کد خبر: ۱۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲
گزارش «تجارت» از نياز مبرم حمل ونقل ريلي به سرمايه گذاري هاي جديد
گسترش وتوسعه حمل ونقل عمومي همواره از دغدغه هاي مديران عمراني كشور در سطوح مختلف بوده است به طوري كه وقتي وزير راه وشهرسازي راي اعتماد خود را از مجلس شوراي اسلامي گرفت پيشرفت وتوسعه ناوگان حمل ونقل عمومي را از اولويت‌هاي مهم برنامه كاري خود عنوان كرد.در واقع با رشد چشمگير جمعيت كشور در سالهاي اخير توسعه ناوگان هاي حمل ونقل عمومي به يك ضرورت تبديل شده است.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ يكي از وسايل مهم حمل ونقل عمومي در كشور قطار است كه در چند سال اخيربا استقبال بسياري از مردم كشور مواجه بوده است.
دومزيت ارزاني وامنيت بالا قطاررا نسبت به ديگر وسايل حمل ونقل عمومي در كشور متمايز كرده است وهمين امر سبب شده است تا كسب وكار بقيه وسايل نقليه عمومي در كشور با كسادي نسبي روبروشود.اما استقبال چشمگير مردم از قطار وظرفيت هاي پايين ناوگان ريلي كشور به لحاظ سخت افزاري ونرم افزاري پرده از اين واقعيت برمي دارد كه ناوگان حمل ونقل ريلي با چالش هاي جدي روبرو است.دربرنامه  ششم توسعه كه از سوي مقام معظم رهبري به دولت ابلاغ شده است توسعه ناوگان ريلي كشور مورد تاكيد قرار گرفته است اما امروز حمل ونقل ريلي توجه وي‍ژه مديران عمراني كشور را مي طلبد با اين وجود به نظر مي رسد با توافق هسته اي گشايش هايي در مسير توسعه حمل ونقل ريلي در كشور ايجاد شود. البته معاون ساخت و توسعه راه آهن با بیان اینکه طراحی و انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها در دستور کار است، مي گويد: تکمیل کریدور ترانزیت ریلی شرق دریای خزر از اولویت های بخش ریلی است.
سید مسعود نصر آزادانی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی و مزایای آن در میان سایر بخش‌ها  به مهر مي گويد:‌ مصرف سوخت کمتر، سازگاری با محیط زیست، ایمنی بیشتر، قابلیت انتقال انبوه کالاو مسافر و راحتی سفر از جمله مزایایی است که اهمیت توسعه آن را در کاهش هزینه‌ها نمایان می‌کند.
وی، تکمیل و افتتاح کریدور ترانزیت ریلی شرق دریای خزر و برقراری ارتباط ریلی با کشورهای همسایه را بسیار مهم ارزیابی مي كند ومي افزايد: بخش حمل و نقل تاثیر به سزایی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و توسعه اقتصادی هر کشور دارد که حمل ونقل ریلی شاه کلید این توسعه است و در همین راستا، این کریدور شرایط توسعه اقتصادی کشور را با توسعه ترانزیت در سطح بین‌المللی فراهم خواهد کرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن تاکید مي كند: طراحی و انتقال ایستگاه‌های مسافری به داخل شهرها در دستور کار است و به منظور رفاه حال شهروندان و سهولت دسترسی به قطارها، طراحی ایستگاه‌های مسافری و انتقال آن به داخل شهرها به ویژه در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ از قبیل همدان، رشت، ارومیه و اردبیل از گام‌های اساسی در راستای تشویق مردم به استفاده از سیستم حمل‌و نقل ریلی است.معاون ساخت و توسعه راه‌آهن همچنین با تاکید بر اولویت‌بندی احداث خطوط ریلی بر اساس طرح جامع حمل و نقل و تسریع در تکمیل پروژه‌های در اولویت اظهارمي كند: شاید بتوان گفت مدیریت منابع مالی و هدفمند کردن اعتبارات برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، مهمترین سیاست ما در چهارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و برای دستیابی به این هدف، طرح‌ها بازبینی می‌شود و ایستگاه‌های راه‌آهن با توجه اولویت‌ها احداث می‌شود.
نصرآزادانی با اشاره به اولویت کشور در توسعه خطوط ریلی از طریق جذب فاینانس مي افزايد: اصلاح توافقات فاینانس و شفاف‌سازی اسناد پیمان در طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم-اصفهان یکی از اقدامات مهم در همین راستا است که کاهش ۵۰ درصدی مبلغ برآورد و افزایش ۶۰ درصدی سهم طرف ایرانی نیز در همین زمینه انجام گرفته است.
نبايد از تلاش هاي بي دريغ وزير راه وشهرسازي ومعاونش در راه آهن كشورگذر كرد ولي نمي توان نسبت به كمبودهاي موجود در بخش ريلي كشور بي اعتنا بودهرچند بخشي از نيازهاي امروز حمل ونقل ريلي كشور از خريد ريل گرفته تا واگن هاي مسافري ولوكوموتيو مربوط به تحريم ها وجذب فاينانس است وبه نوعي با توافق هسته اي مرتبط است.
در واقع ورود واگن هاي قطارهاي سريع السير به كشورهم مربوط به رفع تحريم ها مي شود كه همين امر توسعه ناوگان ريلي كشوررا محدود كرده است.اما با وجود اينكه پيشرفت وارتقاي حمل ونقل ريلي در كشور با رفع تحريم ها گره خورده است اما عباس آخوندي دست از كار نكشيده وپيش از به نتيجه رسيدن مذاكرات گام اول براي توسعه حمل ونقل ريلي در كشور را برداشته است و در ديدار وگفتگو با فرانسوي ها از حضور آنها به محض حصول توافق هسته اي در كشور خبرداده است.اين موضوع مي تواند نقطه عطف حمل ونقل ريلي كشور در تاريخ اين صنعت باشد به طوري كه در صورت انجام توافق هسته اي وبا حضور فرانسوي ها در كشورعلاوه براينكه ناوگان ريلي به روز خواهد شد ساخت ايستگاه هاي راه آهن جديد ومدرن در دستور كار قرار خواهد گرفت.البته توسعه ناوگان ريلي را نبايد تنها به جابجايي مسافر محدودكرد و يكي از مهم ترين كاربردهاي قطار جابجايي بار وتوشه بين شهرها وحتي كشورها است.در حقيقت با توجه به موقعيت جغرافيايي كشورمان وقرار گرفتن آن در مسير ترانزيت بين المللي از جمله جاده ابريشم توسعه ريلي مي تواند در تحقق اهداف ترانزيتي وجابجايي كالا به ديگر كشورها نقش مهمي داشته باشد. براي مثال
مي توان به كشورهاي اروپايي به عنوان يك الگو در توسعه حمل ونقل ريلي  وجابجايي  مسافر وكالا از طريق قطار اشاره كرد به طوري كه  ميزان دسترسي به قطار در شهرهاي مختلف قاره سبز از طريق خطوط ريلي  بسيار آسان است واين نشان ازجايگاه وي‍‍ژه ناوگان ريلي در كشورهاي پيشرفته دارد.البته ذكراين نكته خالي از لطف نيست كه هنوز تعدادي از استانهاي كشورفاقد راه آهن هستند واين يك نقطه ضعف بزرگ براي ناوگان حمل ونقل ريلي كشوري محسوب مي شود كه توسعه ريلي را در اولويت برنامه هاي خود قرارداده است.با توجه به آنچه گفته شد طبق برنامه ششم توسعه گسترش حمل ونقل ريلي وپيشرفت وارتقاي همه جانبه آن از مهمترين اولويت هاي مديران راه آهن كشور است.اما واقعيت اين است كه براي رسيدن به هدف عالي كه همان بهره مندي تمام نقاط كشور از نعمت ريل است موانعي جدي از جمله تحريم وجود دارد به طوري كه اين تحريم ها  در ساليان اخير اكثر صنايع ازجمله صنايع ريلي كشور را دچارمشكلات فراواني كرده است.بنابراين امروز توسعه ناوگان ريلي كشور به نوعي با توافق هسته اي در ارتباط است تا با برداشتن تحريم ها وجذب سرمايه هاي خارجي بتوان به اهداف ذكر شده در برنامه ششم كه همان توسعه ريلي در سراسر كشور است دست يافت.
نام:
ایمیل:
* نظر: