اعتقاد جریان اصولگرا به مذاکره برای حل مشکلات

عضو اتحاد ملت گفت: برخی از صحبتهایی که اصولگراها میکنند مبنی بر اینکه باید مذاکره کنیم اما طرف مذاکره نباید یک اصلاحطلب باشد تا حدودی نشان میدهد جریان اصولگرا هم به این نتیجه رسیده که تنها راهی که بخش عمدهای از مشکلات کشور کم شود باز کردن باب مذاکره است.مصطفی درایتی در گفتوگو با ایسنا گفت: معاهدهای را امضا کردیم و ترامپ از آن خارج شد و اکنون صحبتهایی میکنند که به آن برمیگردیم. به صورت معمول این گونه صحبتها زمینهای را فراهم میکند که احساس کنیم، زمینه برای مذاکره آمادهتر از قبل باشد اما اگر این تغییر رویکرد صورت نگیرد تفاوتی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد. فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: خیلی کاری نداریم که طرف گفتوگو اصلاحطلب یا اصولگرا باشد، مذاکره کنندگان فقط باید مسلط به کار باشند، اینجا مساله منافع کشور و مردم مطرح است.وی در مورد ویژگیهای دولت آینده گفت: اگر در ۱۴۰۰ یک انتخابات بیرمق داشته باشیم؛ فارغ از اینکه چه کسی انتخاب شود، اگر پشتوانه مردمی خوبی پیدا نکند یقینا در مذاکرات هم خیلی دست پری نخواهیم داشت.

 

اعلام نامزدی سردار دهقان در انتخابات ریاست جمهوری

مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی گفت: باید از فضای سنتی حاکم بر اداره و تصمیمگیری مان فاصله جدی بگیریم و به فضایی جدید وارد شویم و نظام اداری سالم و کارآمدی را که در خدمت توسعه کشور باشد فراهم کنیم. به گزارش ایسنا، حسین دهقان بااعلام نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ افزود: بسیج تمام امکانات در قالب یک سازمان و ترتیبات صحیح برای پاسخ به نیازهای فوری، میان مدت و بلند مدت کشور و به عبارتی قرارگرفتن در یک مسیر رشد و توسعه با کمترین هزینه و کمترین پیامدهای غیر قابل قبول یا نا مطلوب را دنبال خواهم کرد.وی با تاکید بر اینکه فصل مناقشات و جدال سیاسی در این کشور تمام شده است، گفت: جریانات سیاسی به این عقلانیت رسیدهاند که آنچه مهم است پیگیری خواستههای مردم قبل از پیگیری خواسته های حزبی و گروهی است. دهقان افزود: اگر این عقلانیت شکل بگیرد، میتوانیم وارد دوران جدید در عرصه اداره و سیاست و حکمرانی شویم که آن چیزی است که من دلم می خواهد اگر ملت اقبال کردند آن را اجرایی کنم و فکر می کنم این همان خواسته مرکزی مردمی است که انقلاب کردند و پای آن ایستاده اند.

بایدن، اروپا را برای تشکیل ۱+۵ متقاعد کند

مسئول پیشین اتحادیه اروپا گفت: بایدن باید اتحادیه اروپا را برای دوباره جمع شدن گروه ۱+۵ متقاعد کرده و با رهبران تک تک این کشورها به طور خاص درباره این موضوع صحبت کند و از آنها بخواهد که وزرای خارجه خودشان را برای دیدار با وزیر خارجه جدید ایالات متحده آماده کنند و همچنین باید تصمیم بگیرد که چه کسی قرار است رهبری مذاکرات را برعهده بگیرد. به گزارش ایلنا، کاترین اشتون افزود: برجام به یک موضوع بزرگ یعنی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران پرداخت و موفق هم عمل کرد و تا زمانی که رئیس جمهور ترامپ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، ایران تعهداتش را حفظ کرده بود. همه ما درباره دیگر موضوعاتی که باید به آنها پرداخته می شد مانند سامانههای موشکی بالستیک تا اقداملت ایران در منطقه، اطلاع داشتیم اما موضوع هستهای مثل مانعی بود که باید از راه برداشته میشد قبل از اینکه ما بتوانیم به پیش برویم و بقیه موضوعات را حل کنیم.اشتون اضافه کرد: مرحله بعد یافتن راههایی به منظور اطمینان بخشی به این است که همه طرفها به آن پایبند باشند و اهداف طولانی مدت برای آن متصور شوند.

شکایت رییسجمهور از نماینده مجلس

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از شکایت رئیس جمهور علیه خودش خبر داد.به گزارش ایلنا، سیدمحسن دهنوی در توئیتر از شکایت رئیسجمهور علیه خودش خبر داد و نوشت:در مراسم تحلیف "از اینکه دهان مخالفان و منتقدان را" ببندد به خدا پناه برد اما امروز از من شکایت کرد. بیصبرانه مشتاق حضور در دادگاه هستم تا اثبات کنم صنعت هستهای و صنعت فضایی به دست این دولت به تعطیلی کشانده شده است. از پیشرفت ایران کوتاه نمیآیم.

کاهش اعتماد جهان به آمریکا

رئیسجمهور پیشین آمریکا درباره تجدید نظر در سیاست های آمریکا به ویژه در زمینه بازگشت به توافق ها و معاهده های بین المللی از جمله توافق هسته ای گفت: اعتمادی که متحدانمان و تمام جهان به رهبری آمریکا داشت یک شبه بازگردانده نخواهد شد. به گزارش ایسنا باراک اوباما افزود: بازگرداندن موضع آمریکا درباره چیزهایی مانند توافق هسته ای و معاهده آب و هوایی پاریس در زمینه ورود دوباره به این توافق ها برخی موانعی خواهد داشت. برای بقیه جای شک و تردید خواهد بود که آیا این اقدامات در دولت بعدی آمریکا باز هم به حالت قبل بازگردادنده خواهند شد.اوباما ادامه داد: آسیب هایی وارد شده است که تغییر این وضعیت برای ما زمان خواهد برد اما شکی نیست که جو بایدن افراد مناسب را برای آن به کار گرفته است. من مطمئنم که از پس آن برخواهند آمد اما ممکن است در مدت زمان کوتاهی اتفاق نیافتد.

مذاکره تروییکای اروپا درباره برجام

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس برای گفت و گو پیرامون اتخاذ رویکردی مشترک با دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا نسبت به احیای برجام دیدار کردند. به گزارش ایسنا، این سه کشور که وزرای امور خارجه شان در برلین دیدار کردند، امیدوارند که تهران بتواند به توافقی برسد که تحت آن دولت آمریکا در ازای پایان دادن به عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای که فعالیت هستهای آن را محدود می کرد، تحریم های سختش را لغو کند.مقامات آلمانی گفتند که اروپا واکنش مورد نظرش را در صورت حمله ای از جانب آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران در روزهای آخر دولت دونالد ترامپ، بررسی خواهد کرد.مقامات آلمانی درباره محور دیدار وزرای خارجه سه کشور اروپایی درباره ایران گفتند که آن ها درباره این که «رویکرد فراتر تمامی اعضای برجام و شاید با حضور دولت جدید آمریکا چگونه خواهد بود»، گفت و گو کردند.

بازگشت بایدن به برجام، انتظاری جهانی

نماینده سابق مجلس گفت: همواره دموکراتها و جمهوریخواهها باید در تاکتیکها تفاوتهای محسوسی داشته باشند؛ لاقل از لحاظ روش نباید تردید کنیم که این تفاوت وجود خواهد داشت. نه فقط ایران که جامعه بینالملل از دولت بعدی آمریکا انتظار دارد تا به برجام و سایر قراردادهای بینالمللی باز گردد. ایرج ندیمی در گفتوگو با ایسنا گفت: انتظار جامعه جهانی از دولت جدید آمریکا تغییرات عینی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها است.وی گفت: ما نیز یک نگاه حداقلی و یک نگاه حداکثری خواهیم داشت. یک تصمیم این است که ما صرفا فقط از آنها متوقع باشیم؛ در نگاه دوم دیپلماسی ما هم باید فعال شود. ما همچون اروپا می خواهیم امریکا در پیمان ها و قراردادهای بین المللی به اندازه زمان دولت اوباما برگشت به عقب داشته باشند.

برجام تصمیم نظام بود

دیپلمات ارشد بازنشسته گفت: وقتی برجام برای تایید به مجلس رفت ظرف بیست دقیقه به تصویب رسید و یکی از انتقاداتی که به آقای لاریجانی مطرح میکنند برای آن بود که آنها مرحله به مرحله در جریان پیشرفت کار بودند و برای همین مجلس آن را در فرصت و مدت کوتاهی تایید و تصویب کرد؛ بنابراین امروز نمیتوانیم بگوییم که برجام کار یک گروه خاص بوده، بلکه تصمیم نظام بود. سید جلال ساداتیان در گفتوگو با ایلنا اضافه کرد: نتیجه تغییرات برجام را در زمان تلاش ترامپ برای تمدید تحریمهای تسلیحاتی ایران و استفاده از مکانیزم ماشه دیدیم. در آن شرایط مصوبه برجام به کمک به ایران آمد و ترامپ منزوی شد و حتی متحدینش به او رای ندادند و او را تنها گذاشتند. این ایران بود که سربلند بیرون آمد و دیگر تحت تحریمها قرار نگرفت و علیرغم قلدریهای آقای ترامپ اوست که منزوی شده و تنها دومینیکن در شورای امنیت به او رای داد و حتی کشورهای دیگر به آن رای ندادند.

در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد:

گروه سیاسی: آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایهگذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف خاطرنشان کردند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

حضرت آیت الله خامنهای، اقتصاد را موضوع اصلی کشور خواندند و افزودند: اینکه در سالهای اخیر شعار هر سال، موضوعی اقتصادی انتخاب شده، به همین دلیل است. ضمن آنکه معیشت مردم حقاً دچار تنگی شده و در ماههای اخیر نیز کرونا، مشکلات را بیشتر کرده است.

ایشان افزودند: هدف از برگزاری این جلسه، بیان راهکارهای عملی است که در کوتاهمدت نتیجه دهد و تأثیر آن در زندگی مردم مشخص شود که البته لازمه اجرای این راهکارهای عملی و تأثیرگذاری آنها، همت جدی و تلاش پیگیر رؤسای قوا و مسئولان مرتبط با سه قوه در تشکیلات و سازمانهای آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی قبل از بیان راهکارها، دو نکته مهم را بیان کردند و افزودند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم. رهبر انقلاب اسلامی نکته دوم خود را به موضوع تحریمها به عنوان یک واقعیت تلخ و جنایت امریکا و شرکای اروپایی بر ضد ملت ایران اختصاص دادند و افزودند: این جنایت سالها است که بر ضد ملت ایران انجام میشود اما در سه سال اخیر شدت یافته است. حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه برای علاج تحریمها دو مسیر «خنثیسازی تحریمها و غلبه بر آنها» و «رفع تحریم» وجود دارد، افزودند: البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجهای نرسید. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریمها و بیاثر کردن آنها گفتند: این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختیها و مشکلاتی داشته باشد اما خوشعاقبت است.

حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: اگر با تلاش و ابتکار و با سینه سپر کردن در مقابل مشکلات بتوانیم بر تحریم ها غلبه کنیم و طرف مقابل بیاثر شدن تحریمها را ببیند، بهتدریج دست از تحریم برخواهد داشت.

ایشان دو نکته مقدماتی خود را اینگونه جمع بندی کردند: ما ظرفیتها و تواناییهای فراوانی برای بیاثر کردن تحریمها داریم، به شرط آنکه بخواهیم و همت کنیم و به دل مشکلات برویم.

حضرت آیتالله خامنهای سپس با بیان بعضی از راهحلهای پیشنهاد شده کارشناسان و متخصصان در چهار سرفصل «کسری بودجه»، «افزایش سرمایه گذاری دولتی و نهادهای عمومی»، «جهش تولید» و «حمایت از قشرهای ضعیف» ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راهکارها، آثار مثبتی در اقتصاد کشور و زندگی مردم پدید آید.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به اینکه با وجود برخی کارها، شعار سال در حد انتظار تحقق نیافته، افزودند: کارشناسانِ بخشهای دولتی و غیردولتی برخی راهکارهای عملیاتی مشخص را برای جهش تولید پیشنهاد کرده اند از جمله: «افزایش تولید خودرو با اتکاء به ظرفیت قطعهسازان داخلی»، «افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانشبنیان کردن صنایع نفتی» و «افزایش تولید خوراک دام و دانههای روغنی».

رهبر انقلاب همچنین بر «ضرورت حمایت از قشرهای ضعیف» تأکید کردند و افزودند: اقتصاد خانوادهها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواریهای جدی معیشتی برای گروههای زیادی از مردم بهوجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.

ایشان «ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم» و «ایجاد پایگاه ملی ایرانیان با اتصالِ پایگاههای مختلف اطلاعاتی به یکدیگر» را از جمله پیشنهادهای کارشناسان برای کاهش مشکلات مردم برشمردند.

حضرت آیتالله خامنهای در ادامه با تأکید بر اینکه باید بنا را بر این بگذاریم که گشایشی از خارج انجام نخواهد شد، افزودند: کسانی که برخی چشم امید به آنها دارند با ما دشمنی میکنند، ضمن آنکه شرایط داخلی آنها به هیچوجه روشن نیست و گرفتاریهای اخیر، امکان صحبت و موضعگیری در مسائل بین المللی را به آنها نمیدهد و نمیتوان روی حرف آنها حساب و برنامهریزی کرد.

ایشان همچنین به یاوهگوییهای اخیر سه کشور اروپایی نیز اشاره کردند و گفتند: وضع امریکا که مشخص نیست و اروپاییها هم دائماً در حال موضع گیری بر ضد ایران هستند. آنها در حالیکه خودشان بیشترین دخالت های نادرست را در مسائل منطقه دارند، به ما میگویند در منطقه دخالت نکنید و در حالیکه انگلیس و فرانسه دارای موشکهای مخرب اتمی هستند و آلمان نیز در این مسیر قرار دارد، به ما میگویند موشک نداشته باشید.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: به شما چه ربطی دارد، شما اول خودتان را اصلاح کنید و بعد اظهار نظر کنید.حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: به بیگانگان نمیتوان اطمینان کرد و به امید گشایش آنها بود.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کردند: اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقیناً دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی آقای روحانی رئیسجمهور به برگزاری ۵۰ جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی از زمان تشکیل این شورا اشاره کرد و افزود: در این جلسات ۲۲۶ طرح در بخشهای مختلف از جمله مسائل ناظر به اشتغال، اصلاح امور بانکی و بودجه، شفافیت، نظام پرداخت، سرمایهگذاری، فروش نفت و کنترل قیمت ارز و کالاهای اساسی مصوب شد.

نماینده دایم ایران در سازمان ملل مطرح کرد

نماینده دایم ایران در سازمان ملل در وین پاسخ به کرونا را نیازمند همکاری و همبستگی جهانی دانست و گفت: کماکان شاهد استفاده از تحریم های یکجانبه علیه کشورها هستیم که در تناقض آشکار با اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل، حقوق بشر و همچنین اصول چندجانبه گرایی و هنجارهای دیپلماسی و روابط بین الملل است. به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی، در چهل و هشتمین اجلاس شورای توسعه صنعتی یونیدو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد با اشاره به نقش اساسی و محوری یونیدو در فعالیت ها و برنامه های توسعه ای در کشورهای در حال توسعه و همکاری های جاری بین ایران و این سازمان از طریق اجرای چندین پروژه، گفت: اجرای تعهدات بین المللی کشورها در حصول توسعه جامعه صنعتی و ایجاد محیطی توانمند برای بهره مندی و رفاه مردم از طریق تلاش مشترک، تقسیم وظایف مبتنی بر چندجانبهگرایی و همکاری بین المللی و حفظ و تقویت اهداف متحد برای چندجانبه گرایی تسهیل می شود. وی تأکید کرد: ما باید از چند جانبه گرایی به عنوان یک ارزش برای صنعتی سازی محافظت کنیم و معتقدیم که راه طولانی تا رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد جهانی با رفاه بیشتر و سالم تر برای مردم در پیش است. نماینده ایران با اشاره به موضوع کرونا، مقابله با این بیماری همه گیر را نیازمند واکنش چندجانبه جامع، هماهنگ و گسترده برای حمایت از کشورهای نیازمند و قادر ساختن آنها برای تدابیر جبران کننده بهتر برشمرد و افزود: ما نگرانی عمیق خود را درخصوص پیامدهای جدی کرونا بر بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله کشورهای آسیب پذیر و آنهایی که با چالش های جدی که خارج از کنترل آنها هست، اعلام می کنیم. به گفته وی این بیماری عمیقا بر توانایی این کشورها برای مقابله با کرونا و همچنین سرمایه گذاری در اجرای توسعه پایدار اثر میگذارد. غریب آبادی ادامه داد: قویا معتقدیم اکنون زمانی حیاتی برای همکاری و ارتباط نه تنها بر اساس مسئولیت مشترک، بلکه به واسطه اتخاذ اقدام قاطع مشترک به عنوان یک جامعه بین المللی است. غریب آبادی با ابراز نگرانی از پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت کرونا بر کشورهای در حال توسعه، تاکید کرد: یونیدو می بایست تلاش های خود را در همکاری با سایر نهادهای سازمان ملل به منظور تضمین ارائه ظرفیت و فرصت ها و همچنین ادامه دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای کشورهای نیازمند و نیز تولید و توزیع عادلانه واکسن، افزایش دهد.

هاشمی هشدار داد

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رفتارهای «دشمن شاد کن» برخی افراد در داخل، ابراز داشت: در حالیکه ما باید برخلاف نظر دشمن عمل کنیم، برخی افراد یا گروهها در داخل با رفتارهای دشمنشادکن خود باعث خوشحالی دشمن میشوند. وقتی شما رسانههای بیگانه را نگاه میکنید، متوجه میشوید که چه امید هایی به این اختلافات داخلی بستهاند.

محمد هاشمی در گفتوگو با ایلنا، در خصوص حملاتی که اخیرا توسط برخی گروههای سیاسی بهویژه رئیس مجلس به دولت علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر حفظ احترام دولت و همکاری و تعامل میان قوا انجام میشود، گفت: امروز کشور تحت تاثیر شدیدترین تحریمهایی است که علیه ما در حال اجرا است و با مشکلات فراوانی در حوزه مباحث اقتصادی مواجه شده. در این شرایط رهبری تاکید دارد که حفظ وحدت و انسجام کشور بسیار با اهمیت است. عضو موسس حزب کارگزاران با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اینکه باید مشکلات کشور را به صورت مشترک و همکاری و وحدت داخلی حل کنیم، اظهار کرد: علیرغم این تاکیدات مشاهده میکنیم که برخی به سخنان رهبری توجهی ندارند که این امر نشان میدهد که میان ادعاهای ولایتمداری برخی افراد با عملکرد آنها تناقض وجود دارد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنچه که در رسانهها در خصوص اینگونه نطقها از تریبون مجلس مطرح شده این است که آن را فضای انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی میدانند که علیه دولت شروع شده است و نباید زیاد به آن توجه کرد.

هاشمی در پاسخ به این که بیان چنین مباحثی از سوی مجلس منجر به کند شدن روند حرکتی دولت نمیشود، اظهار داشت: در اینجا دو بحث مطرح است، نخست اینکه با ایراد چنین نطقهایی برای دولت مشکل ایجاد میشود و دوم اینکه دوگانگی در کشور را نشان میدهد. این مساله برخلاف نظر رهبری است که همواره تاکید بر انسجام، وحدت و اتحاد در داخل دارند.

وی ادامه داد: این بُعد دوم از جنبه اول مهمتر است چراکه دشمن ما همواره بهدنبال این بوده است که میان نیروهای داخلی اختلاف ایجاد کند و در حرفها و تبلیغات خود اینطور القا کند که مردم، نظام را قبول ندارند و از شرایط کنونی خسته شدهاند. در این شرایط انجام چنین رفتارهایی ادعاهای دشمن را اثبات میکند.

سخنگوی دولت از صدای ریزش دیوار تحریم خبرداد

سخنگوی دولت با اشاره به تاثیرات پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا خبرداد: اخیرا تماسها برای گشایش دفترها و حضور شرکتهای خارجی در ایران افزایش یافته، برخی از این شرکتها بازگشایی دفترهایشان را بررسی میکنند که البته برخی از آنها قبلا نیز در ایران حضور داشتند و هیچگاه دفترهای خود را کاملا تعطیل نکردند اما قطعا این شرکتها با توجه به حضور مجددشان در کشور امکان بیشتری برای فعالیت پیدا خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری درباره اینکه آیا نشانهای از علاقمندی شرکتهای خارجی برای بازگشت به بازار ایران پس از انتخاب جو بایدن در آمریکا دیده میشود، گفت: ایران برای سرمایهگذاری دارای ظرفیتهای مهمی برای شرکتهای خارجی است. بازار ۶۰۰ میلیونی همسایگان، وجود ۶۷ نوع ماده معدنی در ایران که چنین نوع تنوع در دنیا بینظیر است، داشتن مقام دومین کشور به لحاظ تعدد همسایگان، موقعیت خاص اجتماعی که ما را دارای نیروی انسانی متخصص و منابع انرژی ارزان ساخته است، همگی بیشک زمینههای جذابی برای سرمایهگذاری شرکتهای خارجی در ایران است. وی افزود: قطعا با کاهش فشار حداکثری و رفع تحریمهای ظالمانه و حضورنداشتن دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا ورود شرکتهای خارجی و تمایل آنها به سرمایهگذاری در ایران را بیشتر خواهد ساخت. سخنگوی دولت گفت: صدای خرد شدن دیوار تحریم و سیاست فشار حداکثری در سراسر دنیا به خوبی شنیده شده است. علت فروریختن دیوار تحریم، مقاومت و ایستادگی مردم ما در برابر قلدری و همینطور بخاطر منطق ضعیف، غیرانسانی و زورگویانه آن برای جامعه بین المللی بود نه جابه جایی دولت ها در آمریکا. ما عمیقاً باور داریم که حتی اگر ترامپ پیروز انتخابات آمریکا می شد، سیاست تحریم نتیجه ای از جز شکست نداشت. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد :امروز دولت مانند سال های گذشته، با توان و با تمام تجارت و توان خود پیگیر تضمین منافع مردم خواهد بود. لازم است در اینجا توضیح بدهم که تلاش دولت در ماه ها و سال های گذشته، چهار مرحله داشت: اول، دور زدن تحریم ها برای تقویت خط مقدم مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد ملی، دوم، بی اعتبار کردن فلسفه وجودی فشار حداکثری از راه اعتبار بخشیدن به تاب آوری ملی و تاثیرناپذیر کردن اراده دولت در تأمین معیشت و تضمین سلامت مردم. سوم، تضعیف رژیم تحریم های یکجانبه با کمک دیپلماسی چندجانبه. چهارم، برگشت ناپذیر کردن یا حداقل پرهزینه کردن اعمال تحریم ها در آینده.

وی یادآور شد: ما دو مرحله را پشت سر گذاشته ایم و در آستانه مرحله سوم یعنی تلاش برای تضعیف تحریم ها با کمک دیپلماسی چندجانبه قرار داریم. این مرحله حساسی در تاریخ ایران است که مستلزم هم صدایی، هم سویی و انسجام ملی و حمایت از وزارت امور خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این که فروش نفت چه سهمی در بودجه سال آینده دارد و دولت چقدر امیدوار به احیای درآمدهای نفتی است، اظهار کرد: اتکا به درآمد نفت در بودجه جاری بیش از سال گذشته نخواهد بود و هر گونه افزیش درآمد از حاصل فروش نفت صرفا صرف توسعه زیرساختها و حمایتهای اجتماعی خواهد شد.