کد خبر: ۲۱۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳
مهارت‌های مشارکتی و کار تیمی برای موفقیت شغلی بسیار مهم و ضروری هستند. این نوع از مهارت‌ها صرف‌نظر از عنوان شغلی یا حوزه کاری، موردتوجه بسیاری از کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها قرار دارند. به شکلی که اگر به فکر کار و استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوع از مهارت‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را در خود تقویت کنید.

استخدام

مهارت‌های مشارکتی و کار تیمی برای موفقیت شغلی بسیار مهم و ضروری هستند. این نوع از مهارت‌ها صرف‌نظر از عنوان شغلی یا حوزه کاری، موردتوجه بسیاری از کارفرمایان و مدیران شرکت‌ها قرار دارند. به شکلی که اگر به فکر کار و استخدام در شرکت‌های بزرگ و معتبر هستید، پیشنهاد می‌کنیم این نوع از مهارت‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را در خود تقویت کنید.

در این مقاله به معرفی این نوع از مهارت‌ها و مزایای کار تیمی خواهیم پرداخت. همچنین راه حل های بسیار مفیدی را به شما معرفی می‌کنیم که استفاده از این راه‌حل‌ها می‌تواند به توسعه مهارت های کار تیمی کمک نماید.

منظور از مهارت‌های مشارکتی چیست؟

مهارت‌های مشارکتی به آن دسته از مهارت‌هایی اشاره دارند که برای انجام یک کار تیمی ضروری هستند. مهارت‌های مشارکتی به اعضای یک تیم این اجازه را می‌دهند تا به‌خوبی بتوانند برای انجام پروژه های مختلف، همکاری با یکدیگر را تجربه کنند.

استفاده از مهارت‌های مشارکتی یا مهارت‌های مرتبط با کار تیمی مزایای متعددی را برای سازمان‌ها و اعضای یک تیم دارد. اگر علاقه‌مند به انجام کار تیمی هستید، می‌توانید به آگهی‌های استخدام امروز که دارای شرایط کار تیمی هستند نگاهی بیندازید.

عموما افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند، می‌توانند در انجام کارهای تیمی به شکل بهتری عمل کنند. این افراد با کنترل رفتارهای خود و ایجاد انگیزه بین اعضای یک تیم، شرایط مساعدی را برای فعالیت‌های کار تیمی ایجاد می‌کنند. افراد با هوش هیجانی بیشتر، احساسات اعضای تیم خود را درک کرده و مهارت‌های اجتماعی قوی‌تری دارند.

مزایای کار تیمی

هر یک از اعضای یک تیم دارای استعدادها، مهارت‌ها و توانایی‌های منحصربه‌فردی هستند. در کار تیمی این ویژگی‌ها برای رسیدن به یک هدف به اشتراک گذاشته می‌شوند. همین موضوع قدرت بسیار زیادی را برای انجام پروژه های مختلف در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهد. در ادامه برخی از مزایای کار تیمی و فواید استفاده از مهارت‌های مشارکتی در محیط کار آورده شده است:

  • توانایی بیشتر در حل مسائل مختلف
  • افزایش بهره وری
  • ایجاد فرصت برای نوآوری و خلاقیت
  • ایجاد روحیه نشاط در بین اعضای یک تیم
  • توسعه مهارت های فردی
  • ایجاد فرصت‌های بیشتر برای ارتقای شغلی
  • مدیریت ریسک و اتخاذ تصمیمات بهتر برای حل مشکلات

یکی از مزایای کار تیمی این است که به رشد فردی در بین اعضای یک تیم کمک می کند. چنانچه برخی از اعضای یک تیم نیاز به تقویت مهارت‌های نرم خود داشته باشند، کار تیمی این فرصت را در اختیار هر یک از اعضای یک تیم قرار می‌دهد. در حقیقت توسعه مهارت های فردی مانند توانایی مدیریت پروژه و رهبری، توانایی در برقراری ارتباط سازنده و مدیریت زمان، به‌راحتی از طریق مشارکت در کار تیمی امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع مهارت‌های مرتبط با کار تیمی

مهارت‌ها و توانایی‌های مرتبط با کار تیمی انواع مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مهارت در برقراری ارتباط و روابط عمومی اشاره کرد. در حقیقت روابط عمومی را می‌توان پایه و اساس انجام هر کار تیمی و مدیریت پروژه های مختلف دانست.

توانایی در برقراری ارتباط صحیح با اعضای تیم خود در هنگام انجام وظایف و پروژه های مختلف، یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند پیشرفت کار تیمی را تضمین نماید. افرادی که دارای روابط عمومی قوی هستند می‌توانند انتظارات خود را از اعضای یک تیم به‌راحتی بیان کنند و درباره مسئولیت‌های هر یک از اعضای تیم خود و محدودیت‌های موجود برای انجام پروژه های مختلف، صادقانه صحبت کنند.

این نوع از برقراری ارتباط ضمن ایجاد یک فضای مثبت و سازنده در بین اعضای یک تیم، می‌تواند به اعضای یک تیم در همکاری با یکدیگر و دستیابی به اهداف و نتایج کمک فراوانی نماید. ذکر این نکته ضروری است که وقوع اختلاف‌نظر در بین اعضای یک تیم کاملا طبیعی است.

افراد دارای روابط عمومی بالا می‌توانند با حفظ احترام و اعتماد به نفس اعضای تیم خود، برای حل مشکلات ناشی از اختلاف‌نظر گام بردارند. از دیگر ویژگی‌ها و مهارت‌های مرتبط با کار تیمی می‌توان به مدیریت زمان، قدرت حل مسئله، مهارت در گوش دادن فعالانه، توانایی رهبری، توانایی همکاری با یکدیگر، تفکر انتقادی، صداقت و مسئولیت‌پذیری اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از انواع مهارت‌های مرتبط با کار تیمی خواهیم پرداخت.

مدیریت زمان

یکی از مهم‌ترین انواع مهارت‌های نرم که به دستیابی به اهداف و نتایج کمک می کند، مهارت‌های سازمانی هستند. یکی از انواع مهارت‌های سازمانی که به ایجاد برنامه‌های زمانی روزانه و هفتگی کمک می کند، مدیریت زمان است.

به‌عنوان‌مثال مدیران پروژه برای دستیابی به اهداف و نتایج موردنظر خود در پروژه های مختلف، باید بتوانند زمان را به‌خوبی مدیریت کنند. در این صورت امکان تحویل پروژه‌ها در زمان مشخص وجود خواهد داشت. به‌عنوان مثالی دیگر پرستارها باید با مدیریت زمان، مسئولیت های خود را اولویت‌بندی کنند.

تنها در این صورت است که امکان پایبندی به یک برنامه زمانی مشخص و رسیدگی به تمام امور وجود خواهد داشت. به دلیل اهمیت مدیریت زمان در انجام وظایف، پیشنهاد می‌کنیم در کنار توجه به مهارت‌های تخصصی، این نوع از توانایی های خود را هم تقویت کنید.

مهارت در گوش دادن فعالانه

مهارت در گوش دادن فعالانه به ایجاد حس اعتماد به نفس و صداقت در بین اعضای تیم کمک می کند. تمرکز روی ایده‌های مطرح‌شده در بین اعضای یک تیم، می‌تواند حس درک متقابل را در بین اعضای گروه تقویت کند. افراد دارای این نوع از مهارت با طرح سوالات مرتبط، به برقراری ارتباط سازنده‌تر کمک می‌کنند.

تقویت مهارت‌های مشارکتی

اکنون‌که با مزایا و اهمیت کار تیمی در محیط کار آشنا شدید، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که: «چگونه مهارت های مشارکتی خود را در محل کار بهبود ببخشیم؟». یکی از بهترین راه حل های موجود برای بهبود و تقویت مهارت‌های مشارکتی، تیم سازی است.

برای این منظور مهم‌ترین کار این است که گروه‌های متنوعی را ایجاد کنیم و تنها به ایجاد یک تیم با سلایق و علایق مشترک فکر نکنیم. چنانچه اعضای تیم خود را از بین افرادی با علایق و سلیقه‌های گوناگون انتخاب کنید، ایده‌های جذاب‌تر و متنوع‌تر در بین اعضای یک تیم مطرح خواهد شد.

این موضوع نه‌تنها به ایجاد خلاقیت و افزایش بهره وری کمک می‌ کند، بلکه امکان ایجاد گزینه‌های بیشتر را برای مدیریت پروژه فراهم می‌کند. اگرچه وجود نظرات مشابه در بین اعضای یک تیم امکان ایجاد اختلاف‌نظر را کاهش می‌دهد، اما اگر به دنبال ایجاد فرصت‌های بیشتر برای خلاقیت و نوآوری هستید بهتر است اعضای تیم خود را از بین گروه‌های فکری مختلف انتخاب کنید. در ادامه راه حل های بیشتری برای تقویت مهارت‌های کار تیمی آورده شده است.

وظایف و مسئولیت های خود را به‌روشنی مشخص کنید

اگر وظایف و مسئولیت های خود را در یک کار تیمی به شکل واضح و مشخصی تعیین نکنید، این موضوع می‌تواند به ایجاد تنش در بین اعضای یک تیم منجر شود. اگر بخش های مختلف و اعضای یک تیم روی وظایف و مسئولیت‌های مشترکی کار کنند، انرژی و زمان قابل‌توجهی از افراد گروه به هدر خواهد رفت.

درنتیجه برای رسیدن به اهداف و نتایج تعریف‌شده در کار تیمی، هر یک از اعضای تیم باید از وظایف و مسئولیت های خود آگاهی کافی را داشته باشند. به همین دلیل برای مدیریت پروژه بهتر است اهداف و نتایج هر یک از اعضای تیم، به‌طور واضح و روشن مشخص باشد.

با اعضای تیم خود صادق باشید

افزایش بهره وری در کار تیمی بدون وجود صداقت و اعتماد در بین اعضای یک تیم، کار بسیار دشواری خواهد بود. اگر مدیریت پروژه‌ای بر عهده شما است بهتر است در کنار اهمیت دادن به مواردی مانند انتخاب نرم افزار مدیریت تیم، به ایجاد حس اعتماد و صداقت در بین اعضای تیم خود فکر کنید.

همچنین به‌عنوان عضوی از یک تیم می‌توانید با ایجاد ساعات کاری خوش و بانشاط، حس صداقت و اعتماد را در بین اعضای تیم خود تقویت کنید. به‌علاوه برقراری ارتباط دوستانه در خارج از ساعات کاری، به افزایش صداقت بین اعضای یک تیم کمک می کند. این کار نه‌تنها می‌تواند حس اعتماد و صداقت را در بین اعضای یک تیم ایجاد کند، بلکه می‌تواند رضایت شغلی را هم افزایش دهد.

اعضای تیم خود را به برقراری ارتباط سازنده تشویق کنید

توانایی ایجاد ارتباط بین اعضای یک تیم می‌تواند موجب افزایش بهره وری و دستیابی به اهداف و نتایج شود. این در حالی است که اغلب به تقویت روابط بین اعضای تیم خود کمتر توجه می‌کنیم. این موضوع مخصوصا برای گروه‌های بزرگ اهمیت فراوانی دارد. برقراری ارتباط شفاف و سازنده به داشتن درک مشخص از نحوه انجام پروژه و اتمام کارها در زمان مقرر، کمک می کند.

به اعضای تیم خود قدرت تصمیم‌گیری بدهید

یکی از راه حل های موجود برای افزایش حس اعتماد به نفس و صداقت در بین اعضای یک تیم، اعطای قدرت تصمیم‌گیری به هر یک از اعضا است. معمولا اعضای یک تیم دارای قدرت تصمیم‌گیری در حوزه وظایف و مسئولیت های خود نیستند. اگر قصد دارید هر یک از اعضای تیم خود را به انجام مسئولیت‌هایشان تشویق کنید، بهتر است به هر یک از اعضای تیم قدرت تصمیم‌گیری را مطابق با چارچوب‌های مشخصی اعطا نمایید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین انواع مهارت‌ها در محیط‌های کاری، مهارت‌های مشارکتی و کار تیمی است. با استفاده از این مهارت‌ها می‌توانید وظایف و مسئولیت ‌‌های خود را به شیوه بهتری انجام داده و کارایی خود را در محیط کاری افزایش دهید. همچنین دستیابی به برخی از اهداف در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، تنها از طریق انجام کار تیمی امکان‌پذیر هستند.

در این مقاله با معرفی مهارت‌های مشارکتی و کار تیمی، این سوال را مطرح نمودیم که: «چگونه مهارت های مشارکتی خود را در محل کار بهبود ببخشیم؟». بدین منظور با ارائه روش‌های مختلف کوشیدیم تا راه‌کارهایی عملی برای بهبود این نوع از مهارت‌ها ارائه دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار