کد خبر: ۱۳۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مددجویان کمیته امداد مناطق محروم در طرح‌های کشاورزی بکارگیری می‌شوند تا به اشتغال پایدار این افراد منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدفرید سپری صبح امروز در دیدار مسوول کمیته امداد کشور با استاندار و جمعی از مسوولان استانی اظهار کرد: کردستان دارای آب و هوای سرد و معتدلی است و کردستان سه درصد بارندگی کشور را داراست.

وی با اشاره به اینکه شب‌های خنک کردستان برای پرورش انواع محصولات باغی سردسیری مناسب است، افزود: مسیر توسعه تبدیل اراضی دیم به آبی در استان آغاز شده و برنامه یکصد هزار هکتاری توسعه‌ای اراضی آبی(تبدیل اراضی دیم به آبی) در استان آغاز شده است.

 وی خاطرنشان کرد: از طرح‌های مهم استان طرح شبکه‌های آبیاری حوزه رودخانه مرزی است که 810 هزار هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: مناطقی در استان برای تبدیل اراضی دیم به آبی شناسایی شده که جزو مناطق محروم در استان به شمار می‌رود.

سپری با بیان اینکه 6 هزار و 800 هکتار در حوزه شهرستان سنندج معادل 40 درصد، کامیاران 5500 هکتار معادل 32 درصد و مریوان حدود یک‌هزار و 500 هکتار معادل 27 درصد در بخش مناطق محروم درنظر گرفته است، یادآور شد: 9 هزار 242 هکتار این سطوح زراعی و مابقی یعنی 7500 هکتار باغی است.

وی بیان کرد: به طور متوسط 1.3 تن عملکرد برداشت محصول در این اراضی وجود دارد و سود ناخالص آن سه میلیون تومان است و اگر این اراضی به آبی تبدیل شود پنج برابر آن درآمد دارد.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی رودخانه مرزی 93 درصد است به طوریکه تاکنون 341 میلیارد تومان برای آن هزینه شده  و در حوزه سد آزاد با 4 هزار و 300 هکتار اراضی 93 میلیارد تومان هزینه شده و نیاز است 35 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن هزینه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در راستای سطح آماده بهره برداری می‌توان ده هزار هکتار از اراضی را تا دو ماه دیگر وارد چرخه آبی کرد که براین اساس 16 تعاونی تولید ایجاد شده است.

سپری بیان کرد: با تبدیل اراضی دیم به آبی 5632 شغل مستقیم و دائم ایجاد می‌شود و 160 هزار تن تولید محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد و ارزش ناخالص تولیدات حداقل 730 میلیارد تومان خواهد بود.

وی اعلام کرد: محدوده کلاترزان 23.7 درصد و شویشه 25.7 درصد بیکاری دارند که جزو محرومترین مناطق بیکار استان هستند که با اجرای طرح‌های یاد شده می‌توان برای این مناطق فعالیت‌های سودآور ایجاد کرد و به تولید محصولاتی مانند بادام و سیب که درآمد دارند، بپردازیم.

وی اضافه کرد: در فاز اول برای 2100 هکتار اراضی، یک‌هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌شود و ارزش ناخالص 126 میلیارد تومان خواهد بود که موجب تحولات چشمگیری در استان خواهد شد.

وی با بیان اینکه با همکاری سپاه میتوان با مشارکت مردم طرحی راه اندازیم کنیم که به توسعه استان بینجامد، گفت: مددجویان کمیته امداد مناطق محروم در طرح‌های کشاورزی بکارگیری می‌شوند تا به اشتغال پایدار این افراد منجر شود.

انتهای پیام/2330/72

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار