کد خبر: ۱۳۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
صعود ۵۹ هزار واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس امروز در حالی بیش از ۵۹ هزار واحد صعود کرد که شاخص کل با معیار هم وزن نیز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت.

بورس به نقطه سرنوشت ساز رسید

شاخص کل بورس امروز در حالی بیش از ۵۹ هزار واحد صعود کرد که شاخص کل با معیار هم وزن نیز برخلاف روزهای گذشته روندی صعودی داشت.

شاخص کل بورس امروز با ۵۹ هزار و ۶۷۲ واحد صعود رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۵۹۴۷ واحد صعود به رقم ۴۲۸ هزار و ۸۳۷ واحد رسید.

معامله‌گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۰۷ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال انجام دادند.

س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه پتروشیمی س. ایرانیان، معدنی و صنعتی گلگهر و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک تجارت، سرمایه‌ گذاری غدیر و گسترش سرمایه‌ گذاری ایران خودرو نمادهای پربیننده این بازار بودند.

در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس نیز با ۴۳۷ واحد صعود به رقم ۱۷ هزار و ۴۵۰ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۵۶۰ هزار معامله به ارزش ۷۷ هزار و ۷۲۸ میلیارد ریال انجام دادند.

پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سنگ آهن گوهرزمین، پتروشیمی تندگویان، سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند و لیست نمادهای پربیننده این بازار از بانک دی، پلیمر آریا ساسول، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، صنایع ماشین‌های اداری ایران و گروه سرمایه‌ گذاری ایران خودرو تشکیل شده است.

امروز بورس روز سبزی را پشت سر گذاشت، بازار این هفته یک روز را منفی سپری کرده است و روز دیگری را مثبت اما حالا برخی معتقدند فردا روز تعیین کننده ای برای بازار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند بازار دیگر از فاز همیشه سبز یا سوددهی دائمی خارج شده است و بسیاری این موقعیت را موقعیت بلوغ می‌دانند و معتقدند سبزپوشی امروز بدان جهت بسیار با اهمیت بود که این اتفاق با مشارکت حقیقی‌ها و عملکرد مناسب بازار در وضعیت ارزندگی رخ داد.

حمید میرمعینی، تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سئوال که بورس فردا را چگونه سپری خواهد کرد؟ گفت:  فردا روز تعیین کننده ای خواهد بود.بررسی‌ها نشان می‌دهد  اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد و بتواند عرضه را شکست بدهد، ممکن است بازار تا روز یکشنبه مثبت بماند اما اگر هم شدت عرضه‌ها بیشتر باشد، چهارشنبه بازاری منفی خواهیم داشت.

 وی پیش بینی کرد در مجموع در محدوده زمانی یک ماه آینده بازار در کانال ۱۰ درصد مثبت و منفی سیر خواهد کرد. این بدان معنی است که بازار نه افزایش چندانی خواهد داشت و نه کاهشی بسیار بالا .

میرمعینی در توضیح این مطلب ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهد  بازار در این نقطه برای تغییر، دنبال یک اتفاق و خبر جدید یا تحول اقتصادی می‌گردد.

وی در خصوص تاثیر اتخاذ تصمیمات جدید نظیر الزام به تشکیل صندوق های بازارگردانی نیز گفت: تاثیر این دست تصمیمات زمان بر است و ممکن است تاثیر آن یک هفته تا ۱۰ روز دیگر مشخص شود. باید توجه داشت این دست تصمیمات الزاما منجر به رشد بازار نخواهد شد، هر چند ممکن است منجر به جلوگیری از افت بیشتر بازار بشود ولی رشد بازار دلایل خودش را می‌خواهد.

بازار سرمایه ما همیشه اثرات اخبار را خیلی سریع روی قیمت ها محاسبه و لحاظ میکند. همینطور که شاهد هستیم این اخبار و اطلاعاتی که آمد روی قیمت ها تاثیر گذاشت و باعث جلوگیری از افت بیشتر شد. این اخبار جدید دامنه اثرگزاری دارد و اینجوری نیست که همیشه کارآمد باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت بازار در نیمه دوم سال چگونه خواهد بود؟ گفت: اتفاقات بازار نشانه نوعی بلوغ است. بازار در حال حاضر با انواع و اقسام مسائلی دست و پنجه نرم می‌کند و نتیجه این رویارویی‌ها می تواند به بهبود وضعیت بازار در آینده منجر شود.

وی در جواب این پرسش که دلیل دو گام به پس و دو گام به پیش چیست؟گفت: خبر قطعی تعیین کننده ای برای از سرگیری فرآیند رشد در بازار وجود ندارد. اخبار منتشر شده نیز اثرشان را گذاشته‌‍اند. حالا باید منتظر اخبار سیاسی و اقتصادی جدید باشیم.

 وی در توضیح این مطلب افزود: انتخابات آمریکا ، سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای، افزایش و کاهش تنش‌ها و اخبار اقتصادی نظیر سیاست گذاری‌های جدید اقتصادی داخلی و یا تحولات اقتصادی که بخشی از آن مربوط به کنترل شیوع کرونا و رونق بازار جهانی است، بر بورس تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته وی یک بحث مهم که همیشه بر بازار ارز تاثیرگزار است، به وضعیت بازار ارز برمی‌گردد و رشد قیمت ارز افزایش شاخص بورس را نیز در پی خواهد داشت.

برچسب ها: بورس ، سهام ، بازار سرمایه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار