کد خبر: ۲۲۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنمت در مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز؛ سه شنبه 23 خرداد 1402 بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت(صمت) را در دستور کار قراردادند.

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز؛ سه شنبه 23 خرداد 1402 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت(صمت) را در دستور کار قرارداده و به عباس علی آبادی رای اعتماد داند.

به گزارش ایسنا، با توجه به این که سیدابراهیم رییسی روز گذشته سفر خود را به چند کشور آمریکای لاتین آغاز کرده است، جلسه بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت  بنا به درخواست معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز بدون حضور رئیس جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه نامه معرفی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام وصول شد.

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد.

سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارائه دادند.

سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند یا زمانی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود خواهد پرداخت.

اظهارات موافقان و مخالفان

نظری: برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی به عنوان مخالف  گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌ گذاری نکنند؟

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست؟ گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

عسگری: وزیر پیشنهادی صمت نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز  به عنوان مخالف گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما در کلید واژه‌هایی که در برنامه‌های خود تاکید داشته است نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه داری دارد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رئیس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.

دهمرده: علی‌آبادی اهل رانت و باج دادن نیست

اما حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق با بیان این‌که «وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه علمی و کارشناسی دارد»، گقت: علی‌ آبادی شجاع است و اهل رانت و باج دادن نیست.

وی تصریح کرد: آقای علی آبادی را چند سال است که می‌شناسم او دارای برنامه علمی و کارشناسی کوتاه، میان و بلند مدت است و افق دید وسیعی دارد. علی آبادی ریسک پذیری و خطر پذیری را در دستور کار دارد، او شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند.

زاهدی: «علی‌آبادی» با بخش خصوصی به خوبی آشنا است

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ۵۰ درصد جی.دی.پی کشور را در وزارت صمت می بینیم و قسمت عمده ای از حوزه خصوصی کشور و بازار ما در آن قرار دارد و همچنین بازار ارز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوعی با این حوزه مرتبط است که علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و در رابطه با ارتباط گیری با بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال به عنوان مدیر موفق بخش خصوصی بوده است و کسی است که ضمن آنکه به مسائل و مشکلات دولت آشنایی دارد با بخش خصوصی نیز کاملا نزدیک بوده و این پیام مثبتی برای دفاع از ایشان است.
 

محمودزاده: وزیر پیشنهادی صمت برنامه مشخصی برای خودرو ندارد

از سوی دیگر جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف گفت: سوال این است که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صنعت، معدن و تجارت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟

وی در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. اگر مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرد در بحث ساماندهی خودروهای داخلی تلاش ویژه‌ای کنید و اجازه ندهید در دام مافیای خودروسازی داخلی قرار بگیرید.

وی ادامه داد: در بحث صنایع معدنی نیز امروز بیشتر به سمت خام فروشی رفته‌ایم و کشورهای منطقه از محصولات خام معدنی ما استفاده می‌کنند و معادن ما ارزش افزوده‌ای برای کشورمان ندارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید برنامه ویژه‌ای برای فاصله از خام فروشی معادن داشته باشد و ارزش افزوده معادن به کشور بازگردانده شود.

 

گودرزوند: برخی نمایندگان بدون خواندن برنامه وزیر پیشنهادی مخالفت می‌کنند

اما مهرداد گودرزوند نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت: برخی نمایندگان بدون آنکه حتی یک خط از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را خوانده باشند با آن مخالفت کرده و مجلس را متهم می‌کنند.

وی  تصریح کرد: آقای علی آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس شورای اسلامی را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است.
 

پورابراهیمی: رویکردهای علی‌آبادی با مأموریت‌های کمیسیون اقتصادی منطبق است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم به عنوان موافق گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با مأموریت های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. وزارت صمت هم بخش صنایع و هم بخش بازرگانی و داخلی است و مأموریت بخش بازرگانی داخلی و خارجی بر عهده کمیسیون اقتصادی است.

 

علی‌آبادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

سپس عباس علی‌آبای وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه هایش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: اید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام راهبردهای ارایه شده در برنامه خود را راهبردهای باارزشی می‌دانم. حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی یکی از این راهبردهاست. برنامه راهبردی دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری با استفاده از دیپلماسی تجاری اقتصادی است.

در ادامه با تشکر و درخواست رییس مجلس اعضای دولت که در صحن حضور داشتند(مخبر معاون اول رئیس جمهور، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، محرابیان وزیر نیرو و مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفته اجتماعی) جلسه را ترک کردند و روند رای‌گیری برای صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت آغاز و تعرفه‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شد.

در نهایت عباس علی‌آبادی با ۱۸۷ رای موافق  ۵۸ مخالف و ۸ رای ممتنع نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار