کد خبر: ۲۱۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
«تجارت آنلاین» آخرین وضعیت سرمایه گذاری در بخش های مولد اقتصاد را بررسی کرد؛
بررسی جوازهای تاسیس صادره برای بنگاه های صنعتی در ۵ ماه نخست امسال نشان می دهد که در این بخش افت ۳۸.۶ درصدی داشته ایم که بیانگر کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش تولید است.

کوچ سرمایه‌ها از بخش تولید

گروه صنعت و تجارت: یکی از شاخص‌های بررسی فعالیت سرمایه گذاران و تمایل این گروه بر حضور در حوزه‌های صنعتی و تولیدی، میزان جوازهای صنعتی صادره است. بر همین اساس، بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت ساخت و تأسیس بنگاه‌های صنعتی نشان می‌دهد که در ۵ ماه نخست امسال، برای ۹ هزار و ۱۷۹ بنگاه جواز تأسیس صادر شده که کاهش ۳۸.۶ درصدی نسبت به ۵ ماهه پارسال داشته است. همچنین بررسی بخش مربوط به سرمایه گذاری در این بنگاه‌ها بیانگر آن است که سرمایه پیش بینی شده در ۵ ماه ابتدایی امسال برای جوازهای تأسیس معادل بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵.۳ درصد افزایش داشته است. براساس برآوردهای انجام شده، با اجرای این پروژه‌ها، ۲۴۴ هزار و ۷۲۹ شغل ایجاد خواهد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۳۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب آمار مربوط به جوازهای تأسیس صادره بیانگر کاهش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش تولید است.
در ۵ ماهه ابتدایی امسال برای ۲ هزار و ۵۴۴ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده که کاهش ۱۲.۱ درصدی نسبت به مدت مشاله پارسال داشته است. میزان سرمایه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده نیز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۷ درصد کاهش داشته است. در این بخش نیز پیش بینی شده که ۴۸ هزار و ۸۹۵ شغل ایجاد شود که نسبت به مدت مشابه پارسال، افت ۳۵.۵ درصدی یافته است. به این ترتیب، تعداد واحدهای جدیدی که در ۵ ماه امسال پروانه بهره برداری گرفته اند نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از اعلام کرده بود که طبق آخرین آمار تا پایان شهریور ۶۱۷ واحد راکد، راه اندازی مجدد شده است؛ همچنین ۴۰۷ واحدی که با زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند، ظرفیتشان به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته است. علی رسولیان در گفتگو با مهر، در مورد آخرین وضعیت واحدهای راکد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۱۲ هزار واحد راکد شناسایی شد که برای احیا و فعال سازی این واحدها ستادهای تسهیل و دستگاه قضائی همکاری می‌کنند. رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: برنامه امسال راه اندازی ۲ هزار واحد راکد است که طبق آخرین آمار تا پایان شهریور ماه ۶۱۷ واحد راکد، راه اندازی مجدد شده است.
وی ادامه داد: همچنین واحدهایی داریم که اگرچه فعال هستند اما با زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند؛ بر اساس آخرین آمار از ابتدای امسال ۴۰۷ واحد از این گروه ظرفیتشان به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته است.
رسولیان همچنین با اشاره به مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، گفت: عمده مشکل واحدهای صنعتی، چالش‌های مربوط به تأمین مالی است؛ متأسفانه واحدهای صنعتی همواره با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. وی اظهار کرد: همچنین مساله بازار، تأمین مواد اولیه، مسائل حقوقی و اختلاف بین شرکا از دیگر مشکلات عمده واحدهای صنعتی و صنایع کوچک است. معاون وزیر صمت یادآور شد: طبق تفاهم نامه‌ای که اخیراً به امضای وزرای صمت و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی رسیده، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای واحدهای راکد تأمین مالی انجام خواهد شد.
روزهای ابتدایی شهریورماه سال جاری نیز معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت دغدغه احیای واحدهای صنعتی راکد را دارد، گفت: رفع موانع تولید از جمله اقدامات ویژه دولت است. سید مهدی نیازی با بیان اینکه دولت سیزدهم دغدغه احیای واحدهای راکد تولیدی را دارد، بیان کرد: احیای واحدهای راکد صنعتی در زمره مهمترین اولویت‌های دولت محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند تا واحدهایی که مشکل دارند را احیا کند، بیان داشت: نقدینگی، بدهی بانکی، تملک، مشکلات مدیریتی، فقدان بازار و… مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی هستند. نیازی با بیان اینکه استان سمنان ظرفیت خوبی در حوزه صنعت و معدن دارد، گفت: توسعه سرمایه گذاری با شناساندن مزیت‌های اقتصادی این استان باید در برنامه مسئولان باشد ما هم تلاش می‌کنیم تا موانع تولید را برطرف سازیم.
از طرف دیگر طی ۵ ماه نخست امسال از ۱۹ کالای صنعتی بررسی شده، تولید ۱۳ کالا با افزایش مواجه شده است که در بین آنها اتوبوس و مینی بوس در صدر و روغن نباتی در انتهای جدول قرار دارند. مروری بر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پنجمین ماه سال جاری نشان می‌دهد که از ۱۹ کالای صنعتی ۱۳ کالا نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش تولید داشته‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار