کد خبر: ۱۰۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

کورش شرفشاهی

روزنامه نگار

در اینکه شرایط کنونی کشور با شیوع ویروس کرونا ویژه است، شکی نداریم اما همین شرایط ویژه به تدابیر ویژه نیاز دارد. وقتی بحث در خانه ماندن را مطرح می کنیم، مشاغل بسیاری با چالش رو به رو می شوند و هنگامی که صاحبان این مشاغل نمی توانند سر کار خود حاضر شوند در نتیجه درآمدی هم ندارند. اما فراموش نکنیم که مباحث اقتصادی زنجیر وار به هم گره خورده اند و هنگامی که یک بخش از جامعه نتوانند درآمد به دست بیاورند، تمامی بخشهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهند. به عبارت بهتر وقتی بخشی از جامعه درآمد ندارد، نمی تواند از عهده تعهدات خودش بر بیاید.

متأسفانه در چند ماه اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها تعطیل شده اند و این مسئله موجب شده که کارگران و شاغلان نتوانند به تعهدات مالی خود پایبند باشند که از جمله این تعهدات پرداخت اقساط تسهیلات بانکی است. نکته مهم این است که بیشتر افرادی که تسهیلات مسکن دریافت کرده اند، جزء اقشار ضعیف و متوسط جامعه هستند که با کوچکترین بحران اقتصادی، توان مدیریت هزینه های زندگی خود را ندارند.

این یک واقعیت است که هیچ منطقی وجود ندارد تا افراد ثروتمند و پردرآمد از تسهیلات مسکن استفاده کنند و بیشتر کارگران و کارمندانی برای خرید مسکن تسهیلات میگیرند که درامدهای آنچنانی ندارند. واقعیت این است که کارگران و کارمندانی که درآمد حاشیه ای مانند مسافرکشی، دستفروشی یا... دارند، شغل دوم را برای پرداخت اقساط انجام می دهند و با درآمد شغل اول، هزینه های زندگی را تامین می کنند، بنابر این در شرایط کنونی که بسیاری از کسب و کارها با چالش رو به رو شده، جای تعجب نیست که این اقشار نتوانند اقساط خود را به موقع بپردازند. در نتیجه تعلیق بازپرداخت تسهیلات مسکن به نفع اینگونه اقشار است. مردم در شرایط کنونی توان مالی کافی برای پرداخت اقساط تسهیلات بانکی را ندارند، بنابراین چه لزومی دارد که مردم در وضعیت اقتصاد کرونازده، اقساط تسهیلات را پرداخت کنند.

در این شرایط نیاز به درک مسوولان بیش از پیش احساس می شود که خوشبختانه دولت تصمیم گرفت اقساط را به تعویق بیندازد اما متاسفانه شاهد تعدد در تصمیم گیری هستیم و بانکها از این تصمیم تمکین نمی کنند. به همین دلیل بانک مرکزی باید هر چه سریع تر نسبت اصلاح بخشنامه تعلیق بازپرداخت تسهیلات اقدام کند تا تسهیلات گیرندگان وام مسکن نیز بتوانند در شرایط کنونی با مشکلات کمتری فعالیت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار