کد خبر: ۱۳۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱

جبار کوچکی نژاد

نماینده رشت در مجلس

مدتی است وضعیت بازار بورس کشور آشفته شده و برای حمایت از آن مجوزی داده شده تا صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپردهگذاری کند. زمانی که مردم به سرعت به بازار بورس ورود کردند، همه تحلیلهای اقتصادی بر این بود که یک حبابی ایجاد شده و احتمال دارد این حباب بترکد ومشکلی در این بازار به وجود بیاید. با این وصف متاسفانه دولت بعضی شرکتها را وارد بورس کرد که شرکتهای واقعی نبودند؛ یعنی نه تنها زیان ده بودند، بلکه سرمایهشان هم به حدی که در بورس اعلام شد، نبود!مردم با توجه به اعتمادی که به بخش اقتصادی کشور داشتند فکر کردند این شرکتها سودده هستند و ممکن است سرمایهگذاری روی این شرکتها به نفعشان باشد، بنابراین سهام آنها را خریداری کردند تا سرمایهشان روز به روز افزایش پیدا کند اما بعد از مدتی مشخص شد که واقعا این شرکتها سودهی ندارند و همین امر مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

اوضاع امروز بورس، تقریبا مثل همان موسسات مالی اعتباری غیرمجاز اقتصادی است که چندسال پیش مردم در آنها سرمایهگذاری کردند؛ این مؤسسات در ابتدا یک سود سرشاری هم به مردم دادند اما بعداز مدتی به یکباره ورشکست شدند و سرمایه مردم که در آنجا قرار داشت به هوا رفت که دولت در نهایت مجبور شد از بانک مرکزی و چند جای دیگر چندین میلیارد تومان قرض کند تا آن مشکلات را حل کند.

اگرچه دولت به دنبال راهکار است اما اینگونه نیست که از صندوق توسعه ملی برداشت کنند تا سقوط بازار بورس و سرمایه جبران شود، برداشت از صندوق توسعه ملی در وهله اول مجوز رهبری را میخواهد و اگر مجوز بگیرند باید مصوبه مجلس را داشته باشد.صندوق توسعه ملی منابعی را وارد کشور میکند؛ اما امروز که ما نفتمان چندان فروشی ندارد و ورودی صندوق به صفر گرایش پیدا کرده است، نمیتوان برای تقویت بورس از آن استفاده کرد.

نکته مهم این جاست که همه کارشناسان و دست اندرکاران و مسوولان از جمله رئیسجمهور اعلام کردند بورس یک سرمایهگذاری بلندمدت است و مردم باید صبر داشته باشند. اما امروز صف فروش بازار بورس یک صف طولانی شده که این امر که امر یک خطر جدی برای این بازار محسوب میشود و نشان از عدم اعتماد مردم به سخنان رئیس دولت دارد.

مردم برای فروش سهام خودشان هجوم آورده اما چون خریدار آن سو وجود ندارد، همین وضعیت خود به خود یک کاهش سهام مردم در بورس را به همراه دارد.

بحث این است که در این مقطع زمانی چه کاری باید انجام داد، پاسخ این است که سامان دادن این اوضاع کار سختی است؛ به هر حال دولت باید به یک شکلی تضمین دهد که سرمایه مردم را نگه میدارد که همین هم ممکن است بدهکاری شدیدی برای بانک مرکزی به همراه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار