کد خبر: ۱۰۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳

علی پیرولی

روزنامه نگار

این روزها بازار سرمایه، نحوه ورود به این بازار و پیش بینی روند حرکتی آن به محور اظهارنظرهای بسیاری از تحلیلگران بورس و اقتصاد بدل شده است. به صورت بسیار اجمالی میتوان این دو دیدگاه را به دو دسته تقسیم کرد. برخی معتقدند که رشد بازار سرمایه که از سال ۹۷ آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است، نسبتی با اقتصاد ایران و رشد منفی اقتصادی در سالهای ۹۷ و ۹۸ نداشته، لذا قیمت سهام شرکتهای فعال در بورس را حبابی توصیف میکنند و به مردم، به خصوص تازهواردان این بازار توصیه میکنند که مراقب سرمایههای خود در این بازار باشند. گروه دوم، فارغ از نوع ورود به موضوع، معتقدند که این بازار همچنان میتواند به عنوان بهترین محل برای جذب سرمایههای مردمی عمل کند و با توجه به حمایت دولت از این بازار، مردم را به ورود بیشتر به این بازار تشویق میکنند. در این بین چند موضوع باید بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرد:

۱- دولت در سال جاری، هیچ امیدی به تحقق درآمدهای پیشبینی شده در بودجه سال ۹۹ ندارد. کاهش شدید قیمت نفت در بازار متأثر از پاندمی کرونا، توان اندک صادراتی محصولات نفتی و پالایشی، محقق نشدن درآمدهای مالیاتی، عدم امکان فروش اوراق قرضه دولتی و... باعث شده است که نگاه اصلی درآمدزایی دولت به بازار سرمایه و توان این بازار برای جذب سهام شرکتهای دولتی باشد. چه معتقد باشیم که فروش سهام دولتی، آیندهفروشی است و چه به خصوصیسازی باور داشته باشیم، این روش، تنها راهکار برای جبران کسری بودجه سنگین دولت در سال جاری خواهد بود.

۲- یک لحظه چشم خود را ببندیم و فرض کنیم که بازار سرمایه، جذابیت فعلی را در سال جاری و سالهای ۹۷ و ۹۸ نداشت. حتماً به یاد داریم که در سال ۹۶ و نیمه نخست سال ۹۷، بازارهای مسکن، طلا و ارز چه وضعیتی داشتند. با این نگاه، باید باور کرد که ترغیب مردم به این بازار، بهترین و سنجیدهترین راهکار دولت برای حبس نقدینگی عظیمی است که در اقتصاد وجود دارد. نگاهی به میزان ورود سرمایه‎های افراد حقیقی در سال جاری نشان میدهد که هر روز حداقل نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان به این بازار ورود کرده است. اگر نبود جذابیت بازار بورس، فکر کنید که این ارقام میتوانست چه بلایی بر سر بازارهای موازی بیاورد.

۳- تقویت بازار سرمایه و عرضه سهام دولتی، به نظر من امری پسندیده است با این حال، عمقبخشی به بازار باید در دستور کار مقامات دولتی قرار گیرد.

عرضه بیشتر سهام اولیه به بازار و افزایش سهام شناور شرکتهای فعال در بازار سرمایه، میتواند باعث شود که اولاً حباب قیمتی برخی از سهام که در لوپ سفتهبازی هستند، بترکد و ثانیاً زمانی نرسد که این بازار، جذابیت خود را از دست
بدهد و این حجم عظیم از نقدینگی، دوباره به بازارهای موازی تزریق شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار