کد خبر: ۲۲۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
باید از کنار مغازه‌های سطح شهر سریع رد شویم تا یک وقت چشم کودکمان به خوراکی‌های رنگارنگ ویترین مغازه‌ای نیافتد که اگر دلش خوراکی بخواهد، حداقل ۵۰۰ هزارتومان برای ما آب می‌خورد؛ جمله تلخ پدری از طبقه متوسط جامعه، که برای ۹۰ درصد از مردم جامعه قابل لمس است.

تنقلات لاکچری شد؛ از چیپس ۱۰۰هزارتومانی تا پاستیل ۴۳۰هزارتومانی

دیده بان ایران نوشت : در این روزها که تورم رکوردشکنی می‌کند، تنقلات نیز سوار بر قطار افزایش قیمت‌ها پیش می‌روند، بنابر آمار رسمی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده‌است، تورم سالانه در خرداد ماه امسال ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده‌است و تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در خرداد ماه ۱.۸ درصد رشد داشته‌است. دیده بان ایران در گزارش امروز خود به بررسی قیمت تنقلات پرداخته است

باید از کنار مغازه‌های سطح شهر سریع رد شویم تا یک وقت چشم کودکمان به خوراکی‌های رنگارنگ ویترین مغازه‌ای نیافتد که اگر دلش خوراکی بخواهد، حداقل ۵۰۰ هزارتومان برای ما آب می‌خورد؛ جمله تلخ پدری از طبقه متوسط جامعه، که برای ۹۰ درصد از مردم جامعه قابل لمس است.

تنقلات، خوراکی‌هایی که وعده غذایی کامل محسوب نمی‌شوند اما خوردن آن‌ها روزگاری شادی‌آور بود؛ در این روزها که تورم رکوردشکنی می‌کند، تنقلات نیز سوار بر قطار افزایش قیمت‌ها پیش می‌روند، بنابر آمار رسمی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده‌است، تورم سالانه در خرداد ماه امسال ۴۸.۵ درصد به ثبت رسیده‌است و تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها در خرداد ماه ۱.۸ درصد رشد داشته‌است.

رسیدهای فروشگاهی که شاید یکی از آن‌ها همین حالا در دست شما باشد، گواهی بر رشد افسارگسیخته‌ قیمت تنقلات در ماه‌های اخیر است؛ یک پاکت چیپس ساده نمکی ۱۵ هزارتومان، یک پاکت پفک نمکی ۲۷ هزار تومان و یک عدد کیک کوچک ۷ هزارتومان!

چیپس و پفک یک ساله چقدر گران شد؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ قیمت یک پاکت چیپس ۴۴۰ گرمی در حال حاضر به ۱۰۰ هزار تومان رسیده‌است که در تیر ماه سال گذشته ۸۰ هزارتومان قیمت داشته‌است و قیمت یک پاکت چیپس طعم‌دار ۱۳۰ گرمی از ۲۶ هزار تومان در تیر ماه سال گذشته، به ۳۰ هزار تومان رسیده‌است، قیمت انواع پفک نیز در این مدت رشد چشمگیری داشته‌است، هر پاکت پفک نمکی۱۱۰ گرمی از ۱۵ هزار تومان در خرداد ماه سال گذشته، امروز به ۲۷ هزار تومان رسیده‌است.

باتوجه به آنچه گفته شد، در حداقلی‌ترین حالت ممکن، خرید یک بسته چیپس خانواده و یک بسته پفک، ۱۲۷ هزار تومان آب‌ می‌خورد.

تغییرات قیمت چیپس و پفک ایرانی

نوع کالا قیمت در تیر۱۴۰۱ قیمت در تیرماه ۱۴۰۲ چیپس ۴۴۰ گرمی ساده ۱۰۰ هزار تومان ۸۰ هزارتومان چیپس ۱۳۰ گرمی ۲۶ هزار تومان ۳۰ هزار تومان پفک نمکی۱۱۰ گرمی ۱۵ هزار تومان ۲۷ هزار تومان

قیمت‌ خارجی‌ها سر به فلک کشید

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که خرید کمترین میزان چیپس و پفک ایرانی نزدیک به ۱۳۰ هزار تومان هزینه می‌برد، برای برندهای خارجی موجود در بازار این ارقام بسیار بالاتر است؛ قیمت هر بسته چیپس پرینگلز ۴۰ گرمی این روزها به ۹۴ هزار تومان رسیده‌است و بسته‌های ۱۶۵ گرمی این محصول در حال حاضر ۱۸۵ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت پاستیل‌های ببتو در بازار از ۴۶ هزار تومان آغاز می‌شود و تا ۴۳۰ هزار تومان بالا می‌رود، قیمت شکلات‌های نوتلا ۳۰ گرمی به ۴۰ هزار تومان رسیده‌است و بسته‌های ۳۵۰ گرمی تا ۳ کیلوگرمی آن به ترتیب ۲۸۰ تا ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورده‌اند.

سالم‌خواری هزینه بیشتری می‌طلبد

شاید چیپس، پفک، شکلات و پاستیل در زمره بدترین تنقلات برای سلامتی باشند، اما سالم‌خواری هزینه بیشتری می‌طلبد که ناگزیر خانوارهای ایرانی را به سمت اینگونه تنقلات سوق داده‌است.

در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم آجیل مخلوط در حداقلی‌ترین حالت به ۷۵۰ هزار تومان رسیده‌است، پسته‌های بسته‌بندی ۴۰ گرمی ۶۰ هزارتومان قیمت خورده‌اند و بسته‌های ۳۰۰ گرمی آلبالوهای خشک شده، ۸۱ هزارتومان قیمت دارند.

میوه چند؟

قیمت انواع میوه نیز سر به فلک کشیده‌است؛ هر کیلوگرم توت‌فرنگی ۱۴۰ هزارتومان قیمت دارد، هر کیلوگرم انبه ۱۱۷ هزارتومان قیمت خورده‌است، هر کیلوگرم موز۶۰ هزارتومان و هر کیلوگرم گیلاس ۱۷۰هزارتومان؛ در نتیجه تنها خرید ۴ قلم میوه ۴۹۰ هزارتومان هزینه می‌برد.

افزایش قیمت میوه به قدری سریع و شدید است که بسیاری از خانوارها خرید آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به اولویت دیگر مایحتاج اساسی خود می‌پردازند و در کنار آن با رشد قیمت تنقلات، این خوراکی‌ها نیز در حال حذف شدن از سبد غذایی خانوارهای ایرانی هستند تا حداقل دستمزدها کفاف خرید کالاهای اساسی را بدهد.

برچسب ها: چیپس ، پفک ، تنقلات ، قیمت چیپس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار