کد خبر: ۲۲۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
گزارش یونیسف می‌گوید که تقریباً ۶۰ درصد (۲۵.۸ میلیون) از ۴۳.۳ میلیون کودک آواره تا سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ و خشونت آواره شده‌اند.

کودکان آواره جهان به ۴۳.۳ میلیون نفر رسیدند

به گزارش مهر به نقل از آناتولی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گزارش داد که تعداد کودکان آواره در سراسر جهان تا پایان سال گذشته میلادی یعنی تا شش ماه پیش به ۴۳.۳ میلیون نفر رسید.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف در این ارتباط گفت: «بیش از یک دهه است که تعداد کودکانی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند با سرعت نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است و توان و ظرفیت جهانی ما برای مدیریت این وضعیت همچنان تحت فشار جدی است. این افزایش تعداد کودکان آواره بدلیل افزایش مداوم درگیری‌ها، بحران‌ها و بلایای آب و هوایی در سراسر جهان رخ داده است.»

گزارش یونیسف که سالانه منتشر می‌شود، اشاره می‌کند که اکثر کودکان آواره تمام دوران کودکی خود را در آوارگی گذرانده اند و تعداد کودکانی که به اجبار از خانه‌های خود آواره شده اند در دهه گذشته دو برابر شده است.

براساس این گزارش، جنگ در اوکراین ۲ میلیون کودک را به اجبار آواره کرد و ۱ میلیون کودک نیز در داخل کشور آواره شدند.

در این گزارش آمده است که از ۴۳.۳ میلیون کودکی که تا پایان سال ۲۰۲۲ به اجبار آواره شده اند، تقریباً ۶۰ درصد (۲۵.۸ میلیون) در داخل کشورهای خودشان به دلیل درگیری و خشونت آواره شده اند.

همچنین تعداد کودکان پناهجو به رکورد جدید ۱۷.۵ میلیون نفر در جهان رسیده است که این تعداد شامل کودکان آواره جدید در سال ۲۰۲۳ از جمله آوارگان در جریان درگیری در سودان نمی‌شود.

در این گزارش آمده است که تاکنون ۹۴۰ هزار کودک به دلیل درگیری در سودان آواره شده اند و همچنین اشاره شده است که رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان میلیون‌ها کودک را آواره کرده است.

آمار آوارگان در منطقه نیز متفاوت است و پیشتر در گزارشی اعلام شده بود که کشورهای عربی از نظر میزان پذیرش آوارگان با توجه به موقعیت مکانی خود متفاوت هستند. بر این اساس، مصر با میزبانی از ۵ میلیون آواره سودانی اعم از مهاجر و پناهنده رتبه نخست را در بین کشورهای عربی دارد. همچنین اردن با میزبانی از ۲ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۵۷ آواره فلسطینی و سوری در جایگاه دوم قرار دارد. لبنان با ۲ میلیون ۴۷۹ هزار و ۵۳۷ نفر از آوارگان سوری و فلسطینی در جایگاه سوم قرار دارد.

دو هفته پیش نیز، سازمان ملل متحد هشدار داد که با نزدیک شدن به ماه اکتبر، افزایش احتمالی تعداد آوارگان سودانی به یک میلیون نفر را شاهد خواهیم بود. همچنین این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که با توجه به درگیری‌های جاری سودان، احتمال می‌رود، قاچاق انسان و توزیع سلاح در این کشور- که اوضاع آن از هر لحاظ متزلزل است- رو به افزایش بگذارد.

سازمان ملل متحد درخواست کرد: کمک‌هایی به ارزش ۴۷۰ میلیون دلار جهت پاسخگویی به نیازهای ۶ ماه آینده پناهجویان سودانی، به این نهاد ارسال شود.

فیلیپو گراندی- کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان- گزارش داد: ارزیابی‌های نسبتاً محتاطانه از احتمال گریختن نزدیک به یک میلیون سودانی تا ماه اکتبر حکایت دارد.

برچسب ها: سازمان ملل ، یونیسف
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار