کد خبر: ۱۶۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶

جلیل رحیمی جهان آبادی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

مدتی است شاهد رفتارهای سوال برانگیز کره ای ها برای آزادسازی پول های بلوکه شدن ایران در این کشور هستیم. بعد از جنگ ایران و عراق، کره ای ها نقش پر رنگی در بحث نوسازی، توسعه و فعالیت اقتصادی در ایران داشتند، کره ای ها به ویژه در حوزه خودرو سازی و لوازم خانگی، نقش زیادی داشتند و ایران با آنها همکاری وسیعی داشت از آنجا که نگاه آسیایی ایران و نگاه تهران به حل مشکلات کشورهای آسیایی در روابط بین الملل ارزشمند است، تا امروز هیچ چالش و تنشی در سیاست خارجی با کره جنوبی نداشته ایم و اگر بخواهند در روابط خود با ما و برگرداندن پول ایران، این موضوع را به توافق یا نظر آمریکا ارجاع دهند، اقدام منطقی نیست و مشکل را نیز حل نمی کند چرا که ایران با آمریکا دچار تنش هایی در سطح امنیتی و سیاسی هستند و این مشکلات در چهار دهه اخیر حل نشده است و اکنون نیز در قالب برجام گرفتار کج فهمی آمریکایی ها هستیم.

کره جنوبی به سوخت، نفوذ و بازار ایران نیاز دارد، در واقع بیش از اینکه ما به کره ای ها نیاز داشته باشیم آنها به ما نیاز دارند بنابراین نباید منافع خود را به خطر بیاندازند و آن را به آمریکا پیوند بزنند، آمریکا نه تنها با ایران، چالش هایی را ایجاد کرده، بلکه در دوره ترامپ با سایر کشورها و پیمان ها نیز همین چالش ها و تنش ها را داشته است.

تنها راه حل پول های بلوکه شده ایران، گفت و گوی دو جانبه ایران و کره و حل مشکل، تنها از طریق گفت و گوی مستقیم تهران و سئول ممکن است. کره جنوبی نباید ظرفیت عظیم اقتصاد ایران را از دست
بدهد چرا که برای کره در ایران جایگزین های زیادی وجود دارد.

نکته مهم این است که ایران همچنان علاقمند به حفظ روابط دوستانه با کره جنوبی است اما این موضوع بستگی به رفتار و عقلانیت کره ای ها دارد که آیا می خواهند مشکل را خود حل کنند یا می خواهند موضوع پول های ایران را به مسئله ای که سراسر چالش و تنش است، پیوند بزنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار