کد خبر: ۲۲۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد:
با گذشت سه ماه از سال جدید همچنان کش مکش ها بر سر افزایش نرخ بلیت هواپیما ادامه دارد. نرخ تورم، نوسانات ارزی و افزایش دستمزدها در سال جدید بهانه ای بود تا ایرلاین ها بر گرانی100 درصدی بلیت هواپیما پافشاری کنند.

بی‌اعتنایی ایرلاین ها به قیمت مصوب بلیت

گروه راه و مسکن: با گذشت سه ماه از سال جدید همچنان کش مکش ها بر سر افزایش نرخ بلیت هواپیما ادامه دارد. نرخ تورم، نوسانات ارزی و افزایش دستمزدها در سال جدید بهانه ای بود تا ایرلاین ها بر گرانی100 درصدی بلیت هواپیما پافشاری کنند.
به گزارش «تجارت آنلاین» تورم عمومی و افزایش نرخ کالاها و خدمات، پرواز برای ایرلاین‌ها گران تمام می‌شود. ایرلاین ها معتقدند در صورت افزایش نیافتن متناسب نرخ بلیت‌ها با تورم موجود چالش‌هایی همچون زمین‌گیر شدن بخشی از ناوگان هوایی، ورشکستگی ایرلاین‌ها، افت ضریب ایمنی، افزایش سوانح و در نهایت مهاجرت خلبانان و متخصصان پرواز را پیش رو خواهیم داشت.

جرقه بیشتر کش مکش‌ها بر سر نرخ بلیت
سال گذشته بود که انجمن شرکت‌های هواپیمایی با این توجیه که صنعت هواپیمایی به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این صورت دچار مشکل جدی خواهد شد درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرد اما سرانجام در در ۲۸ اردیبهشت ماه گذشته با بررسی این درخواست در ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت بلیت هواپیما فقط ۲۹ درصد افزایش یابد. تعیین این نرخ نه تنها نتوانست رضایت ایرلاین ها را جلب کند بلکه باعث جرقه بیشتر کش مکش‌ها بر افزایش نرخ بلیت هواپیما شد و ایرلاین ها بدون توجه به این مصوبه به گرانی فروشی بلیت ادامه می‌دهند.

درخواست ایرلاین ها زیاده خواهانه است
اما حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور درخواست ایرلاین ها را غیر منطقی و زیاده خواهانه می داند ومی گوید: برخی افراد بخش خصوصی ادعا دارند نرخ بلیت هواپیما باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند، غیر منطقی و زیاده خواهانه است چرا که این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند.
رفیعی با توضیح اینکه لازم است برای کاهش قیمت ها از قانون آزادی پنجم در صنعت هواپیمایی استفاده شود گفت : در این شرایط جا به جایی ها با هواپیماهای نو تر و قیمت مناسب تر انجام می شود. به هر حال افزایش قیمت بلیت هواپیما تمام مردم جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و در پی آن هزینه های دیگر نیز بالا خواهد رفت.

توهین رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مردم!
در این بین سید رضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی واکنش متفاوتی به این موضوع دارد او معتقد است که با افزایش 29 درصدی بلیت، مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آیند و یک تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد می‌شود. سید رضا موسوی رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای داخلی نیز،‌ اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود ۳۰ هزار نفر از هموطنان در مسیرهای داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شوند. وی با بیان این‌که این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است،‌ افزود: انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه -قیمت‌گذاری- را ندارد.

سازمان هواپیمایی با این ادبیات برخورد کند
اما در این بین، اظهارات حاشیه ساز رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره بلیت هواپیما و پروازهای داخلی واکنش رئیس کمیسیون عمران مجلس را به دنبال داشت. محمدرضا رضایی کوچی خواستار واکنش وزیر راه نسبت به اظهارنظر رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی شد و گفت: صندلی هواپیما متعلق به همه مردم ایران است. آنطور که تسنیم نوشته کوچی اظهار کرد:‌ در یکی از جلسات شورای عالی هواپیمایی با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت، توافقی صورت گرفت که بر اساس آن نرخ بلیط هواپیما 29 درصد افزایش پیدا کند. در کمیسیون عمران مجلس با این امر مخالف بودیم اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی مسیر را به سمتی بردند که چنین اتفاقی روی دهد. وی ادامه داد: امروز برخی شرکت‌های هواپیمایی فراتر از مصوبه شورای عالی هواپیمایی، بلیت فروشی می‌کنند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. مسیرهای که حدود یک ساعت پروازی است 2 میلیون تومان به فروش می‌رسد که خلاف قانون است. همچنین گروه بندی افراد جامعه و بیان مطالبی مانند اینکه " اگر بلیط هواپیما گران نشود، عده‌ای ‌اتوبوس‌سوار، هواپیماسوار می‌شوند" قابل قبول نبوده و در مجلس به صورت جدی با این ادبیات مخالف هستیم. وی بیان کرد: انتظار داریم وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به این گونه ادبیات واکنش نشان دهند؛ صندلی هواپیما متعلق به همه مردم ایران بوده و جز خدمات نظام است و مردم را نباید به هیچ عنوان تفکیک کنیم. رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: تداوم نظارت‌های ضعیف و بی سر و سامانی در حوزه حمل‌ونقل هوایی واکنش قاطع کمیسیون عمران مجلس را به‌دنبال خواهد داشت.

بی تفاوتی ایرلاین ها نسبت به ابطال مجوز و ادامه گران فروشی
در حالی که در ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت بلیت هواپیما فقط ۲۹ درصد افزایش یابد اما برخی ایرلاین ها به گران فروشی مشغول هستند تا جایی که در هفته اخیر معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری طی نامه‌ای به ایرلاین‌های داخلی، نمایندگی کل فروش و مدیریت شعب ایرلاین‌های خارجی فعال در ایران هشدار داد در صورت گرانی، فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری با تعلیق یکماهه رو به رو خواهند شد. اما این تهدید هم کار ساز نشد و مشخص شده برخی ایرلاین ها همچنان مشغول گران فروشی هستند. انطور که تسنیم گزارش داده درحالی طبق نامه معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی قرار بود فعالیت "علی‌بابا" به‌دلیل گرانفروشی از امروز تعلیق شود که این مجموعه همچنان فعالیت ادامه می‌دهد. در بخشی از نامه حسن خوشخو آمده است: «... پروانه فعالیت شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری سفرهای علی‌بابا از تاریخ 1402/03/23 به‌دلیل نمایش نرخ‌های بلیت در مسیرهای داخلی بالاتر از نرخ‌های ابلاغی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و گرانفروشی بلیت هواپیما به‌مدت یکماه تقویمی تعلیق می‌شود.» در حالی است حدود 9 ساعت از روز 23 خردادماه 1402 می‌گذرد اما سایت علی‌بابا همچنان مشغول فروش بلیت در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل از جمله هوایی است. به‌عنوان مثال این سایت بلیت پرواز تهران-مشهد تاریخ 17 تیرماه را با قیمت یک میلیون و 314 هزار و 800 تومان برای فروش عرضه کرده است، یعنی قیمت مصوب اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری! مشخص نیست چرا با وجود مکاتبه سازمان هواپیمایی و اعلام تعلیق مجوز فعالیت "علی‌بابا"، این مجموعه همچنان مشغول فروش بلیت پروازهای داخلی و خارجی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار