کد خبر: ۲۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
  انتخابات هفتمين دوره نظام مهندسي پيش‌رو است و طبيعتا يکي از مهمترين انتخابات مربوط به استان تهران و انتخابات هفتمين دوره هيات مديره نظام مهندسي است که طبق قانون از پاييز امسال روي کار آمده و مسئوليت کاري خود را آغاز خواهد کرد.
دوره آتي سازمان نظام مهندسي ويژگي خاصي دارد و در شرايط کنوني نظام مهندسي در کشور دو دهه را پشت سر گذاشته است و اکنون 20 سال از زمان تصويب قانون نظام مهندسي در مجلس شوراي اسلامي‌‌مي‌گذرد.
در‌اين دو دهه روند تکامل مجموعه نظام مهندسي شامل قوانين و مقررات و همچنين ساختار، سازمان و فعاليت‌هايي است که سازمان نظام مهندسي انجام داده است ودر‌اين رابطه مي‌توان گفت يک روند رشد يابنده وجود دارد اما رشد نظام مهندسي در همه ابعاد به صورت متوازن و کارآمد نبوده است واز‌اين رو يکي از مهمترين رسالت‌هاي مديريت‌هاي نظام مهندسي استان‌ها و همچنين نظام مهندسي تهران در ابتداي دوره‌اينده‌اين است که يک آسيب شناسي جامع از روند فعاليت سازمان‌هاي نظام مهندسي و خدمات نظام مهندسي در کشور داشته باشد. در واقع از نحوه انجام فعاليت‌ها تا کيفيت انجام‌اين فعاليت‌ها بايد مدنظر قرار گيرد تا براي بهبود و ارتقاي‌اين سازمان تلاش‌هاي موثري صورت گيرد.
قطعا قانون نظام مهندسي و کنترل ساختمان که در سال 1374 به تصويب رسيده و از همان زمان اجرا شده است داراي کمبودها و کاستي‌هاي فراواني است واز‌اين رو آنچه اهميت دارد‌اين است که با همکاري و کمک مديريتهاي نظام مهندسي‌اين قانون مورد بازنگري قرار گرفته و اصلاحات لازم در آن صورت گيرد. سازمان نظام مهندسي از يک پشتوانه 20 ساله فعاليت برخوردار است که بايد از‌اين تجربه جهت بهبود قوانين نهايت استفاده را ببرد. همچنين بايد از مشارکت جامعه مهندسان‌ايراني که در عرصه ساختمان فعاليت مي‌کنند حمايت کرد.‌اين افراد يک ظرفيت بسيار با ارزشي در قالب سرمايه‌هاي اجتماعي‌ايران هستند و مشارکت بيشترآنها در‌اين آسيب شناسي و ارايه راهکار جهت بهبود و اصلاح، بسيار تاثير‌گذار خواهد بود. يکي از نقايص کار در 20 سال گذشته مشارکت محدود مهندسان بوده است. به خصوص نيروهاي با تجربه و حرفه‌اي و همچنين شرکت‌هاي حقوقي که توانايي و قابليت بسيار زيادي براي حضور در‌اين عرصه داشته‌اند. درواقع‌اين افراد بايد با حضور بيشترشان کمک کنند تا روند اصلاح و بهبود فعاليت‌هاي نظام مهندسي بصورتی رشدداشته باشد.
مساله ديگر توجه به برنامه محوري است هرسازمان اگر نگاه برنامه محور به فعاليت‌هاي خود نداشته باشد طبيعتا غرق در فعاليت‌هاي جاري و روزمره خواهد شد و سازمان نظام مهندسي نيز امروزه مسائل مختلف جاري در پيرامون و حاشيه خود دارد. پس هيات‌هاي مديريت نظام مهندسي بايد از‌اين مسائل روزمره خود فارغ شوند و بايد آن را به ظرفيت‌هاي بيروني و شرکت‌هاي ديگر برون سپاري کنند و خود بتوانند روي برنامه‌هاي توسعه و پيشرفت نظام مهندسي تمرکز داشته باشند. مرحله بعدي پس از آسيب‌شناسي، تدوين يک برنامه عملياتي و قابل دستيابي و آرمان گراست که بايد همه مديريت‌ها به آن توجه داشته باشند. اگر مديريت سازمان نظام مهندسي ساختمان در هر استان توانست يک برنامه سه ساله مناسب براي خود تدوين کند، رمز موفقيت نظام مهندسي در استان‌ها براي هميشه رقم خواهد خورد و نکته ديگر‌اينکه؛ در فعاليت دوره هفتم سازمان نظام مهندسي بايد مقوله شايسته‌سالاري مدنظر قرار گيرد و در جمع مهندسان کشور، نخبگان و نيروهاي با تجربه بسيار زيادي وجود دارند که بايد نظام مهندسي از وجود آنها استفاده کند. نيروهايي که بازدهي و ظرفيتهاي کمي‌دارند نمي‌توانند مشکلات نظام مهندسي کشور را حل کنند.
در هر جامعه و سازماني نخبگان آن بايد در راس مسئوليت‌هاي امور داخلي سازمان قرار بگيرند و آنها را باید قانع کرد و به ميدان آورد تا مقوله شايسته سالاري به خوبي در نظام مهندسي محقق شود و اکنون در برخي از مديريتهاي فني و مهندسي نظام مهندسي، تحصيل کرده‌هاي رشته ادبيات فارسي، روانشناسي و رشته زبانهاي خارجي و غير ذيربط مشغول به کار هستند. در حالي که بايد نخبگان و خبرگان مهندس در مديريت سازمان نظام مهندسي دعوت شوند و به کار گرفته شوند و از آنها در امور ياري گرفته شود تا بتوانند چرخ امور نظام مهندسي را با آگاهي و خردورزي بچرخانند.
مساله مورد توجه ديگر، هماهنگي است که بايد در ترکيب هيات مديره وجود داشته باشد و يکي از نقائص ساختارهاي نظام مهندسي تعداد زياد هيات مديره سازمان‌هاي نظام مهندسي است، بخصوص براي استانهايي که بيش‌از چندين هزار مهندس دارند‌اين تعداد اعضاي هيات مديره که مطابق قانون مشخص شده است بسيار زياد است و همين تصميم گيري‌ها را سخت خواهد کرد.
اگر براي هرموضوعي هرکدام بخواهند 10 دقيقه اظهار نظر بکنند، ببينيد چه وقت زيادي براي اجرايي شدن يک تصميم صرف خواهد شد و مي‌توان يک جمع 25 نفره به عنوان شوراي نمايندگان مهندسان يا هيات امناي نظام مهندسي استان تهران و ساير استان‌ها حضور داشته باشند که کارشان نظارت بر امور اجرايي هيات مديره باشد. درواقع وجود‌اين تعداد نفرات در کسوت هيات مديره و به عنوان مجموعه‌اي که مديريت سازمان را انجام مي‌دهند و وظايف خاص مديريتي دارند صحيح نيست وبه هرحال تا اصلاح قانون نظام مهندسي راهکار چابک سازي هيات مديران‌اين سازمان‌اين است که افراد داوطلبي که در‌اينده انتخاب خواهند شد بايد روحيه انتقاد پذيري و انعطاف‌پذيري و توجه به نظريات جمعي داشته باشند زيرا با داشتن ويژگي‌هاي کار جمعي هيات مديره‌اي که به سازمان نظام مهندسي راه پيدا خواهد کرد مي‌تواند کارآمد باشد.
وزير نيروي دولت اصلاحات
منبع:صما
نام:
ایمیل:
* نظر: