کد خبر: ۲۲۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
این روزها بازار مسکن در سایه سرکوب ۷ ماهه آمارها، رشد زیر پوستی را تجربه می‌کند؛ در حالی که مرکز امار ایران، انتشار آمار تحولات قیمت مسکن را از دی ماه سال گذشته متوقف کرده اما داده‌های دیوار نشان می‌دهد از فرودین سال گذشته آپارتمان‌هایی با عمر یک سال و متراژ 51 تا 71 متر بیشترین عرضه را به بازار مسکن تهران داشته‌اند.

رونق معاملات خانه‌های نقلی

گروه راه و مسکن: این روزها بازار مسکن در سایه سرکوب ۷ ماهه آمارها، رشد زیر پوستی را تجربه می‌کند؛ در حالی که مرکز امار ایران، انتشار آمار تحولات قیمت مسکن را از دی ماه سال گذشته متوقف کرده اما داده‌های دیوار نشان می‌دهد از فرودین سال گذشته آپارتمان‌هایی با عمر یک سال و متراژ 51 تا 71 متر بیشترین عرضه را به بازار مسکن تهران داشته‌اند. به گزارش «تجارت آنلاین» بازار مسکن در طول سه سال گذشته حداقل شاهد سه برابر شدن قیمت املاک بوده ؛ این در حالی است که میزان افزایش قیمت ها به هیچ وجه در تناسب با تغییر درآمد یا حقوق افراد نبوده است؛ همین موضوع باعث شده که متقاضیان به سمت خرید واحدهای کوچک متراژ تمایل داشته باشند. اکنون براساس گفته کارشناسان متوسط قیمت مسکن در تهران از 60 میلیون تومان عبور کرده و اطلاعات دیگری به طور رسمی از معاملات در دسترس نیست. با این حال براساس داده‌هایی که پلتفرم دیوار به‌طور اختصاصی در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده است، آمارهایی از سهم آگهی‌های فروش آپارتمان به تناسب سال ساخت و متراژ در شهر تهران اعلام شده است.

رشد تقاضای برای واحدهای نوساز نقلی
آمارهای دیوار نشان می‌دهد طی فاصله زمانی اول فروردین 1402 تا 25 تیر 1402 سهم آگهی‌ آپارتمان‌هایی با عمر یک سال در شهر تهران 22.2درصد، آگهی‌ آپارتمان‌های دو تا پنج سال 14.5درصد، 6 تا 10 درصد 18.4درصد، 11 تا 15 سال 15.3درصد، 16 تا 20 سال 19درصد، 21 تا 25 سال 5.5درصد و از 25 سال به بالا 3.7درصد بوده است. به این ترتیب صاحبان املاک نوساز در بازه تعیین شده بیشترین آگهی فروش خانه را در پلتفرم دیوار منتشر کرده‌‌اند و غالب تقاضا برای فروش، از سوی آنها بوده است. این درصدها در فاصله زمانی اول تیر 1401 تا 31 خرداد 1402 فاصله چندانی با بازه یاد شده ندارد. در این تاریخ آپارتمان‌هایی با عمر یک سال با 25.6درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و با طول عمر 25 سال به بالا تنها سهمی 3.4درصدی داشته‌اند.همان‌طور که گفته شد دسته‌ای از آمارها به متراژ خانه‌های آگهی از بازه اول فروردین 1402 تا 25 تیر 1402 اختصاص داده شده است.

افزایش عرضه میان آپارتمان‌های 50متر به بالا
بر این اساس، خانه‌های کوچک‌متراژ و نهایتا تا 50 متر سهمی 9درصدی بین آگهی‌های فروش دارد و از سوی دیگر سهم آپارتمان‌های 51 تا 75 متر نیز 28درصد بوده است. در ادامه سهم آپارتمان‌های 76 تا 100 متر 21 درصد، 101 تا 125 متر 16.8 درصد، 126 تا 150 متر 10.6 درصد، 151 تا 200 متر 8.4 درصد، 201 تا 500 متر 5.5 درصد، 501 تا هزار متر 0.2 درصد بوده است. همچنین آپارتمان‌هایی با متراژ بیشتر از هزار متر تنها سهمی ناچیز در حد 0.04 درصد داشته‌اند. استناد به داده‌هایی که به آن اشاره شد، بیانگر آن است که فروش آپارتمان‌های کوچک‌متراژ بین 51 تا 75 متر عرضه بیشتری در بازار داشته و فروشنده بیشتری نیز برای آن وجود داشته است. از سوی دیگر مانند ترتیب سال ساخت آپارتمان‌ها بازه زمانی اول تیر 1401 تا 31 خرداد 1402 با بازه قبلی چندان تفاوتی ندارد و آپارتمان‌های با متراژ 51 تا 75 متر با سهمی 26.7درصدی بیشترین آمار را دارد. در این بین آپارتمان‌های بزرگ‌متراژ در حدود هزار متر به بالا با 0.04 درصد آگهی فروش کمترین عرضه را در بازار داشته‌اند.بنابراین براساس آنچه آورده شده از فروردین سال گذشته آپارتمان‌هایی با متراژ کوچک 51 تا 75 متر بیشترین عرضه و بنابراین بیشترین معامله را در بازار مسکن تهران داشته‌اند. از سوی دیگر، آپارتمان‌های نوساز نیز آگهی فروش بیشتر داشته و آپارتمان‌هایی با عمر بیشتر از 25 سال نیز در حال خروج از بازار معاملات هستند.

توان مالی مردم برای خرید خانه محدود شد
بررسی این آمار نشان می‌دهد که با کاهش توان مالی خریداران، تمایل معاملات به سمت واحدهای کوپک متراژ بیشتر بوده است. به گفته اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس؛ بسیاری از خانواده‌های ایرانی توانایی خرید خانه را ندارند. شاکری به خانه ملت گفته است: در حال حاضر به دلیل عرضه و تقاضای مسکن در بازار این فاصله زمانی خانه‌ دار شدن بسیار طولانی شده است.به فرض مثال یکی از شاخص‌ها برای خانه‌دار شدن هر خانوار ایرانی پس انداز تمام حقوق برای خرید خانه است، بطور مثال اگر یک خانوار ایرانی تمام حقوق 12 میلیون تومانی خود را برای خرید خانه 70 متری با متری 20 میلیون تومان و با فرض ثابت بودن تورم پس انداز کند، طی 13 الی 15 سال می‌تواند خانه‌دار شود البته باز تاکید دارم این شاخص عمومی است و قیمت مسکن را ثابت نگه داریم.

ردپای مافیا در آشفتگی مسکن
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه باید مسکن را از دست مافیا و احتکار خارج کنیم،گفت: متاسفانه مافیای مسکن در میان تعداد اندکی از افراد حقیقی و تعداد قابل توجهی از اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی است که اقدام به احتکار زمین و مسکن کرده‌اند که باعث آشفتگی بازار مسکن شده‌اند و هر چه این بازار آشفته تر باشد به نفع آنان است. عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه ادامه داد: نمایندگان مجلس با تصویب قوانین مالیات برخانه‌های خالی، پیگیری مالیات بر سوداگری و ساماندهی اجاره بها که همگی جزو قوانین محکم، مدرن و نوآورانه هستند و اگر به درستی اجرایی شود منجر به کاهش قیمت مسکن و کوتاه شدن دست مافیا از بازار مسکن خواهد شد. به گفته این نماینده؛ طبق قوانین تصویب شده همه افرادی که مسکن و یا زمین را احتکار می‌کنند با جرائم سنگین مواجه خواهند شد، همچنین افرادی که معاملات مسکن، زمین و اطلاعات مکانی خود را وارد سامانه نمی کنند، با جرایم محکمی روبرو می شوندکه تمام قوانین کمک بزرگی به ساخت و تنطیم گری بازار مسکن کمک خواهد کرد.

کاهش انگیزه خریداران در بازار مسکن
همچنین داود بیگی نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن به خبرانلاین گفته است: قیمت مسکن در چند سال اخیر به صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و این سنگین وزن شدن قیمت مسکن، باعث شده که حتی اگر افراد خانواده تمایل به انجام امور ملکی داشته باشند، به دلیل عوامل توانایی در تهیه مبلغ مورد نیاز برای جابه‌جایی، عقب‌گرد کنند. او می‌گوید: شرایط سخت امروز برای خریداران مسکن به گونه ای است که حتی اگر نیاز و یا تمایلی برای جابه‌جایی و اضافه کردن متراژ و یا خرید یک خانه داشته باشند، نمی‌توانند، بنابراین این تمایل و انگیزه از دست رفته است. خود همین موضوع می‌تواند به عمیق‌تر شدن رکود بازار مسکن دامن بزند. با این حال طبق گفته کارشناسان، بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و عدم انتشار آمارهای دقیق از سوی مرکز آمار، حال خوبی ندارد و در کود به سر می‌برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار