کد خبر: ۲۰۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
رئیس سازمان دامپزشکی از شناسایی ۹ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو خبر داد و به هموطنان توصیه کرد از مصرف گوشت آبدار پرهیز کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‏، دکتر سید محمد آقامیری در برنامه "صبح بخیر ایران" شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران با اعلام ابتلای ۹ هموطن به بیماری ویروسی تب کریمه کنگو، از مردم خواست نکات بهداشتی توصیه شده را با جدیت رعایت کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی این بیماری را قابل پیشگیری خواند و گفت: دام‌ها منشاء این ویروس هستند، اما بیماری در این حیوانات علایم بالینی ندارد و به همین دلیل بطور گسترده می‌تواند به دام‌های دیگر و انسان سرایت کند.

وی افزود: این ویروس از طریق "کنه" منتقل می‌شود و قابلیت سرایت از انسان به انسان را نیز دارد، اما قابل پیشگیری است و راه درمان بیماری نیز شناخته شده است.

آقامیری گفت: ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تنها در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به فوت شود.

گوشت بدون مهر دامپزشکی نخرید؛ تب کریمه کنگو در کمین است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور سم پاشی اسطبل و دام‌ها را مهمترین راه مقابله با این ویروس در دامداری‌ها خواند و درباره انتقال بیماری به انسان اظهار داشت: علاوه بر "کنه"، تماس مستقیم انسان با لاشه حیوان مبتلا و ترشحات حامل ویروس می‌تواند باعث انتقال آن به انسان شود.

وی به هموطنان توصیه کرد برای پیشگیری از سرایت این ویروس، گوشت را ترجیحا از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت استفاده از گوشت دام‌هایی که خارج از چرخه تحت نظارت این سازمان، از جمله قربانی، مراسم عروسی و جشن‌ها ذبح می‌شوند، هنگام تماس با لاشه حتما دستکش داشته باشند و گوشت را دستکم ۲۴ ساعت پس از ذبح و نگهداری در دمای زیر ۴ درجه سانتیگراد طبخ کنند.

آقامیری گفت: یکی از پروتکل‌های اصلی سازمان دامپزشکی، نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه ها، قبل از عرضه به بازار است.

وی این زمان برای جگر را دوبرابر اعلام کرد و گفت: جگر حتماً باید ۴۸ ساعت پس از ذبح در یخچال بماند و به هیچ وجه نباید بصورت خام و حتی آبدار مصرف شود.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: گوشت نیز، به ویژه در حالت استیک (کباب) باید کاملا مغزپخت شود و نباید آبدار خورده شود.

وی درباره علائم ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اظهار داشت: علائم این بیماری مشابه با سایر بیماری‌های ویروسی است  و مهمترین آن‌ها درد پشت کره چشم، گرفتگی عضلات گردن، بدن درد، بی اشتهایی، تب، تهوع و سرگیجه است.

آقامیری با بیان اینکه سم پاشی اماکن نگهداری دام و بدن دام‌ها برای مقابله با اینگونه ویروس‌ها بطور منظم انجام می‌شود، به دامداران توصیه کرد در صورت مشاهده کنه روی بدن دام ها، از اقدام برای جداسازی آن از بدن دام با دست خودداری کنند و حشره را له نکنند، چراکه ترشحات بدن کنه می‌تواند حامل ویروس باشد.

تب کریمه کنگو، نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در کنگو شناسایی شد و از آن پس هر از چندگاهی به ویژه در فصل‌های گرم سال، در نقاط مختلف جهان مشاهده می‌شود.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار