مرتضی بهروزیفر
کارشناس حوزه انرژی
واردات بنزیــن مشکلات امنیتی پیش میآورد مانند همان حالتی که در دوره آقای احمدینژاد داشتیم و اتلاف منابع ارزی است. ساخت پالایشگاه هم به تاسی از اصل 44، دولت امکان ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد و پالایشگاههای موجود هم به بخش خصوصی واگذار شدهاند روند فزاینده مصرف داخلی بنزین همواره با توجه به افزایش تعداد خودروها بوده است. البته در سالهای اخیر مصرف کاهش پیدا کرده بود اما به خاطر این نبوده که ما کار اقتصادی انجام دادیم بلکه به دلیل رکود اقتصادی ناشی از کرونا بود که خیلی از سفرها لغو شده و مسافرتها به اندازه قبل نبوده است اما در تعطیلات نوروز امسال رکوردهای مصرف قبلی شکسته شد. برای پاسخگویی به افزایش مصرف باید راهکارهای اصولی بکار گرفته شود و برای حل این مشکل دو راه داریم یا اینکه باید پالایشگاه بسازیم و یا با واردات نیازمان را تامین کنیم. واردات که مشکلات امنیتی پیش میآورد مانند همان حالتی که در دوره آقای احمدینژاد داشتیم و اتلاف منابع ارزی است، ساخت پالایشگاه هم به تاسی از اصل 44، دولت امکان ساخت و سرمایه گذاری در این حوزه را ندارد و پالایشگاههای موجود هم به بخش خصوصی واگذار شدهاند.
اگر بخواهیم افزایش ظرفیت و تولید و بهبود فراورده سبک داشته باشیم مالک پالایشگاه باید اقدام کند. کاری که در میانمدت و بلندمدت میتوان انجام داد بهبود احتراق خودروهای تولید داخل و یا واردات خودروهای با مصرف پایین و یا خودروهای هیبریدی و الکتریکی است.
مسلما اگر خودروسازان بخواهند همچنان روند کنونی تولید خودرو را ادامه دهند و اتومبیلهای با تکنولوژی 30 سال گذشته را وارد بازار کنند، مشکل حل نمیشود. دولت هم که نمیتواند پالایشگاه بسازد، بنابراین قاعدتا تا دو سال دیگر با مشکل تامین مصرف داخلی مواجه میشویم و قطعا چارهای جز واردات نخوایم داشت.
همچنین در خصوص امکان استفاده از سیانجی بایستی خاطرنشان کرد که ما اکنون در زمینه تامین گاز مشکل داریم، در اوج مصرف گاز در زمستان ظرفیتی نداریم که تقاضا را پاسخ دهیم، ضمن اینکه نیاز به توسعه زیرساخت و از جمله افزایش تولید اتوبوس و خودروهای عمومی پایهگازسوز داریم. در هر حال چه بنزین را وارد کنیم و چه پالایشگاه| بسازیم هر دو به ضرر ما است، تنها راه منطقی این است که تکنولوژی بکار رفته در خودروهای داخلی را ارتقا دهیم و یا اینکه خودروهای با کیفیت بالا و مصرف
پایین وارد کنیم.
در هر حال هر قدر پالایشگاه بسازیم دوباره افزایش مصرف را توجیه میکنیم، بنابراین تنها راه بهینهسازی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل بویژه خودروهای عمومی است.