خبر خوش برای پیمانکاران مسکن پردیس

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با تقدیر از تحولات ساخت و ساز در پروژه‌های فاز ۸، بر تسریع در اجرای عملیات‌های باقی‌مانده و افزایش اکیپ‌های اجرایی و همچنین فعالیت به صورت چند شیفته تاکید کرد. «خلیل محبت‌خواه» در نشستی با حضور مدیر طرح فاز ۸ پردیس و همه انبوه‌سازان از حمایت شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهدی که پروژه‌های خود را در زمان مقرر تکمیل می‌کنند خبر داد و گفت: در گذشته شاهد حضور برخی پیمانکاران نامتعهد و کم‌کار در همه فازها بودیم که بدون اغماض با همه آنان برخورد جدی شد و در بسیاری از موارد، ادامه فعالیت به پیمانکار جدید و خوش‌نام واگذار شد. وی ادامه‌داد: دقت در کیفیت هم‌زمان با مدیریت زمان و افزایش نیروی انسانی متناسب با برنامه زمان‌بندی تحویل واحدها، مورد تاکید است. محبت‌خواه همچنین بر حمایت مالی از انبوه‌سازان تاکید کرد و افزود: تنها شرط پرداخت مالی و تسویه حساب با پیمانکاران، داشتن مطالبات در سیستم حسابداری شرکت عمران شهر جدید پردیس است و در غیر این صورت هیچ‌گونه پرداختی به هیچ شرکتی انجام نخواهد شد. مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس با اخطار به شرکت مهندس مشاور و ناظران در فاز ۸، بر تسریع در رسیدگی به صورت‌وضعیت‌ها و همچنین به‌کارگیری از نیروهای متخصص و مرتبط تاکید و اعلام‌کرد: همه ما حافظ منافع بیت‌المال هستیم .

 

سکونت نیمی از جمعیت ایران روی مین

رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌ و شهرسازی گفت: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که چیزی حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران بر روی پهنه‌های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند. علی بیت‌الهی درباره مطالعات انجام شده برای شناسایی اینکه چه میزان جمعیتی از ایران که در پهنه فرونشستی سکونت دارد، اظهار داشت: در این باره گزارشی تهیه کرده‌ام که در این گزارش نقشه‌های فرونشستی و سکونتگاه‌های جمعیتی شهری و روستایی را بررسی کردم و تطابق دادم، مطالعات نشان می‌دهد که متاسفانه محدوده‌های جمعیتی عمده و کلان کشور مانند تهران، مشهد، شیراز ، کرمان و از همه مهم‌تر اصفهان و چند کلان شهر دیگر دقیقا در محدوده فرونشستی قرار دارند یا مجاورت و حاشیه زون‌های فرونشستی واقع شده‌اند. وی ادامه داد: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد که چیزی حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران بر روی پهنه‌های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند. رییس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: خصلت فرونشست زمین این است که هر روز ادامه دارد و استنباط می‌شود که اگر همین روال ادامه پیدا کند این زون‌های مجاورت فرونشست هم جزو پهنه‌های فرونشست خواهند شد و به این پهنه می‌پیوندند و وسعت فرونشست افزایش پیدا می‌کند.

بی رونقی مسکن در سایت های
خرید و فروش
یک کارشناس مسکن گفت: در پلتفرم‌های «دیوار» و «شیپور» به دلیل وجود عدم قوانین بازرسی، عده‌ای از دلالان موجب افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار می‌شدند و تا اصلاح روند آگهی‌ها مسدود خواهند ماند. روز گذشته ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از حذف آگهی‌های مسکن دو پلتفرم «دیوار» و «شیپور» خبر داد و اعلام کرد «بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند». در همین راستا فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: عده‌ای دلالان و سودجویان در این پلتفرم‌ها اقدام به انتشار آگهی‌های جعلی مسکن می‌کردند که این روند موجب به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود؛ زین پس اگر املاکی می‌خواهد در این پلتفرم‌های خانه‌یاب تبلیغ شود ابتدا باید در سامانه املاک و اسکان باشد تا مشخصات و هویت مالک تأیید شود. این کارشناس مسکن در ادامه تاکید کرد: از اردیبهشت‌ماه سال گذشته که سامانه املاک و اسکان به طور جدی روی کار آمد و دستورالعمل ثبت آگهی به متولیان املاکی‌ها و پلتفرم‌ها ارسال شد اما نسبت به این قوانین توجهی نداشتند و هم‌اکنون پس‌از یک سال بنا شد، دو پلتفرم «دیوار» و «شیپور» مسدود شود تا روند آگهی‌های خود را اصلاح و مجدد به فعالیت ادامه دهند. وی گفت: سکوهای آگهی مسکن این دو پلتفرم تا هفته آینده با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی از دسترس خارج می‌شوند. قیمت‌گذاری کاذب مسکن توسط دلالان این حوزه موجب افزایش روز به روزی قیمت می‌شود که از این رو موجب دلسرد شدن مستأجران خواهد شد.

افزودن یک فروند بوئینگ ۷۳۷ به ناوگان هما
مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به‌منظور توسعه پروازهای داخلی این شرکت به ناوگان هما افزوده شد که بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده قبلی این شرکت بوده است. «حسام قربانعلی» افزود: با ورود این هواپیما به ناوگان هما، یک‌هزار و ۲۰۰ صندلی روزانه به ظرفیت صندلی‌های شرکت به ویژه در پروازهای داخلی افزوده می‌شود. وی بیان‌داشت: این هواپیما به منظور بهره‌گیری برای انجام پروازهای فوق العاده در مسیرهای داخلی خواهد بود و با توجه به افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی به‌ویژه در اردیبهشت ماه، اقدام به برقراری پروازهای فوق العاده در مسیرهای تهران به مشهد و برعکس، تهران به شیراز و برعکس و تهران به بندرعباس و برعکس شد.

«تجارت» گزارش می‌دهد؛

گروه راه ومسکن: چندی پیش کمیته اقتصادی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم خواست در مدت باقی‌مانده از این دوره مجلس، دو طرح حیاتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها و مالیات بر سوداگری را در دستور کار قرار دهند، و در این راستا بیانیه ای با محتوای ذیل صادر کرد؛ « پس از بررسی طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس شورای اسلامی، موارد دارای اولویت احصا گردید و خوشبختانه طی روزهای اخیر دو مورد از همین قوانین دارای اولویت به تصویب رسید. قانون «تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» و لایحه «تجارت» در همین روزهای اخیر توسط مجلس شورای اسلامی بررسی و مصوب گردید. کمیته اقتصادی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ضمن تقدیر از به سرانجام رساندن این ۲ قانون در مجلس شورای اسلامی، بررسی هر چه سریعتر و تعیین تکلیف ۲ طرح فوری و مهم در فرصت باقیمانده را در یک ماه باقیمانده ضروری می‌داند. نخست اینکه؛ طرح مالیات بر سوداگری که در دستور کار صحن علنی مجلس نیز قرار گرفته است. لزوم تصویب هرچه سریعتر این قانون به موجب تحقق شعار سال و کمک به تولید و مبارزه با سوداگری و دلالی بیش از پیش حس می‌شود. و نکته دوم ؛ طرح «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» که به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره‌بهای مسکونی و جلوگیری از افزایش افسار گسیخته آن، در اولویت قرار می‌گیرد. به گزارش «تجارت»؛ در این راستا مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تصویب لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را راهکاری برای انجام معاملات شفاف در بازار مسکن برشمرد و گفت: این طرح مراحل پایانی تصویب خود را طی می‌کند که امیدواریم با تصویب، ابلاغ و اجرای آن بتوان بخشی از موانع موجود بر سر راه بازار مسکن را برداشت. «ابوالفضل نوروزی» تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و افزود: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است. وی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و به‌تازگی به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح‌داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون، بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد رفع خواهد کرد و به تسهیل گری در بخش اجاره می‌پردازد.

تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران
نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام همه دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات مورد نیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی
به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان برای شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها، از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است. وی اظهار داشت: بر اساس بندهایی از این طرح، همه قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد. این مسوول افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالیانه بیش از ۳۰ درصد باشد، شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالیانه اقدام کند.مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه‌داد: حمایت از مستاجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: این سازمان در سال‌ های اخیر ضمن احیای لاین مرغ آرین و تقویت آن، ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و دیگر نیازی به واردات نداریم. «ناصر فخاری» با تاکید بر اینکه خودکفایی به معنای قطع ارتباط اقتصادی با خارج نیست، بلکه مقصود از خودکفایی استقلال اقتصادی و رفع وابستگی به بیگانگان است، افزود: موضوع تحریم‌ها نقطه عزیمت این سازمان برای قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان بود و تلاش‌های همکاران سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه‌های مهم اقتصادی شد.مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه امنیت غذایی کشور، تصریح‌کرد: سازمان اقتصادی کوثر ضمن احیای لاین آرین با تولید لاین مرغ آرین ضریب امنیت غذایی و استقلال اقتصادی کشور را بالا برد و امروز همه مرغ اجداد مورد نیاز کشور در سازمان اقتصادی کوثر تامین می‌شود.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه برای تامین و پایداری امنیت غذایی هدفگذاری شده است.«آقارضا فتوحی» افزود: براساس برنامه هفتم توسعه، امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی باید در کشورهای هدف در راستای تامین محصولات راهبردی کشور انجام شود.مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی، کشورهای عراق، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را کشورهای هدف برای کشت فراسرزمینی نام برد.وی تصریح‌کرد: برنامه ما این است که ۴۰۰ هزار هکتار کشت فراسرزمینی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به ویژه ایرانیانی که شرکت‌ های بین‌المللی دارند و در خارج ساکن هستند، انجام شود.

تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
معاون صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تکمیل بالغ بر ۱۵۰۰ واحد نیمه تمام صنایع تبدیلی و غذایی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم است که برای ۲۶ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند.مجید اسدالهی در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص تکمیل واحدهای نیمه‌تمام صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی، افزود: بالغ بر ۱۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد چشم انتظار حمایت و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل و ورود به فرآیند فرآوری محصولات کشاورزی است.وی اظهار داشت: برای تکمیل این واحدها اعتباری بالغ بر ۳۷ همت مورد نیاز است که با تخصیص این حجم از اعتبار در قالب تسهیلات بالغ بر ۱۴ میلیون تن بر ظرفیت جذب ماده خام و فرآوری محصولات در بخش کشاورزی افزوده می‌شود که کمک شایانی به کاهش ضایعات در این بخش شده و محصولات تولیدی با ارزش افزوده بسیار مناسبی و ماندگاری بالا وارد بازار مصرف خواهد شد.

تخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا طی فروردین‌ماه در بنادر
سازمان بنادر و دریانوردی اعلام‌کرد: فروردین‌ماه امسال، معادل ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۶۴ تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شد که حاکی از رشد ۶۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی فروردین ماه امسال معادل ۲ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۶۴ تن بود که در این بین جو رشد ۱۲۶ درصدی، ذرت رشد ۵۹ درصدی، سویا رشد ۱۴۹ درصدی، شکر رشد ۱۰۰ درصدی و روغن رشد ۳۰۴ درصدی داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

گروه کشاورزی:رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت گامی در پیوند اکولوژیک آسیای میانه و غرب آسیا است.
به گزارش تجارت از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت در نخستین نشست شورای حکام مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری و مناطق زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک با حضور نمایندگان ۲۲ کشور و نهادهای سازمان ملل متحد در ایران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد، افزود: ایران در نیم قرن اخیر در زمینه حفاظت از سرزمین در چارچوب بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور اقدامات ارزنده ای داشته است. وی اظهارداشت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله طرح‌هایی است که در راستای حفظ، احیا، توسعه و استفاده پایدار از منابع زیستی در ایران در حال اجرا است و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح بزرگ مقیاس "یک کمربند یک جاده" در نظر گرفته شود. رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: این طرح می‌تواند در راستای پیوند اکولوژیک کشورهای منطقه از چین گرفته تا کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا مد نظر قرار گیرد. نوبخت اظهارداشت: ما باید در تببین رویکردهای مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتقای سازگاری و تاب‌آوری در برابر اثرات اقلیمی، جوامع حساس و آسیب‌پذیر اقدام و آن را تقویت کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در این راستا، مشارکت مردمی به ویژه جوانان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری مد نظر بوده و بهبود و ارتقای معیشت پایدار و انعطاف‌پذیر باید مورد حمایت قرار گیرد. وی اجرای بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی کشور، حفظ و توسعه منابع جنگلی، کنترل فرسایش آبی و بادی، ساماندهی در مدیریت و بهره‌برداری از مراتع و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حفاظت و صیانت از اکوسیستم‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک را از دیگر اقدامات گسترده در ایران برای حفاظت از سرزمین و در چارچوب برنامه‌های بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برشمرد. رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرایط کنونی تخریب سرزمین در اقصا نقاط کره زمین و به ویژه در منطقه آسیا ایجاب می کند تا هرگونه برنامه های ملی مدیریت منابع زیستی در ارتباط و هماهنگ با کشورهای منطقه تعریف شود. وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون آن گونه که شایسته است از ظرفیت دانش بومی و نوین و تجارب ارزنده کشورمان در مدیریت منابع آب و خاک و در عرصه بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک این فرصت را فراهم می‌کند که جایگاه مقتدرانه و اثرگذار ایران در عرصه‌های تخصصی بین‌المللی تقویت شود و شناخت و آگاهی در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز گسترش یابد. نوبخت با اشاره به چالش‌های موجود اذعان داشت: در یک دهه اخیر مشخص شده که بین تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، جنگل‌زدایی، تخریب سرزمین، گسترش آلودگی‌های شیمیایی، بحران آب و دیگر چالش‌های تهدید کننده منابع سرزمین، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. وی ادامه داد: پیامدهای این چالش‌ها، تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و تمام ساکنان آن را به صورت گسترده‌ای تهدید می‌کند. رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به طور یقین مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نیازمند دستیابی به الگوهای یکپارچه، جامع و هماهنگ در برنامه‌های توسعه پایدار است. وی خواستار مشارکت فعالانه اعضای شورا، عضویت کشورهای مدعو در شورای حکام، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حمایت و پشتیبانی علمی، فناوری و مالی نهادها و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد شد. نخستین نشست شورای حکام مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری و مناطق زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک با حضور نمایندگان ۲۲ کشور و نهادهای سازمان ملل متحد در ایران و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امروز چهارشنبه در حال برگزاری است.

گروه کشاورزی:مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر پیاز مورد نیاز کشور از مناطق جنوبی از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و ... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.حسین اصغری در گفت و گو با ایسنا، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: در حال حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و ... تامین می شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولید کننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولید کننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.