کد خبر: ۱۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
گزارش «تجارت» ازساماندهی بازار اجاره مسکن با دريافت ماليات از مالكان
افزایش روزبه روز خانه های خالی در نقاط مختلف کشور وبه خصوص پایتخت سبب شده است تا مشکلات ودغدغه های فراوانی برای قشرهای مختلف مردم ایجادشود.
روزنامه تجارت-احمدرضا صباغي؛ درشرایطی که طبق آمارهای ارائه شده از سازمان امور مالیاتی بیش از یک میلیون خانه خالی درکشور وجود دارد به نظر می رسد تخصیص مالیات به این تعداد خانه خالی امری ضروری است که باید از سالهای پیش انجام می گرفت.
اما دریافت مالیات از خانه های خالی نظرات موافق ومخالف متعددی را به خود دیده است به طوریکه بعضی از مسئولان عمرانی وحتی بنگاهداران براین باورند که اجرای این قانون می تواند تا حدی از قیمت های نجومی اجاره خانه در کلانشهرهای بزرگ همچون تهران بکاهد واین امر سبب می شود تا موجران برای حفظ مستاجر با یکدیگر به رقابت بپردازند.
درحالی جمعیت مستاجر در سراسر کشور وبه خصوص پایتخت روز به روز روندی صعودی را طی می کند که بیش از یک میلیون خانه در کشور خالی است وموجران آنها برای اجاره این خانه ها قیمتهای سرسام آوری رابه مستاجران می دهند.
البته بسیاری از مالکان خانه های خالی در پایتخت اجرای این قانون را موجب افزایش رکود حاکم بربازار مسکن عنوان می کنند ودریافت مالیات از خانه های خالی را یک ظلم بزرگ به خودشان می دانند.
هرچند به نظر می رسد عملکرد دولت در اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی باید بسیار دقیق وشفاف وتوام با گذر زمان باشد که این امر نیازمند به کارگیری روشهای مختلف برای دریافت مالیات از خانه های خالی
است .
در واقع دولت نباید با دریافت یکباره مالیات از خانه های خالی موجب دلسردی وبی انگیزگی مالکان وموجران درسراسر کشورشود که اگر این امراتفاق بیفتدشاید در مدتی کوتاه بازار خرید وفروش واحدهای مسکونی رونق بگیرد ولی دردرازمدت نمی تواند گره کور وجود خانه های خالی در کشوررا حل کند.
اما اگر دولت نسبت به اخذ مالیات از موجران ویامالکان به صورت تدریجی عمل کند می توان به  رونق دائمی بازار مسکن امیدواربود وعلاوه بر آن این امرسبب تثبیت قیمت اجاره مسکن در نقاط مختلف کشور می شود تا بازار اجاره خانه از آشفتگی موجود رهایی یابد.
البته نخستین وسخت ترین گام برای اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی شناسایی واحدهای مسکونی خالی در سراسر کشور است که اجرای آن نیازمند همکاری دستگاههای مختلف اجرایی وقضایی است.
نکته دیگری که دراجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی مهم به نظر می رسد تعرفه گذاری برای دریافت مالیات ازمسکن موردنظر است به طوری که قاعدتا تعرفه مالیات باید براساس قیمت خانه تعیین شود.
هرچند در تعرفه گذاری دریافت مالیات از خانه های خالی در کشور باید به متراژ ومکان مسکن موردنظر توجه ویژه شود ولی اصل واساس برای تعرفه گذاری همان قیمت گذاری برروی خانه است.
 البته برای کلانشهرهای بزرگ کشور که درآنها تعداد خانه هایی با متراژ کمتر از 100 متر زیاد است باید مکانیزمی خاص تعریف شود که زمزمه هایی برای دریافت مالیات 200 هزارتومانی از خانه هایی با متراژ کمتر از 50 متر به گوش می رسد.
هرچند میزان تعرفه گذاری مالیات برخانه های خالی ممکن است نتایج مثبت ومنفی را بربازار مسکن داشته باشد ولی آن چیزی که مهم به نظر می رسد تناسب مسکن خالی با  تخصیص مالیات به آن است که این امر می تواند به نوعی یک ساماندهی خاص برای خانه های خالی از سکنه باشد.
در واقع دریافت مالیات از خانه های خالی در کشورهای مختلف جهان رواج دارد وهمین امر هم در طول زمان موجب شده است تا قیمت واجاره مسکن در این کشورها از ثباتی پایدار برخوردار باشد و رخدادهاي سیاسی واقتصادی دچارنوسان نشود.به هرحال اجرای قانون دریافت مالیات از خانه های خالی می تواند گامی به سوی سروساماندهی بازار اجاره خانه در کشور باشد واین بار وبرخلاف رسم های گذشته این موجران هستند که باید نظرمستاجران را برای اجاره مسکن خود جلب نمایند.
بنابراین اجرای قانون دریافت مالیات ازمسکن های خالی در شرایط رکود گامی روبه جلو در بازار اجاره خانه است که این قانون در کاهش قیمت های روبه افزایش اجاره مسکن تاثیر بسزایی دارد تااز یک سو اجرای این قانون موجب قیچی شدن درآمدهای گزاف موجران از اجاره خانه ها بشود واز سوی دیگرقیمت های اجاره خانه از جیب های مستاجران
 سبقت نگیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار