کد خبر: ۲۰۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
گروه استان‌ها - دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز از کسادی بازار و ورشکستگی رستوران‌های کلانشهر شیراز در آستانه نوروز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ،  اگر کرونا را مهمترین چالش صاحبان کسب و کار به ویژه رستوران‌دارها، مدیران سفره‌خانه‌ها و اماکن گردشگری و واحدهای طبخ و توزیع غذا بدانیم عدم حمایت جدی دولت به ویژه در دو سال ابتدایی شیوع کرونا، کم لطفی تامین اجتماعی، اداره دارایی و بانک‌ها، نوسانات ارزی و بی‌ثباتی در بازار قیمت کالاها و دشواری تامین مواد غذایی اولیه  آب سردی بود بر پیکر کم جان و بی‌رمق گردشگری غذای استان فارس که در چند سال اخیر روزهای دشواری را گذرانده است.

تشدید تحریم‌ها در کنار تاخیر در واکسیناسیون سراسری در نتیجه کاهش ورود گردشگر به کشور و نهایتاً تعطیلی‌های پی در پی رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی در ایام کرونا از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم در همان ایامی که رستوران‌ها نیز باز بوده و فعالیت داشتند  از دیگر سو سبب شده که صاحبان این کسب و کارها روزهای سختی را بگذارند.

سعید فانی، دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در گفت‌وگو با تسنیم  اظهار داشت: امسال پس از سپری شدن دوسال از شیوع جهانی کووید 19 اگر اتفاق خاصی نیفتد شاهد رونق نسبی سفرهای نوروزی نسبت به ابتدای شیوع کرونا خواهیم بود و بنابراین مسئولان باید از اکنون تمهیدات لازم برای اسکان مسافران و  تامین امنیت و سلامت غذایی گردشگران را فراهم آورند.

وی درباره نقش اقامتگاه‌های بومگردی جهت توسعه گردشگری خوراک نیز گفت: پیش از رونق این صنعت ابتدا باید مسائلی که چالش روزمره و عادی این صنف است رفع شود سپس به توسعه و برنامه‌های آتی پرداخت زیرا طی دوسال گذشته به خاطر شیوع کرونا ضربات جبران‌ناپذیری به صنف ما وارد شد و در تامین هزینه‌های روزمره نیز با چالش مواجه شدند و تا مشکل اصلی این صنف یعنی بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه رستوران‌ها به ویژه برنج، روغن، گوشت و مرغ حل نشود نباید ایده‌آل‌گرایانه فکر کرد و چشم‌انداز خوش بینانه‌ای ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه مشتری با دیدن منو یا فهرست غذا  و شنیدن قیمت‌ها احساس بدی پیدا می‌کند افزود: این در حالی است که قیمت تمام شده فعلی معقول و تابع هزینه اولیه تمام شده است و حتی در بسیاری از واحدها رستوران‌داران از جیب هزینه‌ می‌کنند تا فقط این کسب و کار حفظ شود با این حال سطح نارضایتی مردم از قیمت‌ها نیز بالا رفته و مدیران و کارافرینان حوزه رستورانی وقتی مبلغ تمام شده را به مشتری ارائه می‌کند مشتری احساس می‌کند در حق وی اجحاف شده است.

برخورد با غذافروشان سیار و پشت وانتی 

فانی همچنین با اظهار تاسف از اینکه آمار کسانی که برای صرف غذا به رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی یا اقامتگاه‌های بومگردی می‌روند خیلی کم شده و رستوران‌گردی از سبد مصرف خانوار حذف شده است، افزود: درهمین وضعیت بد نیز عده‌ای بدون پروانه، بدون مجوز بهداشتی به مشاغلی کاذب در صنف ما روی آورده‌اند که  طبخ غذاهای خانگی یا خیابانی یا پشت وانتی با قیمت ظاهرا کم اما با کیفیت نامناسب و غیر بهداشتی تنها نمونه‌ای از آن است.

وی تصریح کرد: نباید گول قیمت نسبتاً پایین این غذاها را خورد زیرا هیچ نظارتی بر ذبح و طبخ آنها نمی‌شود و بعضاً شاهد استفاده گوشت حیوان تلف شده به مشتری هستیم با این حال نظارت‌های اتحادیه این روزها بیشتر شده و در  ایام پیش رو نیز این قبیل موارد را زیر نظر داریم.

وی  با اشاره به کم کاری برخی مسئولین در این باره گفت: اداره بهداشت می‌گوید این واحدهای فروش غذا سیار  و غیر ثابت هستند مربوط به حوزه کاری ما نیستند و اداره اماکن هم معتقد است این قبیل افراد مکان عمومی مشخص ندارند که بتوان آن را پلمب کرد و از دایره اختیارات ما نیز خارج است و اداره تخلفات شهری و سد معبر شهرداری که مسئول  و متولی اصلی است نیز می‌گوید تعداد این افراد آنقدر زیاد شده که از کنترل ما نیز خارج است و آنقدر نیرو نداریم که بتوانیم کل  سطح شهر را رصد کنیم. 

فانی افزود: برخی از مسئولین نیز معتقدند این افراد سبب اشتغالزایی شده‌اند و برخورد با این قبیل مشاغل تبعات بدی برای وجهه ما دارد و  اینها نیز در شرایط بد اقتصادی امروز نان آور خانوار هستند و نباید با آنها مقابله کرد و فردی به جامعه بیکار امروز افزود در حالی که این مشاغل کاذب بوده و از همه مهمتر سلامت جامعه را تهدید می‌کنند و هیچگونه پاسخگویی نیز به احدی ندارند.

تعطیلی رستوران‌های شیراز به دلیل ورشکستگی 

 در ادامه دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز با اشاره به اینکه ما در اتحادیه در صورت نبود مشکل خاصی در مدارک افراد و استعلام اداره اماکن و بهداشت، در اسرع وقت صدور مجوز را انجام می‌دهیم افزود: هرهفته بین 5 تا 10 پروانه کسب رستوران به سبب نداشتن توجیه اقتصادی و سود، اعلام تعطیلی می‌کند.

وی درباره حمایت دولت از این صنف نیز عنوان کرد: طی سال‌های گذشته ادارات دارایی، بیمه تامین اجتماعی، عوارض شهرداری، انشعابات آب و برق و گاز  و تلفن نیز مثل طنابی دور گردن واحدهای صنفی افتاده و آنها را خفه می‌کنند و ای کاش در آستانه نوروز مسئولین تدابیری اندیشیده و حداقل برای تهیه اقلام مورد نظر مثل برنج و روغن و گوشت  اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی افزود: دولت در چند نوبت  اعلام کرد تسهیلا ت می‌دهد اما آنقدر گرفتن این تسهیلات سخت و مشروط است که کارآفرین، عطای آنها را به لقایش می‌بخشد یا  سود بانکی این تسهیلات انقدر زیاد است که توجیه اقتصادی ندارد و تعداد بسیار کمی از واحدها توانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

فانی همچنین اشاره کرد: به خاطر بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه ارائه نرخ نامه عملاً مقدور نیست چون قیمت گوشت و برنج هرروز در نوسان است و قیمت غذا نیز بر اساس قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگر و سایر هزینه‌ها محاسبه می‌شود  و البته در همین مورد نیز واحدهای مختلف با ارائه حجم و وزن متفاوت مدیریت هزینه می‌کنند. 

دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه به ارائه آمار و ارقامی در خصوص این اتحادیه پرداخت و بیان کرد:  تعداد واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه 1200 واحد صنفی است که شامل رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، تالارهای پذیرایی، باغات مجالس، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌های سنتی، واحدهای تشریفات و سالادبارها می‌شود که از این تعداد 800 مورد پروانه کسب دارند و 400 واحد نیز در حال گرفتن آن هستند اما تعداد واحدهای صنفی در حال تعطیلی و ورشکستگی بیشتر از متقاضیان پروانه کسب است که این مسئله تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی درآینده خواهد داشت.

در پایان این فعال صنف رستورانی به بیان ظرفیت‌های بی‌شمار شیراز در این حوزه و  استفاده از بافت تاریخی برای رونق گردشگری غذا پرداخت و تاکید کرد: در ایام نوروز  این اتحادیه در جهت حمایت از واحدهای دارای مجوز کشیک  نوروزی و بازرسی‌هایی خواهد داشت و عمده توجه این اتحادیه نیز روی مسائل بهداشتی است زیرا نمی‌خواهیم  مسافران با خاطره بدی از شیراز بروند.

وی همچنین از مهمانان نوروزی و مسافران خواست از هر جایی غذا تهیه نکنند و جهت تهیه غذا به واحدهایی مراجعه کنند که دارای مجوز هستند.

انتهای پیام/424/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار