کد خبر: ۲۱۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
«تجارت آنلاین» آینده بازار سرمایه را بررسی کرد
بازار سرمایه طی ماه‌های آینده تا پایان سال به کدام سمت می‌رود؟ به اعتقاد کارشناسان، آینده بازار سهام نسبت به بازارهای دیگر مثبت ارزیابی می‌شود و در آینده شاهد بهبود وضعیت معاملات و کاهش نوسانات این بازار خواهیم بود.

بیم و امیدهای بورس تا پایان سال

گروه اقتصاد کلان: بازار سرمایه طی ماه‌های آینده تا پایان سال به کدام سمت می‌رود؟ به اعتقاد کارشناسان، آینده بازار سهام نسبت به بازارهای دیگر مثبت ارزیابی می‌شود و در آینده شاهد بهبود وضعیت معاملات و کاهش نوسانات این بازار خواهیم بود.

به گزارش تجارت آنلاین، معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل بورس بیش از ۴۵ هزار واحد افزایش یافت و شاخص کل فرابورس نیز توانست دوباره کانال ۱۸ هزار واحد را فتح کند. به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس دیروز (دوشنبه) با ۴۵ هزار و ۷۳ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۳۸۹ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با صعودی ۱۳ هزار و ۲۴۷ واحدی در رقم ۳۹۳ هزار و ۱۰۹ واحد ایستاد. در این بازار ۴۲۱ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال انجام شد. ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه‌ گذاری غدیر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۳۹۵ واحد افزایش تا رقم ۱۸ هزار و ۲۳۱ واحد صعود کرد.
در این بازار ۲۳۱ هزار معامله انجام شد که ۱۳۹۳ میلیارد ریال ارزش داشت. پلیمر آریاساسول، بیمه پاسارگاد، سرمایه‌ گذاری صباتامین، پتروشیمی تندگویان، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت لاوان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. اما یک کارشناس بازار سرمایه دلایل صعود این بازار طی هفته گذشته را تشریح کرد و گفت: بازار سهام کف قبلی خود را نمی‌شکند و به همین دلیل تا تیر سال آینده فرصت خوبی برای خرید سهام است، چراکه بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در افق شش ماهه بیشتر خواهد بود. بازار سهام در طول مهرماه هم نتوانست شرایط مطلوب و رو به رشدی از خود برجای گذارد و نزول بورس بدون توقف همچنان ادامه دارد و از روزهای پایانی اردیبهشت ماه تقریباً شاهد رکود معاملاتی و اصلاح شاخص کل هستیم. مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت معاملات بورس به گونه‌ای است که اصلا نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج از این وضعیت فعلی مشخص کرد.
تا پایان معاملات هفته چهارم مهرماه، سهامداران در مجموع بیش از 270 هزار میلیارد تومان زیان در سبدهای خود شناسایی کردند. وی ادامه داد: با توجه به تغییرات این هفته شاخص ها می توان گفت که همچنان بازار سهام در مسیر نزولی قرار دارد؛ اما شیب نزول کمتر شده و این بازار در حال گذراندن یک دوره فرسایشی است. چنانچه این دوره فرسایشی طولانی شود، اقبال سرمایه‌گذاران به بازار کمتر خواهد شد و همین کاهش اقبال، منجر به کاهش ارتفاع شاخص‌ها نیز می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش ۱۰ برابری نقل‌ و انتقال از درگاه پرداخت و کارت‌خوان‌های کارگزاری، انتقال پول به بازار سهام را اندکی تسهیل کرده است، اما این اقدام به دلیل وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک حاکم بر فضای بازار سهام تأثیر فوری و لحظه ای نخواهد داشت. همچنین سعید جعفری با اشاره به صعود بازار سرمایه در هفته اخیر اظهار کرد: در ۱۰ روز اخیر شاهد شتاب گرفتن قیمت دلار بودیم؛ باید به این نکته توجه کرد که بازار سهام همیشه با نرخ ارز رابطه مستقیم داشته است و با افزایش قیمت ارز شرکت‌های صادراتی هم منتفع می‌شوند. هرچند که شرکت‌های بزرگ صادراتی بورس ناچار هستند دلار خود را در سامانه نیما عرضه کنند که از نرخ بازار آزاد پایین‌تر است، زیرا ارز کالاهای اساسی از سامانه نیما تامین می‌شود و دولت اجازه رشد ارز در سامانه نیما را نمی‌دهد. اما قیمت ارز در این سامانه هم دیر یا زود رشد می‌کند و باعث می‌شود سودآوری شرکت‌های صادراتی از محل نرخ ارز افزایش یابد. وی با اشاره به افزایش قیمت‌های جهانی گفت: دلیل دیگر صعود بورس این بود که در آخر هفته گذشته، شاهد افزایش قمیت‌های جهانی مخصوصا مس و روی بودیم. این موضوع باعث شد در دو روز اخیر شرکت‌هایی که در گروه فلزات هستند رشد قابل توجهی داشته باشند. از سوی دیگر در یک ماه اخیر بازار سهام به دلیل ریسک‌های سیاسی بیش از حد افت کرده بود که اکنون این افت را تا حدودی پس گرفته است. این کارشناس بازار سرمایه به این سوال که صعود بورس تا کجا ادامه دارد؟ پاسخ داد: می‌توان از این نکته مطمئن بود که بازار سهام همه ریسک‌هایی که طی چند ماه اخیر متحمل می‌شد را در قالب افت قیمت‌ها تجربه کرد. تقریبا می‌توان گفت بازار سهام کف قبلی خود را نمی‌شکند و به همین دلیل تا تیرماه سال آینده فرصت خوبی برای خرید سهام است، چراکه بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در افق شش ماهه بیشتر خواهد بود. جعفری در مورد تاثیر مصوبه ۱۰ بندی سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه نیز اظهار کرد: این مصوبه سعی کرد بخش تقاضا را تقویت کند اما عوامل خارج از حوزه بازار سرمایه اثر بیشتری دارند. اگر رشد نرخ ارز اتفاق نمی افتاد بعید بود بازار رشد کند. اقدامات سازمان باعث می‌شود بازار در حالت منفی نقدشونده باشد. وی همچنین با اشاره به خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی گفت: این فرایند یک سیگنال مهم است، چراکه وقتی یک نهاد مهمی مانند صندوق سهم می‌خرد، سیگنال مثبتی می‌دهد که قیمت‌ها ارزنده هستند. فارغ از اینکه عدد آن چقدر است این سیگنال را به فعالان بازار می‌دهد که از دیدگاه این صندوق قیمت‌های بازار سهام حبابی نیستند و ارزنده هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار