زمان اتصال خط آهن ايران به روسيه اعلام شد
- خط آهن ايران در ماه آينده ميلادي (مارس - 10 اسفند 95 تا 11 فروردين 96) از طريق جمهوري آذربايجان به خط ريلي روسيه مي‌پيوندد. روزنامه نزاويسيمايا گازتا چاپ مسکو ديروز نوشت: با راه‌اندازي خط آهن آستارا در ايران به جمهوري آذربايجان، شبکه ريلي جمهوري اسلامي‌و فدراسيون روسيه نيز پيوند مي‌خورد. با برقراري اين ارتباط ريلي، بخش مهمي‌از راهگذر بين المللي شمال-جنوب  دو کشور موسس اصلي آن هستند، فعال مي‌شود. طرح راهگذر شمال-جنوب در راستاي تکميل گذرگاه هلسينکي پايتخت فنلاند و بمبئي در هندوستان ارتباط ترانزيتي کشورهاي شمال اروپا و روسيه را از طريق ايران و آذربايجان به کشورهاي حوزه اقيانوس هند و جنوب شرق آسيا برقرار مي‌کند.

اينترنت اشياء در ايران چه حال و روزي دارد؟
اخبار منتشر شده گوياي آن است که در دنيا رقمي‌حدود يک چهارم سرمايه‌گذاري بخش IT به حوزه اينترنت اشياء اختصاص مي‌يابد. با اين وجود وضعيت اينترنت اشياء در ايران و سرمايه‌گذاري‌هايي که بايد در اين بخش صورت گيرد، با اما و اگرهايي همراه است. به گزارش ايسنا، بر اساس آخرين نسخه گزارش ودافون، بيشترين توجه دنيا در حوزه ICT به سمت مقوله جديدي با عنوان اينترنت اشياء جذب شده به گونه‌اي که بودجه صرف شده براي اين بخش به رقمي‌معادل ۲۴ درصد کل بودجه IT رسيده است. بر اين اساس بخش قابل توجهي از مسئولان شرکت‌هاي فعال در اين بخش معتقدند اينترنت اشياء يا همان IOT براي هميشه سبک زندگي افراد را تغيير خواهد داد

تعاونی ها 2میلیون و700هزار خانه ساختند
 معاون تعاون وزير تعاون ، کار و رفاه اجتماعي گفت: 2 ميليون و700 هزار واحد مسکوني از ابتداي انقلاب تا کنون توسط تعاوني‌ها ساخته و به متقاضيان تحويل داده شده است.
سيد حميد کلانتري اظهار داشت: يک ميليون واحد مسکن مهر توسط تعاوني‌ها ساخته شده و تحويل صاحبان آنها شده و 450 هزار واحد مسکن مهر نيز با ميانگين پيشرفت فيزيکي 80 تا 85 درصد در حال ساخت است.
وي ادامه داد: 10 هزار و 800 تعاوني فعال در بخش مسکن وجود دارد که به کار ساخت واحدهاي مسکوني براي اقشار متوسط و ضعيف جامعه مشغول هستند.


دولت یازدهم ترمز افزایش قیمت خانه را کشید
بازار مسکن از چهار سال گذشته در رکود به سر مي‌برد و انتظار رونق مجدد در اين بازار دور از انتظار کارشناسان اين حوزه بوده و در سال جاري تنها رشد قيمت‌ها را در مناطق مختلف شاهد بوده‌ايم و هنوز کليدي براي بازکردن قفل رکود مسکن پيدا نشده است.
 آنچه که بازار مسکن در ساليان پيش از خود نشان داده، رشد چندان معمولي نبوده و اين بدين معني است که هرگونه تغيير و تحولي که بازار ملک و مسکن در سراسر کشور به خود مي‌بيند شامل تمامي‌مناطق مي‌شود.
بديهي است آنچه بازار املاک در سال 91 تجربه کرد دليلي جز نامناسب بودن شرايط اقتصادي ندارد. تمام افرادي که ساليان گذشته سودي خوبي از بازار مسکن به جيب زده‌اند، در سه سال اخير خاطره خوبي از بازار راکد مسکن ندارند و مطمئناً هيچکس از شرايط فعلي راضي نخواهد بود و همه مردم چه فعالين بازار و مردم عادي ترجيح مي‌دهند که بازار نه به داغي آن روزها باشد و نه به سردي اين روزها.
روندي متعادل و رو به جلو بازار مسکن موجب مي‌شود تا هميشه خريد و فروش باشد و شيب بالا و پايين رفتن نمودار قيمت‌ها نيز ملايم‌تر حرکت کند، و در اين شرايط خريدار، فروشنده و بنگاه‌هاي معاملات ملکي راضي خواهند بود، خريد و فروش مسکن با سود واقعي براي هر دو طرف معامله خواهد بود.
روندي که در بازار مسکن تا به‌امروز داشته است، عليرغم شکست حبابي که بعد از سال 91 ايجاد شد و افزايش قيمت کاذبي که با کاهش روبرو شد، به طور ميانگين رو به رشد بوده و اين روند صعودي در سال 96 نيز ادامه خواهد داشت. اما انتظار مي‌رود سطح معاملات،خريد و فروش در سال آينده با افزايش بيشتري همراه بوده و رکود نسبي اين چند سال گذشته را جبران کند.
موازنه هميشگي عرضه و تقاضا، با در نظر گرفتن پتانسيل‌هاي بازار مسکن، در سال 96 به نفع فروشندگان خواهد بود و تمام انتظار فروشندگان طي اين سه سال گذشته به پايان خواهد رسيد و از آنجايي که هر زمان کالايي رو به گراني مي‌رود خيل عظيم متقاضيان به سوي آن هجوم مي‌برند و باعث افزايش قيمت چند برابري مي‌شوند، در سال 96 با بالا رفتن خريد مي‌باشد، منتظر نشسته‌اند که ببينند بازار به کدام سو مي‌رود بازار ملک و مسکن رونق خوبي خواهد گرفت. در اين رابطه محسن عدالت‌خواه کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ميزان گفت: توليد مسکن و سرانه توليد مسکن در سال‌هاي اخير آنچنان افزايش يافته که هر خانواده نيازمند مسکن حداقل مي‎تواند 1.5 واحد مسکوني را در اختيار داشته باشد. وي در ادامه تصريح کرد: افزايش قيمت مسکن هيچ گاه به معني رونق بازار نيست ، اما مردم همواره بر اين باورند هنگامي‌که قيمت مسکن هفته به هفته افزايش دارد و بازار رشد پلکاني قيمت را پشت سر مي‎گذارد، آن زمان رونق در بازار صورت گرفته است. اين کارشناس بازار مسکن در خصوص پيش‌بيني قيمت مسکن در سال آينده يادآور شد: در صورتي که قيمت‎ها براي سال آينده تعديل شوند و روند کاهشي داشته باشند تا خريداران و فروشندگان قادر به خريد و فروش شوند، آن زمان رونق وارد بازار مسکن مي‎شود. عدالت‌خواه بيان کرد: در حال حاضر رکود بازار مسکن تا اندازه‌اي است که حتي سازندگان هم قادر به ادامه ساخت نيستند و برخي واحدهاي مسکوني نيمه کاره رها شده‎اند و رکود نه تنها در بخش خريد و فروش بلکه دربخش ساخت و ساز هم رخنه کرده است. وي خاطر نشان کرد: نقش دولت همانند ارائه و افزايش تسهيلات در اين زمينه مي‎تواند کمک کننده باشد و رونق را به اين بازار بازگرداند. براساس گزارش ميزان، با تمام اين اوصاف، نکته اي که کاملا روشن است اينکه هر چقدر هم در سال 96 يا سالهاي پس از آن بازار ملک و مسکن رونق گرفته و رشد کند اما خوشبختانه اوج‌گيري قيمت‌ها در بازار مسکن همانند 4 سال گذشته نخواهد بود و روند رونق با شيب ملايمي‌پيش خواهد رفت.

هيأت دولت، پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبني بر تامين مسکن گروه‌هاي کم‌درآمد در دو قالب مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي را بررسي و تصويب کرد همچنين دولت در راستاي ساماندهي امور مربوط به حوادث رانندگي و ايجاد و بهره‌برداري از سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور، وزارت راه و شهرسازي را به عنوان مسئول ايجاد سامانه جامع حوادث رانندگي تعيين کرد.
به گزارش تجارت، اين پيشنهاد بر سه اصل نهادسازي و ايجاد سياست پايدار، استفاده از ظرفيت‌هاي نهادهاي مردم نهاد، خيرين و بخش خصوصي در ساخت و اداره مسکن براي گروه‌هاي کم درآمد و حداقل سازي دخالت دولت در ساخت مسکن براي اين گروه‌ها، تامين مسکن گروه‌هاي کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعي و مسکن حمايتي استوار است. در مدل مسکن حمايتي (کمک به ساخت و خريد مسکن ملکي و کمک بلاعوض) بانک مرکزي موظف شد نسبت به تعيين بانک عامل جهت تامين تسهيلات در سقف مبلغ اعلامي‌اقدام کند. استفاده از اين تسهيلات براي خريد بناهاي تا عمر ۲۰ سال بلامانع است. در اين مدل، کمک به ساخت و خريد مسکن ملکي و کمک بلاعوض به متقاضيان مسکن مهر فاقد متقاضي از اهداف مدنظر است. در مسکن اجتماعي نيز کمک به ساخت مسکن استيجاري، پرداخت کمک هزينه اجاره و وام قرض الحسنه وديعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقيقي و حقوقي خواهد شد که داراي زمين بوده و تمايل به احداث واحدهاي مسکوني استيجاري با نرخ اجاره ترجيحي و در قالب توافق با بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌داشته و به ازاي هر واحد استيجاري تا دو برابر سقف تسهيلات اعلامي‌اعطا مي‌شود. همچنين وزارت راه و شهرسازي موظف شد نسبت به تامين زمين در محدوده شهرها (داراي تاسيسات زيربنايي آب و برق و گاز) و يا شهرهاي جديد براي ساخت واحد استيجاري از طريق واگذاري به سازندگاني که تمايل به ساخت مسکن استيجاري – ملکي با رعايت حداقل ۴۰ درصد اجاره اي دارند، اقدام کند.
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران گفت: جابجايي کالا در سال جاري تا به‌امروز نشان مي‌دهد نزديک به حدود 12.5 درصد از سهم بار کشور بر روي ريل بوده است.
به گزارش فارس، سعيد محمدزاده صبح ديروز در حاشيه آيين افتتاح و بهره‌برداري از ايستگاه پليس راه‌آهن هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهمترين برنامه‌اي که در راه‌آهن مورد نظر است طبق چارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر ساماندهي بارهاي حجيم با موضوع اقتصاد مقاومتي در دستور کار است.
وي افزود: تمام تلاش همکاران ما در راستاي برنامه ششم توسعه که سهم بار را 30 درصد در کشور اعلام نمودند به اين معني است در طي يک برنامه پنج ساله توسعه انجام شود.
مديرعامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران در بخشي از سخنانش عنوان داشت: تلاش‌هاي بسيار زيادي بايد در توسعه بار داشته باشيم تا سهم بار از 10 درصد به 30 درصد برسد و در استان هرمزگان و بندرعباس و پايانه‌هاي مربوطه در رسيدن به اين موضوع در خصوص تخليه و بارگيري تلاش‌هاي بسزايي داشته‌اند که‌امروز شاهد اين موضوع در اين بندر هستيم.
محمدزاده اظهار کرد: همکاران ما در راه‌آهن در رسيدن به موضوع سهم بار در تخليه و بارگيري نقش بسيار جدي دارند و مجموعه، تدابير متعددي را جهت همکاري با سازمان‌ها بويژه سازمان بنادر برنامه‌ريزي کرده است و اقدامات متعددي را در سازمان راه‌آهن انجام داده‌ايم که‌اميدوارم بتوانيم در اين مسير تاثيرگذار باشيم. وي ادامه داد: جابجاي کالا در سال جاري تا به‌امروز نشان مي‌دهد نزديک به حدود 12و نيم درصد از سهم بار کشور بر روي ريل بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: در برنامه ششم توسعه اقتصادي به بخش ريل توجه ويژه‌اي شده است به طوري که يک درصد از درآمد فروش نفت و گاز به توسعه حمل و نقل ريلي اختصاص داده شد.
عضو هيئت مديره شرکت عمران پرند خبر داد؛
عضو هيئت مديره شرکت عمران پرند با اعلام اين‌که براي پرداخت افزايش ۱۰ ميليون توماني وام مسکن مهر با پيمانکاران تفاهمنامه‌امضا مي‌شود، گفت:‌ هنوز اتفاق خاصي براي زيرساخت‌هاي مسکن مهر به‌عنوان يکي از گلوگاه‌هاي اين طرح نيفتاده است.
علي‌نعمت چهاردولي در گفت‌وگو با تسنيم با تشريح مشکلات پروژه‌هاي مسکن مهر، اظهار کرد:‌ چند عامل به عنوان گلوگاه طي سال‌هاي اخير باعث شده تا واحدهاي مسکن مهر تکميل نشود. يکي از اين گلوگاه‌ها زيرساخت‌هاي مسکن مهر از جمله آب، برق و گاز است که هنوز اتفاق خاصي براي آنها نيفتاده است. وي با بيان اين‌که با افزايش 10 ميليون توماني تسهيلات مسکن مهر مشکلات زيرساختي اين طرح حل نمي‌شود چون وام براي ساخت و تکميل است، افزود: تامين زيرساخت‌ها نيازمند حمايت همه جانبه دولت و وزراي مرتبط است تا با توان مضاعف آنها را تامين کنند.
وي با اشاره به اين‌که در اين بخش مخصوصا اقدامات آب و فاضلاب بسيار موثر است، تصريح کرد: گلوگاه ديگر کمبود نقدينگي پيمانکاران مسکن مهر است. موضوعي که به دليل تحريم‌ها، افت بازار مسکن و افزايش قيمت‌ها (که از شهريور 91 آغاز شد) حادث شده است. عضو هيئت مديره شرکت عمران پرند با يادآوري اين‌که " از طرفي ديگر مردم در تامين آورده دچار مشکل شدند" بيان کرد: رکود اقتصاد و مشکلات اقتصادي با عث تعديل چندباره قيمت‌هاي مسکن مهر شد و مردم نيز ديگر توان تکميل آورده خود را نداشتند. به تبع اين مسئله پيمانکاران نيز نتوانستند در جذب آورده مردم عملکرد خوبي را داشته باشند. چهاردولي ادامه داد: از سوي ديگر کاهش قيمت‌ها در بازار مسکن زمينه فرار سرمايه‌ها از اين بخش را فراهم کرد و سرمايه به سمت تجارت يعني واردات برنج، خودرو و... رفت. وي گفت: قطعا اگر براي افزايش 10 ميليون توماني تسهيلات راهکارهاي منطقي ارائه و درست اجرا شود، مسکن مهر پرند به راحتي تکميل و به اتمام مي‌رسد، البته به اين‌‌که نظارت قوي بر ارائه نحوه تخصيص تسهيلات اعمال شود.
وي با بيان اين‌که بايد مشخص شود که افزايش وام چگونه و به چه کساني داده مي‌شود، افزود: پروژه‌ مسکن مهر خيلي از پيمانکاران تا امروز 3 بار تعديل قيمت خورده و پيشرفت آنها بالاي 95 درصد است به طور قطع افزايش وام شامل حال اين پيمانکاران نمي‌شود. وي با تاکيد بر اين‌که 10 ميليون تومان براي پروژه‌هاي با پيشرفت 50 تا 70 درصد پيشرفت فيزيکي مي‌تواند بسيار کمک کننده باشد، اظهار کرد: شرکت عمران پرند براي تخصيص 10 ميليون تومان با پيمانکاران تفاهمنامه‌اي را امضا مي‌کند که بر اساس آن مشخص مي‌شود آنها الان کجاي کار هستيد و با 10 ميليون تومان به کجا مي‌رسند. اين کار براي همه پيمانکاران انجام مي‌شود و افزايش وام 10 ميليون توماني زماني پرداخت مي‌شود که پروژه‌هاي مسکن مهر تکميل شده باشند.
عضو هيئت مديره شرکت عمران پرند با اشاره به اين‌که "اگر پول را همان ابتدا به پيمانکاران پرداخت کنيم همين بلاي الان سر پروژه‌هاي مسکن مهر مي‌آيد، گفت:‌ تا پيش از اعلام افزايش 10 ميليون توماني تسهيلات مسکن مهر بارها به پيمانکاران براي تکميل پروژه‌ها اخطار داديم، اما به آن توجهي نمي‌کردند. اما خوشبختانه پس از اعلام افزايش سقف تسهيلات، همان پيمانکاران براي تکميل واحدها مراجعه مي‌کنند.

مديرعامل همراه اول خبر داد
مديرعامل شرکت ارتباطات سيار با تاکيد بر افزايش دائم ترافيک دنيا در حوزه موبايل، از ۲۰ برابر شدن ترافيک ديتاي ۴G همراه اول طي مدت دو ماه خبر داد.
به گزارش ايسنا، وحيد صدوقي ، به ارائه توضيحاتي درباره روند مصرف ديتاي مشترکان همراه اول پرداخت و گفت: مي‌توان گفت که مصرف ديتا همواره سيري صعودي دارد. او ادامه داد: البته به طور معمول در روزهاي تعطيل استفاده مشترکان همراه اول از سرويس مکالمه حدود ۳ تا ۳۵ درصد کاهش دارد، چراکه بسياري مشترکان افرادي هستند که به منظور انجام امور شغلي خود مکالمه مي‌کنند و در چنين شرايطي مصرف ديتا با افزايش مواجه مي‌شود. صدوقي با اشاره به اينکه در روزهاي تعطيل ترافيک ديتاي اپراتور اول حدود ۱۵ درصد رشد دارد، گفت: با توجه به افزايش مصرف ديتا، بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم جه پاسخگويي مناسب به نيازهاي مشترکان صورت گيرد و برهمين اساس طي اين مدت تعداد سايت‌هاي ۳G و ۴G به طور دائم با روند افزايشي همراه بوده است. مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ادامه داد: تا پيش از ارائه خدمات نسل سه (۳G) در طول روز به طور ميانگين حدود ۷۰ ترابايت مصرف ديتا داشتيم، اما اکنون اين رقم به بيش از ۱۰۰۰ ترابايت رسيده است. وي همچنين عنوان کرد: طي مدت دو ماه مصرف ديتاي ۴G، حدود ۲۰ برابر شد داشته که اين موضوع گوياي آن است که تقاضا براي دسترسي به اين خدمات وجود دارد. صدوقي در ادامه با اشاره به سهم جمعيتي ايران از جمعيت جهان اظهار کرد: بر اساس نسبت جمعيت ايران با جمعيت جهان در سال ۲۰۱۶ بايد مصرف ديتاي همراه در ايران حدود ۴۰۰۰ مگابايت بود اما اين رقم تنها ۶۰۰ مگابايت بوده که همين موضوع گوياي آن است که بايد در اين حوزه سرمايه‌گذاريهاي متعدد صورت گرفته و شاهد رشد ۱۷ برابري اين ارقام باشيم تا در حوزه اينترنت همراه بتوانيم در حد جهاني سهم داشته باشيم.

۲۰ درصد بليت‌هاي نوروز پيش‌فروش شد
مديرکل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن از راه‌اندازي قطار چرخشي در مسير تهران-مشهد-تهران خبر داد و گفت: تا امروز ۲۰ درصد از بليت‌هاي نوروزي قطار پيش فروش شده است.
 به گزارش تجارت، علي کاظمي‌منش اظهار کرد: در پيش فروش بليت قطارهاي نوروزي حدفاصل 25 اسفند امسال تا 15 فروردين سال آينده تاکنون 20 درصد يعني حدود 300 هزار بليت عرضه شده است. وي با بيان اين‌که اين ميزان تقريبا 20 درصد از ظرفيت ايجاد شده براي نوروز است، تصريح کرد: از اين ميزان 35 درصد بليت‌ها از طريق اينترنت و 65 درصد از طريق مراکز فروش بليت در اختيار مردم قرار گرفته است. وي با اشاره به اين‌که در مسير رفت تهران-مشهد براي تاريخ‌هاي 27 تا 29 اسفند بليت‌ها به فروش رفته است، بيان کرد: همچنين بليت رفت 4 مسير مشهد-تبريز، بندرعباس-مشهد،‌مشهد-اصفهان و بندرعباس-اصفهان در ايام نوروز امسال پُر شده است. مديرکل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري راه‌آهن با بيان اين‌که بليت رفت مسير تهران-بندرعباس از 25 اسفند امسال تا 7 فروردين 96 ظرفيت پُر شده است، افزود: در پيش‌فروش‌ها تمايل مردم براي خريد بليت قطار تغيير کرده است و بيشتر در ايام حرکت و روزهاي منتهي به حرکت مردم اقدام به خريد مي‌کنند. کاظمي‌منش در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌که ايام در نوروز امسال هم قطارهاي فوق‌العاده راه‌اندازي مي‌شود، گفت:‌از اول ديماه‌امسال 261 واگن مسافري با عمر بالاي 45 سال از رده خارج شده که اين مسئله نشان از ارتقاي کيفيت دارد. وي ادامه داد: با توجه به اين مسئله مانند پارسال قطارهاي فوق‌العاده اي نخواهيم داشت.
عضو فراکسيون اميد:
يک عضو فراکسيون اميد تاکيد کرد که استيضاح وزير راه و شهرسازي خلاف منافع ملي است. به گزارش ايسنا محمدرضا بادامچي در مطلبي محتواي جلسه اضطراري فراکسيون اميد درباره استيضاح آخوندي را تشريح کرد.
وي توضيح داد: صبح ديروز بيست و هفتم بهمن، فراکسيون اميد جلسه اي اضطراري براي بررسي استيضاح وزير راه و شهرسازي برگزار کرد. به گفته بادامچي جلسه فراکسيون اميد براي تعيين مشي فراکسيون در مورد استيضاح وزير بود. باتوجه به گزارشي که کميته مربوط به استيضاح وزير راه و شهرسازي فراکسيون، ارائه کرد، اعضاي فراکسيون، توجه دولت به حل مسائل ريلي و هوايي و جاده اي پس از حوادث تلخ رخ داده را، مثبت ارزيابي کردند. نماينزه تهران افزود: با در نظر گرفتن زمان اندک باقيمانده از عمر دولت و همچنين استعفاي مديرعامل راه آهن، اعضاي فراکسيون موضوع استيضاح وزير را، امري سياسي در جهت تخريب دولت عنوان کرده و آن را خلاف منافع ملي دانستند.در نهايت تصميم بر اين شد که فراکسيون اميد از دولت و وزير راه و شهرسازي حمايت کند. بادامچي با اشاره به روند استيضاح يادآور شد: 34 نفر از نمايندگان مجلس پس از بررسي مشکلات در کميسيون عمران، همچنان بر موضع خود مبني بر استيضاح وزير راه و شهرسازي پافشاري کردند تا در نتيجه اوايل هفته اين طرح تحويل هيئت رئيسه مجلس شد.بعد از ظهر سه شنبه نيز رسما استيضاح کليد خورد و هئيت رئيسه مجلس زمان دقيق استيضاح را، روز يکشنبه هفته آينده اعلام کرد.
راه‌آهن چابهار-ايرانشهر ۳هزار ميلياردتومان اعتبار نياز دارد
مدير عامل شرکت ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل از نياز به اعتبار ۳۰۰۰ ميليارد توماني براي تکميل خط‌ آهن چابهار-ايرانشهر خبر داد. به گزارش تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، خيرالله خادمي‌گفت: توسعه ريلي شرق کشور به عنوان يکي از اولويت‌هاي وزارت راه است و ساخت راه‌آهن چابهار-ايرانشهر هم پيشرفت قابل قبولي داشته است. مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با اشاره به اين‌که يکي از پروژه‌هاي مهم حوزه راه آهن احداث کريدور ريلي شمال-جنوب در شرق کشور است، اظهار کرد: در اين راستا طرح ريلي چابهار-زاهدان-بيرجند-مشهد تعريف و چند سال پيش عمليات اجرايي آن آغاز شده است. وي با اشاره به نياز مالي اين طرح، تصريح کرد: براي ساخت خط‌آهن چابهار تا ايرانشهر به طول ۵۰۰ کيلومتر حداقل ۳۰۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور با تاکيد بر اهميت توسعه شرق کشور، گفت: چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي کشور بايد هر چه سريعتر به وسيله ريل به شمال شرق کشور و از آنجا به همسايه‌هاي شمالي متصل شود که اين مسئله موجب رشد اقتصادي منطقه و کل کشور مي‌شود.

سازمان راهداري مسايل صنفي حمل و نقل را به انجمن‌هاي صنفي واگذار کند
 دبير انجمن صنفي کارگري رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافري برون شهري شهرستان شهريار گفت: ناوگان حمل و نقل برون شهري داراي انجمن صنفي کارگري است و بايد امور صنفي در حوزه حمل و نقل به اين انجمن سپرده شود.
'کاظم احمديان' افزود: با توجه به تاکيد رييس جمهوري در مراسم گراميداشت روز جهاني کارگر مبني برشکل گيري تشکلات صنفي کارگري مستقل در راستاي پيگيري و پيشبرد مسايل صنفي جامعه کارگري، انجمن‌هاي صنفي کارگري رانندگان ناوگان حمل ونقل کالا و مسافربرون شهري شهرستان شهريار حوزه استان تهران همانند سايرانجمن‌هاي صنفي کارگري مطابق ماده 131 قانون کار براي پيگيري و حمايت از حقوق صنفي قشر زحمتکش کارگري رانندگان تشکيل شده است. وي ادامه داد: متاسفانه اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان تهران در نامه اي اقدام به انحصار و در اختيار قرار دادن رمز صدور و تمديد اعتب
ارکارت هوشمند رانندگان و مسايل بيمه اجتماعي آنان به انجمن صنفي کارگري رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده اي کالا و مسافر برون شهري شهر تهران و همچنين انجمن صنفي کارگري رانندگان سواري کرايه بين شهري تهران کرده است. احمديان افزود: اين رفتار قابل قبول نيست و نقص حقوق صنفي ساير انجمن‌هاي صنفي کارگري رانندگان و متضاد با اصل 26 قانون اساسي جمهوري اسلامي‌ايران و ماده 178 قانون کار بشمار مي‌رود. به گفته اين فعال انجمن صنفي کشور، از سوي ديگر ماهيت قانوني و استقلال تشکلات صنفي کارگري رانندگان را به مخاطره‌انداخته است. احمديان گفت: به همين منظور از مقام عالي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور تقاضاي رسيدگي و برخورد با متخلف يا متخلفان موضوع ياد شده داريم. اين فعال انجمن صنفي يادآور شد: باوجود نامه نگاري شماري از انجمن‌هاي صنفي کارگري رانندگان با مديرکل اداره کل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان تهران در اين باره نتيجه و پاسخي نداشته است.

چهار فروند هواپيماي سبک در راه ايران
چند ماه پس از اجرايي شدن برجام و آغاز مذاکره جدي شرکت‌ هواپيمايي ايراني با هواپيماسازان بين‌المللي پس از نهايي شدن قراردادهاي خريد هواپيما از سوي ايران‌اير حالا ديگر شرکت‌ها نيز اقدامات خود براي خريد هواپيماهاي جديد را نهايي مي‌کند. به گزارش ايسنا در کنار برنامه‌ريزي براي خريد هواپيماهاي نو، سازمان هواپيمايي به ايرلاين‌هاي داخلي اجازه داده نسبت به خريد هواپيماهايي که از نظر ايمني و کيفيت شرايط مثبتي دارند و البته عمرشان به ۱۵ سال نمي‌رسد نيز اقدام کنند و در اين راستا يکي از ايرلاين‌هاي داخلي نسبت به ورود چهار فرورند هواپيما دسته دوم با سن پايين اقدام کرده که احتمالا تا پايان سال به ناوگان کشور اضافه خواهند شد.
جديدي مديرعامل شرکت هواپيمايي کيش‌اير اعلام کرده مذاکرات اين شرکت براي خريد چهار فرورند هواپيماي سبک ام‌ برائر ۱۹۵ نهايي شده و اين شرکت اميدوار است که اين هواپيماها که ۱۰۸ صندلي دارند و از سوي کشور برزيل به بازار جهاني عرضه شده‌اند، تا پايان سال به ناوگان کشور اضافه شوند. اين شرکت اعلام کرده اصلي‌ترين هدف از خريد اين هواپيماها تسهيل شرايط ارتباطي ۲۰ فرودگاه کشور با جزيره کيش خواهد بود که ظرفيت مسافرپذيري پايين‌تري نسبت به فرودگاه‌هاي بزرگ دارند و احتمالا هواپيماهاي کوچک براي آنها کارساز مي‌شود. طبق اعلام اين شرکت هواپيماهاي خريداري شده ساخت سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ ميلادي هستند. پيش از اين شرکت هواپيمايي ايران‌اير مذاکرات خود براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي سبک از شرکت ايتاليايي ATR کليد زده بود که طبق اعلام وزير راه و شهرسازي مذاکرات براي نهايي کردن قرارداد آن به پايان رسيده و مي‌توان اميدوار بود که تا پايان سال جاري چند فروند از اين هواپيماها نيز به آسمان ايران برسد.

هواپيماهاي ايتاليايي در راه ايران
با گذشت حدود يکسال از سفر رييس جمهوري ايران به پاريس و امضاي توافق‌نامه ابتدايي خريد هواپيماهاي ايرباس و ATR وزير راه و شهرسازي از نهايي شدن مذاکرات براي خريد هواپيماهاي اين شرکت ايتاليايي خبر داد. ايران به‌طور همزمان در کنار برنامه‌ريزي براي خريد هواپيماهاي غول‌پيکر مسافربري به منظور افزايش توان فرودگاه‌هاي کوچک خود و انعطاف‌پذير کردن ناوگان هوايي نسبت به خريد هواپيماهاي با برد کوتاه و ظرفيت مسافرپذيري پايين نيز اقدامات جدي انجام داد که در نخستين گام به‌امضاي يک موافقت‌نامه براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي ATR از اين شرکت ايتاليايي منجر شد. پس از آنکه قراردادهاي نهايي ايران‌اير با دو غول هواپيماساز بوئينگ و ايرباس نهايي شد و حتي نخستين فروند از ايرباس‌هاي خريداري شده از سوي اين شرکت به‌طور رسمي‌وارد ناوگان هما شد، حالا وزير راه و شهرسازي از نهايي شدن مذاکرات خريد هواپيماهاي ATR خبر مي‌دهد. آخوندي با اعلام اين خبر گفت: مذاکرات براي خريد اين هواپيما به مرحله‌ي نهايي رسيده و در حال حاضر در مرحله مبادله سند به سر مي‌برد. به گفته وزير راه و شهرسازي با نهايي شدن تبادل اين سند بحث ورود نخستين هواپيماهاي ATR به ناوگان ايران به شکل رسمي‌پيگيري خواهد شد. ايران‌اير پيش از اين ابراز اميدواري کرده بود که با نهايي شدن قرارداد با اين شرکت ايتاليايي امکان ورود چند فروند از هواپيماهاي ATR به ناوگان ايران تا پيش از سال جاري نهايي شود و با صحبت‌هاي جديد آخوندي به نظر مي‌رسد اجراي اين قرارداد در هفته‌هاي پاياني سال ۱۳۹۵ ممکن خواهد بود.