کد خبر: ۲۳۳۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
در نخستین اجلاس ملی ورزش، تجارت و کسب‌وکارهای نوین؛
در نخستین اجلاس ملی ورزش، تجارت و کسب‌وکارهای نوین، بیانیه آغاز به کار شورای عالی تشکل‌های ورزشی ایران قرائت شد.

شورای عالی تشکل‌های ورزشی ایران آغاز به کارکرد

آیلین سیروس: در نخستین اجلاس ملی ورزش، تجارت و کسب‌وکارهای نوین، بیانیه آغاز به کار شورای عالی تشکل‌های ورزشی ایران قرائت شد.

"مجیدخاتونی" رئیس انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران، در مراسم معرفی برترین‏‌های اقتصاد و صنعت ورزش ایران به عنوان دبیر این شورا بیانیه آغاز به کار شورای عالی تشکل‌های ورزشی ایران را قرائت کرد.

متن بیانیه آغاز به کار شورای عالی تشکل‌های ورزشی کشور را به شرح زیر است:

به نام یگانه خالق هستی
بدیهی است معماری ساختار ورزش یک کشور باید از توازن، هماهنگی و هارمونی در بخش‌های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی برخوردار باشد تا جامعه بتواند از کارکردهای متعدد و متنوع آن بهره‌مند گردد.

تجربه ثابت کرده است که دولت سالاری ، منجر به تزلزل ساختار فلج کارکردی نظام ورزش می‌شود و این نهاد در حوزه‌های سلامت‌محور، آموزشی ، قهرمانی و حرفه‌ای از قله کارکردی خود فاصله می‌گیرد.

به‌زعم نظرات کارشناسان و اهالی فن، بسیاری از مسائل و چالش‌های ورزش کشور متأثر از آشفتگی ساختاری و غیبت تشکل‌های صنفی تخصصی در مدیریت کلان ورزش است.
در شرایطی که تشکل‌های مردم‌نهاد در بسیاری از جوامع ، به‌عنوان نیروی محرک و موتور پیشران توسعه محسوب می‌شوند و نهادهای صنفی و تخصصی در حکمرانیِ مشارکتی جایگاه ویژه‌ای دارند، خلأ وجودی آن‌ها آسیب‌های زیادی را به جامعه و ورزش ما وارد آورده است.

این اشکال بنیادین علاوه بر ایجاد ضعف‌ در ساختار ورزش در عرصه اجتماعی هم با انسداد ارتباطی ورزش مانند جزیره‌ای دورافتاده دچار انسداد ارتباطی ورزش را به جزیره‌ای دورافتاده تبدیل ساخته که در پی آن ورزش نمی‌تواند با سایر نهادهای جامعه تعامل و ارتباط سازنده‌ای برقرار نماید.

امروز تشکل‌های رسمی ورزشی کشور هرچند دیر اما بر اساس آگاهی از شرایط، دغدغه و رسالت اجتماعی خود گرد هم آمدند تا در سایه همکاری و هم‌افزایی بتوانند به:حمایت و توانمندسازی تشکل‌های عضو، افزایش مشارکت و اثربخشی آن‌ها، مطالبه گری و تلاش برای احقاق حقوق ذینفعان، کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت نظام ورزش ایفای وظیفه نمایند.

از کرانه دیگر این شورا حسب اخلاق مراقبت از ورزش با بهره‌گیری از سرمایه‌های ارزشمند انسانی، تجربی و علمی به دنبال بازگشت مرجعیت به درون ورزش بوده و در تلاش است تا در جایگاه یک مرجع مستقل، ضمن توانمدسازی تشکل‌ها، خدمات فکری و مشورتی به نهادها و سازمان‌های ورزشی و صنایع و حوزه‌های پیرامونی ارائه نماید.

حال که در دوره سازمان‌ها و مشارکت نهادهای مردمی زندگی می‌کنیم، بر این باوریم که دیگر با همان تفکر و روشی که وضعیت موجود را پدید آورده، نمی‌توان سازندگی کرد و به نیازهای جامعه پاسخ گفت. چراکه گذشته دیگر مرجع ما نیست، بلکه منبع ماست‌.لذا برای بیرون آمدن از بن‌بست تکرار و خطا و از دست ندادن فرصت‌ها، اصلاح نگرش و توسعه‌خواهی یک ضرورت واجب برای ورزش کشور است.

امید است در سایه الطاف پروردگار متعال، تلاش و همت اهالی دلسوز ورزش و با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های ورزشی کشور، سازندگی در ورزش کشور سرعت یابد و شورای عالی تشکل‌های ورزشی به سهم خود گام‌هایی برای عبور از شرایط نابسامان کنونی به‌سوی آینده‌ای روشن بردارد.

با تشکر و آرزوی سلامتی و توفیق

تشکل‌های ورزشی۲۹

بهمن‌ماه ۱۴۰۲

نام:
ایمیل:
* نظر: