کد خبر: ۱۹۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
ازسوی سازمان حمایت‎‎؛
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بخشنامه‌ای، درج قیمت تولیدکننده را به منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار ابلاغ کرد.

ابلاغ اجرای مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده از سوی سازمان حمایتبه گزارش خبرگزاری صداوسیما از سازمان حمایت؛ بر اساس ابلاغ آقای عباس تابش همه انجمن‌های صنایع غذایی و کنسروسازی، همه واحد‌های تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از تاریخ ۱۹ دی ماه سال جاری به درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی یا وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده اقدام نمایند.

در این بخشنامه ۷ ماده‌ای اعلام آمده است: قیمت تولیدکننده یا واردکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد. همچنین به منـظور بهره‌مـندی مصرف‌کننـدگان از تخفیـف‌های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف می‌بایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد. ضمن اینکه در مواردی از قبیل مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد و نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحد‌های مربوط به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان می‌بایست به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید اقدام نمایند.

همچنین در این بخشنامه تأکید شده بیشترین مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تامین کننده تا مصرف کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده یا واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است. همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوط کاهش می‌یابد.

بر این اساس در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت تصریح شده است: خرده فروشان باید به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج نمایند. ضمن اینکه اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحد‌های تولیدی یا وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.
به منظور شفاف سازی قیمت، تولیدکننده باید بر روی کالا‌های تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه‌ها و واحد‌های صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند ضمن اینکه درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالا‌ها باعث بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا از مزیت‌های این طرح خواهد بود.

گفتنی است؛ در مرحله نخست اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دیماه سال جاری نیز به درج قیمت تولیدکننده مکلف شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار