کد خبر: ۱۸۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷

شرکت ژاپنی نیکون از دوربین نیکون Z9 رونمایی کرد. این دوربین فول‌فریم جدید مجهز به سنسور ۴۵٫۷ مگاپیکسلی CMOS، پردازنده‌ی جدید تصویر EXPEED 7، فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K به مدت طولانی و حذف کامل شاتر مکانیکی است.

نیکون برای هر چه بهتر کردن این دوربین در آن از پیشرفته‌ترین سیستم فوکوس خود استفاده کرده است. این سیستم فوکوس جدید با توجه به الگوریتم یادگیری عمیق به کار رفته در آن می‌تواند نوع صحنه‌ی عکاسی را تشخیص دهد. وجود این الگوریتم هوشمند در سیستم فوکوس این دوربین همچنین به کمک کاربر در زمان استفاده از حالت عکاسی پیاپی با سرعت بالا و ضبط فیلم‌های با رزولوشن ۸K خواهد آمد.

شرکت نیکون درباره‌ی سنسور به کار رفته در دوربین نیکون Z9 می‌گوید سرعت خواندن اطلاعات از روی آن به حدی سریع است که باعث شده احتیاج به استفاده از شاتر مکانیکی در این دوربین نباشد و هما‌ن‌گونه که پیش‌تر گفته شد در این دوربین اصلا از شاتر مکانیکی استفاده نشده است.

نگاهی به بدنه‌ی این دوربین نشان می‌دهد که جامعه‌ی هدف این دوربین را عکاسان حرفه‌ای تشکیل می‌دهند. همچنین بدنه‌ی این دوربین دارای گریپ عمودی و دکمه‌های مختلفی برای راحت‌تر کار کردن با آن است.

همانند دیگر دوربین‌های موجود در این کلاس، بدنه‌ی این دوربین هم دارای شاسی از جنس آلیاژ منیزیم است. استفاده از شاسی با این آلیاژ باعث شده است این دوربین همانند دوربین نیکون D6 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم باشد. البته باید بگوییم بدنه‌ی دوربین جدید نیکون Z9 در مقایسه با دوربین نیکون D6 در حدود %۲۰ کوچکتر است.

نیکون Z9

نیکون همچنین در این دوربین جدید برای جلوگیری از باقی ماندن گرد و غبار در جلوی سنسور، بر روی فیلتر اپتیکال قرار گرفته در جلوی سنسور از پوشش مخصوص رسنای الکتریکی و پوشش فلورین استفاده کرده است. همچنین این سنسور دارای محافظی است که از آن در زمان تعویض لنز محافظت می‌کند.

این دوربین دارای یک نمایشگر LCD با ۴ محوره‌ و لمسی است که به عکاسان اجازه می‌دهد در زمان کار کردن با آن بتوانند این نمایشگر را به صورت افقی و عمودی حرکت دهند و آن را با توجه به نحوه‌ی قرارگیری دوربین تنظیم کنند.

منظره‌یاب به کار رفته در این دوربین هم دارای یک پنل بهبود‌یافته‌ی Quad-VGA است که می‌تواند در زمان عکاسی در محیط‌های بسیار روشن حداکثر روشنایی ۳۰۰۰ نیت را ارائه دهد تا عکاسان در هنگام عکاسی در چنین محیط‌هایی بتوانند که صحنه‌ی عکاسی را به درستی ببینند.

نیکون درباره‌ی سیستم کاهش ارتعاش و لرزشگیر به کار رفته در این دوربین می‌گوید این سیستم لرزشگر با استفاده از فناوری جدیدی به نام Synchro VR بهبود داده شده و در نتیجه می‌تواند در زمان استفاده از لنز‌های پشتیبانی کننده از این فناوری، تا ۶ استاپ لرزش تصاویر را کاهش دهد. همچنین این سیستم لرزشگیر دارای قفل محافظتی VR است که از سنسور در برابر لرزش‌های ناخواسته و شدید در زمان‌های حمل و نقل که دوربین خاموش است، محافظت می‌کند.

پردازنده‌ی نیکون EXPEED 7 قوی‌ترین پردازنده‌ی تصویری است که نیکون تاکنون ساخته است. این پردازنده به قدری سریع است که باعث شده دوربین نیکون Z9 در مقایسه با دوربین نیکون Z7 II در حدود ۱۰ برابر سریع‌تر باشد.

نیکون Z9

در ضمن این پردازنده‌ی تصویر وظیفه دارد تا اطلاعات دریافت شده از سنسوری که نیکون آن را سریع‌ترین سنسور جهان می‌نامند، دریافت کند. گویا سنسور این دوربین به قدری سریع است که در زمان عکاسی تنها مقدار بسیار اندکی از اعوجاج رولینگ شاتر در آن به وجود می‌آید.

شرکت نیکون درباره‌ی این سنسور می‌گوید حتی در زمان عکاسی با سرعت شاتر ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه هم عکس نهایی دارای این نوع اعوجاج نیست. بازه‌ی ایزویی که این سنسور از آن پشتیبانی می‌کند عبارت است از ۶۴ تا ۲۴۶۰۰ که می‌توان این ایزو را بر روی عدد ۳۲ و ۱۰۲۴۰۰ هم تنظیم کرد. این دوربین همچنین در زمان استفاده از فلاش می‌تواند تا سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه و در زمان استفاده از قابلیت High-Speed Sync تا سرعت شاتر ۱/۸۰۰۰ ثانیه با فلاش مورد نظر هماهنگ شود.

نیکون درباره‌ی سیستم فوکوس به کار رفته در این دوربین می‌گوید سیستم فوکوس دوربین پرچمدار نیکون Z9 هوشمندترین سیستم فوکوسی است که این شرکت تاکنون ساخته است. گویا این سیستم فوکوس جدید دارای سریع‌ترین قابلیت فوکوس خودکار و دنبال کردن سوژه‌ی مورد نظر است و می‌تواند در زمان فوکوس کردن بر روی سوژه‌ی مورد نظر، ۹ سوژه شامل انسان، حیوانات خانگی، پرندگان، هواپیما، قطار‌ها، خودرو‌ها، موتور سیکلت‌ها و حتی دوچرخه‌ها را هم تشخیص دهد.

حتی زمانی که با این دوربین در حالت Auto-Area Autofocus عکاسی کنید بدون اینکه لازم باشد تا تنظیماتی را به صورت دستی تغییر دهید، این دوربین به صورت خودکار تمامی سوژه‌های گفته شده در پاراگراف قبلی را تشخیص می‌دهد و بر روی آن‌ها فوکوس می‌کند.

از جمله دیگر بهبود‌های صورت گرفته در سیستم فوکوس خودکار این دوربین می‌توان به بهتر شدن قابلیت تشخیص خودکار چشم اشاره کرد که باعث می‌شود این دوربین بتواند چشم سوژه‌ی مورد نظر را از فاصله‌ی دورتری تشخیص بدهد. همچنین می‌توان رنگ مربع نشان دهنده‌ی فوکوس قرار گرفته بر روی چشم سوژه را به سبز تغییر داد تا عکاس به شکل بهتری بفهمد که دوربین بر روی سوژه‌ی مورد نظر فوکوس کرده است.

این سیستم فوکوس همچنین در زمان انجام محاسبات این کار با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهد و می‌تواند که محاسبات دقیق لازم برای فوکوس کردن را با سرعت ۱۲۰ چرخه در ثانیه انجام دهد. این دوربین این کار را حتی زمانی که از حالت عکاسی پیاپی هم استفاده می‌کنید انجام می‌دهد و کاهشی در نرخ سرعت محاسبات رخ نخواهد داد.

اگر فکر می‌کنید که بحث درباره‌ی قابلیت‌های سیستم فوکوس این دوربین به پایان رسیده است باید بگوییم سخت در اشتباهید. نیکون همچنین در این دوربین از قابلیت دنبال کردن سه‌ بعدی سوژه استفاده کرده است. وجود این قابلیت و هماهنگ بودن آن با تنظیمات مربوط به دنبال کردن سوژه باعث شده‌اند که این دوربین بتواند در زمان فوکوس کردن بر روی سوژه‌های سریعی را که حرکت نامنظی دارند، مانند خودرو‌ها، آن‌ها را هم  به‌درستی تشخیص دهد و دنبال کند.

در زمان عکاسی در محیط‌های تاریک هم دوربین نیکون Z9 دارای حالت خاصی برای فوکوس است که باعث می‌شود بتواند حتی تا ۸.۵- EV هم به فوکوس کردن بپردازد. وجود این قابلیت باعث می‌شود عکاسی با این دوربین برای عکاسان نجومی و عکاسانی که از مراسم‌های مختلف عکاسی می‌کنند، با آسانی و فوکوس بهتری صورت بگیرد.

دوربین نیکون Z9 در زمان عکاسی می‌تواند که با سرعت ۲۰ فریم در ثانیه و با فرمت RAW عکاسی کند. در ضمن بافر به کار رفته در این دوربین ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ عکس را دارد. عکاسان همچنین می‌توانند در زمان استفاده از فرمت JPEG با بالاترین رزولوشن، با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه با این دوربین عکاسی کنند.

اگر عدد‌های گفته شده در پاراگراف قبلی برای شما عادی هستند باید بگوییم که این دوربین دارای حالتی به نام Speed Frame Capture است که در زمان استفاده از آن می‌توان با سرعت شگفت‌انگیز ۱۲۰ فریم در ثانیه همراه با تنظیم خودکار فوکس و اکسپوژر عکاسی کرد. البته باید بگوییم که عکس‌های ثبت شده در این حالت دارای رزولوشن ۱۱ مگاپیکسل هستند. نیکون می‌گوید در این حالت این دوربین حرکت سوژه را به‌گونه‌ای ثبت می‌کند که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست.

علاوه‌بر افزایش سرعت عکاسی پیاپی، این دوربین داری فرمت High-Efficiency RAW است. استفاده از این فرمت باعث می‌شود که فایل نهایی با داشتن تمامی جزئیات موجود در یک فایل RAW، تنها حجمی در حدود ۱/۳ فرمت RAW را داشته باشد.

نیکون Z9

از قابلیت‌های عکاسی این دوربین که بگذریم، باید بگوییم این دوربین در زمان فیلم‌برداری هم هیچ کم و کاستی را ندارد. در واقع در هنگام ضبط فیلم این دوربین می‌تواند فیلم‌هایی با رزولوشن ۸K و به صورت ۲۴ و ۳۰ فریم در ثانیه، فیلم‌هایی با رزولوشن ۴K و به صورت ۲۴، ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم در ثانیه را ثبت کند.

نیکون می‌گوید کاربران می‌تواند در زمان فیلم‌برداری با رزولوشن ۸K و به صورت ۳۰ فریم در ثانیه بیشتر از ۲ ساعت با این دوربین به ضبط فیلم بپردازند. باید بگوییم که این مدت زمان بسیار بیشتر از تمامی سناریو‌های فیلم‌بردای است.

این دوربین همچنین برای پاسخ دادن به نیاز‌های متنوع کاربران دارای پشتیبانی از فیلم‌های ۱۰ بیت N-Log و HLG و همچنین پشتیبانی از کدک‌های مختلف مانند H.265 (HEVC)، ProRes 422 HQ10 و H.264/MPEG-4 AVC است.

نیکون همچنین می‌گوید به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای این دوربین در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد کرد که به کاربران اجازه می‌دهد با این دوربین به ضبط فیلم‌های با رزولوشن ۸K و به صورت ۶۰ فریم در ثانیه و در یک فرمت ۱۲ بیتی جدید و با بازدهی بالا بپردازند. همچنین این به‌روزرسانی قابلیت فیلم‌برداری به صورت ۱۲ بیت ProRes RAW و دیگر قابلیت‌های پیشرفته‌ی فیلم‌برداری را به این دوربین اضافه می‌کند.

در نهایت باید بگوییم نیکون دوربین نیکون Z9 را تا پایان سال ۲۰۲۱ و با قیمت ۵۵۰۰ دلار عرضه می‌کند.

منبع: Peta Pixel

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار