات راهبردي و اقتصاد حمل‌ونقل اين سازمان در تبيين برنامه‌هاي استراتژيك سازمان بيان كرد: سازمان راهداري بر روي مطالعات تدوين سندي از انواع اسناد توسعه‌اي در تمامي‌حوزه‌ها و بخش‌هاي سازمان در مقاطع زماني كوتاه، ميان و بلندمدت با مشاركت مراكز علمي، تحقيقاتي، دانشگاهي و اجرايي سرمايه‌گذاري خواهد نمود.


افزايش دو برابري قيمت اجاره مسکن

عضو کميسيون عمران مجلس از افزايش دو برابري قيمت اجاره مسکن در تهران خبر داد. سيدهادي بهادري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از افزايش چشمگير نرخ اجاره بها در کشور به ويژه کلانشهرها، گفت: در شرايط کنوني قيمت اجاره بها در کلانشهرها به ويژه پايتخت افزايش چشمگير داشته و امروز اجاره نشينان براي اجاره به مسکن کوچک دچار مشکلات مالي بسياري هستند. نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: در شرايط کنوني قيمت اجاره مسکن در تهران به صورت متوسط دو برابر افزايش پيدا کرده و اين مسئله نشأت گرفته از نگاه سودجويانه مالکان است و در اين روند به تاب آوري اقتصادي مستأجران توجه نمي‌شود.

مسکن آبان ماه درصد گران شد

بررسي جديدترين آمار وزارت راه و شهرسازي حاکي از آن است که متوسط قيمت هر مترمربع مسکن طي آبان‌ماه امسال در مقايسه با مهر ۹۷ حدود ۶.۴ درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات نيز در مدت ياد شده ۲۶.۶ درصد کاهش يافته است. به گزارش تسنيم ، بر اساس آمار رسمي‌وزارت راه و شهرسازي در آبان‌ماه امسال متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني با رشد 6.39 درصدي به 9 ميليون و 185 هزار تومان افزايش يافت که در مقايسه با متوسط قيمت 8 ميليون و 122 هزار توماني ماه قبل 6.39 درصد افزايش يافته است.قيمت مسکن در آبان‌ماه امسال در مقايسه با آبان سال گذشته با 4 ميليون و 809 هزار تومان بالغ بر 90.9 درصد افزايش را نشان مي‌دهد.همچنين متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني در منطقه يک با حدود 6.1 درصد به 19 ميليون و 806 هزار تومان رسيده است. متوسط قيمت هر مترمربع واحد مسکوني طي مهرماه امسال در اين منطقه با افزايش 4.2 درصدي نسبت به شهريور 97 به 18 ميليون و 532 هزار تومان رسيده بود.

خريد هواپيما علي‌رغم اعمال تحريم‌ها

ادامه مي‌يابد

معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه تجربه گذر از تحريم‌ها را داريم و از اين تجربيات براي آسان‌تر شدن شرايط پيش رو استفاده خواهيم کرد، گفت: نمي‌توانيم سياست‌هاي خود را براي مقابله با تحريم‌ها بازگو کنيم اما با توجه به برنامه‌هايي که تدوين کرده‌ايم، تحريم‌ها را به گونه‌اي دور خواهيم زد که بتوانيم بهترين خدمات را در اين دوران به مردم ارايه دهيم. علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا با اشاره به برنامه‌هاي صنعت هوايي براي مقابله با تحريم‌ها اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هوايي کشور مورد اعمال تحريم‌هاي امريکا قرار گرفته البته شرايط جديدي نيست و در سال‌هاي گذشته هم صنعت هوانوردي مورد تحريم‌هاي سخت‌تر قرار گرفته بود. رييس سازمان هواپيمايي درباره برنامه نوسازي ناوگان هوايي کشور اظهار داشت: خريد هواپيما در برنامه تمام شرکت‌هاي هواپيمايي وجود دارد و نوسازي ناوگان هوايي کشورمان ادامه پيدا خواهد کرد.

افزایش پروازهاي جديد قطر به سوي ايران

تنها چند هفته پس از اين که آمريکا تحريم‌هاي جديد خود بر عليه تهران را اجرايي کرد، هواپيمايي دولتي قطر، قطرايرويز، اعلام کرد از ماه ژانويه پروازهاي بيشتري به سوي ايران اضافه خواهد کرد. به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رويترز، روز دوشنبه، تنها چند هفته پس از اين که آمريکا تحريم‌هاي جديد خود بر عليه تهران را با هدف ضربه زدن به اقتصاد ايران، اجرايي کرد، هواپيمايي دولتي قطر، قطرايرويز، اعلام کرد از ماه ژانويه پروازهاي بيشتري به سوي ايران اضافه خواهد کرد. ترامپ تهديد کرده است شرکت‌هايي را که با ايران تجارت مي‌کنند.

مدير عامل راه‌آهن در افتتاحيه اجلاس (UIC) مطرح کرد:

گروه راه ومسکن: انتظار ايران از جلسات مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه اين است که بتوانيم به شبکه ريلي يکپارچه و مديريتي هماهنگ به منظور دسترسي به بهره وري بالا برسيم. به گزارش تجارت به نقل از روابط عمومي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، سعيد محمد زاده، معاون وزير راه و شهرسازي، رئيس هيأت مديره و مدير عامل راه‌آهن، با بيان اين مطلب در سخنراني افتتاحيه بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه‌آهن‌هاي خاورميانه UIC RAMEگفت: راه‌آهن‌هاي منطقه بايد به صورت واحد تصور شوند و شعار «يک شبکه و يک مديريت » داشته باشيم.

او با تشکر از حمايت‌هاي اتحاديه بين‌المللي راه‌آهن‌ها (UIC) از فعاليت‌هاي منطقه‌اي خاورميانه افزود: در خصوص همکاري‌هاي منطقه‌اي ريلي، بايد روند شتابي بيشتري داشته و پشتوانه محکمي‌براي برنامه‌ها و فعاليت‌هاي منطقه‌اي پيش رو باشد.

  • تصميم‌هاي ويژه در بخش ريلي

معاون وزير راه وشهرسازي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت: دولت و مجلس جمهوري اسلامي‌ايران، تصميمات ويژه‌اي براي توسعه حمل و نقلي ريلي اتخاذ کردند وايران آمادگي سرمايه گذاري به ميزان ۱۷ ميليارد دلار در اين زمينه را دارد.

او افزود: راه‌آهن‌هاي منطقه نيز بايستي به صورت واحد تصور شوند و شعار يک شبکه و يک مديريت داشته باشيم و در نتيجه مديريت يکنواخت و هماهنگي ايجاد شود زيرا در اين صورت قادر خواهيم بود از مجموع سرمايه‌هايمان برداشت بالاتر و بهره وري بيشتري داشته باشيم.

وي تاکيد کرد: داشتن هدف‌هاي مشترک حمل ونقل مي‌تواند به توسعه همکاري‌ها کمک کند.

  • وضعيت ايران در بخش ريلي

معاون وزير راه وشهرسازي افزود: سال گذشته در بخش حمل ونقل ريلي کشور معادل ۲۵۰ ميليون دلار در مصرف سوخت صرفه جويي شد و ايران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقي را تجربه کرد؛ به طوري که اتحاديه اروپا ۱۱ ميليارد يورو به ايران کالا صادر کرد و در مقابل ايران نيز ۱۰ ميليارد يورو به اروپا.

وي ادامه داد: ايران به دليل واقع شدن در مسير کريدورهاي اصلي ترانزيت از موقعيت ممتازي برخوردار است و داشتن ساحل آبي و مرز خشکي گسترده، وجود بنادري که به‌صورت بالقوه توانايي قرارگرفتن بين بنادر بزرگ دنيا را دارا هستند، وجود ارتباط کالايي زياد بين کشورهاي اطراف ايران که ترانزيت آنها از ايران را توجيه مي‌کند، داشتن چندين منطقه آزاد تجاري به‌خصوص در منطقه خليج‌فارس؛ وجود شبکه گسترده جاده‌اي درکشور، قيمت پايين سوخت و حامل‌هاي انرژي در ايران و شبکه مناسب حمل‌ونقل ريلي در کشور، همگي ايران را به عنوان کشوري تجاري- لجستيکي بالقوه در دنيا و منطقه قرار داده است.

اوافزود: درهمين راستا برنامه ريزي‌ها و سرمايه گذاري‌هاي زيادي هم اکنون درکشورما صورت مي‌گيرد. درچهارسال گذشته بيش از ۲/۱ميليارد دلار درحوزه زيرساخت‌هاي حمل ونقل کشورسرمايه گذاري شده است و درچهارسال آينده براي توسعه زيرساختهاي حمل ونقل ريلي کشور ۵ ميليارد دلار سرمايه گذاري مي‌شود.

  • پروژه‌هاي مشترک علمي- تحقيقاتي در خاورميانه

محمد زاده ادامه داد: درنقشه جامع علمي‌و برنامه راهبردي توسعه کشور افق ۱۴۰۴ مهندسي راه‌آهن از جمله فناوري‌هاي کليدي و تأثيرگذار در نقشه راه پيشرفت جمهوري اسلامي‌ايران خواهد بود؛ درحال حاضر دانشکده مهندسي راه‌آهن جهت تربيت هيئت علمي‌خود و توسعه همکاري‌هاي بين‌المللي آموزشي و پژوهشي با دانشگاه‌هاي معتبر کشورهاي مختلف ازجمله انگلستان، آلمان، چين، استراليا، روسيه، اوکراين و هلند، تفاهنامه و تبادل علمي‌دارد و از کشورهاي همجوار دانشجوي بين‌المللي مي‌پذيرد.

او تاکيد کرد: اين دانشکده درسال ۱۳۷۶با زيربناي ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسيس شد که به همراه دانشکده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت ايران تنها دانشکده‌هاي مهندسي راه آهن و مهندسي خودرو در خاورميانه محسوب مي‌شوند.

او تصريح کرد: اميدواريم که بتوانيم در آينده‌اي نزديک شاهد انجام پروژه‌هاي مشترک علمي- تحقيقاتي با کشورهاي منطقه خاورميانه و ديگر کشورهاي دوست باشيم و از پشتيباني UIC برخوردار شويم.

  • توسعه حمل و نقل ريلي در خاورميانه نيازمند تبادل اطلاعات است

رئيس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) نيز در اين اجلاس گفت: توسعه حمل و نقل ريلي در اين منطقه نيازمند تبادل اطلاعات بين کشورهاي عضو براي استفاده از تجربيات يکديگر است.

به گزارش ايرنا، 'عيسي آپايدين' در بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) در هتل عباسي اصفهان افزود: براي دستيابي به اين هدف نيازمند همکاري بيشتر کشورهاي عضو مجمع هستيم.

وي افزود: مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه، برنامه‌ها و طرح‌هاي خوبي را براي توسعه حمل و نقل ريلي بين کشورهاي عضو اجرا کرده که بسيار هم تاثيرگذار بوده است .

رئيس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) اظهار داشت: ايجاد و توسعه شبکه‌هاي ريلي مي‌تواند به توسعه اقتصادي کشورهاي خاورميانه کمک کند.

وي يادآور شد: جهان در پي يکپارچه شدن شبکه حمل و نقل ريلي است و در اين پيوند کشورهاي خاورميانه مي‌توانند همکاري گسترده‌اي با يکديگر داشته باشند.

آپايدين گفت: تبادلات اطلاعات و استفاده از تجربيات کشورها بايد در دستور کار مسئولان راه آهن کشورهاي خاورميانه باشد.

سرپرست معاونت سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري اصفهان نيز در اين اجلاس با اشاره به مراودات خوب ايران با کشورهاي ترکيه، عراق، سوريه، افغانستان که در اين اجلاس حضور دارند، افزود: استفاده از تجربيات کشورهاي عضو براي توسعه حمل و نقل ريلي در خاورميانه بسيار مهم است.

حيدر قاسمي‌در باره اعمال تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان نيز اظهار داشت: برغم تحريم‌ها و فشارها، همچنان با پشتکار هرچه بيشتر براي پيشرفت ايران عزيزمان مي‌کوشيم و در اين ميان نيز طرح‌هاي متعددي براي توسعه شبکه حمل و نقلي در دست اقدام داريم. وي افزود: راه آهن سريع السير تهران – قم- اصفهان از جمله اين طرحهاست که در حال انجام است و بيش از 400 کيلومتر طول دارد. سرپرست معاونت سياسي، اجتماعي و امنيتي استانداري اصفهان اضافه کرد: با راه‌ اندازي اين خط، زمان سفر بين تهران تا اصفهان به 2 ساعت کاهش مي‌يابد که در جذب بيشتر گردشگران تاثيرگذار است. بيست و دومين اجلاس مجمع منطقه‌اي راه آهن‌هاي خاورميانه(UIC) با هدف توسعه همکاري کشورهاي عضو، صبح دوشنبه در اصفهان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه مي‌يابد. کشورهاي ايران، ترکيه، عراق، افغانستان، عربستان، سوريه، اردن، عمان، قطر و امارات عضو اين مجمع هستند.