کد خبر: ۲۲۶۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
آخرین طرح تحقیق و تفحص مجلس مربوط به فولاد مبارکه بود که از فساد حدود 92 هزار میلیارد تومانی این شرکت پرده برداشت. حالا مجلس پرونده جدیدی برای تحقیق و تفحص باز کرده؛ این بار قرار است سازمان اوقاف زیر ذره‌بین برود. طرح جدید مجلس پس از حواشی اخیر موقوفه‌ها در سازمان اوقاف کلید خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پرونده جدید تحقیق و تفحص در مجلس باز شد. این بار قرار است عملکرد سازمان اوقاف زیر ذره‌بین برود.

روز گذشته نمایندگان مجلس، با تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان اوقاف طی پنج سال اخیر موافقت کردند. 170 نماینده به این طرح رأی مثبت دادند. هدف این پرونده بررسی «درآمدها، نحوه هزینه‌کرد آن و موقوفات رهاشده سازمان اوقاف و امور خیریه» است.

جلیل میرمحمدی، نماینده متقاضی تحقیق و تفحص گفت: «سازمان اوقاف مشخص کند که سرمایه‌گذاری‌های خود را کجا انجام داده است؟ چرا در جاهایی که وظیفه‌اش بود، وظایف خود را انجام نداده و در جاهایی که ربطی به اساسنامه و تکلیفش ندارد، سرمایه‌گذاری کرده است؟»

او همچنین گفت که برخی افراد در سازمان اوقاف با سلب مالکیت از مردم، اموال مردم را تصرف می‌کنند و در این زمینه شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسبی برای هزینه‌کرد عواید حاصل از موقوفات وجود ندارد.

نکته مهم دیگر این است که طرح مجلس برای تحقیق و تفحص فقط برای سازمان اوقاف است. یعنی موقوفات دیگر مانند آستان قدس رضوی یا آستان شاهچراغ بررسی نمی‌شوند.

ماجرای اجاره زمین موقوفه به عروس رئیس سازمان اوقاف

عملکرد سازمان اوقاف، اخیرا با حواشی زیادی روبه‌رو شده است. خردادماه سال جاری، وحید اشتری در توییتی مدعی اجاره رایگان یک زمین وقفی در قزوین به عروس رئیس سازمان اوقاف شد.

او در توییت خود نوشت: «این موقوفه عظیم متعلق به حسینیه امینی‌هاست که یکی از دیدنی‌ترین نقاط قزوین است.» آنطور که اشتری نوشت 150 هکتار زمین با یک دامداری هزار راسی با ماهی یک میلیون تومان به عروسی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور واگذار شده است.

پس از آن روابط عمومی سازمان اوقاف در اطلاعیه‌ای نوشت: «موقوفه مذکوره از نوع موقوفه «غیرمتصرفی» است که تولیت خاص دارد و این قرارداد بدون دخالت ریاست سازمان به تائید تولیت موقوفه رسیده است. سازمان اوقاف در این گونه موقوفات نقش ناظر بر فعالیت‌های متوفقان را ایفا می‌کند.»

طولی نکشید که ابوالفضل امینی‌ها، فرزند متولی خانه حسینیه امینی‌ها اجاره موقوفات چند صدهکتاری به عروس رئیس سازمان اوقاف را تائید کرد. او گفت که اجاره بهای این موقوفات حدود 900 هزار تومان است. (آفتاب)

امینی‌ها همچنین گفت که به ما گفته‌اند صدایش را درنیاورید و بدانید که این موضوع به دوره قبلی برمی‌گردد.

ورود دادستانی به پرونده سازمان اوقاف در قزوین

اجاره تقریبا رایگان موقوفه 150 هکتاری به عروس رئیس سازمان اوقاف بازتاب زیادی داشت. حسین رجبی، دادستان عمومی قزوین اعلام کرد که به این موضوع وارد شدم و از مدیران اوقاف پرسیدم که آیا مستنداتی را به دستگاه قضایی داده‌اند؟ متوجه شدم که در این حوزه هیچ مستنداتی به دستگاه قضایی ارائه نشده است.

رجبی گفت که سازمان بازرسی استان قزوین را مامور کردیم که مامور ویژه‌ای به اوقاف اعزام کند و بررسی دقیقی درباره صحت واگذاری انجام دهد. (تسنیم)

پای علم‌الهدی به موقوفات شبهه‌دار باز شد

هنوز گرد و خاک ماجرای موقوفه قزوین نخوابیده بود که صحبت از واگذاری زمین‌های موقوفه به علم‌الهدی در مشهد شد. وحید اشتری در این مورد در توییتی نوشت: «سال 96 با نظر اداره تحقیق و اوقاف خراسان، یکی از بزرگ‌ترین موقوفات مشهدی به آقای علم‌الهدی واگذار شد. برای فهم عظمت این موقوفه واگذارشده(گوهرشاد) فقط بدانید که بیش از هزار هکتار زمین در مشهد دارد. فقط در چناران 5700 رقبه سنددار دارد. 10 درصد این درآمد به عنوان حق تولیت به علم‌الهدی می‌رسد»

ناگفته نماند که منظور از رقبه، در اصطاح حقوقی به اموال غیرمنقول گفته می‌شود و فرد برای مدت معینی حق استفاده از آن مال را دارد.

پای علم‌الهدی در حالی به ماجرای موقوفات شبهه‌دار باز شده که پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود مستمری‌بگیر تامین اجتماعی است و 2 میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرد.

صفحه علم‌الهدی در اینستاگرام در واکنش به این موضوع نوشت: «متولی موقوفات گوهرشاد، موقوفه خاص طبق وقف‌نامه یکی از سادات صلحای شهر مشهد تعیین شده است. لذا به تشخیص مراجع قانونی این جایگاه در آیت‌الله علم‌الهدی احراز شد.»

موقوفه‌هایی که از مسیر قانونی منحرف می‌شوند

مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی در این مورد نوشت که بارها باخبر شدم که موقوفه‌ای از مسیر شرعی و قانونی‌اش منحرف شده و به دست کسانی افتاده که اهلیت تصدی آن را ندارند. مردم نمی‌پذیرند در کشور با این همه ثروت و امکانات، عده‌ای به آلاف و الوف برسند و میلیون‌ها خانواده شاهد تقسیم فقر میان خودشان باشند.

در بخشی از طرح جدید مجلس آمده که سازمان اوقاف باید گزارش مبسوطی از رقبه‌ها و موقوفاتی که سالیان سال است به ثمن بخس در اختیار افرادی ذی‌نفوذ و غیرمرتبط دهد.

با این حساب ماجرای علم‌الهدی هم باید در این پرونده مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد. ضمن آنکه نتیجه این گزارش مشخص می‌کند دیگر کدام افراد رده بالا هستند که از موقوفات سهم گرفته‌اند. پای چه کسانی به این ماجرا باز می‌شود؟ آیا باید مانند فساد فولاد مبارکه، منتظر لیست بلندبالای سازمان‌ها، رسانه‌ها و افراد حقیقی باشیم؟

فساد 92 هزار میلیاردی؛ نتیجه آخرین طرح تحقیق و تفحص

آخرین طرح تحقیق و تفحص مربوط به فولاد مبارکه بود. نتیجه این طرح پرده از فساد حدود 92 هزار میلیارد تومانی برداشت.
سال 99 برخی از نمایندگان مجلس درخواست تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان را داشتند. با نظر مجلس 15 نفر از نمایندگان به عنوان اعضای هیات تحقیق و تفحص از این شرکت شدند.

در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه، 90 عنوان انحراف، تخلف، تحمیل خسارت و توزیع رانت بیش از 91 هزار میلیارد تومان شناسایی شد.

ضمن آنکه این گزارش و این فساد گسترده تنها برای بازه زمانی مهرماه سال 97 تا شهریور 1400 بررسی شده بود. به عبارتی تنها برای سه سال، حدود 92 هزار میلیارد تومان فساد گزارش شد.

حالا باید دید پرونده جدید مجلس برای تحقیق و تفحص چه نتیجه‌ای دارد؟ آیا باز هم شاهد گزارش فساد گسترده در کشور خواهیم بود؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار