کد خبر: ۱۷۹۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱

تور مالیاتی بزرگتر برای نجات از کسری بودجه

مریم کاظمی
روزنامه نگار

کسری بودجه سال 1400 از همان ابتدا که تقدیم مجلس شد اما و اگرهای فراوانی داشت و این شائبه پیش آمد که این نحوه بودجه ریزی برای آن است که دولت سیزدهم با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم کند. با روی کآر آمدن دولت سیزدهم اما میرکاظمی که سکان سازمان برنامه و بودجه را .در دست گرفته، می گوید به متمم بودجه اعتقادی ندارد و این معضل را با کنترل هزینه ها و سیاستهای انقباضی حل می کند تا کمتر مجبور به خلق پول شود.
کسری بودجه سالهاست که گریبانگیر اقتصاد ایران است و می توان گفت یکی از دلایل افزایش تورم در سالهای اخیر از روشهایی که برای مقابله با آن اعمال می شود، نشات گرفته، بودجه ای که در آن روشن است درآمدها محقق نمی شود و هزینه هایی وجود دارد که دولت حاضر نیست از آنها بکاهد.
حالا و مدتهاست که نهادهای مختلف کسری بودجه امسال را بررسی می کنند و هر کدام اعداد و رقمهایی را برای کسری بودجه اعلام می کنند که می تواند معضلات بزرگی برای اقتصاد کشور به وجود بیاورد، به این شرایط حساس باید وضعیت تنخواه دولت را هم افزود، چرا که پیش از استقرار دولت جدید، نه تنها تمامی تنخواه بودجه از بانک مرکزی توسط دولت قبل هزینه شده، بلکه مبلغی اضافه بر آن برداشت شده است. به همین جهت نحوه برخورد دولت در سال اول استقرار خود با این مشکل بسیار حائز اهمیت است و می تواند ادامه کار را برای دولت ابراهیم رییسی سخت و یا هموار کند.
در این میان به نظر می رسد مردان اقتصادی دولت سیزدهم در نظر دارند این معضل را با افزایش نرخ بهره اوراق ودیعه تا سقف نرخ تورم حل کنند؛ اکبر کمیجانی رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اوراق ودیعه جایگزین اوراق مشارکت می‌شود، گفته که انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت
در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه را داریم که از منظر فقهی مورد تایید قرار گرفته و در شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گرفته اما تاکنون به کار گرفته نشده است و در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال‌های 1379 به بعد به اجرا گذاشته شد. راهکاری که با انتقاد کارشناسان مواجه است و به اعتقاد آنها اوراق ودیعه هیچ مزیتی نسبت به اوراق خزانه ندارد.
اما راهکار همیشگی جبران بودجه بزرگ کردن تور مالیاتی بوده است که همواره کارشناسان برای عبور از معضلات بر خواسته از کسری بودجه در اقتصاد، پیشنهاد داده اند. با این حال دولتها در ایران به اشتباه با مالیات ستانی بر خورد کرده اند، به جای اینکه تور مالیاتی را گسترده تر کنند از کسب و کارها، کارگران و کارمندان مالیات گرفته اند. مالیات کالاهای اساسی را افزایش داده و برای مردم مشکلات معیشتی به همراه آورده اند. این در حالی است که سالانه میلیاردها تومان فرار مالیاتی
در کشور رخ می دهد که بعلاوه نهادهای معاف از مالیات این ارقام سر به فلک می گذارد و ستاندن آنها به راحتی می تواند مشکلات ناشی از کسری بودجه را حل کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار