کد خبر: ۲۲۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
به گفته کارشناسان، با راه اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات و ثبت رایگان قراردادهای اجاره در این سامانه، تخلفات در این حوزه کاهش یافته و نگرانی مستاجران از پرداخت حق کمیسیون رفع شده است.

بازار اجاره آرام شد

بازار اجاره مسکن یکی از مهم‌ترین بازار‌هایی که است بخش زیادی از جامعه را درگیر خود کرده است بنابراین دولت باید برنامه هایی را برای بهبود وضعیت این بازار در دستور کار خود قرار دهد؛ یکی از این برنامه‌ها راه اندازی سامانه املاک و مستغلات کشور است که از چند ماه گذشته اقدامات اجرایی در این خصوص انجام شده و به گفته فعالان حوزه املاک بخش زیادی از تخلفات و مشکلاتی که در حوزه انعقاد قرارداد وجود داشت برطرف شده است.

بررسی‌های میدانی هم حاکی از آن است که بسیاری از مستاجران از اجرای این طرح راضی بوده و اعلام کرده اند که ثبت قرارداد آن‌ها در این سامانه علاوه بر ارائه کد رهگیری مطمئن باعث شده که هزینه جابه جایی هم برای آن‌ها کمتر شود.

مولایی یکی از مستاجران که امسال قرارداد خود را بر خلاف سال‌های گذشته در سامانه املاک و مستغلات ثبت کرده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال با همکاری مالک قرارداد اجاره خود را در سامانه املاک و مستغلات ثبت کردیم وخوشبختانه شاهد آن بودیم که قرارداد بدون مشکل و در زمان کوتاهی در این سامانه منعقد شد. در نهایت با دریافت کد رهگیری موفق شدم که برای تسهيلات ودیعه مسکن هم اقدام کنم.

همچنین یوسفی یکی دیگر از مستاجران که امسال قرارداد خود را در این سامانه ثبت کرده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال پیش حدود ۱۰ میلیون تومان برای ثبت قرارداد به مشاور املاک پرداخت کردیم، اما امسال با ثبت قرارداد در سامانه در این هزینه صرفه جویی شد.

دولت امسال برای اولین بار ثبت قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات را در راستای ساماندهی بازار اجاره مسکن اجرایی کرد و با این طرح مستاجران علاوه بر دریافت کد رهگیری، قراردادهایشان را بدون هیچ مشکل و جنجالی در این سامانه ثبت کرده اند.

راه اندازی این سامانه از سال‌های گذشته و توسط دولت‌های مختلف برنامه ریزی شده بود، اما هر بار به بهانه‌های مختلف این طرح اجرایی نمی‌شد. امسال با همکاری تمامی دستگاه‌ها و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این سامانه راه اندازی شده و گام مهمی در مسیر ساماندهی بازار اجاره برداشته شده است.

طبق جدیدترین اطلاعاتی که وزارت راه وشهرسازی در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار داده است تعداد کل کاربران سامانه املاک و مستغلات کشور ۲۹۱ هزار و ۳۴۹ نفر، تعداد کل قرارداد‌های ایجاد شده در این سامانه ۴۹ هزار و ۷۵۲ قرارداد و تعداد کل قرارداد‌های تکمیل شده ۱۴ هزار و ۸۹۳ مورد بوده است. میزان قرارداد‌ها در مقایسه با ماه گذشته رشد زیادی داشته و استقبال مستاجران از این طرح زیاد بوده است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:ارائه کد رهگیری توسط سامانه املاک و مستغلات برای اطمینان خاطر مستاجران است و از سوی دیگر طی سه سال گذشته برای دریافت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن باید حتما کد رهگیری ارائه می‌شد بنابراین با راه اندازی این سامانه علاوه بر ایجاد اطمینان خاطر در بین مستاجران، شاهد بهبود شرایط نسبی در بازار اجاره هم هستیم.

او ادامه داد: با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات بخش زیادی از کلاهبرداری‌ها و یا تخلفات در حوزه اجاره مسکن برطرف شده است.

همچنین حسینی یکی از کارشناسان بازار مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از مستاجران برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به مشاوران املاک مراجعه می‌کرده و از با زد وبند‌هایی که انجام می‌دادند کد رهگیری دریافت می‌کردند، اما امسال با راه اندازی این سامانه، تخلفاتی که در این حوزه صورت می‌گرفت کاهش یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار