کد خبر: ۱۳۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱

سلامت نیوز:موج جدید شیوع کرونا تقریبا تمام مناطق ایران را در وضعیت قرمز و هشدار قرار داده اما وضع شهرهایی مانند تهران وخیم‌تر است. معاون ستاد مقابله با کرونا استان تهران می‌گوید: «ممکن است برای سفر از پایتخت محدودیت‌هایی اعمال شود».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،با توجه به شیوع کرونا در کشور و پایتخت، در روزی که انتظار می‌رفت با بالاگرفتن شدید آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا در پایتخت استانداری تهران دورکاری کارکنان دولت و سیاست‌های پیشگیرانه بیشتری را برای شکستن زنجیره کرونا اعلام کند، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران دستورالعمل «برنامه ارتقای استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی» را ابلاغ و اعلام کرد که «نظارت‌ها بر پروتکل‌ها تشدید می‌شود». ابلاغیه‌ و در نهایت واکنشی که در شرایط بحرانی پیش روی تهران انتقادبرانگیز است و افکار عمومی، کادر درمان و منتقدان را قانع نمی‌کند.

بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند اینکه برخی از مراکز تعطیل شوند هیچ تاثیری در شیوع کرونا در کشور ندارد و علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران که وضعیت تهران کاملا بحرانی توصیف کرده است، معتقد است که «تعطیلی یک‌هفته‌ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع این بیماری ندارد.»

اما در اقدامی بحث برانگیز استانداری در مقابل اعلام کرده است: «مقرر شده از هفته آینده ماسک زدن از در منازل الزامی شود»!. در این شرایط و بنا بر اعلام شرکت شهر سالم شهرداری تهران، بیشترین آمار مراجعات کرونایی به مراکز درمانی شهرداری تهران مربوط به مناطق ۵، ۳، ۱، ۸ و ۶ شهرداری تهران است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در یک پیام توئیتری هشدار داد که «تهران در یک قدمی سونامی فوتی‌های کرونا قرار دارد و تعطیلی یک هفته‌ای برخی مشاغل اقدامی محافظه‌کارانه و غیرموثر است».

در این شرایط کادر درمان که این روزها فشار بی‌سابقه‌ای را در نقاط مختلف کشور و نیز تهران تحمل می‌کنند، معتقدند یکی از موانع اثربخشی تصمیمات محدودکننده در تهران ‌این است که بخشی از ابلاغیه‌ها و پروتکل‌ها به‌شدت تفسیرپذیر است و مانع از عملکرد هماهنگ بخش‌های مختلف در دورکاری، تعطیلی صنوف و اثربخشی سیاست‌های محدودکننده می‌شود.

عبدالرحمان رستمیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این‌باره می‌‎گوید: مدیران جرات لازم برای اعمال طرح‌های دورکاری در ادارات را ندارند،در دوره گذشته شیوع بیماری کرونا، از سوی ستاد ملی ابلاغیه‌ای به دستگاه‌ها برای دورکارکردن 50درصد نیروها و سپس یک‌سوم کارکنان ارائه شد و مدیران نیز با استناد به این ابلاغیه، نیروهای خود را دورکار کردند. با این حال در دوره کنونی چنین ابلاغیه و شفافیتی برای دورکار کردن کارکنان به‌دست مدیران نرسیده است تا مستند به آن اقدامی انجام دهند.


الزام به حضور در اداره
در این بین تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران فرایندی به‌مراتب پیچیده‌تر از دیگر شهرها دارد. در واقع در این زمینه استانداری تهران اگرچه متولی اصلی ارائه پیشنهادها و اعلام رسمی اخبار مربوط به دورکاری و تعطیلی است، اما برای این تصمیم‌گیری همه اختیارات را ندارد. بوروکراسی و اعلام‌نظر سازمان‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در شرایط بحران عملا واکنش سریع نسبت به پیشروی کرونا را در پایتخت به‌شدت تحت‌تأثیر منفی قرار داده است.

محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: «بوروکراسی اداری سنگین است، تصمیمات مهم را یا نمی‌گیرد یا با تأخیر می‌گیرد: «در شرایط بحران، انتظار این است که نهادهای متولی ازجمله استانداری تهران، ‌ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر سازمان‌ها موانع تصمیم‌گیری را بردارند و هماهنگ عمل کنند. نتیجه این ناهماهنگی، ‌فشاری است که به کادر درمان وارد می‌شود و در نهایت بی‌اعتمادی جامعه را به‌دنبال دارد.»

این در حالی است که تعدادی از سازمان‌های دولتی به‌صورت چراغ خاموش و بدون اعلام رسمی همه نیروها را به حضور روزانه و مستمر ملزم کرده‌اند. یکی از دلایل فراخواندن تعداد زیادی از کارکنان دولت برای بازگشت به‌کار (که رسما اعلام نشده) بالاگرفتن موارد حقوقی و قانونی استخدامی بوده است. در واقع سازمان‌های بالادستی متولی در این حوزه با تداوم دورکاری موافقت نکرده‌اند.


کرونا باز هم رکورد زد
موج جدید گسترش کرونا در ایران از دو موج قبلی بسیار شدیدتر و گسترده‌تر است. بر پایه آمار وزارت بهداشت در اوج دو موج قبلی، در ماه‌های فروردین و خرداد فقط در سه روز متوالی تعداد مبتلایان فراتر از سه هزار نفر بود اما از 16 روز پیش به این سو هر روز همین وضعیت ادامه داشته است. در شرایطی که اظهار نظر یکی اعضای شورای شهر تهران (ناهید خداکرمی) مبنی بر اینکه در یک روز 136 نفر در تهران جانشان را از دست دادند و باعث واکنش‌های بسیاری شد، در روز گذشته آمار مرگ و میر در کشور بار دیگر رکورد زد، 235 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 27 هزار و 192 نفر رسید.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، هرچند موارد ابتلا و مرگ و میر در کشور نسبتا بالا است، اما روند کشور در این هفته به ثبات رسیده و تغییرات مختصر صعودی داشته است. در 9 استان (آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، زنجان، البرز، هرمزگان، گیلان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان) روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی مشاهده شد.

در 12 استان (لرستان، سمنان، بوشهر، خراسان شمالی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، مرکزی، آذربایجان غربی و قزوین) روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده شد. در هفت استان (قم، ایلام، همدان، اردبیل، خوزستان، کرمان و مازندران) روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در دو استان (خراسان رضوی و کردستان) روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی مشاهده شد. احتمالا یک استان (کرمانشاه) اخیرا یک پیک را پشت سر گذاشته است. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

برچسب ها: کرونا ، تهران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار