در آستانه چهل سالگی انقلاب و با موافقت رهبر انقلاب صورت می‌گیرد؛

رئيس قوه قضاييه گفت: متاسفانه عده‌‌اي اين عفو شيرين را که تخمين زده مي‌‌‌شود شامل قريب به ۵۰ هزار نفر بشود، با برخي اظهارات بي‌‌مورد و حواشي نامربوط تلخ مي‌‌‌کنند و يک اقدام انساني، قضايي و حقوقي را که مربوط به جرم و محکوميت مجرمان است، سياسي جلوه مي‌‌‌‌دهند. اصل اين پيشنهاد از سر رافت و اقتدار نظام جمهوري اسلامي‌است و هر تفسير ديگري در اين زمينه بيهوده و خطاست.

به گزارش ايلنا، آيت‌‌‌الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با اشاره به تقاضاي خود از محضر رهبر انقلاب براي اعطاي عفو گسترده در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌و موافقت اوليه ايشان با کليات اين تقاضا تصريح کرد: متاسفانه برخي اين اقدام بزرگ را هم سياسي مي‌‌کنند. عده‌‌اي گفته‌‌‌اند بهتر است اين عفو شامل زندانيان سياسي هم بشود. اين در حالي است که ما محکومي‌با عنوان «زنداني سياسي» نداريم. اگر کسي اقدامي‌عليه امنيت مرتکب شده است، عنوان مجرمانه مستقلي دارد که بايد به آن رسيدگي شود. جرم سياسي نيز در قانون تعريف شده و رسيدگي به آن هم سازوکارهاي قانوني خود را دارد اما در حال حاضر چنين محکوماني نداريم. وي افزود: متاسفانه برخي از افرادي که حتي در دستگاه‌هاي اجرايي هم سمت دارند، گفته‌‌اند اين عفو شامل منتقدان هم بشود. گويي القاء مي‌‌کنند کساني به خاطر نقد صرف، در زندانند. اين چه دروغ بزرگي است؟ مگر امروز کسي که نقدي داشته به خاطر انتقادش در زندان است؟ دستگاه قضايي هيچگاه به صرف نقد، کسي را تحت تعقيب قرار نداده است. اين اظهارات ناشي از عدم توجه برخي به اين نکته است که افترا و توهين با نقد تفاوت دارد و اين تفاوت را نيز قانونگذار قائل شده است. به صراحت مي‌‌گوييم که نقد به هيچ عنوان در جمهوري اسلامي‌جرم نيست. با اذعان به اينکه همچنان تا آرمان‌هاي انقلاب فاصله داريم، تصريح کرد: وجود برخي کاستي‌ها و فاصله‌‌ها از اهداف انقلاب نبايد باعث شود که پيشرفت‌ها و جهات اقتدار کشور ناديده گرفته شود. دشمنان از همان روزهاي آغازين پيروزي انقلاب مدعي بودند که انقلاب اسلامي‌دوام نخواهد داشت. خباثت آنها به حدي است که بعد از چهار دهه همان حرف‌‌‌ها را تکرار مي‌‌‌کنند و در مسير تحقق روياهاي آشفته خود از هيچ تلاشي از جمله جنگ، تحريم، آتش‌‌افروزي و تهديد فروگذار نکرده‌اند.

وي ادامه داد: ما منکر برخي بي‌‌‌عدالتي‌‌ها و کاستي‌ها نيستيم اما در کنار اين کاستي‌ها، بايد خدماتي را هم که ارائه شده ببينيم. متاسفانه عده‌‌‌اي در داخل نيز خواسته يا ناخواسته، همسو با اهداف دشمنان اقدام به سياه‌‌نمايي مي‌‌‌کنند و اين بزرگترين جفا به ملت بزرگ ايران است. آملي لاريجاني با اشاره به ايجاد سازوکار مالي «اينستکس» از سوي اروپا بيان کرد: اروپايي‌‌‌ها بعد از ۹ ماه تعلل و مذاکره، يک سازوکار با ظرفيت محدود، آن هم نه براي تبادل پول بلکه براي تامين غذا و دارو ايجاد کرده‌‌اند. کشورهايي که در مقابل رذالت آمريکا در خروج از برجام، مدعي پايبندي به اين توافق بودند، اقداماتشان محدود به «اينستکس» شده و حسب گزارش‌‌‌ها دو شرط عجيب نيز گذاشته‌‌اند؛ يکي اينکه ايران به FATF بپيوندد و ديگري آنکه در زمينه موشکي وارد مذاکره شود. لازم است اين کشورها بدانند که جمهوري اسلامي‌ايران به هيچ وجه اين شروط تحقيرآميز را نخواهد پذيرفت و به بهاي باز شدن يک آبراهه کوچک نظير اينستکس، تن به هر خواسته‌‌اي نخواهيم داد.

وي با اشاره به تعهد و وظيفه اروپا نسبت به برداشتن تحريم‌‌ها يادآور شد: مگر جمهوري اسلامي‌براي تامين غذا و داروي خود ناتوان است؟ اصلاً مگر دارو و غذا تحريم بوده است که حالا اين سازوکار مالي را به عنوان يک امتياز القا کنند؟

رئيس‌جمهور در جلسه راي اعتماد وزير بهداشت مطرح کرد؛

جلسه راي اعتماد به وزير پيشنهادي بهداشت و درمان با حضور حسن روحاني برگزار شد. رئيس‌جمهور که براي دفاع از سعيد نمکي به مجلس آمده بود تاکيد کرد: اگر پزشک دارو ننويسد يا کم دارو را بنويسند، مردم فکر مي‌کنند پزشک کاري نکرده پس فرهنگ ما بايد اصلاح شود و اين نياز به رسانه‌ها و صدا و سيما و فضاي مجازي است. ما بايد فرهنگي درست کنيم، بنابراين بخش سلامت الکترونيک ضرورت ما است و قول آقاي جهرمي‌و نمکي اين است که اوايل سال آينده مي‌خواهيم از چند استان شروع کنيم.

به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني، گفت: اوايل انقلاب شش هزار پزشک ما خارجي بودند، نيمي‌از بهداشت و سلامت و درمان ما در بخش پزشک عمومي‌يا تخصصي وابسته به خارج بود. به جز هشت رشته تخصصي که در ايران بود، بقيه موارد نيازمند به خارج بوديم و به طور کلي در بخش سلامت به خارج وابسته بوديم.

وي ادامه داد: امروز انقلاب اسلامي‌اين استقلال را براي ما آورده که به جاي ۱۴ هزار پزشک، ۱۴۰ هزار پزشک در کشور خدمت مي‌کنند و به جاي ۶۰۰ دانشجوي پزشکي در سال ۵۷ امروز ۶۱۰۰ نفر ورودي پزشکي داريم. با اينکه جمعيت ما کمي‌بيش از دو برابر شده است و ۱۲۸ درصد افزايش داريم از لحاظ جمعيت، يعني کمتر از دو و نيم برابر اما در بخش بهداشت و ساير امور آمارها را تا ۱۵ برابر در رشد مي‌بينيم.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: حرکت ما صحيح بوده و مسيري که انقلاب رفته ما را به هدف رسانده و اين به آن معنا نيست که امروز مشکلي نداريم، قاعدتا ضعف هم داريم اما وقتي با چهل سال قبل مقايسه مي‌کنيم و با ديگر کشورها مقايسه مي‌کنيم، وضعيت ما رشد داشته است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اعلام اينکه امروز پزشکان مخلص کم نداريم تاکيد کرد: البته در ميان همه اقشار ممکن است افراد کمي‌هم داشته باشيم که همه ويژگي‌هايشان مطلوب نباشد اما اين قشر مورد احترام جامعه ما بوده است. از کوچکي رسم ما اين بوده که به عالمان هميشه احترام مي‌کرديم و اين يکي از اخلاق‌هاي مردم بزرگ اين سرزمين است. رييس‌جمهور افزود: در آغاز دولت يازدهم در سال ۹۲ در تبليغات انتخاباتي به مردم قول داده بودم که يکي از اهداف ما موضوع سلامت و تجهيز اين بخش و در دسترس قرار دادن داروهاي مورد نياز و کاهش هزينه بيماران است.

وي يادآور شد: در طرح تحول سلامت کار بزرگي صورت گرفت و دولت و مجلس دست به دست هم دادند و شايد دولت بدون کمک شما نمايندگان نتواند کاري کند. خوشحالم در کميسيون تلفيق بودجه را بررسي کرديد و ادامه اين بررسي هم در مجلس انجام مي‌شود.

وي گفت: همچنين از مجلس شوراي اسلامي‌و هيات رئيسه و نمايندگان محترم به خاطر تصويب چهار لايحه مربوط به پولشويي را تصويب کرد و اين به عنوان يک کار مهم ثبت مي‌شود چون ما همواره پيشتاز مبارزه با تروريسم بوديم و نبايد بگذاريم کشورهايي که دستشان به خون ملت‌ها آلوده است، ادعاي مبارزه با تروريسم داشته باشند. دو لايحه نهايي شده و اميدواريم دو تاي ديگر هم نهايي شود تا بتوانيم براي روان‌سازي روابط خارجي و مالي را داشته باشيم.

رييس‌جمهور ادامه داد: در طرح تحول سلامت قدم‌هاي بسيار خوبي در اين پنج، شش سال اخير برداشته شده است. تخت بيمارستاني ما در آغاز انقلاب حدود ۵۵ هزار بود و امروز ۱۲۹ هزار و ۶۰۰ تخت بيمارستاني در کشور موجود است. رقم بسيار بزرگ و تحول بسيار بزرگي است. کار عظيم و بزرگي انجام گرفت براي ساخت ۲۴ هزار تخت جديد و بازسازي ۴۴ هزار تخت و مجموعا در کنار تجهيزات قدم‌هاي خوبي در اين چند سال برداشته شد. همچنين مخارج پزشکي براي بيماران بستري به زير ۱۰ درصد در شهرها و در روستاها به زير ۵ درصد رسيده است.

وي افزود: ما سلامت را به منزل مردم و مسکن مردم نزديک و نزديک‌تر کرده‌ايم. اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت در کشور بود امروز ۱۲ برابر يعني ۱۸ هزار خانه بهداشت در اين کشور فعاليت مي‌کند. اگر پزشکان متخصص ما در شهرهاي بزرگ بودند امروز تا مناطق مرزي ما هم نزديک شده‌اند. بسياري از شهرهاي کوچک ما با فاصله کمي‌به پزشک و متخصص دسترسي دارند. بسياري از سران کشورهاي دنيا در ملاقات با من نسبت به طرح تحول سلامت دچار شگفتي هستند و مي‌گويند چطور طرح با اين عظمت را در ايران اسلامي‌پياده کرده‌ايد.

روحاني يادآور شد: افتخار مي‌کنيم اگر در آغاز پيرزي انقلاب ۲۵ درصد داروها در داخل توليد مي‌شد، امروز ۹۵ درصد دارو در داخل توليد مي‌شود و تنها ۵ در صد از خارج وارد مي‌کنيم. مي‌توانيم تسهيلات بيشتري هم فراهم کنيم که صادرکننده دارو در منطقه باشيم، الان هم نسبت به کشورهاي همسايه و اروپا صادرکننده دارو هستيم. وي گفت: لايحه دو فوريتي فرستادم و از شما خواهش کردم وزارت بازرگاني را جدا کنيد. امروز بخشي از بازرگاني زير مجموعه صنايع و معاون و بخشي زيرمجموعه جهاد کشاورزي است و ما نمي‌دانيم با چه کسي درگير هستيم. اگر مي‌خواهيم مردم کمتر معطل شوند، من به عنوان مسئول دولت خدمت شما عرض مي‌کنم وزارت بازرگاني جدا شود و وزارت مستقل شود. رئيس دولت دوازدهم يادآور شد: مشکلات اين بخش براي شخص من نيست بلکه براي همه ملت است و از شما نمايندگان مي‌خواهم کمک کنيد تا يک وزير بازرگاني اين کار را انجام دهد. وزير بهداشت با وزارتخانه‌هاي ديگر کار دارد، اگر ويژگي‌هاي لازم را نداشته باشد، خود اين مواد غذايي مي‌تواند افراد را بيمار کند. روحاني اظهار داشت: يکي ديگر از کارهاي آقاي‌هاشمي‌که مسئوليت انجام آن به آقاي نمکي واگذار مي‌شود بحث سلامت الکترونيکي براي سلامت است که ابتدا تشخيص را آسان مي‌کند و از هزينه‌هايي که نيازي نيست جلوگيري مي‌کند و از فسادي که امروز در مراکز تشخيص وجود دارد، جلوگيري مي‌کند، البته زياد نيست ولي وجود دارد. با سلامت الکترونيک شفاف مي‌شود که اين فرد امسال چندبار به پزشک مراجعه کرده و چقدر دارو مصرف کرده و ما هم مي‌توانيم پزشک را رصد کنيم که چقدر دارو تجويز کرده و بدانيم که چقدر از اين داروها زينت‌النسخه بوده است.

وي با اشاره به طب سنتي خاطرنشان کرد: طب سنتي ما که يک روز ضد ارزش بود اما امروز بايد به آن توجه شود در چين بيمارستان‌هايي فراواني وجود دارد که کار طب سوزني انجام مي‌دهند ما در اين جا طب سنتي داريم نمي‌خواهم بگويم براي هر بيماري طب سنتي کافي است اما نبايد فراموش شود و ضد ارزش شود بايد در جايگاه خود قرار بگيرد.

رييس‌جمهور با اشاره به بحث بيمه گفت: ما در زمينه بيمه کار بسيار بزرگي را انجام داده‌ايم اين اولين بار است که در تاريخ ايران همه زير پوشش بيمه قرار گرفته‌اند اينکه دولت يازدهم توانست ۱۰ ميليون نفر را زير پوشش بيمه قرار دهد کار آساني نبوده است

وزیر ارتباطات همزمان با جشن 40 سالگی انقلاب خبر داد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: به زودي خبرهاي خوبي براي مردم خواهيم داشت زيرا «ماهواره دوستي» اکنون آماده است و منتظر اعلام نهايي وزارت دفاع براي در مدار قرار گرفتن آن هستيم.

به گزارش ايرنا، محمد جواد جهرمي‌در حاشيه مراسم افتتاح شبکه توسعه اقتصاد ديجيتال پارک آي سي تي در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: توليد ماهواره از دستاوردهاي جوانان ايران زمين است و اين دانشمندان تاکنون ماهواره‌هاي مختلفي را طراحي و اجرا کرده اند. وي ادامه داد: در تهيه تصاوير ماهواره‌اي با محدوديتهايي مواجهيم اما معطل ارسال تصاوير خود ماهواره به فضا نشديم و امسال در همايشي که وزارت جهاد کشاورزي برگزار کرد آرشيو 40 ساله از تصاوير ماهواره کشور را در سازمان فضايي آزادسازي کرديم.

'ماهواره دوستي' به کارفرمايي سازمان فضايي ايران توسط دانشگاه صنعتي شريف به صورت خاص با هدف توسعه و دستيابي به فناوريهايي که براي نخستين بار در ماهواره‌هاي بومي‌نصب و مورد استفاده قرار مي‌گيرد طراحي و ساخته شده است. از جمله اين فناوريها، کنترل وضعيت سه محوره، OBDH مقاوم در برابر خطا،‌ سامانه کنترل حرارت نيمه فعال و سلولهاي خورشيدي توليد شده در کشور با قابليت بهره ‌برداري در محيط فضا است. بيشينه طول عمر عملياتي اين ماهواره برابر با يک سال و طول عمر بالستيکي آن متناسب با مدارش است. ماهواره دوستي به وزن 52 کيلوگرم و با توجه به دسته ‌بندي مرسوم ماهواره‌ها از منظر جرم يک ميکرو ماهواره محسوب مي‌‌شود. مدار اين ماهواره بيضوي و در دسته مدارهاي کم ارتفاع(LEO) با ارتفاع اوج و حضيض به ترتيب برابر با 310 و 250 کيلومتر و شيب مداري 55 درجه خواهد بود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين گفت: همچنين در قالب اين همايش که دو ماه پيش برگزارشد 100 استارتاپ حوزه کشاورزي فعال دستاوردهايشان را ارائه کردند و عمليات اجرايي نخستين پارک حوزه اقتصاد ديجتيال با محوريت کسب و کارهاي فضاپايه در مازندران براي ارائه خدمات به کشاورزان آغاز شد.

وي همچنين از 'تفاهمنامه آمايش سرزميني، تفاهمنامه همکاري با وزارت نيرو پيرامون ستاد سازگاري با کم آبي و برنامه اجرايي پارک ملي گلستان در برابر حوادث آتش سوزي براي حفاظت از منابع طبيعي' را از ديگر دستاوردهاي حوزه خدمات فضايي عنوان کرد.

جهرمي‌در ادامه پيرامون پارکهاي فناوري توسعه اقتصاد ديجيتال هم گفت: اين پارکها به مثابه منطقه آزاد خواهند بود و از مقررات بيمه اي، مالياتي و موقعيتهاي ويژه برخوردارند.

وي افزود: در قالب پارکهاي توسعه اقتصاد ديجيتال تاکنون ظرفيت سازي براي 270 شرکت در سطح کشور انجام که 120 شرکت آن در پارک مشهد پيش بيني شده و تا پايان سال آتي تمام استانهاي کشور مجهز به پارکهاي توسعه اقتصاد ديجيتال خواهند شد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: ايجاد پارکهاي ديجيتال جهش و گام بزرگي در جهت توسعه اقتصاد ديجيتال کشور به شمار مي‌رود و باعث افتخار است که در چهل سالگي انقلاب حرکت پرشتاب به سمت ايران ديجيتال را که خواسته جوانان است آغاز مي‌کنيم.

وي افزود: جوانان اين مرز بوم بدانند که ما براي توانمندسازي و نه براي انحصار و تصديگري، در کنارشان هستيم.

کاهش قدرت خريد مردم موجب شد؛

رونق در بازار دست دوم فروش‌ها

گروه صنعت، معدن و تجارت: امروز بازار اين صنف رونق گرفته و تعداد زيادي از زوج‌هاي جوان براي خريدن جهيزيه خود اين سمساري‌ها مراجعه مي‌کنند تا بتوانند لوازم مورد نياز خودشان که البته مي‌خواهند نزديک به نو باشد را خريداري نمايند به گفته سمساريها ديگر مردم رقابتي براي فروش و لوازم برقي دست دوم خود را نيز ندارند چون وقتي به قيمت‌ها نگاه مي‌کنندو مي‌بينند.

پس از فروش وسيله‌اي مي‌بايستي چندين برابر قيمت آن را پرداخت کرده تا بتوانند لوازم مورد نياز خود را خريداري نمايند پس جاي بسي تاسف است که اين معضل هنوز ادامه داشته و چه قدر خوب و پسنديده است با دولتمردان ما فکري اساسي براي گراني لوازم خانگي بکنند تا بيشتر از اين مردم و به خصوص جواناني که ميخواهند تشکيل زندگي دهند دچار مشکل نشوند

داود عبداللهي فرد رئيس اتحاديه سمساران و امانت فروشان گفت: در ماه‌هاي اخير با توجه به کاهش توان مالي مردم و کم شدن قدرت خريد، تقاضا براي خريد اجناس دست دوم به شدت افزايش يافته است.

داود عبداللهي فرد در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به تغيير شرايط بازار در خريد و فروش اجناس دست دوم به دنبال اتفاقات اخير در اقتصاد کشور، اظهار کرد: با گراني‌هاي اخير و افزايش قيمت اجناس و کالاها بسياري اين تصور را دارند که کسب و کار سمساران و امانت‌فروشان، سکه است در حالي که اتفاقات اخير اين روزها باعث شده تا بازار اجناس دست دوم ملتهب شود.

رئيس اتحاديه سمساران و امانت‌فروشان گفت: امروز شاهديم که با توجه به کاهش توان مالي مردم و کم شدن قدرت خريد، از يک طرف تقاضا براي خريد اجناس دست دوم به شدت افزايش يافته ولي در عين حال به دليل همين گراني‌ها و کاهش بنيه مالي و توان خريد، مردم و خانه‌دارها رغبتي براي فروش کالاها و اجناس دست دوم خود ندارند و با توجه به اختلاف قيمت شديدي که بين قيمت فروش اجناس دست دوم و هزينه‌اي که بايد براي خريد همان کالا متحمل شوند، ترجيح مي‌دهند تا جاييکه امکان دارد، از کالاهاي مستعمل خود استفاده کنند و ديگر براي فروش اجناس دست دوم تمايلي ندارند. وي ادامه داد: اين دو اتفاق باعث شده تا همزمان شاهد افزايش شديد تقاضا براي خريد اجناس و کالاهاي دست دوم در بازار باشيم و از سوي ديگر، با مشکل کمبود شديد کالاي دست دوم مواجهيم. عبداللهي فرد با بيان اينکه سايت‌ها و اپليکيشن‌هايي همچون شيپور و ديوار باعث حذف واسطه‌ها و از رونق افتادن فعاليت سمساران شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر همه مشکلات، بزرگترين آسيب براي اين صنف، فعاليت اپليکيشن‌ها و سايت‌هايي همچون ديوار و شيپور است که نه تنها باعث کسادي فعاليت همکاران ما شده، بلکه باعث شده تا برخي کلاهبرداران هم با سوءاستفاده از اين فضا، از مردم کلاهبرداري کنند.

به گفته رئيس اتحاديه سمساران و امانت‌فروشان، اعتراض اين صنف نسبت به فعاليت ديوار و شيپور در جلسه با فرمانداري اعلام شده است.

  • کالاي خانگي قيمت ثابت ندارد

از سوي ديگر طحان پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي چند روز قبل اظهار کرد: کالاي خانگي از قديم هم قيمت ثابتي نداشته و برندها با قيمت متناوب عرضه مي‌شود.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي درباره بازار چندقيمتي گفته بود: وقتي برند با قيمت‌هاي متناوب عرضه مي‌شود امکان يک قيمت وجود ندارد اما با فروشنده متخلف برخورد مي‌شود.

وي افزود: الان کسب و کار کم شده است و اکثر فروشندگان با کمترين سود کالا را به فروش مي‌رسانند اما فروشندگان کالاي خانگي قيمت ثابت ندارد.

هر چند در خبري که روز يکسنبه رضا عليزاده نايب رييس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه واسطه‌ها در بازار لوازم خانگي، قيمت‌ها را تعيين مي‌کنند، افزود: بايد تدبيري براي ساماندهي بازار لوازم خانگي انديشيده شود در حال حاضر توليدکنندگان داخلي توان توليد و تامين نياز مردم در اين حوزه را دارند و نبايد با فرافکني در بازار، التهاب ايجاد کرد.

وي بيان کرد: در صورتي که دستگاه‌هاي نظارتي، بازار لوازم خانگي را کنترل کنند مي‌توان وضعيت اين بازار را سامان داد. وزارت صمت توانست با اخذ تدابير و سياست‌هاي موثر التهاب بازار خودرو را از بين برد بنابراين توانايي ساماندهي بازار لوازم خانگي را نيز دارد چراکه کنترل اين بازار راحت تر از خودرو است.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران اعلام کرد؛

گروه انرژي: حسن منتظر تربتي مديرعامل شرکت ملي گاز ايران درباره افتتاح پروژه‌هاي صنعت گاز در دهه فجر گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۲ هزار و ۳۵۰ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به بهره‌برداري خواهد رسيد.

به گزارش وزارت نفت، حسن منتظر تربتي، در بازديد از واحدهاي عملياتي پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد با بيان اينکه نگاه ما در آينده بحث مديريت تامين گاز کشور است، از واگذاري مديريت شبکه گاز کشور به بخش خصوصي خبر داد و افزود: ما در چارچوب مديريت تامين انرژي پاک و مطمئن براي مردم، بايد روابط و قوانين برون‌سپاري را ارتقا دهيم تا در آينده نزديک، بهره‌برداري از پالايشگاه‌ها، بهره‌برداري خطوط لوله و توزيع گاز در شهرها به بخش خصوصي واگذار شود.

وي اظهار داشت: امروزه صنعت گاز با شتاب بسيار فزاينده‌اي در مسير پيشرفت قرار دارد و در اين بين، نقش و جايگاه نيروي انساني از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

وي با بيان اينکه صنعت گاز، انقلابي‌ترين صنعت خدمت‌رسان در ۴۰ سالگي انقلاب اسلامي‌به هم‌وطنان است، گفت: تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي‌تنها يک روستا به شبکه گاز متصل بود اما امروز ۲۷ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار شده است و اکنون مطابق برنامه‌ريزي شرکت ملي گاز ايران در هر روز ۱۰ روستا را به شبکه گاز متصل مي‌کنيم.

معاون وزير نفت در امور گاز با تاکيد بر اينکه شرکت ملي گاز ايران درصدد است هر سال حدود ۳ هزار روستا را از نعمت گاز طبيعي برخوردار کند، اظهار کرد: روستاهايي که قابليت گاز‌رساني دارند تا سه سال آينده به شبکه گاز کشور متصل مي‌شوند.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران، مجموع گاز شيرين توليدي پالايشگاه‌هاي گازي کشور را حدود ۸۰۰ ميليون متر مکعب در روز اعلام کرد که به لحاظ ارزش حرارتي معادل ۵ ميليون بشکه نفت خام است و ادامه داد: اکنون حدود ۳۷ هزار کيلومتر خطوط لوله فشار قوي در سطح کشور داريم که از مجموع پالايشگاه‌هاي گازي کشور، انرژي پاک گاز طبيعي را به ورودي شهرها منتقل مي‌کنند، همچنين حدود ۳۵۰ هزار کيلومتر خطوط لوله در شبکه‌هاي شهري و روستايي، گاز را به مبادي منازل براي تامين گاز هموطنان مي‌رسانند.

منتظر تربتي به ديگر دستاوردهاي انقلاب اسلامي‌در حوزه نفتي اشاره و تاکيد کرد: در دولت يازدهم و دوازدهم، معادل 14 فاز استاندارد پارس جنوبي عملياتي شده و برداشت گاز از اين ميدان مشترک از 280 ميليون متر مکعب در سال 91 به رقم کنوني حدود 600 ميليون متر مکعب در روز رسيده است.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران خاطرنشان کرد: متوسط مصرف گاز در 10 ماهه گذشته سال جاري، 840 ميليون متر مکعب بوده که بيش از 35 درصد نسبت به سال 91 افزايش يافته است.

  • پالايشگاه خانگيران اهميت ويژه‌اي در تامين گاز شمال‌شرق کشور دارد

تربتي با اشاره به نقش پالايشگاه گاز شهيد‌هاشمي‌نژاد در حوزه تامين انرژي، اظهار کرد: هر چند شبکه خطوط لوله به گونه‌اي طراحي و اجرا شده که همه خطوط به هم وصل هستند، اما پالايشگاه گاز‌هاشمي‌نژاد به لحاظ اينکه تنها تامين‌کننده انرژي در منطقه شمال و شمال‌شرق کشور است و گاز استان‌هاي خراسان رضوي، جنوبي و شمالي ازسوي اين مجتمع تامين مي‌شود از اهميت ويژه‌اي به‌‌ويژه در فصل زمستان و زمان اوج مصرف برخوردار است.

وي تصريح کرد: در آغاز اين هفته، ۱۱۳ روستا در استان خراسان رضوي به شبکه گاز کشور متصل شد و عمليات اجرايي گازرساني به ۹۰ روستا با اعتباري بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان به بهره‌برداري رسيد.

مديرعامل شرکت ملي گاز ايران درباره افتتاح پروژه‌هاي صنعت گاز در دهه فجر گفت: هم‌زمان با دهه مبارک فجر، حدود ۲ هزار و ۳۵۰ پروژه با اعتباري بيش از ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان به بهره‌برداري خواهد رسيد.

مديرعامل بورس انرژي به خبر داد:

گروه انرژي: ديروز براي چهارمين بار عرضه نفت سبک خام به دليل آنکه هيچ مشتري حاضر به ارائه سفارش در سامانه معاملات نشد، به کار خود پايان داد. اين در حالي است که اول بهمن ماه براي سومين بار در بورس انرژي به ميزان يک ميليون بشکه عرضه شد، در نهايت مشتري نداشت و معامله‌اي در اين راستا صورت نگرفت.در همين زمينه سيدعلي حسيني مديرعامل بورس انرژي با اشاره به برگزاري رقابت ميان متقاضيان خريد نفت خام در مرحله سفارش‌گيري گفت: در نهايت به دليل تناقض ميان درخواست‌هاي متقاضيان با اطلاعيه عرضه، رقابت ديروز منجر به معامله نشد.

مديرعامل بورس خبرگزاري فارس، پيرامون عرضه ديروز محموله يک ميليون بشکه نفت خام سبک ايران،گفت: چهارمين عرضه نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷ به قيمت پايه هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار از سوي کارگزاري خبرگان سهام روانه ميز فروش رينگ بين‌الملل بورس انرژي شد که درنهايت با وجود برگزاري رقابت ميان متقاضيان خريد نفت خام در مرحله سفارش‌گيري، اما به دليل تناقض درخواست خريداران با اطلاعيه عرضه، منجر به معامله نشد.

وي افزود: در حال حاضر برخي خريداران از طريق شرکت‌هاي کارگزاري، امکان خريد نفت خام و فرايند تسويه آن را دنبال مي‌کنند و اغلب پيشنهادهايي دارند که به دليل عدم وجود آنها در اطلاعيه عرضه، امکان موافقت و يا اجراي آنها در اين مرحله از عرضه نفت خام وجود ندارد. به گفته اين مقام مسئول، برخي از اين درخواست‌ها حاکي از امکان سپردن گشايش‌هاي اعتبارات اسنادي (LC) به جاي ضمانت‌نامه بانکي است که هم‌اکنون در اطلاعيه عرضه نفت خام وجود ندارد. حسيني با بيان اينکه پس از اخذ بازتاب پيشنهادهاي دريافتي از سوي متقاضيان، نتايج بدست آمده به وزارت نفت براي تغيير اطلاعيه‌هاي عرضه بعدي ارسال مي‌شود، گفت: مقرر شده هر دو هفته يکبار فرايند عرضه نفت خام در بورس انرژي تکرار شود و بنابراين نوبت بعدي عرضه نفت خام حدود چهارده روز آينده خواهد بود.

  • آغاز عرضه محموله‌هاي ۳۵ هزار تني فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي

مديرعامل بورس انرژي، تداوم عرضه ساير محصولات نفتي و گازي در بورس انرژي را از جمله رخدادهاي خوب اين بازار عنوان کرد و افزود: از جمله اين اتفاق‌ها، آغاز عرضه ۳۵ هزار تني انواع محصولات شامل گازوئيل، نفت سفيد و سوخت هوايي از سوي شرکت ملي پخش فراورده نفتي در هفته قبل بود که به اين ترتيب با فراهم شدن امکان صادرات اين محصولات از طريق حمل زميني، تقاضاي مناسبي براي اين محصولات فراهم شده است.

  • چهارمين عرضه نفت در بورس بدون مشتري

ديروز براي چهارمين بار نفت خام سبک در بورس انرژي عرضه شده ولي هيچ مشتري حاضر به ارائه سفارش در سامانه معاملات نشد. ديروز يک ميليون بشکه نفت خام سبک ايران در بازار فيزيکي رينگ بين‌المللي بورس انرژي عرضه شد. قيمت پايه هر بشکه ۵۶.۲۴ دلار مشخص شده و اين عرضه چهارمين عرضه نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران در بورس است. در سازوکار پيش‌بيني شده با توجه به اطلاعيه عرضه که در روزهاي گذشته توسط شرکت ملي نفت ايران منتشر شد، امکان تسويه حساب نقدي و اعتباري وجود دارد و خريداران مي‌توانند تمام مبلغ را به صورت ريالي بپردازند و مدت تسويه حساب از زمان بارگيري ۹۰ روز است. گفتني است؛ يکم بهمن ماه سال جاري که نفت خام سبک براي سومين بار در بورس انرژي به ميزان يک ميليون بشکه عرضه شد، در نهايت مشتري نداشت و معامله‌اي در اين راستا صورت نگرفت.

گفت و گوی اختصاصی تجارت با قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران؛

گروه اقتصاد کلان: امروزه بخش قابل توجهي از اشتغال کشور به زلف صنعت گره زده شده تا توليدات صنايع هم نياز کشور را تامين کند و هم نيم نگاهي به بازارهاي خارجي داشته باشيم اما گويا بيش از آرزو جلو نرفته‌ايم زيرا در آخرين آماري که شرکت سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران اعلام کرده، 33012 واحد توليدي در شهرک‌ها و نواحي فعال و 7875 واحد توليدي به دلائل گوناگون غيرفعال و تعطيل هستند. همچنين از مجموع واحدهاي فعال و 11807 واحد معادل 35.7 درصد با کمتر از 50 درصد ظرفيت و 14055 واحد معادل 42.5 درصد با ظرفيتي بين 50 تا 70 درصد و تنها 7140 واحد معادل 21.8 درصد با بيش از 70 درصد مشغول فعاليت هستند.اين آمارها حاکي از اتلاف گسترده و بهره‌برداري نامساعد از سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگي است که در صنعت کشور ايجاد شده است و بيش از 50 درصد واحدهاي توليدي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي تعطيل و يا با ظرفيت کمتر از 50درصد فعاليت مي‌کنند.مسئولين مربوطه کافي نبودن اعتبارات استاني مصوب، تامين نشدن تسهيلات مورد نياز در اجراي برنامه‌هاي حمايتي صنايع کوچک در سازمان مربوطه، کمبود منابع و سرمايه‌ صندوق ضمانت سرمايه‌گذاري صنايع کوچک و اجرايي نشدن ماده 54 قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور و ماده 81 قانون الحاق برخي از مواد به قانون تنظيم مقررات مالي کشور که در راستاي حمايت از استقرار صنايع در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور تنظيم شده را از جمله عوامل شرايط فعلي مي‌دانند. در اين رابطه با آرمان خالقي قائم مقام دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفتگو کرديم.

آرمان خالقي در خصوص تعطيلي گسترده‌اي که در بنگاههاي اقتصادي به ويژه در شهرک‌هاي صنعتي رخ داده است گفت: تعطيلي بسيار بنگاههاي اقتصادي در شهرکهاي صنعتي به دور اول تحريم‌ها و قبل از برجام باز مي‌گردد. اين وضعيت به حدي رسيده بود که شهرک‌هاي صنعتي تعطيلي خيلي بالايي را تجربه کرد و به جرات مي‌توان ادعا کرد که تا ۵۰ درصد بنگاهها تعطيل شدند. اين مساله ناشي از دور اول تحريم بود که رکود و تورم به طور همزمان اتفاق افتاد و باعث شد که واحدهاي صنعتي تعطيل شوند.

وي با اعلام اينکه نکته مهم اين است که بيشتر واحدهاي موجود در شهرها، از نوع کوچک و متوسط هستند گفت: البته اين واحدها اغلب نوپا هستند. اين واحدها زمين زيادي ندارند که بخواهند در خارج از شهرک‌هاي صنعتي ايجاد بشوند. بنابراين وقتي وضعيت تورم و رکود ايجاد بشود، آنهايي که بيشتر دچار آسيب يا تعطيل مي‌شوند يا کاهش توليد مي‌دهند يا بيشتر وضعيت بدي دارند، واحدهاي کوچک هستند.

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با تاکيد بر اينکه بيشتر بنگاههاي واقع در شهرک‌هاي صنعتي از نوع واحدهاي کوچک و متوسط است گفت: به همين دليل است که ورشکستگي و تعطيلي در شهرک‌هاي‌هاي صنعتي بيشتر خودنمايي مي‌کند که البته در شرايط سخت اقتصادي، اثر منفي در آنها بروز مي‌کند.

خالقي شهرکهاي صنعتي را براي استان‌هاي مختلف به عنوان مزيت تعريف کرد و گفت: نکته مهم اين است که شهرک‌هاي‌هاي مختلف در استانهاي گوناگون وضعيت متفاوتي دارند. در بعضي از شهرک‌ها ۲۰درصد واحدها تعطيل است و بقيه کم وبيش در آنجا کار مي‌کنند. در هر کدام از شهرکهاي صنعتي تعداد واحدهاي تعطيل يا بحران زده متفاوت است اما مشکل عمده اين است که آمار قابل اتکايي از واحدهاي بحران زده در شهرکهاي صنعتي وجود ندارد و شرايط به ترتيبي نيست که به راحتي بگوييم وضعيت چگونه است.

وي افزود: وقتي در مورد تعطيل بودن يا نبودن بنگاه اقتصادي صحبت مي‌کنيم و ميگوييم خيلي از واحدها تعطيل هستند، عده‌اي از مسولان اعتراض و تاکيد مي‌کنند که اين عدد درست نيست چرا که عملکرد دولت را زير سوال برده ايم.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با اعلام اينکه بخش خصوصي و دولتي هر کدام از ظن خود عددي را مطرح مي‌کنند گفت: اعلام بحران، ورشکستگي و تعطيلي بر مبناي برداشت و حسي است که از شهرکهاي صنعتي و بازديدهايي است که داريم. بنابراين کسي نمي‌تواند بگويد که از حدود۶۰ هزار بنگاه اقتصادي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي، بيست هزار مورد تعطيل هستند يا کمتر يا بيشتر است.

وي با ابراز تاسف از اينکه يک مرجع آماري دقيقي وجود ندارد که روزانه يا ماهانه وضعيت بنگاههاي اقتصادي را رصد کند گفت: به همين دليل است که نمي‌توانيم براي حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي برنامه داشته باشيم.

خالقي با يادآوري اينکه در دولت دهم شاهد رکود تورمي‌و آثار تحريم‌ها بوديم گفت: پس از تصويب برجام، يک مقدار اميد به کار و فعاليت اقتصادي فراهم شد و يک سري از واحدها که به ورشکستگي و بحران رسيده بودند، دوباره شروع به فعاليت کردند، ولي اين روال به طول نيانجاميد و سقوط ارزش ريال و گراني قيمت ارز باعث شد که خيلي از واحدها مشکل پيدا کنند.

وي با اشاره به مباحثي که در مورد تحريم‌هاي جديد مطرح شد گفت: درنتيجه اين تحريمها و کمرنگ شدن صادرات، بازار محدود شد. بنابر اين هرچقدر کار صادرات سخت تر شود يا واردات مواد اوليه براي واحدهاي توليدي با مشکل رو به رو شود، فضاي کسب و کار نيز دچار مشکل مي‌شود.

قائم مقام دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران افزود: وقتي واحدهاي بزرگتر با مشکل تحريم مبتلا شوند و واحدي که ظرفيت توليد براي صادرات اختصاص داده، نتواند توليداتش را صادر کند و کالايش را داخل بفروشد، مشکل از همين جا آغاز مي‌شود زيرا وقتي واحد توليدي بزرگ با تيراژ بالا و ظرفيت صادراتي يعني قيمت مناسب و کيفيت مناسب توليد مي‌کند و نتواند صادر کند و بنگاه‌هاي بزرگ صاحب برند، محصولاتش را در بازار داخلي عرضه و با قدرت خودنمايي کنند، آنهايي که لطمه مي‌بينند، واحدهاي کوچک و متوسط هستند و اين بنگاههاي اقتصادي به ورشکستگي مي‌رسند و تعطيل مي‌شوند.

وي از برگشت محصولات توليدي بنگاههاي کوچک به دليل ناتواني در مقابله با محصولات بنگاههاي کوچک و متوسط خبرداد و گفت: ‌وقتي ظرفيت بازار داخلي اشباع شد، محصولات بنگاههاي کوچک و متوسط برگشت مي‌خورد و اشباع محصول در بازار موجب مي‌شود آنهايي که لطمه ببينند، واحدهاي کوچک و متوسط باشند.

خالقي در خصوص راهکار مقابله با تعطيلي‌ها گفت: وقتي روند تعطيلي بنگاههاي کوچک و متوسط در شهرکهاي صنعتي زياد شد و اين به دليل ورود شرکتهاي بزرگتر به بازار داخل ناشي از تحريمها بود، بايد از توليدات بنگاههاي کوچک حمايت کنيم.

وي با اعلام اينکه واحدهاي بزرگ تحت الشعاع تحريم قرار مي‌گيرند گفت: در اين شرايط بايد واحدهاي کوچک و متوسط را جايگزين کنيم. يعني با سياست جايگزين کردن واحدهاي کوچک و متوسط در صادرات به جاي شرکتهاي بزرگ، با تحريم‌ها مقابله کنيم. بدين معنا که جايگاه واحدهاي بزرگتر را با واحدهاي کوچک و متوسط جايگزين کنيم تا شرکتهاي بزرگ نياز بازارهاي داخل را تامين کنند و واحدهاي کوچک محصولاتشان را به خارج صادر کنند.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران بر تشکيل کنسرسيوم بين شرکتهاي کوچک و متوسط تاکيد کرد و گفت: با تشکيل کنسرسيوم، در حالي که بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک و متوسط کار خود را انجام ميدهند، با هم متحد مي‌شوند و به صورت گروهي هدف مشخصي را انجام دهند.

وي با تاکيد بر اينکه بنگاه‌هاي بزرگ که داراي برند يا شرکت بزرگي هستند، در سيبل هستند گفت: وقتي کنسرسيوم تشکيل مي‌شود، مي‌توان بازار را مال خود کرد بدين صورت که به عنوان مثال در بحث لوازم خانگي، يک توليد کننده فريزر، ديگري يخچال، بعدي ماشين لباسشويي، ديگري جاروي برقي و خلاصه هر کدام در يک بخش تمرکز ميدهند و بازار را در بين خودشان تقسيم مي‌کنند و با اين روش ظرفيت صادرات يک کشور يا منطقه را با يک تيم صادراتي مال خود مي‌کنيم.

خالقي استفاده از روشهاي خلاقانه در شرايط تحريم فعلي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: نبايد تنها به بازارهاي منطقه‌اي بسنده کنيم بلکه مي‌توانيم مثلاً بازار آفريقا را نيز بدين صورت تقسيم بندي کنيم تا يک گروه توليدي به صورت کنسرسيوم آنجا را مال خود کنند.

وي در پاسخ به اينکه در هر صورت کارخانه‌ها تعطيل مي‌شود، مقصر کيست؟ گفت: عوامل متعددي در تعطيلي بنگاههاي اقتصادي نقش دارد، اما بايد بر ابقاي کارخانه اصرار داشته باشيم. خانه صنعت و معدن از کالاي داخلي حمايت و به آن کمک مي‌کند تا اين کالا قدرت رقابت با انواع خارجي داشته باشد. نکته اصلي بر اين است که مردم از کالاي ايراني حمايت کنند و در خريد و مصرف، کالا ايراني را بر کالاي خارجي اولويت بدهند. از سوي ديگر توليد و توليدکننده هم اگر خودش بخواهد بر توسعه و ماندگاري خودش کار مي‌کند و بايد خودش را بازسازي کند تا به روز باشد.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران قاچاق را تهديدي براي کالاي ايراني دانست و گفت: بالاخره مرزهاي ما بسيار وسيع و بازار ما نيز غير قابل کنترل است. به همين دليل قاچاق بسادگي انجام مي‌شود و کالاي قاچاق به سادگي جاي خود را در بازار پيدا مي‌کند. امروزه با وجود انواع بازرسي‌ها مشاهده مي‌کنيم که به اين سادگي قاچاق صورت ميگيرد، کالاي قاچاق در همه مغازه‌ها يافت مي‌شود و مردم نيز خريداري مي‌کنند. اين در حالي است که مردم و مسوولان دايم با قاچاق مخالفت مي‌کنند و شعار جلوگيري از قاچاق مطرح مي‌شود.

وي با اشاره به برخورد نرم با قاچاق گفت: بايد از ماشينهاي صندوق مکانيزه براي کنترل خريد و فروش استفاده شود. سيستم مالياتي نيز براي کالاي قاچاق وضع شود و مسوولان نيز بايد عرضه کالاها را رصد کنند. اين در حالي است که بايد حمايت از مصرف کننده نيز داشته باشيم.

خالقي با اشاره به مباحثي که در خصوص ناياب شدن ‌لباس به ويژه خارجي مطرح مي‌شود گفت: حدود يک سال است اجازه ورود به لباس‌هاي خارجي نمي‌دهيم، اما کافي است به بازار سر بزنيد و آمار بگيريد. آنگاه متوجه مي‌شويد که بخش قابل توجهي از لباس‌هاي موجود در بازار خارجي است. آيا کسي مي‌تواند بگويد که اين لباسهاي خارجي از کجا وارد بازار شده است؟

‌وي با اشاره به اينکه ‌سيستم اداري و نظام مالياتي به سادگي بر توليدکننده نظارت دارند گفت: آيا همين نظام‌هاي نظارتي مي‌توانند بر اصناف و کسبه کنترل مناسب داشته و از فروش کالالي قاچاق جلوگيري کنند؟ قطعا اين توانايي وجود ندارد.

‌ عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران با اعلام اينکه وضعيت توليد کننده‌ها مشخص است گفت: متاسفانه برخي کم لطفي‌ها به توليد صورت مي‌گيرد که اگر هم توليدکننده بخواهد، نمي‌تواند کالاي خوب توليد کند. وقتي مواد اوليه خوب، دستگاه خوب، نيروي کار مجرب،‌ سرمايه در گردش مناسب و ديگر امکانات را در اختيار توليدکننده قرار دهند، مي‌تواند محصول خوب توليد کند، ولي وقتي مواد اوليه را گران مي‌دهند، امکان تهيه ماشين آلات مناسب نيست، سرمايه در گردش نداريم و کالاهاي قاچاق به سادگي بازار را تسخير مي‌کند، يک توليد کننده ناچار مي‌شود محصول نامرغوب توليد کند تا هزينه‌ها پايين بيايد و بتواند کالايش را در بازار عرضه کند.

وي نظارت قواي قضاييه و مجريه را نامناسب توصيف کرد و گفت: در بحث اجرا هنوز استراتژي بلند مدت براي حمايت از کالاي ايراني نداريم چرا که سياست‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به سرعت تغيير مي‌کند. يک روز وارد تحريم مي‌شويم، بعد وارد برجام مي‌شويم و دوبار تحريم آغاز مي‌شود. در اين شرايط کدام توليد کننده و فعال اقتصادي مي‌تواند در اين شرايط برنامه‌ريزي مناسب داشته باشد.

خالقي از ديپلماسي بين المللي انتقاد کرد و گفت: هيچ کس نمي‌تواند منکر تاثيرات سياست خارجي در وضعيت اقتصادي کشور بشود. وقتي به سادگي ايران را به جنگ اقتصادي تهديد مي‌کنند و آمريکا آنچنان عليه فعاليتهاي اقتصادي ايران وارد معرکه مي‌شود و ديگر کشورها را نيز تهديد مي‌کند، نمي‌توان انتظار شکوفايي داشت.

عضو هيات مديره خانه صنعت، معدن و تجارت ايران از ضعف ديپلماسي اقتصادي خبر داد و گفت: هنوز نمي‌دانيم چه شرايطي داريم. درحالي که با تحريم‌ها بين المللي رو به رو هستيم هنوز به سازمان تجارت جهاني WTO وصل نشديم. نتيجه آنکه هنوز براي واردات کالاي ايراني به بازارهاي جهان، تعرفه مناسب نداريم و تعرفه‌هاي تجاري ايران بالا است چون عضو سازمان تجارت جهاني نيستيم و همه اينها به نداشتن استراتژي اقتصادي و راهبرد سياست خارجي باز مي‌گردد.


معاون وزير راه و شهرسازي تشریح کرد؛

گروه راه و مسکن : مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد با اعلام اين خبر که تا دي ماه ۱۳۹۷ جمعيت شهرهاي جديد به ۹۱۰ هزار نفر رسيده است گفت: شهرهاي جديد به عنوان يکي از ثمرات انقلاب اسلامي، اکنون آثار خود را بروز داده و اولويت فعلي بايد توسعه زيرساخت‌ها و نظام حمل و نقل باشد.

به گزارش تجارت حبيب‌ا... طاهرخاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: سياست ايجاد شهرهاي جديد، يکي از ثمرات انقلاب اسلامي‌است که بعد از سه دهه تلاش، اکنون آثار خود را در مديريت و نظام سکونت‌گاهي کشور بروز داده است. هم اکنون ۲۱ شهر جديد در مرحله سکونت يا مطالعات قرار دارند.

وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، اهداف نظام در گسترش و تعميق عدالت در همه عرصه‌ها و تأمين نيازهاي اساسي مردم بخصوص مسکن، همچنين شرايط کشور و مسائلي همچون نرخ رشد بالاي جمعيت و مهاجرت‌هاي گسترده به نقاط شهري، گسترش بي رويه شهرهاي موجود خصوصاً کلان‌شهرها، نابساماني نظام استقرار و سازمان فضايي سکونت‌گاه‌هاي انساني، تشديد نياز به احداث مسکن شهري و محدوديت زمين غير کشاورزي در درون شهرها و اراضي بلافصل آن، ضرورت ايجاد شهرهاي جديد را به عنوان يکي از راهبردهاي اساسي توسعه شهري مطرح کرد. بر اين اساس طرح احداث شهرهاي جديد در تاريخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۶۴ به تصويب هيأت وزيران رسيد و شرکت عمران شهرهاي جديد در تاريخ ۲۷ خردادماه ۱۳۶۸ تشکيل شد.

طاهرخاني با بيان اين‌که طبق آخرين برآوردها تا دي ماه ۱۳۹۷ جمعيت شهرهاي جديد به ۹۱۰ هزار نفر رسيده و بيشترين جمعيت به ترتيب در پرند، انديشه، فولادشهر و صدرا ساکن شده‌اند، گفت: در آينده نزديک هفت شهر بزرگ مقياس با جمعيت بيش از ۱۰۰ هزار نفر خواهيم داشت؛ به طور مثال در حال حاضر حدود ۱۳۵ هزار نفر در پرند ساکن و حدود ۱۰۰ هزار نفر در پرديس ساکن هستند. رسيدن جمعيت به حدود جمعيتي ١٠٠هزار نفر بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي اجتماعي فرهنگي و هنري و ورزشي را مواجه با صرفه‌هاي حاصل از مقياس مي‌کند که اميدواريم با فعال کردن ظرفيت بخش خصوصي تحولي جدي در عرضه خدمات عمومي‌در شهرهاي جديد را شاهد باشيم.

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد تصريح کرد: شهرهاي جديد براي اسکان بخش قابل توجهي از جمعيت مناطق کلان‌شهري برنامه‌ريزي شده است که بحمدا... با سکونت خانوارها در اين شهرها به اهداف توسعه نزديک شده‌ايم. البته در برخي شهرها عقب‌ماندگي در خصوص تأمين خدمات زيرساختي و روبنايي نسبت به واحدهاي مسکوني داريم که در تلاش براي رفع اين مشکل هستيم. در اين زمينه تمام ظرفيت خود را با اختصاص منابع داخلي شرکت عمران به کار گرفته‌ايم و از دستگاه‌هاي خدمات‌رسان نيز انتظار داريم به وظايف خود در قبال شهرهاي جديد عمل کنند.

  • مسکن مهر شهرهاي جديد سال آينده به اتمام مي‌رسد

وي با اشاره به مسکن مهر جانمايي شده در شهرهاي جديد گفت: بخش عمده طرح مسکن مهر امسال به پايان مي‌رسد و تعداد باقي مانده نيز در سال آينده به سرانجام خواهد رسيد. عمده واحدهاي باقي مانده در شهر پرديس قرار دارد که با يک تبصره در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت اجازه داده تا براي زيرساخت‌ها و ابنيه مسکن مهر هزينه شود و اين مساله در تسريع اتمام و تحويل واحدها مؤثر خواهد بود.

معاون وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد: همزمان با اتمام مسکن مهر توليد و عرضه ۲۰۰ هزار واحد مسکوني از طريق مشارکت با بخش خصوصي را در دستور کار قرار داده‌ايم. با توجه به اهداف وزارت راه و شهرسازي مبني بر توليد ۴۰۰ هزار مسکن تا سال ۱۴۰۰ از اين تعداد عرضه ۲۰۰ هزار واحد به مجموعه شهرهاي جديد محول شده که امسال شروع ۶۷ هزار واحد را تعريف کرده‌ايم و به اين هدف دست پيدا مي‌کنيم. شهرهاي جديد در اين طرح بايد پيشگام باشند؛ چراکه ابزار دست خودمان است. واحدهايي که عرضه خواهد شد با توجه به نگاه سرمايه گذاران با واحدهاي فاقد متقاضي مواجه نمي‌شويم؛ زيرا تجربه نشان داده بخش خصوصي بازده سرمايه را در نظر مي‌گيرد و وارد پروژه‌اي که سودي در آن متصور نيست يا متقاضي وجود ندارد نخواهد شد. طاهرخاني درباره نظام درآمدي و جذب سرمايه‌گذاري براي شهرهاي جديد گفت: در سال ۱۳۹۷ برنامه‌ريزي براي تحقق ۱,۰۰۰ ميليارد تومان درآمد را در دستور کار قرار داده بوديم که تا کنون بخش عمده آن محقق شده است. امسال نسبت به سال گذشته، درآمد شرکت عمران شهرهاي جديد به بيش از دو برابر افزايش پيدا کرد که به ما قدرت عملياتي بيشتري در مواجهه با مسائل کلان از جمله تأمين زيرساخت‌ها و حمل و نقل ريلي مي‌دهد. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به لزوم فعال سازي پروژه‌هاي راکد تصريح کرد: غيرفعال بودن پروژه‌ها دو اثر منفي دارد؛ يکي اينکه سرمايه‌هاي زيادي بدون بهره‌وري بلااستفاده باقي مانده و دوم اثرات اجتماعي اين مساله است. به همين دليل طبق آخرين گزارش تا شهريورماه امسال حدود ۱۶ پروژه راکد را افتتاح کرديم و فعال‌سازي ساير پروژه‌ها را با جديت خاصي دنبال مي‌کنيم. وي با بيان اينکه اهليت پيمانکار در پروژه توليد و عرضه ۲۰۰ هزار مسکن بسيار مهم است افزود: در مسکن مهر جاهايي به مشکل برخورديم که کارها به افراد فاقد صلاحيت سپرده شده بود. بنابراين سابقه کاري پيمانکاران و شرکا موضوع مهمي‌است. از سوي ديگر در طرح‌هاي مشارکتي قيمت‌گذاري زمين بايد معقول باشد و عايدي سرمايه‌گذار مدنظر قرار گيرد. طاهرخاني تاکيد کرد: با توجه به بلندمرتبه بودن مسکن مهر در شهرهاي جديد بايد در طرح توليد و عرضه مسکن به سمت تراکم پايين حرکت کنيم تا از قطبي شدن بلندمرتبه‌هاي فعلي خارج شويم. مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد افزود: وقتي فرصت فراهم است و مجموعه وزارتخانه و مجمع شهرهاي جديد شرايط را تسهيل کرده‌اند انتظار تأخير در کارها را نداريم و بايد تا پايان سال عملکرد توفيق آميزي در اين حوزه داشته باشيم. به گفته طاهرخاني، سال آينده در خصوص تحويل ابنيه مسکن مهر سال ويژه‌اي خواهد بود.

سرمقاله

اسماعيل خليل‌زاده

نايب رئيس اتاق تعاون ايران

رهايي از شر دلالي‌هاي پرهزينه و مخرب با راهبري تعاوني‌ها در شبکه توزيع رويکرد ايجابي براي حذف دلالي و پيشگيري از گران فروشي و قيمت سازي، همان توسعه اقتصاد تعاوني و استقرار چتر تعاوني‌ها در سراسر کشور است و رويکردهاي سلبي براي مقابله اقتصاد دلالي هم ماليات ستاني بازدارنده و تغيير فرايندها و شفاف سازي فاصله توليد تا مصرف و شفاف سازي شبکه توزيع است. قيمت‌ها در هر اقتصادي تابع هزينه تمام شده و هزينه توزيع است که در چارچوب نظام هوشمند و مديريت شده ” عرضه و تقاضا” تعيين مي‌شود. اگر هزينه توزيع اندک باشد، فاصله قيمت تمام شده و قيمت مصرف کننده به حداقل مي‌رسد و اگر هزينه شبکه توزيع بالا باشد سبب افزايش قيمت هم خواهد شد. اما در ايران با پديده‌اي مواجه هستيم که به بيماري اقتصاد دلالي يا تومور اقتصادي بدخيم و خوش خيم (سلطان‌هاي کالايي و قيمت گذاري و تورم سازي و گران فروشي) مشهور است.اين تومورهاي دلالي گاهي فاصله قيمت تمام شده و مصرف کننده را به جاي حداکثر ۲۰ درصد به ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد هم افزايش مي‌دهند که اوج گرانفروشي است و در حالي که تراز تجاري کشور در بخش غير نفتي مثبت است نرخ دلار تا ۶ برابر هم گران‌تر مي‌شود.بايد ابتدا اين تومورهاي دلالي و اقتصادي را درمان کنيم و نظام سازي اقتصادي اصلاح ساختاري در چهل سالگي انقلاب اسلامي‌مد نظر باشد و اين حق تک تک شهروندان ايران اسلامي‌است که از شر اين تومورها در امان باشند.... بعد از چهار دهه تجربه ارزشمند و برنامه‌هاي توسعه، به تغيير و تحول در برنامه ريزي‌هاي اقتصادي نياز داريم و بايد با هم افزايي تلاش‌هاي فردي (سطح خرد) و مياني (محلي و شهرستاني و استاني) به عزم ملي و مديريت جهادي در سطح کلان دست يابيم و فردايي عزتمندانه تر به ارمغان آوريم....

منبع: ايسنا

یادداشت

ندا قلي زاده فرايم

کارشناس مالي

استانداردهاي بين المللي گزارشگري ماليIFRS به مجموعه‌اي از استانداردهاي حسابداري گفته مي‌شود که توسط هيئت استانداردهاي حسابداري بين المللي (IASB) تدوين شده اند. هدف اين استانداردها تهيه صورتهاي مالي شرکت‌هاي سهامي‌در قالب يک استاندارد جهاني است . در ايران سازمان حسابرسي به عنوان نهاد تدوين کننده استانداردهاي حسابداري و حسابرسي و سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار در بازار... سرمايه ، اقداماتي در خصوص به کارگيري اين استانداردها انجام داده اند. با توجه به حرکت کشور به سمت ايجاد بازار سرمايه بين المللي و ضرورت افزايش شفافيت و قابليت مقايسه اطلاعات مالي ، بورس اوراق بهادار تلاش کرد تا استفاده از اين استاندارد را از سال 1395 در شرکت‌هاي بورسي اجرايي کند بر اين اساس تمام شرکت‌ها و نهادهاي ثبت شده در بورس و شرکت‌هاي فرعي و وابسته آنها بايد صورتهاي مالي تلفيقي IFRS ارائه نمايند و لزومي‌به ارائه صورتهاي مالي تلفيقي بر اساس استانداردهاي ايران ندارند. متاسفانه با توجه به گذشت بيش از دو سال از الزامي‌شدن اين استاندارد هنوز کشور در اجراي آن با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه است . يکي از مهمترين چالش‌هاي پياده سازي IFRS در ايران قوانين مالياتي است . سازمان امورمالياتي کشور با ابهامات زيادي در محاسبه سود و زيان‌هاي شناسايي شده مطابق استانداردهاي بين المللي گزارشگري مالي مواجه است . مورد بعدي که مي‌توان در اجراي ناموفق اين استاندارد در ايران به آن اشاره کرد موضوع آموزش است . آموزش IFRS‌ در ايران محدود به تئوري اين استانداردها بوده و مصداق کاربردي و عملي براي آن وجود ندارد. در حال حاضر اهم استانداردهاي ياد شده توسط سازمان حسابرسي ترجمه و منتشر شده است که کافي است متخصصين مالي و حسابداري نسبت به مطالعه آن اقدام نمايند . پرواضح است کارشناسان سازمان بورس ، نهادهاي ناظر و ساير دست اندرکاران با آموزش چند ساعته تئوري استانداردها ، بر موضوعات حجيم و پيچيده عنوان شده در آن مسلط نخواهند شد. از ديگر مشکلات اجراي اين استاندارد در ايران مربوط به محيط اقتصادي ايران است که وابستگي شديد به دولت و نهادهاي بخش عمومي‌دارد، اين مورد موجب شده است که نرخ بهره ونرخ ارز تابع بازار نبوده و از تصميم‌هاي دستوري دولت تبعيت کنند . موضوع ياد شده موجب مشکلات عديده‌اي در مقايسه پذيري صورتهاي مالي شرکت‌هاي ايراني با شرکت‌هاي خارجي و به دنبال آن هزينه‌هاي گزاف تطبيق شده است . براي مرتفع کردن چالش‌هاي اصلي پياده سازي IFRS در ايران هماهنگي بين نهادهايي همچون سازمان امورمالياتي ، سازمان حسابرسي ، سازمان بورس و جامعه حسابداران رسمي‌ايران و تعيين دقيق مسئوليت‌هاي هر يک از اين سازمان‌ها در فراهم کردن امکان پذيرش و به کارگيري IFRS ، آموزش‌هاي کاربردي و اطلاع رساني در خصوص استانداردهاي بين المللي بخش جدايي ناپذير اجراي صحيح استانداردهاي بين المللي گزارشگري است. درک اين مهم که تهيه صورت‌هاي مالي بنگاه‌ها و شرکت‌هاي اقتصادي براساس استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي (IFRS) يک ضرورت است نقش مهمي‌را در ارتقاي شفافيت مالي کشور ايفا مي‌کند.