کد خبر: ۱۰۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

معصومه آقاپور علیشاهی

عضو کمیسیون اقتصادی

مدتی است شاهد رشد شاخص بورس هستیم اما بی شک بخشی از این رشد حبابی است زیرا با توجه به شرایط فعلی، سهام تعداد محدودی از شرکت ها توانایی رشد دارد، در واقع میتوان ادعا کرد که حدود ۸۰ درصد رشد شاخص بورس در شرایط کنونی حباب است. در شرایط فعلی که مولفه ها نشان از رکود اقتصادی داشته، تقاضا، صادرات غیرنفتی، فروش و سرمایه در گردش شرکتها کاهش یافته و تأمین تجهیزات آنها با مشکلات بسیاری روبرو است، چگونه صورتهای مالی شرکتها در ماه های آینده مثبت خواهد شد.

اکنون این پرسش مطرح است که چه تغییراتی در هیئت مدیره شرکتها ایجاد شده که رشد شاخص بورس آنها را ناشی از تصمیمات تیم مدیریتی جدید بدانیم؟ از آنجا که در بخش تجارت بینالملل نیز اتفاق خاصی رخ نداده بنابراین نمیتوان به ارتقای جایگاه شرکتها در حوزه بینالملل نیز امیدی داشت.

میتوان گفت بخشی از رشد شاخص بورس مربوط به برخی از شرکتها مانند شرکت داروسازی و پتروشیمی واقعی است زیرا در شرایط کنونی نیاز به مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی روبه افزایش است، بنابراین تقاضای محصولات تولیدی آنها بیشتر شده است. از آنجایی که براساس پیشبینیهای انجام گرفته کرونا تا یکسال آینده همچنان ادامه دارد بنابراین تقاضا برای محصولات شرکتهای داروسازی و پتروشیمی نیز تداوم خواهد داشت اما در صورت برچیده شدن ویروس کرونا سهام این شرکتها نیز کاهش مییابد.

در این شرایط تأثیر کاهش سپردههای بانکی بر بازار سرمایه مطرح شده است.

اما سرمایه در گردشی که از بانکها خارج میشود، محدود است در واقع این محدودیت به دلیل شرایط اقتصاد جهانی است زیرا مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی
ناشی از آن تصمیم قطعی درباره سرمایهگذاری نگرفتند.

سرمایهی خارج شده از بانکها میان بازارهای مختلف از جمله سکه، طلا، ارز، مسکن و... پخش شده است، بنابر این از مردم انتظار میرود، در شرایط کنونی با آگاهی وارد بازار سرمایه شوند از سوی دیگر باید ترکیبی از سهام خریداری کنند به این معنا که سبدی از سهام خریداری شود تا به صورت میانگین بتوانند سود متعادلی به دست آوردند.

عاقلانه این است که مردم تنها ۲۰ درصد از سرمایه در گردش خود را، در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند. باید افرادی به دنبال سرمایهگذاری در بورس باشند که علاوه بر داشتن مسکن، خودرو و درآمد ثابت، پسانداز نیز داشته باشند.

تابلوهای موجود در بورس همانند سینمایی است که همه برای دیدن آن میتوانند بلیت خریداری میکنند اما ممکن است نوسانات مالی رخ دهد بنابراین مردم برای سرمایه گذاری از مشاوران و کارشناسان تخصصی کمک بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار