کد خبر: ۱۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
داعش از شكل‌گيري تا جنون
با ظهور گروه تروريستي داعش در كشورهاي عراق، سوريه و ليبي، كشورهاي جهان با نگراني به نتايج حضور اين گروه افراطي در منطقه مي نگرند.
به گزارش تجارت آنلاين، افزايش جذب نيروهاي جنگجو از كشورهاي اروپا به كمك شبكه‌هاي اجتماعي اين ترس را در اروپا ايجاد كرده كه بازگشت اين نيروهاي جوان از مقر داعش، سيري تازه از حملات تروريستي را رقم خواهد زد.

رخدادهاي پيش از ظهور داعش در عراق
در دسامبر 2011  با صدور حكم دستگيري معاون رئيس جمهور عراق، الهاشمي، جرقه‌هاي اختلاف بين سني‌ها‌و شيعيان عراق زده شد. يك سال بعد، آتش خشونت‌هاي جدايي طلبان درسراسر عراق شعله ور و با بازداشت يكي ديگر از ورزاي سني، كابينه نوري مالكي‌ و رفيع‌العيسوي، وزيردارايي، اعتراضات سني‌ها‌نسبت به تبعيض دولت شيعه به خيابآن‌هاي عراق كشيده شد. در سال 2013 اعتراضات در شهر فلوجه به دنبال بازداشت احمد‌الواني، نماينده سني مجلس عراق و كشته شدن برادر او به همراه پنج نيروي محافظ، شدت گرفت. دراين سال سطح خشونت به بالاترين ميزان خود از سال 2008 رسيد. در ماه جولاي، عراق به عنوان مركز يك جنگ جدايي طلبانه كامل شناخته شد. در ژانويه سال 2014 نيروهاي شبه نظامي پس از ماه‌ها‌خشونت و درگيري در استان الانبار  در فلوجه و رمادي نفوذ كردند. در بهار همين سال مردم عراق در اولين انتخابات مجلس شركت كردند كه پس از خروج نيروهاي آمريكا از خاك اين كشور صورت گرفت. در ماه ژوئن سال 2014 گروه‌هاي تروريستي داعش شهر موصل و شهرهاي اطراف در شمال عراق را به اشغال خود درآورد. داعش پس از گرفتن موصل، بیانیه  تشکیل خلافت اسلامی‌با خلیفگی ابوبکر بغدادی را صادر کرد و فعالیت‌های حکومتی خود را که از پیش بیشتر در سوریه آغاز شده‌ بود، گسترش داد و نام خود را از «دولت اسلامی‌عراق و شام» به «دولت اسلامی» تغییر داد.

آنچه درباره داعش بايد بدانيم
ابومصعب الزرقاوي، گروه القاعده در عراق را در سال 2004 تاسيس كرد. در سال 2006 تحت نظر الزرقاوي شعله‌هاي درگيري‌هاي جدايي طلبانه زده شد. در سال 2006 با كشته شدن الزرقاوي توسط حملات آمريكا، ابوايوب‌المصري رهبري اين گروه را به دست گرفت و گروه تروريستي داعش را تشكيل داد و عمرالبغدادي را به عنوان رهبر خود معرفي كرد.  با كشته شدن عمرالبغدادي در سال 2010، ابوبكرالبغدادي رهبري اين گروه را برعهده گرفت و در تابستان سال 2014 خود را به عنوان خليفه  گروه تروريستي داعش معرفي كرد. ابومسلم‌التركماني و ابوعلي‌النعباري دو معاون البغدادي در عراق و سوريه هستند.

تحت نظرهر معاون، 12 فرماندار براي هريك از قلمروهاي داعش تعيين شده است و هريك از اين فرمانداران شوراهاي كوچكي را تحت كنترل خود دارند كه امور مالي، نظامي، قانوني، جنگي و امنيتي اطلاعاتي و رسانه‌اي را برعهده دارند. شوراهاي مالي قوانين فروش قاچاق نفت و اسلحه را نيز آن‌ها‌عهده دار هستند. آن‌ها‌از اين امر اطمينان حاصل مي كنند كه سلاح و پول به راحتي به دستشان برسد و رهبري شوراها، سياست‌ها‌و قوانين مرتبط با تصميم گيري‌هاي گروه داعش را مي نويسند كه شامل تصميم‌گيري بر جذب نيرو و اجراي اعدام است. شوراي نظامي نيز مسئول دفاع از قلمروي داعش را برعهده دارد. شوراي امنيتي كاركردي شبيه نيروي پليس دارد. شوراي اطلاعاتي نسبت به دريافت اطلاعات درست از دشمنان گروه اطمينان حاصل مي‌كند و شوراي رسانه‌اي نيز در رسانه‌ها‌و شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كند.
تاثير داعش درسراسر جهان به كمك شبكه‌هاي اجتماعي چون توييتر و فيس بوك گسترش يافته است و منجر به جذب نيرو در اروپا و آمريكا شده است. آن‌ها‌اعمال شنيع خود از جمله سربريدن گروگآن‌ها‌را در اين شبكه‌ها‌به نمايش مي گذارند. اين گروه همچنين مجله اي به نام «دابق» دارد كه درباره جزئيات عملكرد اين گروه تروريستي و استراتژي، متدهاي جذب نيرو، متحدان و اهدافش توضيح مي‌دهد كه به زبآن‌هاي انگليسي و ديگر زبآن‌هاي اروپايي منتشر مي‌شود تا جذب نيرو را تسهيل كند. گروه‌هاي شبه نظامي تندرو چون جبهه النصره در سوريه و يك گروه چچني به‌نام جيش‌المهاجرين كه در سوريه عليه دولت بشار اسد مي جنگند و همچنين گروه جنبش اسلامي ازبكستان و بوكوحرام در نيجريه از گروه داعش حمايت مي كنند.  تخمين زده شده نيروهاي داعش بين 20 هزار تا 35 هزار نيرو جنگي را دراختيار خود داشته باشند كه در سه بخش مجهز به تسليحات نظامي، تك تيرانداز، سلاح‌هاي ضد تانك و آرپيجي فعاليت مي‌كنند.

داعش يكي از گروه‌هاي تروريستي جهان است كه به خوبي تقويت مالي مي شود. در سال 2006 زماني كه اين گروه هنوز جزوي از گروه القاعده محسوب مي شد از طريق كانال‌هاي مختلف، 70 ميليون دلار كمك مالي دريافت كرده بود. اين گروه كه درآمدش از قاچاق نفت است همچنين شركت‌هاي مافيايي آدم ربايي و سرقت بانكي را مديريت مي‌كند. زماني كه داعش موصل را به اشغال خود درآورد،  نيروهاي اين گروه، 425 ميليون دلار از بانك مركزي شهر سرقت كردند. بودجه كنوني اين گروه امروز بين 100 تا 200 ميليون دلار تخمين زده مي‌شود.
همچنين داعش اقدام به نسل كشي عليه گروه‌هاي مختلفي از جمله مسيحيان، شيعيان، آسوري‌ها، ايزدي‌ها‌و دروزي‌ها‌كرده است. اين خشونت‌ها‌شامل خاطيان قانون شريعه منصوب شده داعش نيز مي‌شود. در سال 2014 به طور تقريبي  10 هزار نفر بيگناه توسط اين گروه كشته شدند يا به صليب كشيده يا سرشان از تن جدا شده است.
منبع موسسه سياست شرق نزديك در واشنگتن
مترجم: فاطمه مهتدي

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار