کد خبر: ۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
گزارش «تجارت» از آينده روشن معادن پس از توافق هسته‌اي
معادن ايران در آستانه فصل جديدي قرار گرفته‌اند. برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي و فراهم شدن زمينه ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران، معادن كشور را در موقعيتي استثنائي قرار داده است.
به گزارش روزنامه تجارت؛ ايران در ميان 10 كشور نخست جهان از نظر دارا بودن ذخاير معدني استراتژيك است. با اين حال هنوز هم پهنه‌هاي معدني فراواني در كشور دست نخورده و بدون انجام عمليات‌هاي اكتشافي باقي مانده است. تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران در سال‌هاي گذشته تا حدود زيادي مانع پيشرفت سريع بخش‌هاي مختلف اقتصاد كشور شد. يكي از اين بخش‌ها معادن و حوزه صنايع معدني ايران بود. با روي كار آمدن دولت يازدهم اما نگاه به پتانسيل‌هاي اقتصادي معادن كشور تا حدود تغيير پيدا كرد. طي 22 ماه گذشته از عمر دولت روحاني، معادن به عنوان يكي از بخش‌هاي پيشران اقتصاد كشور وضعيتي متفاوت را نسبت به سال‌هاي گذشته تجربه كرده است. حالا و پس از حصول توافق بر سر پرونده هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 و برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي معادن ايران آماده آغاز فصل جديدي هستند.
طي روزهاي گذشته سفر قائم‌مقام صدراعظم آلمان (كه همزمان وزير اقتصاد و وزير انرژي آن كشور نيز هست) به همراه هياتي 60 نفره از بزرگان صنايع آن كشور به تهران اميدواري‌هاي زيادي را نزد فعالان اقتصادي و صنعتي كشور ايجاد كرده است. در همين رابطه مهدي كرباسيان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پيش از اين سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی را محور مذاکرات با هیات آلمانی برشمرد و گفته بود كه طی یک‌سال گذشته با شرکت‌های آلمانی در این خصوص مذاکراتی داشته و آنها نیز برآن تاکید دارند اما تاکنون محدودیت‌های تحریم مانع عملیاتی شدن این موارد شده بود. کرباسیان پس از نشست هیات آلمانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت كه یکی از موضوعات نشست آن بود که ایران تنها تمایل به واردات ماشین‌آلات از آلمان ندارد بلکه بر همکاری‌های مشترک به صورت سرمایه‌گذاری و در نهایت بحث انتقال تکنولوژی تاکید دارد. او با بیان اینکه توجه ویژه به معدن و صنایع معدنی از جمله اهداف دولت به شمار می‌آید، اظهار داشت: آلمان یک رابطه بسیار خوبی تا سال‌های گذشته در حوزه تجارت و بلکه در حوزه تکنولوژی با ایران داشت اما متاسفانه به دلیل اعمال تحریم‌‌ها و محدودیت‌های بین‌‌المللی علیه ایران، این رابطه بسیار کاهش پیدا کرد.
پیش‌بینی وضعیت «معادن» در پساتحريم
در همين حال يك كارشناس معدن معتقد است كه پس از توافق هسته‌ای و لغو تحريم‌ها شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌های معدنی خواهيم بود و صنایع معدنی سهم عمده‌ای در ارزآوری کشور را انجام خواهند داد. امير افسردير در گفت‌وگو با تجارت با بیان اینکه ذخایر معدنی بسیاری در كشور هست كه هنوز شناسایی نشده، گفت: باید بخش خصوصی بیشتر از این‌ها برای استخراج و بهره‌برداری مواد معدنی سرمایه‌گذاری کند. نتیجه مثبت مذاکرات و توافق هسته‌ای فضا را برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه معدن مساعد می‌کند و بسیاری از کشور‌ها در معادن ایران حضور پیدا می‌کنند.اين كارشناس معدن ادامه داد: پس از لغو تحريم‌ها میزان تاثیرگذاری بخش معدن در صنایع بزرگ کشور افزایش پیدا كرده و انگیزه سرمایه‌گذاران چندبرابر مي‌شود. وي با بیان اینکه بخش معدن در بیشتر از 50 درصد در تولید صنایع بزرگ به صورت مستقیم یا تامین کننده مواد اولیه نقش دارد، گفت: صنایع معدنی سهم عمده‌ای در ارز آوری کشور دارد، به همین دلیل انتظار می‌رود که به فراوری و تولید مواد معدنی اهمیت بیشتری داده شود تا جایگاه معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی بتواند عدد دو رقمی را تجربه کند.
جذب سرمايه‌هاي خارجي در صنايع معدني
جداي از بخش‌هاي مربوط به معادن كشور حضور سرمايه‌گذاران خارجي در بخش‌هاي مرتبط با صنايع معدني نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. صنعت فولادسازي يكي از مهمترين و بزرگترين اين صنايع است كه در انتظار استقبال سرمايه‌گذاران خارجي قرار داد. در حقيقت فولاد از اولویت‌های اصلی همکاری مشترک ایران و آلمان مي‌تواند باشد. آنطور كه پيش از اين مسئولان انجمن توليدكنندگان فولاد اعلام كرده‌اند همکاری با كمپاني‌هايي نظير تیسن کروپ آلمان و مانسمان می‌تواند فرصت مناسبی برای تولیدکننده‌هاي ايراني باشد. هرچند بايد بیشتر در تولید محصولات فولادی آلیاژی تمرکز داشت. در همين رابطه رسول خلیفه‌سلطان به الزامات همکاری‌ آلمانی‌ها با ایران در صنعت فولادسازی اشاره کرد و گفت: معیار اصلی همکاری ایران و آلمان در عرصه فولادسازی این است که آلمانی‌ها ثابت کرده‌اند می‌توانند شریک صنعتی خوبی برای ایران باشند.  او با اشاره به اجرای طرح‌های فولادسازی که توسط شرکت‌های آلمانی در ایران انجام شده، گفت: تجربه همکاری با آلمان نشان داده مشارکت با شرکت‌های صنعتی این کشور می‌تواند سبب ارتقای صنایع معدنی ایران شود.  دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: همکاری شرکت اس ام اس آلمان با فولادمبارکه و اجرای طرح‌های فولادی ثابت کرده فولادسازان آلمانی می‌توانند به صنایع معدنی ایران ورود پیدا کنند. اما یکی از مشکلات تولید ایران تامین منابع مالی است و از آنجایی که ایران طرح‌های صنعتی بسیاری دارد، باید برای همکاری با خارجی‌ها بیشتر به دنبال فاینانس باشد.  او با بیان اینکه تامین منابع مالی طرح‌های تولیدی باید اولویت اصلی رایزنان اقتصادی با هیات آلمانی باشد، اظهار کرد: پس از در نظر گرفتن جوانب همکاری با شرکت‌های آلمانی به لحاظ توجیه اقتصادی، باید این فولادسازان به سرمایه‌گذاری و تولید در داخل ایران هدایت کرد. خلیفه‌سلطان افزود: باید از فرصت‌های پیش رو که با مذاکره هیات آلمانی برای صنعت فولاد به وجود آمده نهایت استفاده را کرد و مذاکره‌ها را به سمتی برد که فولادسازان آلمانی سرمایه‌های خود را از هند به ایران بیاورند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار