کد خبر: ۲۲۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
کارشناس مسائل اقتصادی:
بغزیان، اقتصاددان تاکید کرد: افزایش اختیارات لازم به بانک مرکزی زمینه ساز کاهش تورم و ثبات ارزی خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره رویکرد جدید دولت و بانک مرکزی در دیپلماسی سیاسی-اقتصادی و تقویت و احیای روابط بین‌الملل گفت: رویکرد دولت در خارج کردن کشور از انزوا و برقراری ارتباط با سایرکشورهای همسایه و منطقه از جهات مختلفی حائز اهمیت است چرا که در علم اقتصاد به هیچ وجه منزوی بودن در دنیا را به نفع تامین منافع ملی و درآمد زایی کشور عنوان نکرده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای سفرهای دیپلماتیک در طی هفته‌های گذشته، آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده کشور و انتقال طلب‌ها و بدهی سایر کشورها به ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

وی در این باره افزود: مسائل مالی که بین کشورها برای صادرات و واردات صورت می‌گیرد از اهم مسائلی است که بعد از عادی سازی روابط بین ایران و کشورهای همسایه صورت می‌گیرد، بنابراین سفرهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و متقابلا سفرهایی که به کشور صورت می‌گیرد منجر به اعتمادسازی برای جذب سرمایه گذاری در ایران و توجیه صندوق بین المللی پول برای اعطای وام به ایران می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه خاطر نشان کرد: باوجود اینکه ایران به اف‌ای‌تی‌اف نپیوسته، اما اعتماد سازی در نهادهای بزرگی مثل صندوق بین المللی پول منجر به متقاعد شدن بانک‌های بزرگ جهان برای اعطای وام و تسهیلات به ایران می‌شود به همین دلیل سفرهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی و دولتمردان در راستای عادی سازی ارتباطات و بهبود فضای اقتصاد کشور بسیار قابل تامل است.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص اهمیت اعطای اختیارات کافی به بانک مرکزی در راستای تنظیم و اتخاذ سیاست‌های پولی و ارزی مطلوب گفت: هنگامی که دولت اختیارات لازم را به بانک مرکزی بدهد قطع به یقین در مسائلی که بانک مرکزی امکان ورود و سیاست گذاری درست داشته باشد به نفع تثبیت نرخ ارز و کاهش التهاب‌های بازار ارز گام برمی دارد، موضوعی که اثرات مثبت آن روی بهبود روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهبود روابط ایران و کشورهای مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جهات مختلفی به نفع اقتصاد کشور است چرا که توسعه ارتباطات فی‌مابین به حل مسائل پولی بین کشورها نیز منتهی می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار