کد خبر: ۱۲۵۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعال‌سازی و هدایت بسیاری از این کانال‌ها و گروه‌ها که در حوزه بورس فعال شده‌اند توسط گروه‌های مافیایی و ضدانقلاب خارج از کشور انجام شده و اهداف آنها با ماهیت اعلامی کاملا متفاوت است.

سرپل‌های مافیایی کانال های بورسی شناسایی شدند

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعال‌سازی و هدایت بسیاری از این کانال‌ها و گروه‌ها که در حوزه بورس فعال شده‌اند توسط گروه‌های مافیایی و ضدانقلاب خارج از کشور انجام شده و اهداف آنها با ماهیت اعلامی کاملا متفاوت است.

نورنیوز  نوشت: ابزار رسانه و بهره‌گیری از فضای شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک رکن غیرقابل حذف از زندگی مردم در سراسر جهان، عملا با تغییر سبک زندگی جوامع دست کم در یک دهه گذشته توانسته بیشترین ضریب اثرگذاری را در افکار عمومی داشته باشد. 

این حجم بالای ضریب اثرگذاری مبتنی بر نوعی از قدرت نرم، طبیعتا به دلیل عواید متعدد سیاسی و اقتصادی که بر آن مترتب است همواره مورد توجه گروه‌های مختلف برای بهره‌برداری صحیح یا سوء استفاده قرار دارد.  

معمولا هر موضوعی که مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد دو گروه روی آن فعال می‌شوند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اقدام به ایجاد گروه و یا کانال پیرامون آن موضوع می‌کنند:

ـ گروهی که به دنبال جلب و جذب مخاطب برای کسب منافع مادی هستند.

ـ گروهی که به دنبال جذب و جلب مخاطب برای اهداف سیاسی و امنیتی هستند.

البته هر دو گروه ظاهر مشابهی دارند و طبیعتا با ارائه اخبار لحظه‌ای و تفصیلی و همچنین ارائه آموزش‌های مفید در مورد موضوع، تلاش می‌کنند بدون هیچ نشانه‌ای از اهداف خود مخاطب را علاقه‌مند به حضور و دعوت از دیگران برای عضویت در کانال یا گروه مدنظر کنند.

طی سال‌های اخیر و با توجه به رخدادهایی چون موضوع موسسات مالی و اعتباری، ماجرای پدیده شاندیز، اعتصاب کامیونداران و سایر موارد ریز و درشت مشابه، شاهد شکل‌گیری گروه‌هایی از این دست بوده‌ایم و در بسیاری از این موارد نیز بعدا مشخص شد که گردانندگان این گروه‌ها یا اهداف مالی داشته و یا رویکردهای سیاسی و ضد امنیتی را دنبال می‌کرده‌اند.

علاوه بر این؛ ایجاد کانال‌های اعلام نرخ ارز، طلا، سکه و... نیز از همین قاعده تبعیت می‌کند و نقش مخرب این کانال‌ها در به هم ریختگی شرایط اقتصادی کشور، کسب سودهای هنگفت و لطمه به بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بارها از سوی مسئولین اقتصادی، امنیتی، قضایی و انتظامی کشور تبیین و هشدارهای لازم در مورد آنها مطرح شده است. 

اقدامی که تحت عنوان «معاملات فردایی» در بازار ارز از سوی بسیاری از این کانال‌ها و گروه‌ها انجام می‌شود نیز از نمونه‌های بارزی است که نقش مهمی در اختلال بازار ارز دارد. 

این کانال‌ها و گروه‌ها بدون هیچ‌گونه معامله واقعی و رد و بدل شدن پول، صرفا فضای روانی برای افزایش قیمت ارز و کسب منفعت برای گروه‌های مافیایی را سامان داده و با لطمه زدن به امنیت اقتصادی در کشور، سرمایه‌های ریز و درشت مردم را دچار آسیب‌های جدی می‌کنند.

موضوع بسیار مهم دیگری که به دلیل فراگیری آن، اهمیتی بسیار بیشتر از سایر اقداماتی که تاکنون انجام شده دارد، ایجاد کانال‌های جدید برای جذب علاقه‌مندان به حضور در بازار سرمایه (بورس) است.

طی چند ماه گذشته و با افزایش اشتیاق و علاقه‌مندی کم سابقه‌ای که در لایه‌های مختلف اجتماعی برای حضور در بازار سرمایه ایجاد شده، کانال‌ها و گروه‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی در موضوع بازار سرمایه نیز به شدت در حال شکل‌گیری و توسعه است.

حضور ده‌ها میلیون نفری شهروندان کشورمان در بازار سرمایه و نو بودن این بازار برای بیشتر مردم، توجه آنها را به گروه‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی در مورد بازار سرمایه به شدت افزایش داده و این مهم بستر جدید و بسیار مستعدی را برای دو گروه خطرناکی که در ابتدای گزارش به آنها اشاره شد فراهم کرده است.

بررسی‌های نشان می‌دهد که فعال‌سازی و هدایت بسیاری از این کانال‌ها و گروه‌ها که در حوزه بورس فعال شده‌اند توسط گروه‌های مافیایی و ضدانقلاب خارج از کشور انجام شده و اهداف آنها با ماهیت اعلامی کاملا متفاوت است.

اسامی این کانال‌ها جمع‌آوری و به نهادهای ذیربط برای بررسی دقیق‌تر اعلام شده است.

مشارکت آگاهانه عموم مردم در بازار سرمایه یکی از فرصت‌های قابل توجهی است که در صورت مدیریت صحیح آن می‌تواند منشاء تحول جدی در اقتصاد کشور و ایجاد جهش واقعی در تولید ملی شود، اما عدم توجه مردم و مسئولین ذیربط به الزامات ضروری شکل‌گیری این روند که با حضور میلیونی بخش‌های مختلف مردم همراه بوده می‌تواند موجب بروز بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی غیرقابل پیش‌بینی شده و فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار