معاون سازمان حفاظت از محیط زیست انتقاد کرد؛
 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت خودروسازی کشور نتوانست حتی ٢٠٠ دستگاه خودرو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تولید کند.

مسعود تجریشی در نشست خبری افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی جزو قانون هوای پاک است که باید با همکاری دستگاههای مرتبط انجام شود.

وی اظهارداشت: بر این اساس در سال ٩۶ - ٩٧ توانستیم ٧٠ هزار تاکسی را نوسازی کنیم اما در سال ٩٧ - ٩٨ تعداد نوسازی تاکسیها به ٢٠٠ عدد هم نرسید یعنی صنعت خودرو ما نتوانست حتی ٢٠٠ عدد خودرو برای این کار تولید کند.

تجریشی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به این کار با بانکها وارد مذاکره شدیم و قبول کردند که تسهیلات با سود ١٨ درصد بدهند اما خودروسازان ناگهان حدود ٩ میلیون تومان تولیدات خود را گران کردند که به این صورت دیگر نه بانکها حاضر شدند تسهیلات را با همان نرخ سود بالا ببرند و نه دیگر برای تاکسی داران مقرون به صرفه بود.

وی افزود: بنابراین نامهای به رئیس جمهوری و جهانگیری نوشتیم و موضوع را توضیح دادیم و خواستیم اجازه دهند که ٢٠ درصد تاکسیهای فرسوده از طریق واردات خودرو هیبریدی تامین شود. این موضوع در شورای عالی محیط زیست نیز مطرح شد اما سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع مالی برای این کار ندارد بنابراین بدون نتیجه ماند.

تجریشی تاکید کرد: البته نظر ما این نبود که تمام پول را دولت بدهد بلکه با تعریف بستههای حمایتی از بخش خصوصی حمایت کند تا این کار انجام شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: هیچ وقت نتوانستیم وزارت صنعت را متقاعد کنیم که ۱۰ درصد تولیدات خود را برقی کند. نه تنها موفق به انجام این کار نشدیم بلکه وزارت صنعت اجرای این ماده قانونی از قانون هوای پاک را یک سال به تعویق انداخت.

وی گفت: در حمل و نقل عمومی نگاه دولت این است که ۹۰ درصد تامین مالی آن را به دوش بکشد در حالی که چنین توان بودجهای ندارد. بنابراین اگر بخش خصوصی و شهرداریها وارد شوند و بستههای تشویقی تعریف کنند، بدون اینکه دولت دخیل شود میتوانیم کار نوسازی را انجام دهیم.

تجریشی درباره صنعت خودروسازی در کشور گفت: به لحاظ سیاستگذاری و اینکه صنعت خودروسازی میتواند پیشران توسعه صنعت در کشور باشد، نتوانستیم هدفگذاری مناسبی داشته باشیم. کشوری مانند کره صنعت خودروسازی خود را با ایران آغاز کرد اما آنها امروز صنعت خودرو دارند و ما فقط کارخانه خودروسازی داریم. بنابراین وقتی مشکلی پیش میآید نمیتوانیم نیاز خود را برآورده کنیم. به عنوان مثال وقتی یک قطعه کوچک وارد نمیشود، هزاران خودرو در پارکینگ خودروسازان رسوب میکند و نمیتوانند وارد بازار شوند. وی به میزان مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: در تابستان امسال مصرف روزانه بنزین در کشور به ۹۰ میلیون لیتر رسید در حالی که با تعداد خودروی کمتر این میزان یک سوم میشود. آمار جهانی در زمینه مصرف بنزین روی ۵ تا ۵.۴ لیتر است که با این حساب ما دو برابر آنها و سه برابر ترکیه مصرف میکنیم.

در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال شرقی تهران در میان رشتهکوههای البرز، شما یکی از مرتفعترین قلههای این رشته کوه را خواهید دید. پشت این قلهی بلند، معجزهای در انتظار شما است که دیدن آن از ارتفاع 3980 متری، حسی سراسر از لذت را به شما تزریق میکند.

برای دیدن این معجزه سیاه یا به قولی دریاچه لزور (به این دریاچه معجزه چشمه یا دریاچه سیاه رود نیز گفته میشود) بهترین مسیر از سمت روستای لزور است که با عبور از کنار طبیعت بکر روستا، لذت حضور در این جاذبه طبیعی را دو چندان خواهد کرد .در حدود ۱۵۰ متر بالاتر از این دریاچه، می توانید به سرویس بهداشتی، کلبه و چشمه دسترسی داشته باشید. دشت معجزه چشمه نیز، چشمه های آب متعددی دارد که در مسیر صعود به قله می توانید از تماشای آن ها و آب گوارایشان لذت ببرید. از طریق جاده تهران- فیروزکوه، پس از خروجی روستای هرانده، وارده جاده هراز به فیروزکوه بشوید و به سمت ارجمند بروید و از آنجا به راحتی می توانید روستای لزور را پیدا کنید. بعد از رد شدن از روستا شما باید مسافتی خاکی را طی کنید، مسافتی با سربالایی های بسیار تند و همچنین سراشیبیهایی به همین منوال، دیدن مناظر اطراف حسی فوق العاده را در شما زنده خواهد کرد.

 

آیتالله مکارم شیرازی در پاسخ به یک سوال با مضمون ورود بانوان به ورزشگاه ها برای تماشای فوتبال، با حضور زنان در ورزشگاهها مخالفت کرد.

اعتماد آنلاین نوشت: منع رفتن زنان به ورزشگاه باعث شد تا فدراسیون فوتبال ایران از جانب مراجع بینالمللی مثل فیفا و AFC تحت فشار قرار گیرد. این موضوع میتواند به تعلیق فوتبال ایران نیز بینجامد. در ادامه پاسخ آیتالله العظمی مکارم شیرازی در باره رفتن زنان به ورزشگاه را میخوانید:

سوال: احتراماً با توجه به این که موضوع ورود زنان به ورزشگاهها و تماشای دیدارهای فوتبال یکی از موضوعات این روزهای ورزش ایران است، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با ارسال نامهای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده، این فدراسیون باید شرایط حضور زنان در ورزشگاهها را فراهم کند، در غیر این صورت فوتبال ایران تعلیق خواهد شد. وزیر محترم ورزش هم اعلام کردهاند شرایط برای حضور زنان در ورزشگاهها فراهم است و جایگاه ویژه زنان در استادیومها تعبیه شده و راه ورودی و خروجی و حتی سرویسهای بهداشتی این جایگاهها هم از جایگاه مردان جدا شده است. لذا با توجه به شرایط بالا و شور و نشاطی که فوتبال در بین مردم ایران ایجاد میکند، نظر آن مرجع عالیقدر شیعه در موضوع ورود زنان به ورزشگاهها چیست؟ آیا زنان ایرانی میتوانند برای تماشای بازیهای فوتبال مردان از جمله تیم ملی و تیمهای باشگاهی ایران به ورزشگاه بروند یا خیر؟ پیشاپیش از بذل عنایات آن مرجع عالیقدر تشیع کمال سپاسگزاری را دارم.

اسامی نفرات برتر آزمون سراسری ۹۸ در گروههای آزمایشی پنجگانه اعلام شد. براساس اعلام سنجش سازمان آموزش کشور، اسامی نفرات برتر داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۸ در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی ، علوم انسانی،؛ علوم آزمایشی هنر و زبانهای خارجی منتشر شد. بر این اساس، "علیرضا سخایی راد" از اهواز، "محمد صادق مجیدی یزدی "از تهران، "دانا افاضلی" از تهران ،"آریا جلالی" از لاهیجان، "علی عباسی" از شهرکرد، "سید ارشان دلیلی" از ساری، "پارسا امینی" از مشهد، "فاطمه جعفری" از تهران، "مهران منتظر" از تفت و "محمد مهدی ابوترابی" از تهران به ترتیب رتبههای اول تا دهم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی را ازآن خود کردند. در گروه آزمایشی علوم تجربی "ایزدمهر احمدی نژاد" از تهران، "محسن راستکار" از تبریز،" فرهنگ امیری" از شیراز، "رسا ظفری" از تبریز، "محمدرضا ارشدی صوفیانی" از تبریز، "امیر رضا بسکابادی" از مشهد، "گلسا مصباحی" از شیراز، "ریحانه فرخی ملکی" از رشت، "سیاوش کیانپور" از اهواز، "امیر حسام زارع" از بیرجند ، "سید مهدی زارع زاده ابرقویی" از ابرکوه نیز به ترتیب رتبههای اول تا دهم را به دست آوردند. درگروه آزمایشی علوم انسانی نیز "فاطمه شبخیز" از لار، "مریم اسماعیلی" از تهران، "امین ایمانپور" از تبریز، "سیده آمنه موسوی لقمان" از بهار، "علی حاجیان" از لار،" فاطمه رستموندی آغمیونی" از تهران، "محمد عرفان هوشیاری" از تهران، "آتنا طاهری" از تهران، "محمد حسین سه دهی" از تهران و "ملیکا دادخواه تیرانی" از اصفهان نیز رتبههای یک تا دهم این گروه را کسب کردند.

یادداشت

ندا قلی زاده

کارشناس مالی

(XBRL) یا زیان گزارشگری تجاری توسعه پذیر ، یک رویکرد استاندارد جهانی است که تبادل اطلاعات و به خصوص گزارشگری مالی را در سراسر جهان متحول ساخته است . این استاندارد شکاف موجود بین سیستم های سازمانی را از بین برده و باعث افزایش اثربخشی و کارایی سازمان ... شده است. این زبان گزارشگری برای هریک از اقلام داده ها به طور اختصاصی برچسبی مشخص ارائه می دهد که توسط کامپیوتر قابل بازخوانی است بدین ترتیب کامپیوترها قادر به شناسایی متن اطلاعات این زبان گزارشگری تجاری ، تجزیه و تحلیل، ذخیره و تبادل آنها با سایر کامپیوترها به صورت اتوماتیک می باشند و از فرآیند پرهزینه و دشوار ثبت مجدد اطلاعات در سیستم اجتناب می شود. از مزایای به کارگیری این زبان می توان به درک بهتر ، شفافیت بیشتر ، ابهام کمتر و مقایسه راحت تر گزارشها اشاره نمود ، همچنین حتی المقدور باعث پیشگیری از گزارشگری مالی متقلبانه می شود . مدتی است که در کشور بحث عملیاتی کردن XBRL) ) مطرح شده است و حتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بارها بر جدی بودن آن تاکید کرده است ولی هنوز هیچ اقدام عملیاتی مشاهده نشده است گرچه در سالهای اخیر سازمان امور مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی ، شرکتها و مشاغل و افراد را ملزم کرده است اظهارنامه مالیاتی خود را از راه سامانه عملیاتی الکترونیکی مودیان ارسال کنند. با توجه به روند فراگیر شدن استفاده از XBRL در دنیا و به تبع آن در ایران و نیز عدم آموزش مدون مباحث مربوط به XBRL در دانشگاههای کشور ، موضوع توجه به این مبحث در سطح تحصیلات تکمیلی به صورت گسترده مطرح شده است .همچنین بالابردن سطح آگاهی سازمان ها در مورد مزایای به کارگیری XBRL از طریق بهبود آموزش موجب افزایش پذیریش این زبان توسط آنها می گردد.

کشور ما راه زیادی در پیش دارد تا به استانداردهای جهانی این زبان برسد ولی سازمان بورس در این رابطه اقدامات مثبتی انجام داده است . لازم است گام های زیر ساختی و استراتژیک با همگرایی و عزم راسخ بین نهادهای موثر چرخه از جمله وزارت دارایی، سازمان بورس اوراق بهادار ، سازمان حسابرسی و انجمن های حرفه ای ، برنامه ریزی شود تا تغییرات محتوایی لازم به منظور پذیرش این نظام گزارشگری کامل شود.