کد خبر: ۱۴۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز ‌‌دو‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۵ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۹ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 سعید نمکی،وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کرونا فعلاً تمام شدنی نیست، گفت: حداقل تا یکی دو سال آینده هر شخصی که فکر می‌کند کووید ۱۹ تمام خواهد شد، باید بداند کرونا ویروس تازه پا به خدمت گذاشته و احتمالاً کماکان مهمان بشریت است.

وزیر بهداشت گفت: خواهش می‌کنم تمام مسئولان جمهوری اسلامی متقاعد شوند که این ویروس فعلاً هست و در مرحله بعد کاری کنیم که مردم هم به زندگی خود ادامه دهند و علاوه بر آن ما دچار یک تنش سنگین نشویم.

دکتر حامد حسینی مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) ضمن اعلام اینکه وضعیت جسمانی سه داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است گفت: طبق مجوز کتبی که از کمیته ایمنی اخذ کرده ایم، مجاز هستیم در این هفته به روی چهار داوطلب دیگر تزریق انجام دهیم.

حسینی با بیان اینکه امروز اولین تزریق را انجام می دهیم و تا پایان فردا چهار مورد را تمام می کنیم گفت: روند تزریق اینگونه است که اولی را انجام می دهیم و خیالمان که راحت شد همه چیز خوب است، تزریق بعدی انجام می شود، بنابراین امروز ظهر اولین تزریق را انجام می دهیم و تا پایان فردا هر چهار مورد انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

خواهش وزیر بهداشت از مسئولین کشور

ظهر امروز؛ تزریق واکسن ایرانی کرونا به داوطلب چهارم

***

معمای حضور لاریجانی در انتخابات

اعتماد نوشت: «علی لاریجانی هنوز برای ورود به میدان یا ایستادن بیرون کارزار انتخابات 1400 به تصمیم نرسیده است. این خلاصه خبری است که نزدیکان او درباره نظر رییس ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌گویند. این روزها نام لاریجانی از جلسات و گعده‌های انتخاباتی این و آن‌سو به گوش می‌رسد. برخی حضور لاریجانی را در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 مثبت و موثر می‌دانند و تأکید دارند که بهتر است جریان‌های سیاسی مختلف به‌ویژه اعتدالیون و اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند ولی در عین حال برخی به‌ویژه در جمع اصلاح‌طلبان معتقدند که دیگر به هیچ عنوان نباید روی یک کاندیدای غیراصلاح‌طلب و غیرگفتمانی سرمایه‌گذاری کرد.

با این همه اما از شنیده‌ها و خبرهای انتخاباتی این روزها اینگونه برمی‌آید که چانه‌زنی درمورد لاریجانی و کاندیداتوری و البته چگونگی کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم افزایش یافته و بسیاری از چهره‌های سیاسی، به‌ویژه نمایندگان ادوار گذشته مجلس به سراغ او رفته و می‌روند تا به‌قول خودشان «رییس» را برای حضور در انتخابات 1400 راضی کنند. هرچند اینکه چرا تاکنون لاریجانی اظهارنظری صریح درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری خود نکرده و تصمیمی در این باره نگرفته، محل پرسش است و هنوز کسی در این باره نظر دقیقی نداده است. برخی پیش از این گفته بودند که لاریجانی برای حضور در انتخابات منتظر شکل‌گیری شرایطی است که احزاب مختلف از او حمایت کنند اما عزت‌الله یوسفیان‌ملا از نمایندگان سابق و شاید یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به لاریجانی، این موضوع را رد می‌کند و تأکید دارد که هنوز علت سکوت و عدم اعلام تصمیم نهایی لاریجانی برای کسی روشن نیست...

یوسفیان‌ملا درباره علت سکوت لاریجانی در فاصله چندماه مانده به انتخابات 1400 نیز تأکید می‌کند: «واقعا به‌طور دقیق نمی‌دانم که چرا هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده؛ اگر در این باره اطلاعی داشته باشم، واقعا منطقی و معقول نمی‌دانم که این را مخفی کنم. خلاصه واکنش آقای لاریجانی تاکنون این است که نه گفته‌اند برای انتخابات 1400 می‌آیم و نه گفته‌اند که نمی‌آیم! فعلا واکنشی نشان نداده‌اند و گفته‌اند که نظری ندارم؛ درواقع پاسخی که به همه داده‌اند، همین است.»

نماینده پیشین آمل و لاریجان در مجلس همچنین می‌گوید: «هنوز کسی درباره علت این تصمیم نگرفتن، کلامی از لاریجانی نشنیده است؛ چراکه اگر تصمیم قطعی برای نیامدن داشت، به همه به‌طور قاطع می‌گفت که قصدی برای شرکت در انتخابات ندارم و اگر هم قطعا می‌خواست که در انتخابات شرکت کند، این تصمیم را حداقل به دوستان و نزدیکان، به صراحت اعلام می‌کرد.»...

منابع مختلف می‌گویند که این روزها رفت و آمد به دفتر لاریجانی بسیار است و بسیاری از چهره‌های سیاسی در حال رایزنی با او، آن‌هم با محور انتخاباتند. همچنین شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که بسیاری از مقام‌های دولت حسن روحانی نیز در گفت‌وگوهای خود تأکید کرده‌اند که در انتخابات پیش‌رو از علی لاریجانی حمایت خواهند کرد. آنان می‌گویند لاریجانی باتوجه به سوابق و مشی اعتدالی‌اش می‌تواند کشور را از مشکلات و مصائب و کشمکش‌های سیاسی خارجی عبور دهد...

با این همه اما به نظر می‌رسد لاریجانی در حال بررسی شرایط است و چنانچه گروه‌های مختلف از او حمایت کنند، انگیزه‌اش برای حضور در انتخابات بیشتر خواهد شد. ولی تاکنون اصلاح‌طلبان دست رد، به سینه او زده‌اند. ضمن اینکه آتش انتخاباتی اصولگرایان هم به قدری تند شده که ممکن است عرصه برای هر رقیبی -‌ چه لاریجانی، چه اصلاح‌طلبی تمام‌عیار- سخت باشد. نکته‌ای که شاید از دیگر عواملی است که منجر به این تردید انتخاباتی لاریجانی شده است.»

***

ارز 4200 از بودجه حذف می شود؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز درباره مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: در لایحه بودجه سال آینده ۴ نرخ ارز پیش بینی شده است که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی و ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفته بود و در قالب حکم در تبصره‌های ۱ و ۴ می‌خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه ETF آن چیزی که نرخ بازار است را بفروشد که ما در مجلس نرخ ارزی را اضافه نکردیم و فقط محاسبات ما در مجلس بر اساس آن نرخ ۱۷۵۰۰ تومانی بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: مردم بدانند آن مابه التفاوتی که برای ارز رانتی ۴۲۰۰ تومانی و مابقی قیمت‌ها وجود داشت ما می‌خواهیم آن را در حوزه‌های معیشت، اشتغال و سلامت بیاوریم.

زارع گفت: ارز رانتی و چندنرخی فسادزا بود و عده‌ای هم از این ارز استفاده و بهره‌های چند ده هزار میلیارد تومانی می‌بردند که دستشان برای سال آینده کوتاه می‌شود و این تصمیم مجلس شجاعانه و به نفع منابع عمومی کشور، معیشت، اشتغال و تولید خواهد بود.

وی اعلام کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون، ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد که این کار برای کمک به دولت است و موجب گرانی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: قمار افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز دولتی

***

روایتی از فعالیت فراکسیون اقلیت مجلس

غلامرضا نوری قزلجه سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس(مستقلین ولایی) درباره تفاوت مجلس یازدهم و مجلس نهم به ایران گفت: «تفاوت زیاد است. اولاً این مجلس در تاریخ پس از پیروزی انقلاب، بیشترین میزان تغییرات را نسبت به دوره قبل از خود داشته است. بیشترین تعداد نمایندگان بدون سابقه نمایندگی وارد این مجلس شدند. منهای بحث‌های سیاسی و جناح‌بندی‌ها، این انتخاب، اتفاق مهمی بوده و آثارش را هم در بررسی کارهایی که در این 6 ماهه انجام شد، نشان داده است. در دوره نهم، ضمن اینکه طیف اصولگرا اکثریت مجلس را در دست داشتند، اما اغلب سابقه نمایندگی داشتند .

مطالب با منطق پارلمانی خیلی راحت رد و بدل می‌شد، به‌طوری که خیلی  موضوعات سیاسی و جناح بندی‌ها در تصمیمات تأثیرگذار نبود و مطالب تندروها، میانه‌روها و اصلاح‌طلبان- همان اندکی هم که بودند- به راحتی شنیده می‌شد. این موضوع خیلی در کارآمدی مجلس مؤثر بود...

 ما افراد اصولگرایی هم در این مجلس داریم که سبک و سیاق اکثریت را قبول ندارند. یک طیف اکثریت داریم که البته متشکل از سه طیفی است که هنوز کامل مشخص نشده‌اند و در قالب فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی جمع شده‌اند. نزدیک 48 نفری هم از اصلاح‌طلبان و مستقلان هستند؛ یعنی تعداد اصلاح‌طلبان به 14 نفر می‌رسد و بقیه هم به شکل مستقل به مجلس راه یافته‌اند.

به دلایلی فراکسیون مستقلین با تأخیر شکل گرفت. تقریباً سه ماهی می‌شود که کار خود را شروع کرده است. هر هفته یکشنبه صبح جلسه داریم و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مثلاً اعلام موضع کردیم که با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، مخالف و با کلیات بودجه به شرط انجام یکسری اصلاحات موافق هستیم. از نظر عددی طبیعی است که تأثیرگذار نباشیم. ما فقط 48 نفر هستیم. همه اینها هم با هم متحد شوند و رأی دهند، در برابر رأی اکثریت اصولگرا که چیزی نیست.»

***

جزئیات رسیدگی بنیاد شهید به شهدای هواپیمای اوکراینی

اعتماد نوشت: « در نشست خبری رئیس بنیاد شهید، خبرنگار ما از رییس بنیاد شهید پرسید که چه تعداد از خانواده‌های جانباختگان ایرانی این پرواز، پذیرفتند که تحت پوشش خدمات بنیاد شهید باشند و اوحدی پاسخ داد: «148 مسافر ایرانی علاوه بر مسافران خارجی در این هواپیما بودند و حدود 12 نفر از مسافران تبعه سایر کشورها بودند. تا امروز 127 پرونده به دلیل احراز مقام شهید، به بنیاد شهید ارایه شده که با خانواده این عزیزان تماس گرفته شد اما تعدادی از ایشان، در ایران ساکن نبودند. روز شنبه من نزد دو خانواده از شهدای سانحه هواپیمایی اوکراین بودم و آنچه باعث تاسف بسیار است، اینها جمعی از نخبگان کشورمان بودند و امیدوارم ما هم توفیق خدمت به این عزیزان داشته باشیم و از خانواده‌های محترمی که هنوز تشکیل پرونده ندادند، دعوت می‌کنیم این توفیق را به ما بدهند.»

بنا به شنیده‌های ما، پس از صدور حکم رهبری درباره اینکه جانباختگان ایرانی پرواز شماره 752 هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، «در حکم شهید» محسوب می‌شوند، مسوولان ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان متولیان اصلی این سانحه، پرونده 127 نفر از جانباختگان را به بنیاد شهید فرستادند و در ملاقات حضوری با خانواده قربانیان، ایشان را مطلع کردند که در صورت تشکیل پرونده در بنیاد شهید، از تمام خدماتی که امروز، به خانواده شهدای دفاع مقدس یا شهدای مدافع حرم ارایه می‌شود، بهر‌ه‌مند خواهند شد.

از مجموع خانواده‌های 127 جانباخته، خانواده‌های 70 نفر از قربانیان، پذیرفتند که تشکیل پرونده داده و تحت پوشش خدمات مستمری بنیاد شهید قرار بگیرند. بنیاد شهید و امور ایثارگران، والدین، همسر و فرزند شهید را به عنوان خانواده شهید، تحت پوشش تمام خدمات و از جمله پرداخت مستمری ماهانه قرار می‌دهد و شنیده‌های ما حکایت از آن دارد که در حال حاضر، میانگین حقوقی که به عنوان مستمری به خانواده شهدا پرداخت می‌شود، حدود 7 میلیون تومان است. با این حال، منابع آگاه خبر دادند که برخی خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمایی اوکراین، گفته بودند که به دلیل رفاه نسبی، نیازی به دریافت این حقوق و تشکیل پرونده در بنیاد شهید ندارند.

برخی جانباختگان هم به دلیل آنکه تابعیت خود را تغییر داده بودند، تحت پوشش خدمات بنیاد شهید قرار نمی‌گرفتند و برخی دیگر از خانواده‌ها، ساکن در ایران نبودند و حتی پس از شناسایی اجساد، پیکر جانباخته را برای دفن به خارج از کشور منتقل کردند. به دنبال تکلیف دولت برای پرداخت 150 هزار دلار غرامت به تمام جانباختگان این سانحه صرف‌نظر از ملیت و تابعیت، برخی دیگر هم نگران بودند که به محض دریافت مستمری از بنیاد شهید، از فهرست دریافت غرامت 150 هزار دلاری که دولت ایران، نسبت به پرداخت آن به تمام جانباختگان این سانحه متعهد شده، حذف شوند. در حالی که این منابع آگاه به «اعتماد» گفتند که تمام خانواده‌های جانباختگان و حتی همان تعدادی که حالا تحت پوشش خدمات مستمری بنیاد شهید قرار گرفته‌اند، مشمول دریافت غرامت 150 هزار دلاری هم خواهند بود. »

***

آغاز فرایند غنی‌سازی 20 درصد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفتگو با مهر درباره چگونگی اجرایی شدن آیین نامه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت پیش از این هم اعلام کرده که قانون مصوب مجلس را لازم الاجرا می‌داند و به آن پایبند خواهد بود...

سخنگوی دولت افزود: رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور راه اندازی غنی سازی ۲۰ درصد را صادر کرد و از ساعاتی پیش پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور، فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول UF۶ به دست خواهد آمد.

***

تکذیب سخنان کلانتری درباره عدم صادرات مازوت

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست دیروز در مصاحبه ای، درباره علت تشدید آلودگی هوای تهران مدعی شده بود که به دلیل محدودیت‌های تحریمی، انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شده به طوری که در آستانه تعطیلی بودن؛ چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر، به ناچار نیروگاه‌ها به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

یک مقام آگاه در صنعت نفت کشور با تکذیب سخنان کلانتری به مهر گفت: در حال حاضر میزان تولید مازوت در کشور حدود ۶۵ میلیون لیتر در روز است که از این میزان حدود ۱۵ میلیون لیتر در روز به مصرف داخل می‌رسد و ۵٠ میلیون لیتر آن نیز صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید هر موضوعی را به تحریم ارتباط دهیم تصریح کرد: هیچ مشکلی در روند صادرات فرآورده‌های نفتی به ویژه مازوت وجود ندارد. نه تنها در حال حاضر، بلکه هیچ گاه مشکلی در زمینه صادرات این فرآورده وجود نداشته و در تمامی فصول و شرایط، در بازارهای منطقه مشتری خودش را دارد.

***

مجمع تشخیص از دولت درباره FATF سوال کرد

محسن رضایی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: رئیس جمهور اخیراً از رهبری خواستند که مجمع تشخیص مدت زمان بررسی این طرح را بیشتر کند.

به نوشته مهر، وی با بیان اینکه ابهامات زیادی در FATF وجود دارد، افزود: باید نظرات کارشناسان مختلف در این باره را بررسی کنیم و به تصمیم درستی برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از دولتی‌ها خواستیم به سوالات مجمع درباره FATF پاسخ دهند تا ابهامات ما برطرف شود و فعلاً در حال بررسی آن هستیم.

***

جبهه پایداری با درگذشت آیت‌الله مصباح ضعیف می‌شود

صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیر فوت آیت الله مصباح بر جبهه پایداری به فرارو گفت: «جبهه پایداری به اعتبار آقای مصباح‌یزدی در میان مخاطبانش جایگاهی پیدا کرده بود و در فعالیت‌هایش هم به‌عنوان شاگردان مصباح، فعالیت می‌کردند؛ بنابراین طبیعی است که بعد از فوت آقای مصباح، جبهه پایداری آن قدرت مانور سابق را نداشته باشد و تاثیرش کاهش پیدا کند.»

به گفته کوشکی وزن جبهه پایداری پس از این بخصوص در عرصه انتخابات، کم می‌شود، ولی او این را به نفع شخص یا گروه خاصی ندانست و افزود: «گمان نکنم این جبهه پس از آقای مصباح در پی تجدیدنظر در اصول‌شان بربیایند یا طیف خاصی همچون نسل جوان در این جبهه دست بالا را پیدا کند. چون اعضای جبهه پایداری همین الان هم مسن نیستند. شاید بعد‌ها نگاه‌شان به بعضی از مسائل تغییر کند، اما هنوز هم بافت اصلی جبهه پایداری، کسانی هستند که به نوعی شاگردان آقای مصباح محسوب می‌شوند.»

او همچنین بیان کرد: "این‌که نبود آقای مصباح موجب تمایل این جبهه به آقای احمدی‌نژاد شود یا این‌که بخواهند به سمت او بروند؛ این‌طور نیست و این امر به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد. احمدی‌نژاد سال‌هاست که تمام شده است و صحبت کردن از آن یک مقدار وقت تلف کردن است."

کوشکی همچنین درباره انتخاب شخص دیگری به جای آیت الله مصباح یزدی از سوی جبهه پایداری نیز تاکید کرد: «هر فردی جایگاه خودش را دارد، بعید می‌دانم کس دیگری بتواند برای جبهه پایداری مثل آقای مصباح باشد. هیچ کس برای جبهه پایداری مثل مصباح نخواهد شد.»

***

محسن هاشمی؛ گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران

نامه نیوز درباره گزینه اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نوشت: «جدی‌ترین و مهم‌ترین گزینه آنان نیز - حداقل تا اینجای کار – محسن هاشمی است. تا چند هفته قبل نام محسن هاشمی در بین کاندیدا‌های احتمالی ریاست جمهوری دیده می‌شد، اما عدم استقبال از وی هم کارگزاران را از موفقیت وی ناامید کرده و هم احتمالا خود او را منصرف ساخته است. دلایل بسیاری نیز برای این تغییر نظر وجود دارد. مثلا اینکه دلیلی ندارد اتحاد ملت، اعتماد ملی و سایر احزاب اصلاح‌طلب پشت گزینه حزبی کارگزاران ایستاده و برای ریاست جمهوری تلاش کنند؛ آن هم در حالی که این روز‌ها هر کدامش مدعی امکان کاندیدای حزبی هستند. ضمن آنکه محسن هاشمی علی‌رغم امتیازات مختلفی که دارد از توان جذب بدنه اجتماعی و امکان رای آوری چندانی برخوردار نیست.

در عین حال او می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شور‌ها و یا گزینه آنان برای شهرداری تهران باشد. به خصوص که در چهار سال گذشته نیز هر بار حرف از انتخاب شهردار شد، نام او سر زبان‌ها افتاد. شاید احزاب اصلاح‌طلب که قبلا هم در جریان انتخاب شهردار رقابت‌های جدی با هم کرده بودند، مایل نباشند این میدان را به کارگزاران بسپارند، اما فعلا گزینه بهتر و قابل توجه‌تری هم ندارند. اگرچه برخی به محسن مهرعلیزاده نیز اشاره می‌کنند...

از آنجایی که تاثیر تکیه زدن بر کرسی شهرداری تهران بر موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر همگان روشن و عیان است، برخی از اصلاح‌طلبان به این فکر افتاده‌اند که یک زن را به عنوان شهردار پایتخت منصوب کنند. این اقدام گذشته از آنکه موجب افزایش محبوبیت آنان و احیای بخشی از سرمایه اجتماعی حداقل در بین زنان خواهد شد، یک فایده دیگر نیز دارد. خانم شهردار، این امکان را خواهد داشت که چهار سال بعد در صورت رفع موانع قانونی که به قول آقای کدخدایی بیشتر عرفی است، با سرمایه و ظرفیت بیشتری وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شود.

با طرح این بحث در میان اصلاح‌طلبان، همه نگاه‌ها به سوی معصومه ابتکار برمی‌گردد چرا که سیاست‌مدار و مدیری با سابقه و کهنه‌کار است، ضمن آنکه در حیطه‌ها شهری و محیط‌زیستی متخصص است و این یعنی بیشترین شایستگی برای تکیه زدن بر کرسی شهرداری.»

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار