کد خبر: ۱۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ گپ زدن با رييس اتحاديه صنف نانوايي‌هاي تهران كار ساده‌اي نيست. درست به دشواري پريدن داخل تنور داغ مي‌ماند. بايد سوالات را كلاسه شده و مرتب، آماده كرد و با چند بار تلفن‌هاي پي‌درپي،‌ به رييس تحويل‌شان داد. پاسخ‌ها هم چند وقت بعد با واسطه تراشی آماده مي‌شوند. پاسخ‌هاي قاسم زراعتكار به پرسش‌ها، ساده و تلگرافي است و دست گزارشگر براي چالش بيشتر، معمولا بسته می ماند. واسطه‌ تراشيدن‌ها براي گرفتن پاسخ دقيق‌تر در حد چند سوال بیشتر نتیجه می دهد.
قاسم‌ زراعتكار از آزادپزي به روش کنونی چندان دل خوشی ندارد و مي‌گويد، با اینکه نان‌ها با اندازه بزرگ‌تري پخته مي‌شوند ولي در عمل، درآمد نانوايان آزادپز كمتر مي‌شود.

از سابقه حرفه‌اي‌تان در نانوايي‌ بگوييد. چند سال است كه به‌اين كار اشتغال داريد؟
از زمان جواني به حرفه نانوايي مشغول بوده و كماكان به‌اين كار مشغول هستم.

اتحاديه صنف نانوايان تهران از چه زماني شكل گرفته است؟
اتحاديه براي‌ايجاد همبستگي بين نانوايان و ساماندهي وضعيت آنها در سال 1351با حضور بزرگان صنف تشكيل شد.‌اين صنف از همان ابتدا در نشاني خيابان شريعتي، خ ملك،‌ بن‌بست ميرجتهدي تشكيل شد.

در كل چند عضو زيرنظر شما كار مي‌كنند؟ شامل چه نانوايي‌هايي هستيد؟
در كل 3402 عضو داريم كه از آن تعداد، 1420 واحد نان بربري، 452 واحد تافتون سنتي، 200 واحد تافتون گردان، 1250 واحد لواش گردان و 80 واحد مجتمع نان هستند. فقط نان‌هاي سنتي عضو ما هستند. البته صنف سنگكي‌ها چند وقتي است از ما جدا شده. نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم هم كه ساختار و صنف خودشان را دارند.

دليل جدا شدن نان سنگكي‌ها از صنف نانوايان تهران چه بود؟ خودشان مي‌گفتند، به دليل‌اين‌كه شيوه كار نان‌ سنگك با بقيه نان‌ها فرق مي‌كند و مشكلات‌اين گروه توسط بقيه اعضا فهميده نمي‌شود.
اين سوال را بايد از خود مسئولان اتحاديه نان سنگكي‌ها بپرسيد. در اتحاديه ما كمي‌مشكل مالي به وجود آمد. ولي خوشبختانه مشكل مذكور حل شد. با‌اين حال براي نانوايان سنگك‌پز كمي‌مشكل‌ايجاد كرده است.

مشكلات اصلي صنف نانوايان در حال حاضر چيست؟
نداشتن نرخ عادلانه در اول هر سال و عدم تحويل آرد با كيفيت به واحدهاي صنفي.

قيمت نان‌ها چطور و بر چه مبنايي تعيين و اعلام مي‌شود؟
قيمت نان در هر سال اعلام نمي‌شود. سال گذشته شاهد افزايش قيمت آرد بوديم كه به ناچار قيمت نان نيز افزايش پيدا كرده است.

درباره آزادپزي چه نظري داريد؟ به نظرتان‌اين شيوه پخت نان چه نفع يا ضرري براي هر دو طرف توليدكننده و مصرف‌كننده دارد؟
براي مصرف‌كننده افزايش هزينه را به دنبال دارد ولي بسياري از افراد جامعه خواهان دريافت نان با كيفيت هستند. در سال‌هاي گذشته به علت‌هاي متفاوت از وزن چانه نان كاسته شده بود كه با آزادپزي نرخ نان و بخشنامه‌هاي صادره مبني بر‌اين‌كه «پخت نان با درخواست مشتري بلامانع است و واحدهاي مذكور خارج از تعرفه قيمت‌گذاري هستند»، متصديان‌اين نانوايي‌ها، نان را با وزن بالاتر هم پخت مي‌كنند كه باعث رضايت مشتريان مي‌شود. درباره نانوايان آزادپز نيز كاهش درآمد را شاهد هستيم.

پس به نظر نمی آید چندان با آزادپزی موافق باشید.
به عنوان يك سرباز در كنار دولت بوده و هستیم اما می گوییم بايد يك برنامه‌اي‌ايجاد شود كه نارضايتي نباشد. الان وضع جوری است که دولت حدود 11 هزار ميليارد در رابطه با گندم، به مردم پرداخت مي‌كند ولی نانوا و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند. خود دولت هم دارد بودجه خرج می کند. پيشنهاد من‌اين است كه آرد همه يك باره آزاد شود تا نانوا بتواند نان خوب بپزد و قدرت رقابت داشته باشد. اگر نانوايان آزادپز شوند، حدود دو و نیم میلیون تن صرفه جویی در مصرف گندم خواهیم داشت. در حال حاضر دولت دارد 11 میلیون تن کشور در کشور تولید  می کند. می گویند، نانوایی‌ها خلوت شده ولی اینطور نیست که این مساله به خاطر گران شدن نان باشد. آن موقع مشتری می آمد نانوایی 10 تا نان می گرفت و همه را در خانه تلنبار می کرد و بعد هم دور می ریخت اما امروز نان کمتری می خرد و همه را مصرف می کند. بعضی آزادپزها هم وزن نان شان را سنگین کرده اند، برای همین خیلی مشتری‌ها کمتر می خرند. به همین خاطر هم که در نانوایی معطل نمی شوند، آدم فکر می کند کسی نان نمی خورد.

اما عده ای از نانوایان به خاطر همین بحث آزادپزی دچار مشکل و زیان شده اند. مشکل آنها چطور حل خواهد شد؟
در ماده 6 قانون هدفمندي يارانه‌ها آمده كه دولت از محل صرفه‌جويي يارانه‌ها بايد به كساني  که در این راه دچار مشكل و خسارت شده‌اند، کمک کند. ما حرفمان این است که این بخش از قانون باید اجرا شود، چون در برخی از مناطق که تعداد نانوایی‌ها زیاد است، نانوا واقعا ضرر کرده است.

ميزان درآمد صنف نانوايان چقدر است؟
درآمد نانوايان رابطه مستقيم با تعداد كيسه‌هاي آرد كه پخت مي‌شوند، دارد. در سالهاي گذشته چون قيمت آرد سير صعودي داشته و هزينه‌هاي جاري مغازه نيز در حال افزايش است، سود نانوا از قبل خيلي كمتر شده است.

يك نانوا چقدر كار مي‌كند. چه موقعي از سال پركارتر و چه زماني، كم‌كارتر هستيد؟
نانواها در اكثر مواقع پخت يكساني دارند. فقط در برخي تعطيلات به علت مسافرت اهالي محل مقداري از پخت كم مي‌شود اما در روزهاي قبل از تعطيلات اهالي نان بيشتري مي‌خرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار